A – osoby bliskie
B – osoby słabo Ci znane
C – osoby nieznane
B
Podczas pracy grupowej na zajęciach…
…bierzesz na swoje barki większą część odpowiedzialności
…robisz tyle, na ile pozwalają Ci Twoje możliwości
…biernie przyjmujesz decyzje grupy
Pożyczyłaś/eś notatki z wykładu osobie z grupy, którą słabo znasz. Chcesz zacząć uczyć się do egzaminu. Osoba ta dzwoni do Ciebie i mówi Ci, że nie może dostarczyć notatek na czas. Co robisz?
Umawiasz się na dostarczenie notatek przez kogoś innego
Nic nie robisz, zdobywasz materiały z innego źródła (np. z biblioteki)
Proponujesz, że sam/a przyjedziesz po notatki
Pod salą przed zajęciami zwykle…
…wokół Ciebie zbierają się inne osoby i rozpoczynacie rozmowę
…zajmujesz się swoimi sprawami
…pomagam komuś zrozumieć materiał na nadchodzące zajęcia
Osoba słabo Ci znana jest atakowana przez grupę. Co robisz?
Starasz się dowiedzieć, o co dokładnie chodzi
Natychmiast przystępujesz do opowiedzenia się za tą osobą
Przysłuchujesz się, ale nic nie robisz
Zauważasz słabo znaną Ci osobę z grupy w autobusie, tramwaju. Co robisz?
Nie pokazuję, że tę osobę zauważyłam/em
Witam się, po wymianie uprzejmości zajmuję się własnymi sprawami
Podchodzę i rozpoczynam rozmowę
Zachowanie słabo znanej Ci osoby nie odpowiada Ci. Co robisz?
Uważasz, że zostałeś niesprawiedliwie oceniony przez wykładowcę. Co robisz?
Nic nie robię, cierpię w milczeniu
Proszę o uzasadnienie tej oceny
Nie pokazujesz wykładowcy swojego niezadowolenia, ale żalisz się znajomym z grupy
Wykładowca na zajęciach prosi o pomoc w organizacji konferencji naukowej. Co robisz?
Natychmiast się zgłaszasz
Nie zgłaszasz się
Oceniasz własne możliwości i prosisz o czas na zastanowienie się
Idziesz do lekarza po konkretny lek a on przepisuje Ci inny, droższy. Co robisz?
C
Jesteś w nowo poznanej grupie osób. Podczas rozwiązywania jakiegoś zadania reszta grupy ma inne zdanie niż Ty. Co robisz?
Mam lepszy pomysł niż inni i za wszelką cenę próbuję go przeforsować
Nie zmieniam swojego zdania na ten temat, ale jeśli większość grupy jest przeciwko mojemu pomysłowi to dla dobra zadania nie kłócę się i akceptuję ich propozycję
Nie widzę sensu forsowania mojego pomysłu
Gdy ktoś słusznie zwróci Ci uwagę, że coś źle robisz:
Wstyd mi i czuję się winna/y, że się bardziej nie postarałam/em
Za nic nie przyznaję się do błędu
Przyznaję rację drugiej osobie, a następnym razem staram się bardziej
W nowo poznanej grupie osób.
Zabieram głos jeśli mam coś do powiedzenia na dany temat.
Zawsze zabieram głos, przecież zawsze mam coś ciekawego do powiedzenia.
Rzadko się odzywam
Kiedy rozmawiasz z nowo poznaną osobą.
Głównie słucham
Lubię opowiadać o sobie, ale też potrafię uważnie wysłuchać tego, co ktoś ma do powiedzenia na swój temat.
Dużo mówię, inni chętnie słuchają moich opowieści
Gdy ktoś przerywa Ci w połowie zdania.
Nie odzywam się więcej, widocznie mówiłam/em nieciekawie
Staram się mówić żeby ponownie zwrócić na siebie uwagę słuchaczy
Grzecznie zwracam mu uwagę by mi nie przerywał i dokańczam przerwaną wypowiedź
Ktoś otwarcie Cię krytykuje
„Bezczelny typ” – myślisz i zgodnie z zasadą najlepszej obrony- atakujesz
Jeśli jesteś pewna/y swych przekonań, spokojnie i rzeczowo uzasadniasz swe poglądy
Zamykasz się urażony. Zwykle dajesz za wygrana
Wykładowca informuje o konkursie z dziedziny, którą się interesujesz:
Zgłaszasz się czym prędzej. Nareszcie będziesz mogła/mógł zabłysnąć
Będziesz musiał/a trochę nad tym popracować, ale warto spróbować
Co z tego, że wystartuję – i tak znajdzie się wielu lepszych
Na imprezie wpada Ci w oko jakaś osoba
Unikasz kontaktu wzrokowego, żeby nie robić sobie zbędnych nadziei
pips