(KLAS GIMNAZJALNYCH)
Cel:
Spotkania zostały przygotowane jako wprowadzenie nowych uczestników w formację Ruchu ‘Światło-Życie”. Mają zapoznać osoby przychodzące do wspólnoty z zasadami i wymaganiami jakie stawiamy sobie w formacji i życiu wspólnotowym.
Metoda:
Spotkania są wzorowane na metodzie Ewangelicznych Rewizji Życia.
Poszczególne etapy ERŻ otrzymały tu nazwę:
· To co widzę
· W świetle Słowa
· Stosuję w życiu
W pierwszej części spotkania (To co widzę) proponowana jest metoda aktywizacji pozwalająca w zajmujący sposób wydobyć problem będący istotą tematu spotkania.
Ostatnie konspekty przeznaczone są na poszczególne okresy Roku Liturgicznego.
Praca animatora:
Konspekty same w sobie nie rozwiązują problemu przygotowania do spotkania. Dostarczają jedynie materiałów do ich poprowadzenia. Należy zwrócić uwagę, że wiele spotkań wymaga wcześniejszego przygotowania.
Animator przygotowuje na pierwsze spotkanie gazetkę, która będzie składała się ze znaku Ruchu Światło – Życie oraz 27 schodów (tyle ile jest spotkań). Przyjętą na spotkaniu zasadę wpisujemy na poszczególne schody, po których będzie wędrował „ludzik”. Przejście przez wszystkie spotkania będzie pierwszym etapem formacji oazowej
Propozycja tematyki: ks. Antoni Dewor
Autorkami konspektu są: Gabriela Filonowicz i Paulina Zontek
Ewentualne uwagi i sugestie można kierować
pod adres poczty elektronicznej: ade@pro.onet.pl
Bielsko-Biała
Parafia Jezusa Chrystusa
Odkupiciela Człowieka
2000 rok
Rola animatora we wspólnocie.
CEL: Uświadomienie uczestnikom, kim jest animator i jaki stosunek powinniśmy mieć do niego.
To co widzę:
Wykorzystanie metody aktywizującej – „Synektyki” – Animator jest jak...
Animator jest jak...
Omówienie wybranego określenia i dokładna jego analiza
Porównanie wybranych cech z cechami animatora
W świetle Słowa:
J 15,12-17 – Jakie zadania powierzył Bóg animatorowi?
Łk 10,16 – Jaki powinien być mój stosunek do animatora?
Stosuję w życiu:
Z każdego spotkania powinniśmy przyjąć ZASADĘ, którą każdy oazowicz powinien przestrzegać.
Dzisiejsza zasada brzmi: SZANUJĘ SWOJEGO ANIMATORA
POSTANOWIENIE: Co chcę zmienić w stosunku do swojego animatora?
CEL: Pokazanie w jaki sposób powinna funkcjonować mała grupa oraz jakie stoją przed nami zadania.
Animator razem z grupą uzupełnia tabelkę:
(tabela znajduje się w załączniku 2)
Łk 6,38 – Od czego zależą dobre stosunki w naszej grupie?
Hbr 10, 24-25 – Jaki powinien być mój udział w naszych spotkaniach?
Dzisiejsza zasada brzmi: JESTEM W GRUPIE I DLA GRUPY.
POSTANOWIENIE: Przez najbliższy tydzień będę pamiętał o modlitwie w intencji mojej grupy.
SPOTKANIE 3
Co wpływa na kształt mojej osobowości?
CEL: Na kształt osobowości młodego człowieka wpływa wiele czynników. Należy wskazać konieczność umiejętnego wyboru z pośród nich tych, które prawdziwie budują osobowość.
Animator przygotowuje dwa zestawy puzzli. Jeden zestaw zawiera czynniki, które budują osobowość młodego człowieka. Drugi te, które również mają na niego wpływ, ale nie są korzystne. Z całego zestawu uczestnicy układają puzzle, z których powstaje kształt człowieka (pasować muszą tylko czynniki budujące człowieka) po ułożeniu puzzli omawiamy wszystkie czynniki:
Jaki wpływ każdy z czynników ma na osobowość człowieka?
Dlaczego jedne pasują do puzzli, a inne nie?
Czynniki budujące:
- Programy popularno-naukowe
- Praca z komputerem
- Ściąganie potrzebnych wiadomości z internetu
- Książki
- Czasopisma specjalistyczne
- Nawiązywanie kontaktów z rodzicami i osobami kompetentnymi
- Poszukiwanie prawdziwego przyjaciela, któremu będę mógł ufać
- Zdobywanie i pogłębianie swojej wiedzy
- Umiejętność mówienia „nie”
Czynniki negatywne:
- Seriale
- Gry komputerowe
- Kontakty towarzyskie przez internet
- Czasopisma młodzieżowe
- Ufanie osobom przypadkowym
- „olewanie” szkoły
- Przesadne przywiązywanie wagi do nauki
Po omówieniu wszystkich czynników odwracamy puzzle na drugą stronę i powstaje nam hasło: PRAWDZIWY CZŁOWIEK
1Kor 6,12 – Czego uczy nas Chrystus przy dokonywaniu codziennych wyborów? (omówić – rozwinąć)
Jak będzie brzmiał drogowskaz?: BUDUJĘ SWOJĄ OSOBOWOŚĆ W OPARCIU O PRAWDZIWE WARTOŚCI
POSTANOWIENIE: Który z czynników negatywnych ma zbyt duży wpływ na kształtowanie mojej osobowości. W jaki sposób będę starł się go wyeliminować ze swojego życia?
SPOTKANIE 4
CEL: Uświadomić grupie jakie cechy posiada dojrzały człowiek i w jaki sposób można je osiągnąć poprzez udział w oazie.
Animator przygotowuje na kartkach rebusy. Ich rozwiązania wskazują cechy dojrzałego człowieka.
(Propozycje rebusów w załączniku 7)
Cechy:
- Odpowiedzialność
- Poświęcenie
- Samodzielność
- Służba
- Życie duchowe
- Posiadanie swojego zdania
- Tolerancja
- Zaangażowanie
- Wytrwałość
- Zdecydowanie
Omówienie oraz wymienienie dodatkowych cech przez uczestników.
W jaki sposób możemy je w sobie wypracowywać dzięki trwaniu w oazie?
1Tym 6,11-12 – Jaki jest cel pracy nad sobą?
Co ja powinienem zmienić w sobie, aby być dojrzałym człowiekiem?
Piszemy list będący odpowiedzią na pytanie: Jaki chciałbym być po 10 miesiącach formacji? (List wkładamy do koperty i zostawiamy u animatora)
Dzisiejsza zasada brzmi: METANOIA
POSTANOWIENIE: Nad którą z cech dojrzałego człowieka będę starał się szczególnie pracować?
SPOTKANIE 5
Co to znaczy formować się?
CEL: Uświadomienie sobie potrzeby własnej formacji jak również tego, że potrzebuję pomocy Boga i drugiego człowieka
Animator rozdaje każdemu uczestnikowi plastelinę, z której prosi, aby każdy „coś” ulepił.
Co było potrzebne do wykonania zadania?
Co jest potrzebne do formowania siebie?
(Wypisujemy odnośniki do swojej własnej formacji)
J 14,15-20 – Jakie zapewnienie daje nam Jezus?
Dzisiejsza zasada brzmi: DO WŁASNEJ FORMACJI POTRZEBUJĘ BOGA I DRUGIEGO CZŁOWIEKA.
POSTANOWIENIE: Zastanowię się czego potrzebuję do swojej własnej formacji i spróbuję zwrócić na to szczególną uwagę w ciągu tego tygodnia.
SPOTKANIE 6
CEL: Wskazanie elementów pomocnych w formacji osobistej oraz ukazanie w jaki sposób one nam pomagają.
Animator ma na spotkaniu przygotowany tekst świadectwa na podstawie, którego uczestnicy wypisują elementy, które tej osobie pomogły w formacji osobistej.
- Eucharystia
- Modlitwa wspólnotowa
- Spotkanie formacyjne
- Oaza modlitwy
- Modlitwa indywidualna
- Zajęcia integracyjne
- Możliwość podjęcia posługi – diakonie
- Rekolekcje
Wypisane elementy umieszczamy w pierwszej rubryce. Do trzeciej kolumny wpisujemy takie ich odpowiedniki, które znajdujemy w życiu codziennym. Natomiast w drugiej kolumnie odpowiadamy na pytanie:
Dlaczego Ruch Światło – Życie pomaga nam lepiej rozumieć sens i znaczenie elementów, które mają wpływ na formację?
I
II
...
NNnetka