scenariusz_21_2006_parasol.pdf

(449 KB) Pobierz
180229156 UNPDF
wypowiada si´ na podany temat,
rozumie znaczenie poj´cia poczucie bezpieczeƒstwa ,
wskazuje sytuacje, w których czuje si´ bezpiecznie,
wykazuje sprawnoÊç rachunkowà w zakresie 100,
potrafi ruchem i kolorem oddaç rytm i nastrój muzyki,
zgodnie wspó∏pracuje w grupie.
„Âwierszczyk" 21/2006,
koperty z kartonikami z literami
alfabetu – po jednym zestawie dla
ka˝dej grupy, paski papieru
z formu∏ami matematycznymi, kartki
z zapisanym znaczeniem wyrazu
parasol , kartki do zapisania pytaƒ,
kartki z bloku rysunkowego formatu
A4 z narysowanymi parasolami,
pastele olejne, taÊma papierowa,
dwa utwory muzyczne ilustrujàce
nastrój lata i jesieni, du˝e arkusze
szarego papieru z narysowanymi
du˝ymi parasolami, no˝yczki
Wprowadzenie do tematu zaj´ç.
Dzieci pracujà w pi´ciu grupach. Ka˝dy zespó∏ otrzymuje siedem pasków papieru z formu∏ami
matematycznymi i kopert´ z literami alfabetu – od A do Z (bez zmi´kczeƒ, nosówek, dwuznaków oraz
liter ó, ˝). Ka˝dy uczeƒ rozwiàzuje jednà lub dwie formu∏y matematyczne (zale˝y to od liczebnoÊci
grupy) i po uzyskaniu swojego wyniku, np. 12, wyszukuje wÊród liter alfabetu t´, która jest dwunastà
literà z kolei, w tym wypadku L.
54 : 9 – 5 =
A
(100 – 9 8 ) : 2 + 5 = S
7 6 – 5 6 =
L
81 : 9 + 27 : 3 =
R
(29 + 64 : 8) – 4 5 = P
90 – (9 7 ) – 11 =
O
(6 6) : (4 9) =
A
Nast´pnie z wszystkich odnalezionych (A, A, L, O, P, R, S) wspólnie uk∏adajà wyraz – PARASOL
(litery ze s∏owa parasol b´dà wykorzystane w kolejnej cz´Êci zaj´ç) – i w ten sposób poznajà temat zaj´ç.
Znaczenie wyrazu parasol .
Nauczyciel wr´cza dzieciom karteczk´ z tekstem wyjaÊniajàcym w∏oskie i francuskie znaczenie s∏owa
parasol (s∏owo parasol pochodzi od w∏oskiego para sole , co oznacza przeciw s∏oƒcu , ale w Polsce
odpowiedniejsza by∏aby nazwa francuska, czyli parapluie (czytaj: parapl∏i), co oznacza przeciw deszczowi ,
bo przecie˝ cz´Êciej parasol os∏ania nas przed deszczem). Uczniowie wyjaÊniajà, jakie znaczenia w obu
j´zykach nadano s∏owu parasol (przedmiot przeciw s∏oƒcu i przeciw deszczowi), i okreÊlajà, w jakich
porach roku u˝ywa si´ parasoli jako ochrony przed deszczem i s∏oƒcem (jesieƒ, lato).
14
180229156.007.png 180229156.008.png 180229156.009.png 180229156.010.png 180229156.001.png
„Muzyczne parasole” – ilustracja plastyczna s∏uchanych utworów muzycznych („rysowanie muzyki”).
Uczniowie przyklejajà do ∏awki papierowà taÊmà dwie kartki formatu A4 (ka˝dy róg kartki powinien byç
przymocowany do blatu, kartki nie mogà si´ przesuwaç po ∏awce). Na odwrocie kartek znajdujà si´
rysunki parasoli.
Nauczyciel odtwarza kolejno dwa utwory muzyczne ilustrujàce nastrój lata i jesieni, a uczniowie w tym
czasie ze swoich pasteli olejnych wybierajà po dwie kredki w takich kolorach, które kojarzà im si´
z danà muzykà, np. lato – ˝ó∏ta, zielona; jesieƒ – niebieska, szara itd.
Po chwili nauczyciel ponownie w∏àcza kolejno utwory, a uczniowie, ws∏uchujàc si´ w muzyk´, obiema
r´kami jednoczeÊnie (najpierw kredkami w kolorach charakterystycznych dla jesieni, a nast´pnie
– dla lata) kreÊlà po ca∏ej kartce linie w ró˝nych kierunkach tak, aby wype∏niç bia∏à przestrzeƒ kartki
– najpierw s∏uchajàc muzyki „jesiennej”, rysujà na jednej kartce, a potem na drugiej kartce, s∏uchajàc
muzyki „letniej”. Po wype∏nieniu kartek uczniowie w rytm skocznej muzyki wycinajà swoje parasole
i przyklejajà do tablicy – powstaje w ten sposób wspania∏a dekoracja z parasoli przeciw s∏oƒcu
i przeciw deszczowi.
„Chc´ wiedzieç wi´cej… o parasolu” – praca z tekstem.
Nauczyciel rozdaje ka˝dej grupie jednà cz´Êç tekstu êród∏owego lub wskazuje w∏aÊciwy fragment
w „Âwierszczyku” („Chc´ wiedzieç wi´cej… o parasolu”).
Grupa 1.: Symbol w∏adzy
Grupa 2.: Praktyczny wynalazek
Grupa 3.: Elegantka z parasolnikiem
Grupa 4.: Pan z parasolem
Grupa 5.: Od pomys∏u do przemys∏u
Uczniowie w grupach czytajà swój tekst i zastanawiajà si´, które informacje sà w nim najwa˝niejsze
i które warto by∏oby zapami´taç, a potem przygotowujà prezentacj´ dla pozosta∏ych grup.
Ka˝da grupa przekazuje swoje informacje pozosta∏ym (dzieci powinny wiedzieç, ˝e us∏yszane informacje
przydadzà si´ w dalszej pracy, wtedy ∏atwiej b´dzie im skupiç uwag´ na prezentacjach kole˝anek
i kolegów).
Po prezentacji grupa zapisuje zestaw trzech pytaƒ do tego, co zaprezentowa∏a wszystkim.
Nauczyciel zbiera kartki z pytaniami, a nast´pnie grupy losujà zestawy pytaƒ i wspólnie przygotowujà
odpowiedzi, nie korzystajàc z tekstu êród∏owego. Prezentujà odpowiedzi, a autorzy pytaƒ oceniajà,
czy sà one poprawne, czy nie.
O poczuciu bezpieczeƒstwa – uzasadnienie rzeczywistych i symbolicznych aspektów sytuacji
„bycia pod parasolem”.
Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Jak si´ czujemy, kiedy rozk∏adamy nad sobà parasol w deszczu
lub w ostrym s∏oƒcu? Jakie rodzà si´ w nas uczucia? Jak nam wtedy jest? (czujemy si´ dobrze,
jest nam przyjemnie, czujemy si´ bezpiecznie, bo nie grozi nam deszcz czy promienie s∏oƒca itp.).
Dyskusja nad problemem: Co to znaczy czuç si´ bezpiecznie? Co to znaczy mieç poczucie
bezpieczeƒstwa?
Uczniowie w grupach na du˝ych arkuszach szarego papieru (sà na nich narysowane du˝e parasole)
opisujà ró˝ne sytuacje, w których czujà si´ bezpiecznie (np.: wspólne wakacje z rodzinà, posiadanie
rodziny, otoczenie kolegów i kole˝anek, pomoc nauczyciela, uÊmiech mamy), a potem prezentujà
swoje prace.
Nauczyciel z ka˝dego parasola wybiera jednà sytuacj´, a uczniowie w danej grupie szukajà argumentów
potwierdzajàcych, ˝e wybrana sytuacja daje im poczucie bezpieczeƒstwa i jest dla nich wa˝na.
„S∏owa i s∏ówka” – uk∏adanie nowych wyrazów z liter podanego wyrazu podstawowego.
Uczniowie w grupach uk∏adajà wyrazy (bez imion) z liter wyrazu parasol i zapisujà je na kartce,
np. para, los, rasa, las, rola, lala, prasa, rosa. Wygrywa ta grupa, która u∏o˝y najwi´cej takich s∏ów.
Renata Woliƒska
15
180229156.002.png 180229156.003.png 180229156.004.png 180229156.005.png 180229156.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin