obieg.pdf

(553 KB) Pobierz
KARTA PRACY NR 1A
Obieg wody w przyrodzie
Alina Ligaszewska
Cele:
− budzenie świadomości przyrodniczej,
− utrwalenie materiału dotyczącego roli wody w przyrodzie,
− poznanie i zrozumienie zjawisk i procesów zachodzących podczas obiegu wody w
przyrodzie,
− pobudzenie wszechstronnego rozwoju uczniów, a w szczególności rozbudzenie ich
twórczej postawy,
− wzbogacenie czynnego słownictwa dzieci o wyrażenia i zwroty związane z
tematem,
− rozwijanie i praktyczne sprawdzenie umiejętności cichego czytania ze
zrozum
− kształcenie umiejętności efektywnego współdziałania w zespole,
− rozwijanie umiejętności świadomej i systematycznej kontroli.
METODY: rozmowa, praca z tekstem, prezentacja prac grupy.
FORMY PRACY: praca indywidualna oraz w dużej i małej grupie.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: karty pracy, załączniki, komiks pt. „Wędrówki kropli
wody, czyli o obiegu wody w przyrodzie”.
Zajęcia zaplanowane są dla grupy wiekowej 11-12 lat.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Rozpoczynamy zajęcia zabawą pt. „Witajcie” – witając po kolei wszystkich,
którzy mają niebieskie oczy, wszystkich, którzy noszą okulary, mają ciemne
włosy itp. Zabawa ma na celu wprowadzenie właściwej atmosfery i
przygotowanie grupy do współdz
2. Nawiązujemy do wcześniejszych zajęć dotyczących roli wody w przyrodzie,
zapowiadając utrwalenie dotychczasowych wiadomości z tego zakresu i
zdobycie nowych inf
3.Dzielimy dzieci na grupy poprzez losowanie karteczek z rysunkami (załącznik
nr 1). Następnie polecamy każdej z grup rozwiązanie zadania z karty pracy nr 1
i 2. Prezenter wyłoniony przez zespół głośno odczytuje propozycje grupy.
4. Prosimy dzieci o indywidualne rozwiązanie zadania z karty pracy nr 3 – ma ono
na celu pobudzenie wyobraźni i zdolności kojarzenia. Porównujemy propozycje
dzieci, umieszczając karty pracy na tablicy.
5. Polecamy dzieciom rozwiązanie krzyżówki z karty pracy nr 4, które pozwoli na
poznanie tematu dzisiejszych zajęć.
iałania.
ormacji.
ieniem,
Alina Ligaszewska
6. Rozdajemy każdemu dziecku komiks pt. „Wędrówki kropli wody, czyli o obiegu
wody w przyrodzie”. Polecamy bardzo dokładne przeczytanie tekstu, a następnie
rozwiązanie zadań z karty pracy nr 5, które są sprawdzeniem cichego czytania ze
zrozumieniem.
7. Zachęcamy uczniów do wymiany wypełnionych kart pracy nr 5 z kolegą w ławce
i wprowadzenie przez niego ewentualnych poprawek. Zbieramy testy i zapowia-
damy ogłoszenie wyników na następnych zajęciach.
8. Polecamy wcześniej dobranym grupom rozwiązanie zadania z karty pracy nr 6 i
zapraszamy prezenterów poszczególnych zespołów do przedstawienia wyników
swojej pracy wraz z komentarzem.
9. Podsumowujemy zajęcia, zwracając szczególną uwagę na pracę zespołową i
twórcze myślenie.
10. Umożliwiamy dzieciom dokonanie samooceny poprzez rozwiązanie karty pracy
nr 7.
11. Proponujemy uczniom zabranie komiksów do domu i pokolorowanie ich, mając
nadzieję, że ten zabieg pozwoli na lepsze przyswojenie nowego materiału.
Załącznik 1
Obieg wody w przyrodzie
KARTA PRACY NR 1
Rozwiąż rebus i wpisz hasło w kratki na dole.
O
O L = D
M
Alina Ligaszewska
KARTA PRACY NR 2
Ułóżcie wierszyk podkreślający walory i znaczenie wody wykorzystując hasło
uzyskane przy rozwiązaniu rebusu z karty pracy nr 1.
Obieg wody w przyrodzie
KARTA PRACY NR 3
Zatytułuj przedstawione poniżej obrazki. Zielonym krzyżykiem w kwadratach znaj-
dujących się w ich lewym górnym rogu zaznacz rysunki, w których woda jest
sprzymierzeńcem człowieka, a czerwonym – te, w których utrudnia mu życie.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin