Kurs_Eagle_cz05.pdf
(
730 KB
)
Pobierz
103-107_eagle_cz5.indd
K U R S
Kurs obsługi EAGLE, część 5
Ten odcinek kursu poświęcamy
praktycznie w całości opisowi
modułu autoroutera. Jest to
druga i zarazem ostatnia część
opisująca proces projektowania
płytki. Obok autoroutera
przedstawiamy także możliwości
funkcji Polygon, dzięki
której możemy kreślić figury
o dowolnym kształcie.
Projektując płytkę często zacho-
dzi potrzeba umieszczenia na jed-
nej z warstw obszarów w pełni po-
krytych miedzią. Jeżeli obszary te
zostaną podłączone do istniejących
już węzłów elektrycznych (przykła-
dowo: GND, VCC, +5 V), to mogą
one pełnić rolę ekranu lub zasila-
nia. Obszary te można zastosować
również w celach czysto ekono-
micznych lub ekologicznych, aby
zaoszczędzić środek trawiący, który
zostanie użyty w procesie produkcji
płytki.
Aby umieścić na płytce po-
trzebne nam obszary możemy użyć
zwykłych narzędzia graficzne (
Wire
,
Circle
,
Arc
,
Rect
). Figurom powsta-
łym w ten sposób nie możemy jed-
nak nadać nazw (nie podłączymy
ich do istniejących już sygnałów),
nie podlegają one również zasa-
dom określonym w DRC. Lepszą
metodą jest określenie niezbędnych
nam obszarów przy pomocy wielo-
kąta –
POLYGON
. Polecenie to jest
dostępne po naciśnięciu ikony .
Po jej przyciśnięciu na pasku
pa-
rameter–toolbar
pojawiają się narzę-
dzia, dzięki którym możemy zmie-
nić poszczególne parametry kreślo-
nej przez nas figury (
rys.
28
). Na
początku musimy określić płasz-
czyznę, na której będziemy kre-
ślić. Dokonujemy tego w polu
Se-
lect Layer
lub klikając środkowym
klawiszem myszy. Potrzebny nam
kształt rysujemy podobnie jak linię
(polecenie
WIRE
). Na zagięciach
klikamy lewym klawiszem, aby za-
mknąć figurę klikamy dwukrotnie.
Sposób zagięcia możemy zmienić
w polu
Wire Bend
lub klikając pra-
wym klawiszem myszy. W czasie
rysowania
polygonu
musimy uwa-
żać, aby kontury na siebie nie na-
chodziły, oraz aby się nie przeci-
nały. W przeciwnym wypadku pro-
gram nie będzie mógł go prawidło-
wo obliczyć, o czym poinformuje
nas komunikatem o błędzie.
Polygo-
ny
znajdujące się na innej niż gór-
na lub dolna strona płytki są obli-
czane natychmiast po narysowaniu.
Polygony
umieszczone w warstwach
miedzi (w naszym przypadku
Lay-
er 1– Top
oraz
Layer 16– Bottom
)
są symbolizowane jedynie przez
obwódkę, aby je wyliczyć musimy
użyć komendy
RATSNEST
(w usta-
wieniach
Options/Set…/Misc
musi
być wcześniej zaznaczona opcja
Ratsnest processes polygons
). Jeże-
li chcemy z wyliczonej już figury
uzyskać tylko obwódkę (
polygon
może nam przysłaniać pewne ele-
menty projektu, poza tym spowal-
nia odświeżanie ekranu) używamy
komendy
RIPUP
, po czym klikamy
na jej brzeg. Aby ograniczyć wiel-
kość pliku zawierającego projekt
płytki, wypełnienie
polygonu
nie
jest w nim zapisywane. Tak więc
po zamknięciu programu i jego po-
Rys. 29.
nownym uruchomieniu widzimy
tylko kontury, a nie całą figurę.
Po narysowaniu
polygonu
na-
leży nadać mu nazwę identyczną
z sygnałem, do którego chcemy go
podłączyć (przykładowo GND). Do
tego użyjemy komendy
NAME,
po
czym klikniemy jego krawędź. Pro-
gram zapyta nas o nazwę, po jej
wpisaniu zostaniemy poproszeni
o potwierdzenie połączenia sygna-
łów (
rys.
29
) klikamy
OK
. W ten
sposób wszystkie elementy znaj-
Rys. 28.
Elektronika Praktyczna 9/2006
103
K U R S
Rys. 30.
za mała, to nie
mamy gwarancji
iż połączenie bę-
dzie na gotowej
płytce rzeczywi-
ście istniało (gdy
jest za wąskie to
może zostać prze-
trawione w czasie
procesu produkcji).
Test DRC spraw-
dza szerokość linii
jaką jest rysowany
polygon
, gdy jest
za wąska poinfor-
muje nas o tym
błędzie.
Pour
– opcja ta pozwala na
określenie rodzaju wypełnienia. Do
wyboru mamy dwie możliwości:
Solid
– pełna powierzchnia, lub
Hatch
– wypełnienie w kratkę.
Thermals
– umożliwia wybranie
sposobu podłączenia padów. Aby
parametr ten miał wpływ również
na przelotki, w ustawieniach DRC
należy zaznaczyć okienko
Generate
thermels for vias
. Możemy wybrać
całkowite połączenie do powierzch-
ni miedzi, lub przy pomocy wą-
skich łączników (
rys.
30
). W przy-
padku pierwszej metody, w czasie
lutowania, od pola lutowniczego
jest odprowadzana duża ilość cie-
pła. Może to doprowadzić do nie-
prawidłowego lub zimnego lutu.
Poza tym utrudnione jest później-
sze wylutowanie elementu (przy-
dujące się w obrębie
polygonu
, do
których przyłączone są sygnały ma-
jące identyczną nazwę jak on, są
do niego automatycznie podłączone.
Oznacza to, iż nie musimy ryso-
wać odchodzących od nich ścieżek,
program podłączy je automatycznie
podczas obliczania
polygonu
.
Na pasku
parameter–toolbar
oprócz wcześniej wymienionych ele-
mentów znajdziemy kolejne, symbo-
lizują one następujące funkcje:
Width
– szerokość linii, którą
polygon
jest kreślony. Należy sobie
uzmysłowić, iż zaznaczony przez
nas kontur nie jest zalewany, lecz
kreskowany pisakiem, którego sze-
rokość możemy w szerokim zakresie
zmienić.
Polygony
kreślone cienkim
pisakiem są dokładniejsze, jednakże
pliki wyjściowe do produkcji (Ger-
ber) mają większą objętość. Nie
należy ustawiać grubości mniejszej
niż minimalna szerokość ścieżek,
ponieważ określa ona również mi-
nimalną szerokość miedzi na poli-
gonie (przykładowo pomiędzy dwo-
ma przelotkami) i jeżeli była by
Rys. 32.
kładowo w czasie naprawy). Z tych
powodów zalecana jest metoda
druga. Szerokość łącznika jest ob-
liczana automatycznie i ma wartość
połowy średnicy otworu w danym
padzie lub przelotce. Przy czym
nie jest mniejsza od szerokości,
oraz nie jest większa od podwój-
nej szerokości linii, którą
polygon
jest kreślony.
Orphans
– w czasie prowadzenia
ścieżek może się zdarzyć, iż
poly-
gon
zostanie pocięty na mniejsze
wysepki. Jeżeli w którejś z wysepek
nie znajduje się pin lub przelotka,
których sygnał jest podpięty do da-
nego
polygonu
to program jej nie
obliczy, pozostawiając puste pole.
Aby zostały obliczone wszystkie
wysepki należy parametr ten zmie-
nić na
ON
. W niektórych przypad-
kach, gdy w obrębie
polygonu
nie
ma żadnego do niego podpiętego
elementu, to zostanie on również
nieobliczony. Pozostanie tylko kon-
tur, który widoczny jest jedynie na
ekranie, na wydruku lub w plikach
gerber
wykonanych za pomocą pro-
cesora CAM go nie będzie. Usta-
wienie tej opcji na ON (obliczanie
wszystkich wysepek) jest używa-
nie głównie do oszczędzania środ-
ka trawiącego, używanego podczas
produkcji płytki.
Isolate
– określa szerokość izo-
lacji pomiędzy
polygonem
a inny-
mi elementami posiadającymi inne
potencjały niż on. Pod uwagę bra-
ne są również wartości ustawione
w opcjach DRC oraz
Net Classes.
Szerokość izolacji jest równa naj-
wyższej, z tych trzech wartości
(
rys.
31
).
Spacing
– jeżeli wypełnienie
polygonu
jest ustawione na
Hatch
(kratka), to parametr ten określa
odstęp pomiędzy środkami linii
kratki (
rys.
32
).
Rys. 31.
104
Elektronika Praktyczna 9/2006
K U R S
Rys. 33.
czym próbuje je
rozmieścić ponow-
nie. Liczba ście-
żek, które może
w tym procesie
rozłączyć (
RipupLe-
vel
), jest określona
przez użytkownika
i ma bardzo duży
wpływ na czas
potrzebny progra-
mowi do zapro-
jektowania płytki.
Od autoroutera nie
należy oczekiwać,
że wykona idealną
płytkę, na której użytkownik nie
będzie musiał czegokolwiek popra-
wiać. Aby się ona zgadzała z wi-
zją projektanta, musi on niestety
zmodyfikować niektóre ścieżki po-
prowadzone przez program. Należy
zaznaczyć, iż autorouter jest na-
rzędziem jedynie wspomagającym
człowieka i nie wykona za niego
całej pracy.
Przed uruchomieniem autoroute-
ra musimy zwrócić uwagę na parę
ważnych elementów, od których
będzie zależał wygląd automatycz-
nie wygenerowanej płytki. A co się
z tym wiąże – także ilość pracy,
jaką będziemy musieli później po-
święcić na jej poprawienie. Przede
wszystkim należy skontrolować na-
stępujące elementy:
Design Rules
– reguły projekto-
wania (DRC), powinny zostać dosto-
sowane do możliwości technologicz-
nych producenta tworzonej płytki.
W przeciwnym wypadku może się
okazać, że naszej płytki, mimo ład-
nego wyglądu, nie uda się wypro-
dukować. Połączenia, których mini-
malna szerokość nie została spre-
cyzowana przy pomocy komendy
Net Classes
, są łączone możliwie
najwęższymi ścieżkami o szeroko-
ści określonej w DRC. Poszczególne
jego elementy zostały opisane w po-
przedniej części artykułu.
Net Classes
– jeżeli w czasie
tworzenia schematu, połączenia nie
zostały przyporządkowane do od-
powiednich klas, to jeżeli jest to
konieczne, należy tego dokonać
przed uruchomieniem autoroutera.
Najlepszym przykładem są linie za-
silania, które powinny być szersze
niż ścieżki sygnałowe oraz sygnały
wysokonapięciowe, których odstępy
od wszystkich innych elementów
powinny być w miarę duże. Autoro-
uter sprawdza te wartości i prowa-
dzi ścieżki dla najmniejszych z moż-
liwych parametrów. Przykładowo, je-
żeli sygnał ma minimalną szerokość
ścieżki 10 mils, to autorouter użyje
takiej właśnie szerokości mimo, że
w pobliżu może znajdować się dużo
wolnego miejsca i można było by ją
poszerzyć, przez co ułatwiłoby się
produkcję płytki.
Grid
– czyli raster, w którym
będzie pracował autorouter. Nie ma
on nic wspólnego z rastrem usta-
wionym globalnie dla całej płyt-
ki. Należy również zwrócić uwagę
na raster, w którym rozmieszczone
zostały elementy (
Placement Grid
).
Pomimo że program pozwala na
rozmieszczenie elementów w do-
wolnym rastrze, nie jest to jed-
nak najlepsze rozwiązanie. Należy
przestrzegać dwóch zasad: raster
ten nie powinien być mniejszy od
używanego przez autorouter oraz
powinien on być jego całkowitą
wielokrotnością. Najlepsze rezultaty
uzyskamy, gdy dobierzemy oba ra-
stry tak, aby końcówki elementów
(
Pins
) znajdowały się w rastrze au-
toroutera. Wybranie zbyt rzadkiego
rastra nie gwarantuje poprowadze-
nia wszystkich ścieżek, natomiast
zbyt dokładnego powoduje dra-
styczne zwiększenie czasu potrzeb-
nego do zaprojektowania płytki, jak
również wzrost zapotrzebowania na
pamięć (RAM) niezbędną autoroute-
rowi. Jeżeli jej zabraknie, to dane
zostają odkładane na dysk twardy,
co dodatkowo spowalnia pracę.
Restricted Areas
– czyli obszary
zabronione, w których autorouter
nie powinien prowadzić ścieżek
i przelotek. Opis umieszczania ich
na płytce przedstawiliśmy w po-
przedniej części artykułu. Warto
zwrócić uwagę, że do kreślenia
obszarów zabronionych możemy
użyć również płaszczyzny nr 20
(
Layer 20 Dimension
). Autorouter
nie umieści tam wtedy ani ście-
żek ani przelotek. Nie należy za-
pomnieć o późniejszym ich usunię-
ciu, ponieważ
Layer 20
służy do
zaznaczania krawędzi płytki i jest
używana w czasie wykonywania
plików do produkcji.
Działanie autoroutera jest ste-
rowane przez wiele parametrów,
z których część została opisana
wcześniej (
DRC
oraz
Net Classes
),
pozostałe wprowadzamy w jego
menu głównym. Są to
Cost Factors
oraz
Control parameters.
Mają one
wpływ na przebieg ścieżek. Wstęp-
Rank
– w przypadku gdy klika
polygonów
o różnych potencjałach
nachodzi na siebie, możemy przy
pomocy tego parametru określić ko-
lejność ich obliczania.
Polygon
, dla
którego wartość
Rank
jest ustawio-
na na 1 ma najwyższy priorytet,
zostanie on obliczony jako pierw-
szy i nie zostanie od niego nic od-
jęte. Ten, którego wartość wynosi
6 zostanie obliczony na końcu,
jego kształt zostanie pomniejszony
o obszar zajęty już przez inne
po-
lygony
.
Za pomocą opisanych powyżej
elementów można zmienić parame-
try tworzonego
polygonu
. Istnieją-
cy możemy zmienić używając ko-
mendy
Change
, po czym kolejno
Layer..., Width, Pour, Rank, Isolate,
Spacing, Thermals
oraz
Orphans
Autorouter
Kolejnym elementem Eagle’a,
który dzisiaj omówimy jest wbudo-
wany w niego autorouter. Jego moż-
liwości zostały opisane w pierwszej
części artykułu, nie będziemy więc
do nich teraz wracać. Autoro-
uter wbudowany w Eagle’a należy
do grupy routerów 100–procento-
wych. Określenie to oznacza, iż
na płytce, na której teoretycznie
można rozmieścić wszystkie ścież-
ki, wszystkie ścieżki zostaną przez
autorouter rozmieszczone. Jedynym
ograniczeniem jest to (i tu jest „ha-
czyk”), że program ma nieskończe-
nie wiele czasu. Ponieważ w rze-
czywistości nie mamy nieskończo-
nej ilości czasu, dlatego w niektó-
rych projektach autorouter nie bę-
dzie w stanie poprowadzić wszyst-
kich ścieżek. Autorouter działa na
zasadzie
Ripup/Retry
, czyli w mo-
mencie gdy już nie ma miejsca na
położenie kolejnej ścieżki, rozłącza
(usuwa) ścieżki już położone, po-
Elektronika Praktyczna 9/2006
105
K U R S
nie są one ustawione na wartości
domyślne, ustalone przez produ-
centa. Użytkownik może je zmody-
fikować. W czasie zapisu projektu,
aktualne ustawienia są zapisywane
do pliku z płytką
*.brd
. Można je
również zapisać do osobnego pli-
ku (*.ctl – a
utorouter control file
),
dzięki czemu będzie można wy-
korzystać daną strategię również
w innym projekcie.
Po podaniu komendy
AUTO
lub przyciśnięciu ikony zosta-
je wyświetlone okno
Autorouter
Setup
(
rys.
33
), w którym określa-
my parametry sterujące pracą au-
toroutera. Działanie jego składa się
ogólnie z trzech części, z których
każdą można osobno włączyć lub
wyłączyć:
Busses
– jako pierwsze zosta-
ją poprowadzone ścieżki magistral.
Dla autoroutera magistralami nie
są sygnały określone na schemacie
jako magistrale, lecz połączenia,
które można poprowadzić na płyt-
ce w kierunku pionowym lub po-
ziomym. Jeżeli dla żadnej warstwy
nie zostanie określony preferowany
kierunek, to autorouter tę część
pominie.
Route
– główna część, w której
program łączy wszystkie elementy
ścieżkami. W tym zostaje umiesz-
czona duża liczba przelotek, co
jest spowodowane próbą utworze-
nia 100% połączeń występujących
w projekcie.
Optimize –
na zakończenie moż-
na uruchomić dowolną liczbę pro-
cesów optymalizujących, których
parametry są tak dobrane, aby
zminimalizować liczbę przelotek
oraz wygładzić poprowadzone już
ścieżki. Optymalizacja usuwa jed-
norazowo tylko jedną ścieżkę, po
czym próbuje ją ułożyć na nowo
ze zmienionym kształtem. Liczba
procesów optymalizacji musi zostać
ustalona na początku, przed star-
tem autoroutera. Późniejsza, dodat-
kowa optymalizacja nie jest możli-
wa, ponieważ po wykonaniu pracy
autorouter nie może zmienić kształ-
tu istniejących już ścieżek. Opty-
malizacja nie dotyczy więc ście-
żek umieszczonych wcześniej przez
projektanta lub przez poprzednią,
zakończoną sesję autoroutera.
Przyjrzyjmy się teraz dokład-
niej oknu sterującemu pracą au-
toroutera. Składa się ono z kilku
zakładek. W pierwszej –
General
– mamy możliwość modyfikacji ra-
stra używanego przez autorouter,
określenia kształtu stosowanych
przelotek, możemy również wczy-
tać lub zapisać plik z ustawieniami
autoroutera. W lewej części okna
możemy zmienić preferowany kie-
runek rozmieszczenia ścieżek osob-
no dla każdej warstwy. Ponieważ
Eagle w wersji
light
, której używa-
my z powodu łatwej dostępności
(i braku konieczności płacenia za
licencję), pozwala na projektowanie
płytek maksymalnie dwustronnych,
w polu tym znajdują się tylko war-
stwy
Top
oraz
Bottom
. Mamy moż-
liwość wyboru jednego z następują-
cych kierunków:
– poziomy
| pionowy
/ pod kątem 45 stopni
\ pod kątem 135 stopni
* brak preferowanego kierunku
N/A warstwa wyłączona (pro-
gram nie poprowadzi na niej żad-
nych ścieżek)
W przypadku płytek jedno-
stronnych składających się jedynie
z elementów przewlekanych, uak-
tywniamy jedynie dolną warstwę
płytki –
Bottom
. Jeżeli używamy
elementów SMD to, w zależności
od ich umieszczenia na płytce, na-
leży ustalić preferowany kierunek
na pionowy lub poziomy.
Następna zakładka:
Busses
po-
zwala na zdefiniowanie parame-
trów prowadzenia magistral. W jej
lewej części
–Layer Costs –
mamy
możliwość zdefiniowania warstwy,
na której preferujemy prowadzenie
połączeń. Jeżeli dla dolnej warstw
wpiszemy zero, a dla górnej inną
większą wartość, program będzie
próbował poprowadzić ścieżki tylko
na warstwie dolnej. Możliwości tej
możemy użyć, gdy przykładowo ze
względów ekonomicznych lub tech-
nologicznych (będziemy sami tra-
wili płytkę) chcemy wykonać płyt-
kę jednostronną, jednakże stopień
jej skomplikowania może na to nie
pozwolić. Program będzie próbował
wtedy wszystkie połączenia popro-
wadzić po jednej stronie, na dru-
giej znajdzie się jedynie mała ich
liczba. Póżniej, już na płytce jed-
nowarstwowej, możemy je zastąpić
mostkami.
W środkowej części okna mamy
dostęp do określenia kolejnych pa-
rametrów. Mimo, iż wartości wpi-
sywane mogą zawierać się od 0 do
99, to używanie całego przedziału
nie zawsze jest sensowne. Dlatego
przy opisie poszczególnych parame-
trów zostaje podany zakres warto-
ści zalecany przez producenta:
Via
(0...99) – ma wpływ na
liczbę przelotek. Wpisanie niewiel-
kiej wartości powoduje wstawienie
dużej liczby przelotek. Jeżeli wpi-
sana zostanie duża wartość, autoro-
uter będzie próbował unikać prze-
lotek, jednakże ścieżki mogą zostać
umieszczone pod innym niż prefe-
rowanym kierunkiem. Generalnie
należy użyć małych wartości przy
początkowym prowadzeniu ścieżek
(
Buses, Route
), a dużych podczas
optymalizacji.
NonPref
(0...10) – prowadzenie
ścieżek w innym niż preferowany
kierunku. Jeżeli wpiszemy war-
tość ”99”, to, na danej płaszczyź-
nie ścieżki będą prowadzone tylko
i wyłącznie w zadanym kierunku.
Możliwości tej można użyć tylko
wtedy, gdy jesteśmy w pełni pew-
ni że potrzebujemy takiego właśnie
zachowania.
ChangeDir
(0...25) – określa
częstotliwość zmian kierunku pro-
wadzonej ścieżki. Przy małej war-
tości ścieżka na wiele zagięć, dla
dużej jest w miarę prosta.
OrthStep, DiagStep
– wprowa-
dza zasadę, że przeciwprostokątna
w trójkącie prostokątnym jest krót-
sza niż suma obu przyprostokąt-
nych. Wartości domyślne wynoszą
odpowiednio 2 oraz 3, co powo-
duje, że program wybiera kreślenie
w kierunku przeciwprostokątnej.
Zaleca się zachowanie szczególnej
ostrożności podczas zmiany tych
parametrów.
ExtdStep (0...30) –
powoduje
unikanie kawałków ścieżek, prze-
biegających pod kątem 45 stopni
względem kierunku preferowanego.
Wpisanie małej wartości pozwa-
la autorouterowi na ich kreślenie,
duża wartość ich zabrania. Współ-
pracuje z parametrem
mnExtdStep
(opisanym dalej). Praktycznie jego
działanie objawia się przebiegiem
zagięć ścieżki. Jeżeli parametr
mnExtdStep
jest ustawiony na 0
oraz
ExtdStep
ma wartość 99, to
zagięcia ścieżek będą zawsze prze-
biegać pod kątem 90 stopni. Jeżeli
zostaną nadane im inne wartości,
to w zagięcie zostanie wprowadzo-
ny krótki kawałek ścieżki, przebie-
gającej pod kątem 45 stopni.
BonusStep MalusStep
(1…3)
– wzmacnia różnicę pomiędzy do-
brymi (
Bonus
) oraz złymi (
Malus
)
106
Elektronika Praktyczna 9/2006
K U R S
obszarami płytki. Duże wartości
prowadzą do silnego rozróżniania
tych obszarów. Małe wartości za-
mazują różnice pomiędzy nimi. Pa-
rametry te powiązane są z parame-
trami z następnego punktu.
PadImpact SmdImpact
(0…10) –
wspomniane w poprzednim punkcie,
„dobre” oraz „złe” obszary płytki
znajdują się w okolicach padów oraz
pól SMD. Są to miejsca w których
program chętnie prowadzi ścieżki,
lub raczej od tego się wstrzymuje.
„Dobre” obszary przebiegają wzdłuż
preferowanych kierunków, „złe” pro-
stopadle do nich. Powoduje to, iż
odprowadzenia od pól lutowniczych
(padów) oraz pól SMD przebiegają
zgodnie z kierunkiem preferowanym.
Zmieniając wartość opisywanych
parametrów mamy wpływ na dłu-
gość pierwszego segmentu ścieżki,
od pola lutowniczego (lub SMD)
do pierwszego zagięcia.
BusImpact
(0...10) – powodu-
je rysowanie możliwie prostych,
pozbawionych zagięć ścieżek. Ma
wpływ na działanie autoroutera
jedynie w czasie kreślenia
Busses
.
Wpisanie małej wartości powoduje
kreślenie prostych połączeń pomię-
dzy punktem startowym, a końco-
wym. Małe wartości pozwalają na
stosowanie dużej liczby zagięć.
Hugging
(0...5)
– określa szero-
kość odstępów pomiędzy ścieżkami
równoległymi. Wpisanie dużej war-
tości powoduje, że przebiegają one
w miarę blisko siebie, małą wartość
powoduje wprowadzenie pomiędzy
nimi większych odstępów.
Polygon
(0...30) – mała wartość
powoduje że autorouter prowadzi
ścieżki również w obszarach
po-
ligonów
. Występuje wtedy duże
prawdopodobieństwo, iż
polygony
te zostaną pocięte na mniejsze wy-
sepki. Po wpisaniu dużej wartości,
praktyka ta jest w miarę możliwo-
ści unikana.
Avoid
(0...10) – ma wpływ na
unikanie regionów, z których w wy-
niku operacji
Ripup
, zostały już
usunięte ścieżki. Wysoka wartość
powoduje, że autorouter unika ich,
niska – mniej. Wartość ta używana
jest jedynie na zakładce
Route
.
Po prawej stronie zakładki
Bus-
ses
znajdziemy jeszcze kontrolkę
Active
. Dzięki niej określić możemy
czy autorouter dany krok wykona,
czy też nie. Poza tym znajdują się
tam jeszcze dodatkowe parametry
konfigurujące pracę autoroutera:
Via
(0...30) – ogranicza maksy-
malną liczbę przelotek, jaką można
umieścić na jednej ścieżce.
Segments
(0...9999) – określa
maksymalną liczbę segmentów z ja-
kiej może się składać jedna ścieżka.
MnExtdStep
(0...9999) – określa
liczbę kroków, które bez wpływu
parametru
ExtdStep
mogą przebie-
gać pod kątem 45 stopni do kie-
runku preferowanego.
Następne zakładki w oknie
Au-
torouter Setup
kierują krokiem
Ro-
ute
oraz dowolną liczbą procesów
optymalizacyjnych, z nazwami roz-
szerzonymi o kolejne ich numery.
Do wprowadzenia nowej lub usu-
nięcia istniejącej już optymalizacji
służy przyciski
Add
oraz
Del
. Każ-
dą optymalizację możemy natural-
nie włączyć lub wyłączyć przy po-
mocy kontrolki
Active
. Na zakładce
Route
znajdują się jeszcze dodat-
kowe parametry mające wpływ na
mechanizm
Ripup/Retry
. Wpisane
w te pola wartości domyślne są
wynikiem kompromisu pomiędzy
efektywnością autoroutera, a czasem
jaki będzie mu potrzebny na wy-
konanie połączeń.
RipupLevel
– parametr ten okre-
śla maksymalną liczbę ścieżek, któ-
re można w jednym kroku
Ripup
rozłączć.
RipupSteps
– maksymalna liczba
zagnieżdżeń procesu
Ripup
.
Ripuptotal
– określa jak wiele
ścieżek może być w danej chwili
rozłączonych.
Jeżeli któryś z tych parametrów
zostanie przez autorouter przekro-
czony, przerywa on dla danej ścież-
ki proces
Ripup,
po czym przywra-
ca stan początkowy. Ścieżka zostaje
uznana jako niemożliwa do pocią-
gnięcia i program zabiera się za roz-
rysowywanie następnego sygnału.
Czasami drobna zmiana które-
goś z wyżej opisanych parametrów
ma olbrzymi wpływ na wygląd
gotowej płytki. Dlatego producent
zaleca stosowanie wartości domyśl-
nych, zostały one określone na
podstawie wieloletnich doświad-
czeń pracowników firmy CadSoft
i powinny zapewnić najlepsze wy-
niki. Warto jednak z ustawieniami
tymi poeksperymentować. Można
dzięki temu dostosować płytkę do
naszych wymagań, oraz dokładniej
poznać wpływ poszczególnych pa-
rametrów na działanie programu.
Gdy określone zostały już
wszystkie potrzebne parametry, mo-
żemy przystąpić do uruchomienia
autoroutera. Mamy dwie możliwo-
ści. Pierwsza pozwala na kreślenie
tylko wybranych połączeń, druga –
wszystkich. W przypadku pierwszej
klikamy na przycisk
Select
po czym
zaznaczamy interesujące nas sygnały,
lub wpisujemy ich nazwy z klawia-
tury. Ostatecznie przyciskamy ikonkę
GO
. Jeżeli chcemy aby zostały
połączone wszystkie sygnały, wy-
starczy przycisnąć
OK
. Postęp pracy
jest na bieżąco wskazywany w li-
stwie statusu u dołu ekranu. W każ-
dej chwili możemy przerwać dzia-
łanie autoroutera przyciskając ikonę
STOP
. Jeżeli chcielibyśmy kon-
tynuować przerwaną pracę, wystar-
czy uruchomić autorouter ponownie.
W otwartym wtedy okienku (rys. 33)
nie można zmienić żadnych parame-
trów. Kontrolka
Continue existing job
decyduje czy będziemy kontynuować
przerwaną pracę, czy chcemy rozpo-
cząć nową, z nowymi parametrami.
Ponieważ proces automatyczne-
go kreślenia ścieżek czasami może
trwać wiele godzin, co 10 mi-
nut są zapisywane postępy pracy.
Tak więc w przypadku zawiesze-
nia komputera lub zaniku napię-
cia, zostanie utracone maksimum
10 minut pracy. Po ponownym
załadowaniu projektu wystarczy
zaznaczyć kontynuację pracy auto-
routera. Jeżeli program nie zdoła
poprowadzić wszystkich ścieżek,
pomocnym może okazać się skon-
trolowanie i ewentualne zmniejsze-
nie jeżeli jest to możliwe następu-
jących wielkości:
– raster autoroutera oraz rozmiesz-
czenia elementów,
– minimalne szerokości ścieżek
oraz odstępy pomiędzy nimi,
– średnice przelotek.
Po zakończeniu pracy autoro-
utera należy dokładnie przyjrzeć
się płytce i poprawić ewentualne
niedociągnięcia oraz poprowadzić
ścieżki, których nie udało się po-
łożyć automatycznie. Po tych za-
biegach płytka jest już praktycznie
gotowa, musimy ją jeszcze skontro-
lować testem DRC. Po poprawie-
niu wszystkich wskazanych błędów
możemy uznać proces projektowy
za zakończony i zająć się wykona-
niem dokumentacji produkcyjnej,
zostanie to opisane w jednej z naj-
bliższych części artykułu.
inż. Henryk Wieczorek
henrykwieczorek@gmx.net
Elektronika Praktyczna 9/2006
107
Plik z chomika:
azuris44
Inne pliki z tego folderu:
Kurs_Eagle_cz05.pdf
(730 KB)
Kurs_Eagle_cz04.pdf
(337 KB)
Kurs_Eagle_cz01.pdf
(784 KB)
eagle2.pdf
(593 KB)
eagle_tutorial.pdf
(1108 KB)
Inne foldery tego chomika:
Elektronika
Elektronika dla początkujących
Elektronika dla wszystkich
Matematyka
Mechanika
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin