zarzadzanie opracowane.doc

(142 KB) Pobierz

1.      Jaka jest istota zarządzania?

Zarządzanie to zespół działań decyzyjnych, obejmujących planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrolowanie nastawionych na wykorzystanie  następujących zasobów organizacji i jej otoczenia: ludzkich rzeczowych, finansowych, informacyjnych, aby spełnić cel organizacji w wydajny i skuteczny sposób.

 

2.      Cechy zarządzania wg Druckera.

-zarządzanie dotyczy przede wszystkim ludzi

-zarządzanie jest głęboko osadzone w kulturze

-zarządzanie wymaga prostych i zrozumiałych wartości , celów działania i zadań jednoczących wszystkich uczestników organizacji

-zarządzanie powinno doprowadzić do tego, aby organizacja była zdolna do uczenia się

-zarządzanie wymaga komunikowania się:

*przekazywania właściwym adresatom właściwych komunikatów we właściwym czasie

*zdolności do właściwego odbioru komunikatów nadawczych przez innych

-zarządzanie wymaga rozbudowanego systemu wskaźników

-zarządzanie musi być zorientowane na ostatecznym rezultatem jakim jest zadowolony klient.

 

3.      Jakie są podstawowe decyzje zarządcze?

-ustalenie długotrwałych celów strategicznych i sposobów ich realizacji-strategii,

-planowanie(ustalanie sekwencji przyszłych działań oraz środków niezbędnych do ich zrealizowania)

-ustalenie zakresu, przedmiotu i metod kontroli

-decydowanie o przebiegu procesów produkcyjnych w przedsiębiorstwie przemysłowym

-organizowanie, czyli grupowanie zasobów materiałowych i ludzkich  oraz ustalanie relacji między nimi

-kierowanie zachowaniami ludzkich, wybór sposobów oddziaływania

-kształtowanie potencjalnych społ. organizacji

-specyficzne decyzje, które wymusza umiędzynarodowienie , czy globalizacja procesów zarządzania.

 

4.      Jakie umiejętności wg Państwa powinny mieć osoby zarządzające?

-znajomość języków obcych

-umiejętność obsługi nowoczesnych „urządzeń wspierających”

-umiejętność przekonywania, prowadzenia dyskusji; przemawia, udziela wywiadów, negocjacji

-rozumienie i samodzielne tworzenie dokumentów organizacyjnych , np. Kontakty

-biegła znajomość dokumentacji księgowej i finansowej

-opanowanie zasad i procedur uczestnictwa w rynku finansowym, kapitałowym, walutowym

-umiejętność posługiwania się statycznymi metodami analizy danych

 

5.      Czym jest i jakie są cechy organizacji?

Organizacja w znaczeniu przedmiotowym(rzeczowym) organizacji to pewien obiekt, który można odróżnić od innych ze względu na jego cechy charakterystyczne. org. jest uporządkowanym systemem społeczno-technicznym.

Cechy:

-całość, której składniki przyczyniają się do realizacji celów tej całości

-zdolność zachęcenia członków do uczestnictwa w organizacji

-organizacja przyczynia się do powodzenia swych części(osobiste potrzeby, zamierzenia, ambicje)

-spójność i dopasowanie.

 

6.      Organizacja jako system społeczno-techniczny.

-podsystem celów i wartości-określa misję jaką organizacja spełnia w otoczeniu oraz w stosunku do pracowników

-podsystem psychospołeczny-zawiera uczestników organizacji, ich motywacja, potrzeby, wartości i kulturę

-podsystem techniczny-technologie. know-how, maszyny, budynki, itd.

-podsystem struktury-formalne zasady podziału zadań, uprawnień czy odpowiedzialności

-podsystem zarządzania- mechanizm koordynacji i uzgodnienia pozostałych podsystemów w procesach podejmowania decyzji.

 

7.      Charakterystyka otoczenia bliższego przedsiębiorstwa (sieci),

Sieć to powiązane ze sobą, współpracujące i konkurujące organizacje.

Elementy sieci:

- agencje rządowe (Ministerstwo, Państwowa Agencja Akredytacyjna);

- klienci;

- partnerzy (przedsiębiorstwa/organizacje, z którymi podmiot współpracuje)

- konkurenci

- grupy nacisku (lobbing, org. wywierające wpływ w celu uzyskania określonych działań)

- dostawcy

- związki (np. zawodowe; porozumienia o charakt. formalnym, które mają reprezentować prawa pracowników )

 

8.      Charakterystyka otoczenia dalszego organizacji (makrootoczenia),

Elementy otoczenia ogólnego:

-         prawne – wszelkiego rodzaju regulacje i system prawny wpływający na funkcjonowanie przedsiębiorstwa

-         fizyczne – to co fiz. znajduje się wokół organizacji; system komunikacyjny

-         ekonomiczne – gospodarka, w której funkcjonuje dana firma; rynek usług

-         technologiczne – technologie, które są wykorzystywane przy produkcji lub świadczeniu usług przez dane przedsiębiorstwa;

-         społeczne – demografia i wszelkie zmiany z nią związane;

-         polityczne – związki polityczne;

-         kulturowe – zasady zachowania, zwyczaje.

 

9.      Czym jest strategia przedsiębiorstwa,

Strategia jest rozumiana jako pewien plan działania organizacji, związany z jej pozycją w otoczeniu (obecną i przyszłą)oraz pewien względnie trwały i koherentny(spójny) sposób działań.

Podstawowe elementy strategii przedsiębiorstwa:

-domena-określa gdzie i komu firma zamierza sprzedawać swoje wyroby lub usługi

-strategiczna przewaga- polega na tym, aby w ramach wybranej domeny być bardziej atrakcyjnym partnerem niż inne firmy

-cele- określają co konkretnie firma chce osiągnąć w kolejnych okresach i pozwalają kontrolować czy firma osiąga sukces

-funkcjonalne programy działania- działania są przełożeniem koncepcji strategii na kontrolne działania na każdym stanowiskiem pracy, na codzienne zachowania każdego pracownika.

 

10.  Analiza SWOT w przedsiębiorstwie,

To kompleksowa metoda służąca do badania otoczenia organizacji oraz analizy jej wnętrza. Metody analizy SWOT:

1.Identyfikacja oraz analiza szans i zagrożeń

  *analiza w jakich sektorach i regionach działa przedsiębiorstwo

  *analiza makrootoczenia- podział na segmenty i analiza  szans i zagrożeń w każdym z nich

  *analiza otoczenia bliższego przedsiębiorstwa

Efekt końcowy- wypełnienie dolnych pól macierzy.

2.Identyfikacja oraz analiza mocnych i słabych stron firm

  *analiza wymaga przeprowadzenia szeregu analiz cząstkowych, Np. analiza portfela produkcji, badanie cyklu życia produkcji i technologii.

Efekt końcowy- wypełnienie dolnych pól macierzy.

3. Określenie pozycji strategicznej przedsiębiorstwa i kierunku rozwoju.

  *analiza powinna określić decyzji strategicznych w kategoriach maksymalizowania szans płynących z otoczenia i mocnych stron organizacji lub minimalizowania zagrożeń płynących z otoczenia i słabych stron firm.

  *jest to najbardziej kompleksowa metoda analizy- zbiorczo prezentuje czynniki wpływające na rozwój firmy

  *jest to narzędzie uniwersalne –może być bardzo proste jak i przy jego wykorzystaniu można posłużyć skomplikowanymi technikami analizy

  *pomaga rozróżnić czynniki na które firma może wpływać od tych , które są od niej niezależne.

 

11.  Macierz BCG jako metoda analizy portfelowej,

Macierz BCG, opracowana przez Boston Consulting Group, jest najstarszą i najprostszą metodą prezentacji portfela produkcji. Została skonstruowana na podstawie dwóch zmiennych: stopy wzrostu rynku oraz względnego udziału w rynku badanego produktu lub grupy produktów.

 

12.  Wymiary procesu planowania,

-układ organizacyjny- korporacja, filie, grupy funkcjonalne, wydziały, departamenty, produkty, projekty, pomysły

-przedmiot-produkcja, badania naukowe, rozwój, finanse, marketing, zakupy, siła robocza, wyposażenie.

Przedmiot planu-określa sfery  działania organizacji, których dotyczy plan. Planować można więc, np. marketing, produkcję, itd.

-elementy- statut, ogólne zasady, cel, zadania, strategia, polityka, programy, budżety, procedury, reguły

-charakterystyki- złożoność, ogólność, znaczenie, Strategia lub taktyka, jawność, forma pisemna lub niepisemna, formalne, nieformalne, łatwość wdrażania, racjonalność, elastyczność, koszt.

-czas- stałe, długotrwałe, średniookresowe, krótkookresowe.

 

13.  Etapy procesu planowania

-ustalanie celów

-identyfikacja problemów

-poszukiwanie alternatywnych rozwiązań

- ocenianie konsekwencji

-dokonanie wyboru

-wdrażanie planu

-kontrola realizacji.

 

14.  Biznesplan

To plan przyszłych działań gospodarczych oraz ich oczekiwanych rezultatów, mających na celu ocenę skutków zamierzonych działań. Pozwala zidentyfikować  problemy jak i znaleźć ścieżkę ich rozwiązania.

Typowa zawartość biznes planu:

-streszczenie menedżerskie

-charakterystyka rynku, uwzględniająca prognozy zmian

-charakterystyka przedsiębiorstwa, którego plan dotyczy

-proponowane działania, stymulujące sprzedaż

-prognozowane rozmiary sprzedaży

-informacje o sposobie sfinansowania działalności

-podsumowanie analiz organizacji i otoczenia, często w postaci analizy SWOT

 

15.  Rodzaje kontroli,

 

 

 

16.  Składniki struktury organizacyjnej,

-stanowisko organizacyjne-elementarna część organizacji, Np. stanowisko kierownicze, stanowisko sztabu, pomoc w podejmowaniu decyzji

-jednostka organizacyjna-kierownik wyższego szczebla plus podlegli mu kierownicy niższego szczebla wraz ze swoimi podwładnymi

-komórka organizacyjna- kierownik plus podlegli mu pracownicy

-pion organizacyjny- komórki realizujące tą samą funkcję i podlegające dyrektorowi naczelnemu

 

17.  Charakterystyka wybranego rodzaju struktury organizacyjnej,

Rodzaje:

l        scentralizowane i zdecentralizowane

l        sformalizowane i niesformalizowane

l        proste i złożone

l        smukłe i płaskie

              zalety:

-         możliwość dokłądnej i bieżącej kontroli podwładnych

-         możliwość bezpośredniego oddziaływania kierownika na podwładnych

-         relatywnie duże możliwości awansu pionowego

              wady:

-         długi przepływ informacji

-         relatywnie duże prawdopodobieństwo pojawienia się błędów w procesach decyzyjnych i informacyjnych (zniekształcenia/opóźnienia informacji)

 

18.  Planowanie zasobów ludzkich w organizacji,

Planowanie zatrudnienia to ogół decyzji dotyczących celów i wszystkich działań związanych z człowiekiem w procesie pracy np. polityka płacowa, działalność socjalna.

 

Cele planowania w ZZL:

-         określenie poziomu zasobów ludzkich, który jest niezbędny do realizacji celów przedsiębiorstwa;

-         minimalizacja kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa;

-         optymalizacja zasobów wiedzy i umiejętności organizacji;

-         stabilizacja sytuacji kadrowej;

-         skonstruowanie systemu ocen pracowników.

Etapy procesu planowania:

1) Zbieraie i analizowanie danych oraz przewidywanie trendów w celu opracowania prognozy popytu i podaży personelu;

2) Formułowanie przez dyrektora personalnego i naczelnego celów zarządzania potencjałem społecznym ściśle związanych z celami strategicznymi organizacji;

3) Tworzenie i wdrażanie planów i programów działania w zakresie obsady, oceny, wynagradzania i rozwoju;

4) Kontrola i ocena planów oraz programów – odpowiedź na pytanie czy cele zostały osiągnięte? Przykładowe kryteria oceny realizacji planu:

- aktualny stan zatrudnienia w relacji do planowanego;

- programy wdrożone w stosunku do przyjętych;

- koszty realizacji programów w stosunku do budżetu.

 

19.  Istota rekrutacji i selekcji pracowników,

Rekrutacja- to „przyciągnięcie” do przedsiębiorstwa kandydatów do pracy na danym stanowisku(bierna, aktywna, wewnętrzna, zewnętrzna);działania polegające na poinformowaniu potencjalnych kandydatów o firmie i warunkach uczestnictwa w niej, wytworzenie pozytywnych postaw i chęci zatrudnienia.

Selekcja-proces zbierania informacji o kandydatach na uczestników organizacji i dokonywaniu wyboru najbardziej odpowiedniego na wakujące stanowiska pracy.

 

20.  Metody i źródła rekrutacji pracowników

Główne źródła rekrutacji:

1.wewnętrzny rynek pracy-osoby zatrudnione w organizacji

2.zewnętrzny rynek pracy-osoby niezatrudnione w organizacji, w wieku produkcyjnym i zdolne do pracy.

Metody rekrutacji pracowników:

-ogłoszenie prasowe- dostęp do szerokich kręgów kandydatów, możliwość zgłoszenia się zbyt dużej ilości kandydatów

-przekaz ustny- niski koszt, brak pewności rezultatów

-agencje zatrudnienia- fachowość, usługa gwarantowana, wysoki koszt

-krewni, znajomy- tania, możliwość polecenia osób bez kwalifikacji

-szkoła- niedroga, absolwenci mogą mieć zapał do pracy, brak doświadczenia kandydatów

-konkurencja- kandydaci przeszkoleni i doświadczeni, możliwość napięć z konkurentami, niska lojalność pracowników

-Internet - niska cena, skuteczny w turystyce do poszukiwania pracowników za granicą, nadmiar informacji

urząd pracy- minimalny koszt, niskie kwalifikacje.

 

21.  Metody selekcji pracowników,

Techniki selekcji:

-analiza dokumentów

-wywiady

-testy psychologiczne

-weryfikacja informacji

-testy i próby sprawdzające

-badania lekarskie

Etapy procesu selekcji:

1.zapoznanie się z pisemnymi ofertami kandydatów

2.wstapna rozmowa z kandydatem

3.test psychologiczny

4.weryfikacja inf. podanych przez kandydata

5.ostateczna rozmowa kwalifikacyjna z kandydatem

6.podjecie decyzji o przyjęciu(odrzuceniu)kandydata

7.badania lekarskie

8.zatrudnienie kandydata.

 

22.  Selekcja lub rekrutacja na podane stanowisko np. lekarz stomatolog, - wiadomo.

 

23.  Ocenianie pracowników

System ocen pracowników jest formalną metodą okresowej ewaluacji pracy i uczestnictwa.

Osoby przeprowadzające ocenę:

-bezpośredni przełożony

-kierownik ds. Personalnych

-podwładny

-współpracownik

-grupa podwładnych lub współpracowników

-sam pracownik( samoocena)

Etapy procesu oceniania:

1.Określanie celów

2.Analiza pracy(ustalanie kryteriów oceny)

3.Tworzenie procedur i narzędzi oceny

4.Oceny wyników finansowych w stosunku do stanowiska pracy( jak pracownik przyczynił się do wyników finansowych przedsiębiorstwa)

5.Przeprowadzenie oceny pracowników

6.Omówienie wyników oceny z każdym pracownikiem

7.Formułowanie planów rozwoju personalnych

8.Podjęcie decyzji dotyczących wynagrodzeń

Narzędzia oceniania:

-porównywanie z normami(jeśli są opracowane)

-lista wydarzeń krytycznych(sukcesy i porażki)

-porównywanie z wynikami innych

-porównywanie z wynikami danego pracownika we wcześniejszych okresach

-ranking

-arkusz oceny pracownika

 

24.  Szkolenie pracowników,

Szkolenie-ma na celu rozwój pracownika i podwyższenie jego efektywności pracy

Procedura szkoleniowa:

-określenie potrzeb szkoleniowych

-opracowanie planu i wybór  metod szkolenia

-realizacja szkoleń

-kontrola i ocen szkoleń

Formy szkoleń: wewnętrzne, zewnętrzne

Techniki szkoleń(przykładowe): wykłady, ćwiczenia, konferencję, seminaria, gry, coaching.

 

25.  Metody motywowania pracowników,

 

System wynagrodzeń(akord i czas):

1.płaca(zgodnie z prawem):

              -płaca zasadnicza

              -dodatek za pracę w warunkach szkodliwych

              -dodatek za nadgodziny

              -dodatek za pracę w godzinach nocnych

2.premie

3.nagrody

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin