Ochrona dziko żyjących zwierząt przy inwestycjach drogowych w Polsce.pdf

(3222 KB) Pobierz
42075676 UNPDF
42075676.006.png
 
42075676.007.png 42075676.008.png 42075676.001.png
 
42075676.002.png 42075676.003.png 42075676.004.png
Ochrona dziko żyjących zwierząt
przy inwestycjach drogowych w Polsce
Spis treści
I. Konferencja „Ochrona dziko żyjących zwierząt przy inwestycjach liniowych
(drogi i linie kolejowe) w Polsce”, Łagów 24–26.09.2007 .................. 5
1. Cel konferencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
2. Program konferencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
3. Przebieg konferencji..................................................7
4. Referaty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
■ Wpływ inwestycji transportowych na populacje zwierząt oraz metody
ograniczania negatywnego oddziaływania dróg na przyrodę ...............10
■ Optymalne rozwiązania przy budowie przejść dla zwierząt . . . . . . . . . . . . . . . 11
■ Problemy ochrony korytarzy ekologicznych dla dużych ssaków w Polsce ....12
■ Inwestycje liniowe w świetle prawnych uwarunkowań ochrony dziko żyjących
zwierząt. Rys prawa wspólnotowego, międzynarodowego i krajowego ........19
■ Przejścia dla zwierząt w budownictwie komunikacyjnym.
Propozycja zaleceń normalizujących zagadnienie .........................32
■ Optymalny model postępowania przy ustalaniu lokalizacji
przejść dla zwierząt ..................................................41
■ Ustalanie lokalizacji i dobór parametrów przejść dla zwierząt – problemy
i dobre praktyki w projektowaniu ......................................51
■ Podstawowe problemy związane z planowaniem przejść dla zwierząt
w trakcie przygotowywania inwestycji drogowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
■ Monitoring przyrodniczy realizacji inwestycji drogowych jako kluczowego
zagrożenia dla ochrony różnorodności biologicznej w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . 65
II. Zagrożenia dla funkcjonowania korytarzy migracyjnych (ekologicznych)
w Polsce .......................................................... 75
1. Efekty bariery ekologicznej...........................................75
2. Oddziaływania kształtujące barierę ekologiczną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
III. Ochrona korytarzy migracyjnych (ekologicznych) przy inwestycjach
drogowych ....................................................... 79
IV. Przejścia dla zwierząt – parametry i typy konstrukcyjne ............... 83
1. Przejścia o funkcjach wyłącznie ekologicznych .........................83
2. Przejścia o funkcjach zespolonych – łączące funkcje
ekologiczne i gospodarcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
V. Strategia ochrony korytarzy ekologicznych dla dziko żyjących zwierząt
w Karpatach ....................................................... 93
1. Cel strategii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
2. Korytarze ekologiczne w Karpatach ...................................93
3. Zagrożenia dla funkcjonowania korytarzy migracyjnych (ekologicznych)
w Karpatach........................................................94
4. Ochrona korytarzy migracyjnych (ekologicznych)
przy drogach w Karpatach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
VI. Literatura ....................................................... 103
I. Konferencja „Ochrona dziko
żyjących zwierząt przy inwestycjach
liniowych (drogi i linie kolejowe)
w Polsce”, Łagów 24–26.09.2007
1. Cel konferencji
Organizacja konferencji miała na celu budowanie podstaw do partnerskiej współ-
pracy dla rozwiązywania konliktów przyrodniczych wynikających z rozwoju
sieci dróg szybkiego ruchu oraz linii kolejowych w Polsce. Skuteczne działania
dla ochrony zasobów przyrodniczych oraz sprawna rozbudowa infrastruktury
komunikacyjnej wymagają podjęcia szerokiego dialogu społecznego z udziałem
wielu grup interesu, na wszelkich etapach planowania i projektowania przedsię-
wzięć. Ochrona dziko żyjącej fauny przy inwestycjach liniowych, ze względu na
skomplikowany charakter oraz wysokie koszty inansowe, jest doskonałym przy-
kładem problemów jakie wynikają z potrzeb ochrony przyrody przy inwestycjach
i jednocześnie stanowi doskonały punkt wyjścia do dyskusji jak powinien wyglądać
optymalny model działań służący unikaniu i rozwiązywaniu konliktów przyrod-
niczych. Celem konferencji była także prezentacja wyników projektu „Monitoring
przyrodniczy realizacji inwestycji drogowych jako kluczowego zagrożenia dla ochro-
ny różnorodności biologicznej w Polsce” , w tym szeroka dyskusja nad możliwością
praktycznego wdrażania osiągniętych efektów i rezultatów.
2. Program konferencji
„Ochrona dziko żyjących zwierząt przy inwestycjach liniowych (drogi i linie kolejowe)
w Polsce” , Łagów, 24–26.09.2007
24 września
17.00 Przyjazd i zakwaterowanie uczestników
19.00 Kolacja
25 września
7.30 Śniadanie
8.30 Powitanie uczestników
5
8.45–14.30 Sesja referatowa:
Wpływ inwestycji transportowych na populacje zwierząt oraz metody ograniczania
negatywnego oddziaływania dróg na przyrodę . Prof. Włodzimierz Jędrzejewski,
Zakład Badania Ssaków PAN.
Problemy ochrony korytarzy ekologicznych dla duzych ssaków w Polsce.
Dr Sabina Pierużek-Nowak, mgr inż. Robert W. Myslajek, Stowarzyszenie
dla Natury „Wilk”.
Prawne podstawy i mechanizmy ochrony dziko żyjących zwierząt wzdłuż inwe-
stycji liniowych w Polsce . Mgr Marcin Pchałek, Kowalewski, Miara, Pchałek
& Partnerzy Doradztwo Prawne.
Przejścia dla zwierząt w budownictwie komunikacyjnym. Propozycja zaleceń nor-
malizujących zagadnienie . Prof. Adam Wysokowski, mgr inż. Anna Staszczuk,
inż. Wojciech Bosak, Uniwersytet Zielonogórski.
Optymalne rozwiązania konstrukcyjne stosowane przy budowie przejść dla zwie-
rząt . Mgr inż. Barbara Bednarek, mgr inż. Piotr Tomala, dr inż. Leszek Janusz
– Viacon Polska.
11.00–11.30 Przerwa kawowa
Optymalny model postępowania przy ustalaniu lokalizacji przejść dla zwierząt .
Mgr Rafał Kurek, Uniwersytet im. A. Mickiewicza.
Podstawowe problemy związane z planowaniem przejść dla zwierząt w trakcie
przygotowywania inwestycji drogowych . Mgr Piotr Ochnio, Biuro Przygotowania
Inwestycji GDDKiA.
Ustalanie lokalizacji i dobór parametrów przejść dla zwierząt – problemy i „dobre
praktyki” w projektowaniu . Mgr Daniel Maranda, Biuro Ekspertyz i Projektów
Budownictwa Komunikacyjnego EKKOM.
Ochrona dziko żyjących zwierząt w projektach modernizacji linii kolejowych .
Mgr inż. Urszula Michajłow, Biuro Ochrony Środowiska PLK.S.A.
Monitoring przyrodniczy realizacji inwestycji drogowych jako kluczowego zagro-
żenia dla ochrony różnorodności biologicznej w Polsc e. Mgr Radosław Ślusarczyk,
Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot.
14.30–15.30 Przerwa obiadowa
15.30–18.00 Dyskusja tematyczna
6
Proponowana tematyka:
problemy planowania i projektowania przejść dla zwierząt na różnych etapach
przygotowania inwestycji drogowych i kolejowych;
powołanie zespołu ekspertów zajmujących się tematyką przejść dla zwierząt na
szczeblu centralnym;
problemy merytorycznej współpracy na linii: inwestorzy–projektanci–przy-
rodnicy;
42075676.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin