Zagadki o wiośnie:
1. 1. Niedługo zima pryśnie, śnieg już przebiłem (przebiśnieg).
2. 2. Srebrne futerko mają wiosną i na każdej wierzbie rosną (bazie).
3. 3. Lecę, będę w czasie krótkim czy gotowe nasze budki? Myślę, że tak wasz (szpak).
4. 4. W kropki ma spódnicę chętnie zjada mszyce (biedronka).
5. 5. Powiem po prostu nie zawile, skromny, lecz piękny jest (zawilec).
6. 6. Wrócił zza morza, chodzi po błocie w czerwonych butach, biały pan (bociek).
7. 7. Ulepiła nad oknem swego gniazdka połowę, a już ćwierka wesoło, że mieszkanie gotowe (jaskółka).
8. 8. Zwykle złote, białe albo fioletowe wychodzą spod ziemi (krokusy marcowe).
9. 9. Skaczę po łące, pływam w wodzie, żyję z bocianem w ciągłej niezgodzie (żaba).
10. 10. Nadchodzi po zimie, zielony dywan ściele wokół. Czy znasz imię tej pory roku ? (wiosna).
11. 11. Miła niespodzianka już kwitnie (sasanka).
1. 8. Odczytanie znaczeń słowa Marzanna.
Na dużym arkuszu papieru napisane są znaczenia słowa Marzanna:
Marzanna- imię słowiańskiej bogini śmierci i zimy,
Marzanna- kukła ze słomy,
Marzanna- roślina.
2. 9. Nauka na pamięć fragmentu wiersza E. Niedźwiadek pt. "Z Marzanną idziemy".
Dzieci uczą się jednej zwrotki wiersza, którą będą powtarzać idąc na wycieczkę.
Płyń, płyń panno Marzanno,
Wisełką, a potem do morza!
Bo czas, by bazie zakwitły
Przy rzekach i na rozdrożach.
3. 13. Przygotowanie i przedstawienie scenek na następujące tematy:
· Wiosenne porządki w domu.
· Wiosna na wiejskim podwórku.
· Pożegnanie zimy i powitanie wiosny.
· Wiosenne porządki na działce.
· Wiosenna łąka.
· Marcowa pogoda.
Przedstawiciele grup losują tematy. Dzieci w grupach przygotowują i przedstawiają scenki za pomocą ruchu, gestu, mimiki i słów. Pozostałe grupy próbują odgadnąć temat przedstawionej scenki.
Nauka II zwrotki piosenki "Z wiosną pa-ta-taj".
4. 14. Zabawa "Nieostrożne żabki".
Dzieci siedzą w kręgu z opuszczonymi głowami. Jedno dziecko cichutko kumka. Pozostałe milczą. Wybrane dziecko- bociek stoi poza kręgiem, słucha skąd dochodzi głos i stara się wskazać dziecko będące nieostrożną żabką. Jeśli odszuka żabkę zajmuje jej miejsce.
5. 15. Układanie puzzli "Wiosenne kwiaty".
Uczniowie w grupach układają z puzzli kwiaty - tulipana, żonkila, stokrotkę, krokusa i przylaszczkę. Następnie odczytują nazwy powstałych kwiatów, przypominając o tym, że krokus i przylaszczka to kwiaty chronione.
6. 16. Wspólne zaśpiewanie piosenki.
7. 17. Podsumowanie zajęć - ewaluacja.
Samodzielne wypełnienie przez dzieci kart ewaluacji - "Oceń sam".
Oceń sam
Przeczytaj uważnie poniższe pytania i podkreśl wybraną przez siebie odpowiedź. Każda odpowiedź będzie dobra, jeżeli będzie zgodna z Twoimi odczuciami.
1. 1. Czy podoba Ci się zwyczaj witania wiosny?
Tak . Nie Nie bardzo
2. 2. Czy udział w zajęciach poszerzył twoją wiedzę na temat zmian zachodzących w przyrodzie wiosną?
Tak Nie Trochę
3. 3. Czy chętnie uczestniczyłeś w zajęciach?
Tak Nie Nie we wszystkich
4. 4. Czy chciałbyś przeżyć podobną imprezę jeszcze raz?
Tak Nie Nie wiem
8. 18. Pożegnanie się dzieci i wręczenie pamiątkowych kart.
Na zakończenie wspólnego spotkania obu klas nauczyciel wręcza dzieciom pamiątkowe karty.
Marzanno, Marzanno
Ty zimowa panno
W wodę Cię rzucamy,
Bo wiosnę witamy.
Na pamiątkę
Wspólnego powitania
Wiosny
Kl. II SP 7 Kl. II "f" SP 10
Tarnobrzeg 19.03.2001r.
W październiku 2001 r. klasy spotkały się na wspólnym ognisku, które odbyło się na polanie w Zwierzyńcu. Dzieci piekły kiełbaski i wesoło się bawiły biorąc udział w zawodach sportowych, zabawach i pląsach.
W grudniu 2001 r. uczniowie pojechali na wycieczkę autokarową do Wytwórni Bombek Choinkowych w Nowej Dębie.
Uczniowie poznali kolejne etapy powstawania świątecznych ozdób.
4 grudnia 2001 r. pani Małgorzata Armatys poprowadziła pokazowe zajęcia o tematyce "Prawa i obowiązki dziecka" dla zespołu doradców metodycznych. Zamieszczony poniżej scenariusz zajęć został opracowany przez obie nauczycielki.
Małgorzata Armatys, Ewa Sowińska
Scenariusz zajęć zintegrowanych w kl. III
"Prawa i obowiązki dziecka"
Cel ogólny : Zapoznanie z niektórymi prawami i obowiązkami dziecka.
Cele operacyjne:
- - uczeń umie wyjaśnić znaczenie słów: prawo, obowiązek, konwencja
- - zna swoje prawa i obowiązki
- - potrafi powiedzieć czego dotyczy Konwencja o Prawach Dziecka
- - umie czytać ze zrozumieniem wskazany tekst
- - potrafi wypowiadać się na podany temat pełnymi zdaniami
- - potrafi posługiwać się słownikiem języka polskiego
- - zna tabliczkę mnożenia i dzielenia w zakresie 100
- - zna zasadę dotyczącą kolejności wykonywania działań i potrafi ją zastosować
- - uczeń potrafi wskazać podobieństwa i różnice w wyglądzie osób
- - ...
Monami_25