PLAN WYCHOWAWCZY
ZADANIA
EFEKTY DZIAŁAŃ
ODPOWIEDZIALNI
I.CZUWANIE NAD PRAWIDŁOWYM ROZWOJEM WYCHOWANKÓW.
1. Stwarzanie możliwości poprawiania stanu zdrowotnego uczniów poprzez:
realizowanie zdrowotnego planu pracy
ćwiczenia śródlekcyjne
kontakty ze stomatologiem, lekarzem, pielęgniarką, rodzicami.
2. Propagowanie aktywnego wypoczynku poprzez:
organizowanie uczniom i rodzicom wspólnych imprez sportowo-rekreacyjnych
mobilizowanie uczniów do udziału w zawodach międzyszkolnych i międzyklasowych
organizowanie wycieczek krajoznawczo-turystycznych
Uczeń potrafi:
zagospodarować swój wolny czas
dbać o higienę osobistą
zmobilizować kolegów, rodziców do uczestnictwa w imprezach masowych
współuczestniczenie w organizowaniu wycieczek
zaplanować swój czas pracy i systematycznie go realizować
wychowawca
nauczyciele
rodzice
uczniowie
II.TWORZENIE KULTURY POZYTYWNYCH WZORÓW.
Zamierzone działania wychowawcze:
1. Wyrabianie nawyku kulturalnego zachowania się każdej sytuacji:
zwracanie uwagi na używanie form grzecznościowych i pięknego języka
oddziaływanie osobowości nauczyciela na kształtowanie kultury ucznia
przeciwdziałanie i eliminowanie zachowań agresywnych, uczenie asertywności.
2. Kształtowanie pozytywnych cech osobowości:
wyrabianie u uczniów umiejętności kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach i miejscach (kino, teatr, imprezy regionalne, sportowe, akademie). Zasady dobrego wychowania.
Uczeń:
kulturalnie zachowuje się w różnych sytuacjach życiowych
używa zwrotów grzecznościowych wobec rodziców, nauczycieli, pracowników administracji i obsługi, kolegów i koleżanek
rozpoznaje wartości moralne
potrafi funkcjonować zgodnie z wymogami instytucji i grup społecznych
dokonuje wyborów zgodnie z przyjętymi normami społecznymi
rozumie normy życia społecznego
jest asertywny
pedagog
III. PRZYGOTOWANIE WYCHOWANKÓW DO DOROSŁOŚCI I SZUKANIA W ŻYCIU WAŻNYCH CELÓW.
1. Wyrabianie postawy tolerancyjnej we wszystkich aspektach współczesnego świata:
ukazywanie postaci literackich oraz współczesnych wzorów tolerancji
rozmowy pozwalające rozwiązać codzienne problemy.
2. Wspólne szukanie i ukazywanie najważniejszych wartości człowieka:
codzienne ukazywanie właściwych norm współżycia
kształtowanie szacunku dla siebie i drugiego człowieka
okazywanie szacunku osobom starszym .
prawidłowo funkcjonuje w środowisku szkolnym, domowym, rówieśniczym
umie zachować się w obecności osób niepełnosprawnych, inne kultury, wyznania – jest tolerancyjny
umie dokonać samooceny własnych działań
obiektywnie i krytycznie ocenia swoje postępowanie
szanuje osoby starsze, chętnie pomaga
pracownicy szkoły
IV. ROZBUDZANIE CIEKAWOŚCI ŚWIATA I MOTYWACJA DO SAMOKSZTAŁCENIA.
1. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów:
działalność kół pozalekcyjnych
mobilizowanie uczniów do poszerzania swojej wiedzy poprzez korzystanie z różnych źródeł informacji
2. Organizowanie zajęć mających na celu wyrównanie braków w wiedzy uczniów:
praca z uczniem słabym i zaniedbanym wychowawczo
stworzenie kół samopomocy koleżeńskiej
objęcie pomocą uczniów z dysfunkcjami, mających problemy w nauce, zaniedbanych, zagrożonych
motywowanie uczniów do nauki
współpraca z opiekunami świetlicy szkolnej.
3. Analiza wyników nauczania:
kartkówki, testy, sprawdziany
analiza uzyskanych ocen – mobilizowanie do bieżącej poprawy.
samodzielnie i efektywnie uczestniczy w lekcjach
ma rozbudzoną potrzebę samorealizacji (bierze udział w konkursach, olimpiadach)
w pełni wykorzystuje swoja wiedzę i umie się nią dzielić z innymi
ma rozbudzone potrzeby poznawcze
integruje zdobytą wiedzę
pracuje na miarę swoich możliwości
uczestniczy w zajęciach wspomagających jego rozwój
pokonuje napotkane niepowodzenia szkolne i dąży do pozytywnych zmian swojej osoby
wzmacnia swoją pozycję w zespole klasowym
V. WDRAŻANIE DO OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
1. Przestrzeganie regulaminu szkolnego:
systematyczne zaznaczanie w dzienniku lekcyjnym ilość spóźnień i informowanie o tym rodziców
punktualne rozpoczynanie zajęć
obowiązkowość w pełnieniu dyżurów szkolnych i klasowych
lansowanie schludnego wyglądu ucznia Zespołu Szkół
2. Uczciwość w zdobywaniu wiedzy – poszukuję, a nie ściągam:
„walka” z odpisywaniem zadań przed lekcjami, odpowiedni dobór testów, sprawdzianów (wiele grup)
stosuje się do regulaminu szkolnego
jest punktualny
rzetelnie wypełnia obowiązki dyżurnego
jest stosownie ubrany
uczciwie zdobywa wiedzę
samorząd klasy
samorząd szkolny
VI. PRZYGOTOWANIE DO AKTYWNEJ ROLI W ŻYCIU ŚRODOWISKA.
1. Poszanowanie miejsc Pamięci Narodowej w naszej miejscowości i regionie:
opieka nad miejscami Pamięci Narodowej
składanie kwiatów i zapalanie zniczy podczas uroczystości patriotycznych (11XI, 1IX, 3 Maja, Wszystkich Świętych)
poszanowanie symboli narodowych (flaga, godło, hymn).
2. Angażowanie uczniów w życie kulturalne miejscowości, gminy, powiatu i województwa:
organizowanie akademii i wieczornic związanych rocznicami historycznymi
działalność izby regionalno-historycznej
organizowanie imprez kulturalnych z udziałem uczniów, rodziców, nauczycieli i mieszkańców Zembrzyc (Boże Narodzenie, Wielkanoc, Dzi...
Jokebed