PLAN WYCHOWAWCZY KLASA IV.doc

(157 KB) Pobierz
PLAN WYCHOWAWCZY - KLASA IVA

PLAN WYCHOWAWCZY  

 

CELE OPERACYJNE

ZADANIA

EFEKTY DZIAŁAŃ

ODPOWIEDZIALNI

I.CZUWANIE NAD PRAWIDŁOWYM ROZWOJEM WYCHOWANKÓW.

1.        Stwarzanie możliwości poprawiania stanu zdrowotnego uczniów poprzez:

              realizowanie zdrowotnego planu pracy

              ćwiczenia śródlekcyjne

              kontakty ze stomatologiem, lekarzem, pielęgniarką, rodzicami.

2.        Propagowanie aktywnego wypoczynku poprzez:

              organizowanie uczniom i rodzicom wspólnych imprez sportowo-rekreacyjnych

              mobilizowanie uczniów do udziału w zawodach międzyszkolnych i międzyklasowych

              organizowanie wycieczek krajoznawczo-turystycznych

Uczeń potrafi:

              zagospodarować swój wolny czas

              dbać o higienę osobistą

 

 

 

 

              zmobilizować kolegów, rodziców do uczestnictwa w imprezach masowych

 

 

 

 

              współuczestniczenie w organizowaniu wycieczek

                      zaplanować swój czas pracy i systematycznie go realizować

 

 

              wychowawca

              nauczyciele

              rodzice

              uczniowie

II.TWORZENIE KULTURY POZYTYWNYCH WZORÓW.

Zamierzone działania wychowawcze:

1.        Wyrabianie nawyku kulturalnego zachowania się każdej sytuacji:

              zwracanie uwagi na używanie form grzecznościowych i pięknego języka

              oddziaływanie osobowości nauczyciela na kształtowanie kultury ucznia

              przeciwdziałanie i eliminowanie zachowań agresywnych, uczenie asertywności.

2.        Kształtowanie pozytywnych cech osobowości:

              wyrabianie u uczniów umiejętności kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach i miejscach (kino, teatr, imprezy regionalne, sportowe, akademie). Zasady dobrego wychowania.

Uczeń:

 

 

              kulturalnie zachowuje się w różnych sytuacjach życiowych

              używa zwrotów grzecznościowych wobec rodziców, nauczycieli, pracowników administracji i obsługi, kolegów i koleżanek

              rozpoznaje wartości moralne

              potrafi funkcjonować zgodnie z wymogami instytucji i grup społecznych

              dokonuje wyborów zgodnie z przyjętymi normami społecznymi

              rozumie normy życia społecznego

              jest asertywny

 

 

 

 

              wychowawca

              pedagog

              nauczyciele

              rodzice

              uczniowie

III. PRZYGOTOWANIE WYCHOWANKÓW DO DOROSŁOŚCI I SZUKANIA W ŻYCIU WAŻNYCH CELÓW.

Zamierzone działania wychowawcze:

1.       Wyrabianie postawy tolerancyjnej we wszystkich aspektach współczesnego świata:

              ukazywanie postaci literackich oraz współczesnych wzorów tolerancji

              rozmowy pozwalające rozwiązać codzienne problemy.

2.      Wspólne szukanie i ukazywanie najważniejszych wartości człowieka:

              codzienne ukazywanie właściwych norm współżycia

              kształtowanie szacunku dla siebie i drugiego człowieka

              okazywanie szacunku osobom starszym .

 

 

Uczeń:

 

 

              prawidłowo funkcjonuje w środowisku szkolnym, domowym, rówieśniczym

              umie zachować się w obecności osób niepełnosprawnych, inne kultury, wyznania – jest tolerancyjny

              umie dokonać samooceny własnych działań

              obiektywnie i krytycznie ocenia swoje postępowanie

              szanuje osoby starsze, chętnie pomaga

 

 

 

 

 

              wychowawca

              uczniowie

              nauczyciele

              pracownicy szkoły

              rodzice

IV. ROZBUDZANIE CIEKAWOŚCI ŚWIATA I MOTYWACJA DO SAMOKSZTAŁCENIA.

1.       Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów:

              działalność kół pozalekcyjnych

              mobilizowanie uczniów do poszerzania swojej wiedzy poprzez korzystanie z różnych źródeł informacji

2.      Organizowanie zajęć mających na celu wyrównanie braków w wiedzy uczniów:

              praca z uczniem słabym i zaniedbanym wychowawczo

              stworzenie kół samopomocy koleżeńskiej

              objęcie pomocą uczniów z dysfunkcjami, mających problemy w nauce, zaniedbanych, zagrożonych

              motywowanie uczniów do nauki

              współpraca z opiekunami świetlicy szkolnej.

3.        Analiza wyników nauczania:

              kartkówki, testy, sprawdziany

              analiza uzyskanych ocen – mobilizowanie do bieżącej poprawy.

  

 

 

Uczeń:

 

 

              samodzielnie i efektywnie uczestniczy w lekcjach

              ma rozbudzoną potrzebę samorealizacji (bierze udział w konkursach, olimpiadach)

              w pełni wykorzystuje swoja wiedzę i umie się nią dzielić z innymi

              ma rozbudzone potrzeby poznawcze

              integruje zdobytą wiedzę

              pracuje na miarę swoich możliwości

              uczestniczy w zajęciach wspomagających jego rozwój

              pokonuje napotkane niepowodzenia szkolne i dąży do pozytywnych zmian swojej osoby

              wzmacnia swoją pozycję w zespole klasowym

 

 

 

 

 

 

 

              wychowawca

              rodzice

              uczniowie

V. WDRAŻANIE DO OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.

1.        Przestrzeganie regulaminu szkolnego:

              systematyczne zaznaczanie w dzienniku lekcyjnym ilość spóźnień i informowanie o tym rodziców

              punktualne rozpoczynanie zajęć

              obowiązkowość w pełnieniu dyżurów  szkolnych i klasowych

              lansowanie schludnego wyglądu ucznia Zespołu Szkół

2.       Uczciwość w zdobywaniu wiedzy – poszukuję, a nie ściągam:

              „walka” z odpisywaniem zadań przed lekcjami, odpowiedni dobór testów, sprawdzianów (wiele grup)

 

 

Uczeń:

 

              stosuje się do regulaminu szkolnego

              jest punktualny

              rzetelnie wypełnia obowiązki dyżurnego

              jest stosownie ubrany

              uczciwie zdobywa wiedzę

 

 

 

 

              wychowawca

              samorząd klasy

              rodzice

              samorząd szkolny

              nauczyciele

VI. PRZYGOTOWANIE DO AKTYWNEJ ROLI W ŻYCIU ŚRODOWISKA.

1.     Poszanowanie miejsc Pamięci Narodowej w naszej miejscowości i regionie:

              opieka nad miejscami Pamięci Narodowej

              składanie kwiatów i zapalanie zniczy podczas uroczystości patriotycznych (11XI, 1IX, 3 Maja, Wszystkich Świętych)

              poszanowanie symboli narodowych (flaga, godło, hymn).

2.      Angażowanie uczniów w życie kulturalne miejscowości, gminy, powiatu i województwa:

              organizowanie akademii i wieczornic związanych rocznicami historycznymi

              działalność izby regionalno-historycznej 

              organizowanie imprez kulturalnych z udziałem uczniów, rodziców, nauczycieli i mieszkańców Zembrzyc (Boże Narodzenie, Wielkanoc, Dzi...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin