Instrumenty perkusyjne.pdf

(187 KB) Pobierz
1047101_20-21.pdf
Dawno temu wierzono, ˝e w instrumentach
tkwi niezwyk∏a, magiczna moc...
W ˝yciu ludów prymitywnych b´ben jest in-
strumentem niezastàpionym. ˚aden z instrumen-
tów nie ma tylu rytualnych zadaƒ, ˝aden tak˝e nie
uchodzi za bardziej Êwi´ty. Pewne obrz´dy znalaz∏y
nawet odbicie w konstrukcji instrumentu. Lapoƒ-
czycy na materia∏ do budowy b´bna wybierajà drze-
wa, których korzenie rosnà w okreÊlonym kierunku;
w Melanezji*, budowniczy b´bnów wdrapuje si´ na
drzewo i tam wykonuje ca∏y instrument. Do korpu-
su przymocowuje si´ lub w jego wn´trzu umieszcza
fetysze**: czaszki, skorupy, ∏upiny owoców a˝ do
momentu, kiedy zostanie napi´ta membrana;
w czasie wykonywania b´bna nikt nie Êmie zajrzeç
do wn´trza instrumentu. W Afryce Wschodniej b´-
ben by∏ tak Êwi´ty, ˝e zbrodniarze i zbiegli niewolni-
cy stawali si´ nietykalni z chwilà, gdy znaleêli si´
w pomieszczeniu z b´bnem. ..
Osobliwe wierzenia zwiàzane z b´bnami pojawiajà si´ w podaniach plemion Wahinda
z Afryki Wschodniej. Wierzono tam, ˝e ujrzenie b´bna grozi Êmiertelnym niebezpieczeƒstwem.
Nawet su∏tanowi nie wolno by∏o patrzeç na b´ben z wyjàtkiem okresu nowiu. B´ben powinno si´
przenosiç tylko w nocy; uwa˝ano, ˝e instrument ten posiada moc poruszania si´, gdy˝ pewnego
razu b´ben... uciek∏ – tubylcy odnaleêli go w b∏otach, gdzie wydobywajàce si´ p´cherzyki powie-
trza zdradzi∏y miejsce ukrycia.
Curt Sachs Historia instrumentów muzycznych
Du˝à grup´ wÊród instrumentów perkusyjnych tworzà instrumenty latynoamerykaƒ-
skie. Ich nazwa pochodzi od kontynentu, na którym powsta∏y. W XVI wieku zachodnie
wybrze˝e Afryki zosta∏o podbite przez Europejczyków. Spora cz´Êç czarnej ludnoÊci zosta∏a
wywieziona do Ameryki Pó∏nocnej i ¸aciƒskiej. Tam by∏a tanià si∏à roboczà. Poczàtkowo
zabraniano czarnym grania ich muzyki, poniewa˝ uwa˝ano, ˝e jest ona dzie∏em szatana.
Obawiano si´ te˝, ˝e niewolnicy donoÊnym b´bnieniem b´dà nawo∏ywaç do buntów. Murzyni
nie chcieli si´ z tymi zakazami pogodziç i zacz´li konstruowaç instrumenty na wzór tradycyj-
nych afrykaƒskich. U˝ywali jednak do tego materia∏ów dost´pnych na nowych terenach,
dlatego instrumenty te mia∏y nieco inny wyglàd i brzmienie. Tak powsta∏y mi´dzy innymi
marakasy (grzechotki), klawesy (drewienka), tamburyn, bongosy, konga, guiro (dos∏ownie
COW BELL
GUIRO
VIBRA SLAP
* Melanezja – zachodnia cz´Êç Oceanii, po∏o˝ona na wyspach na Oceanie Spokojnym
** fetysz – przedmiot rzekomo obdarzony magicznà mocà
20
408185181.005.png 408185181.006.png 408185181.007.png 408185181.008.png
ogórek, jest to rodzaj tarki), vibra slap (dawniej by∏a to szcz´ka os∏a, która uderzana wyda-
wa∏a ciekawy dêwi´k), cow bell (czyt.: ko∏bel; krowi dzwonek uderzany pa∏kà).
Instrumentów perkusyjnych jest bardzo wiele. Najcz´stszym sposobem wydobycia
z nich dêwi´ku jest uderzenie – d∏oƒmi, pa∏kami, szczotkami (miote∏kami) lub cz´Êciami in-
strumentu o siebie – a tak˝e pocieranie lub potrzàsanie.
Ró˝ne sà êród∏a dêwi´ku:
– w jednych instrumentach jest to membrana, czyli napi´ta skóra lub spr´˝yste tworzy-
wo sztuczne. W zale˝noÊci od napi´cia membrany instrument mo˝e wydawaç dêwi´ki wy˝-
sze lub ni˝sze. Membran´ majà ró˝nego rodzaju b´bny i b´benki, kot∏y, bongosy, konga:
KOT¸Y
BONGOSY
KONGA
WERBEL
21
408185181.001.png 408185181.002.png 408185181.003.png 408185181.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin