Cytologia 2.pdf

(406 KB) Pobierz
test_cytologia_gr1
TEST Z CYTOLOGII - GRUPA I
Zad. 1 (2 p.)
Rysunek przedstawia schemat budowy pewnej struktury komórkowej.
Podaj jej nazwę i określ funkcję w komórce.
Zad. 2 (4p.)
Schematy A i B ilustrują dwie struktury komórkowe.
a/ nazwij organella komórkowe oznaczone literami A i B,
b/ nazwij procesy zachodzące w organellach A i B,
c/ wskaŜ na powiązania przemianach energii między strukturami A i B.
Zad. 3 (2p.)
Na schematach przedstawione są trzy rodzaje ruchów cytoplazmy.
a/ nazwij ruchy oznaczone na schemacie literami A i C,
b/ wyjaśnij, dzięki czemu moŜliwy jest ruch cytoplazmy.
Zad. 4 (2p.)
Na podstawie analizy tekstu odpowiedz na pytania.
Jest to organellum otoczone pojedynczą błoną białkowo-lipidową. Zawiera ono sok komórkowy,
w którym występować mogą druzy i rafidy.
a/ nazwij przedstawione w opisie organellum komórkowe,
b/ wyjaśnij, co ta są druzy i rafidy?
1
310869867.001.png
Zad. 5 (2p.)
Rysunek ilustruje dwa procesy: plazmolizę i deplazmolizę. Na podstawie schematu wyjaśnij
co to jest deplazmoliza i określ w jakim roztworze naleŜy umieścić komórkę, będącą w stanie
plazmolizy, aby mogła ona powrócić do właściwego stanu?
Zad. 6 (2p.)
Na schemacie przedstawiony jest podział mitotyczny.
a/ korzystając z oznaczeń cyfrowych, uporządkuj schemat tak, aby przedstawić kolejność faz
mitozy,
b/ podaj znaczenie mitozy dla organizmów.
Zad. 7 (3p.)
Na rysunku A przedstawiona jest dyfuzja ułatwiona, zaś na rysunku B transport aktywny.
Skonstruuj i wypełnij tabelę, w której porównasz dyfuzję ułatwioną i transport aktywny pod
względem cech: kierunek transportu i zuŜycie energii.
2
310869867.002.png
Zad. 8 (2p.)
Oblicz i podaj wynik. Ile komórek powstanie i jaką liczbę chromosomów będzie miała kaŜda
komórka, jeśli do podziału mejotycznego weszło 15 komórek zawierających 14
chromosomów i podział zatrzymał się na telofazie I podziału mejotycznego.
Zad. 9 (3p.)
Mając do dyspozycji: mąkę ziemniaczaną, nasiona rzepaku i bulwę ziemniaka oraz 3 szkiełka
podstawowe, mikroskop i płyn Lugola, zaprojektuj doświadczenie, które pozwoli wykryć
w dostępnym materiale obecność cukrów.
Uwzględnij próbę kontrolną i badawczą oraz podaj wniosek płynący z przeprowadzonego
doświadczenia.
Zad. 10 (1p.)
Dane są związki: skrobia, glukoza, galaktoza, ryboza, celuloza, chityna, glikogen i sacharoza.
Spośród nich wybierz i podaj nazwę związku stanowiącego materiał zapasowy w mięśniach
zwierząt i człowieka.
3
SCHEMAT ODPOWIEDZI
z uwzglĘdnieniem standardów wymagaŃ
GRUPA I
Zad. 1 ( 2p.)-I.1a,I.1c.
- aparat Golgiego,
- funkcje: wydzielnicza, synteza cukrów, włączanie oligosacharydów do białek i lipidów.
Zad 2 (4p.) – I.1a, I.1b
a/ A- mitochondrium,
B- chloroplast
b/ A- oddychanie komórkowe,
B- fotosynteza,
c/ przemiany energii: w strukturze A podczas oddychania komórkowego energia wiązań
chemicznych przekształcana jest w energię uŜyteczną biologicznie (ATP), zaś w strukturze B
podczas fotosyntezy energia słoneczna przekształcana jest w energię wiązań chemicznych.
Zad. 3 (2p.) – I.1a, I.4
a/ A- ruch rotacyjny,
B- ruch pulsacyjny,
b/ ruch cytoplazmy moŜliwy jest dzięki obecności białek tworzących cytoszkielet.
Zad. 4 (2p.) – I.1a, ?
a/ wakuola (wodniczka),
b/ rafidy i druzy to formy występowania szczawianu wapnia będącego składnikiem
odpadowym w komórce.
Zad. 5 (2p.) –I.4a
Deplazmoliza to zjawisko polegające na napływie wody do komórki i przylegania cytoplazmy
do ściany komórkowej.
Komórkę naleŜy umieścić w roztworze hipotonicznym (o mniejszym stęŜeniu substancji
osmotycznie czynnych).
Zad. 6 (2p.) – II. 2a, I. 4a.
a/ 3, 2, 4, 5, 1
b/ znaczenie mitozy: zwiększenie (namnoŜenie) liczby komórek,
Zad. 7 (3p.) – II.3a, II. 2b.
cecha
Transport
aktywny
Transport
bierny
Kierunek
transportu
Wbrew gradientowi
stęŜeń
Zgodny z gradientem
stęŜeń
UŜycie białek
nośnikowych
tak
nie
4
310869867.003.png 310869867.004.png
Zad. 8 (2p.) – III. 2b
Anafaza I-redukcja liczby chromosomów o połowę, po I podziale mejotycznym z jednej
komórki powstają dwie komórki potomne, więc powstanie 30 komórek, kaŜda będzie miała
po 7 chromosomów.
Zad. 9 (3p.) – III. 1
próba kontrolna:
mąka ziemniaczana + J 2 w KJ---------- mąka ( skrobia) barwi się na kolor fioletowy
(granatowy)
próba badawcza: obserwacja barwy
- nasiona rzepaku + J 2 w KJ----------- ……………………….
- nasiona fasoli + J 2 w KJ----------- ……………………….
- skrawek bulwy ziemniaka + J 2 w KJ------------- ………………………
Wyniki to zmiana zabarwienia w badanym materiale.
Wniosek:
Skrawek ziemniaka zabarwił się na kolor fioletowy, więc zawiera cukry.
Zad. 10 (1p.) – II.2, I.1a.
Materiałem zapasowym w mięśniach zwierząt i człowieka jest glikogen.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin