1
1. Cele dydaktyczno-wychowawcze.
Po lekcji uczeń potrafi:
· Wyjaśnić terminy: „ratyfikacja”, „ONZ”, „Rada Europy”, „amnestia”, „Amnesty International”.
· Wymienić nazwy dokumentów, w których zapisane są prawa i wolności człowieka (Powszechna Deklaracja Praw Człowieka – ONZ 10.12.1948 r. Paryż, Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności – Rada Europy, 1950 r. Rzym (obowiązuje od 1953 r., w Polsce ratyfikowana 01.03.1993 r.
· Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Międzynarodowy Pakt Praw Ekonomicznych, Socjalnych i Kulturalnych – ONZ 16.12.1966 r.(obowiązuje od r. 1976 po ratyfikowaniu przez 35 państw).
· Podzielić wszystkie prawa i wolności na trzy podstawowe grupy i przypisać do nich najważniejsze prawa i wolności człowieka.
· Wymienić sytuacje, w których te prawa są łamane oraz wymienić instytucje, które mogą pomóc jednostce w walce o swoje prawa (Komitet Praw Człowieka Narodów Zjednoczonych, Europejska Komisja Praw Człowieka, Helsińska Fundacja Praw Człowieka).
· Określić zadania Amnesty International.
2. Metody:
· rozmowa nauczająca,
· wykład,
· praca z podręcznikiem.
3. Środki dydaktyczne:
· podręcznik
4. Tok lekcji:
Czynności nauczyciela
Czynności uczniów
Uwagi
2
3
I. Czynności organizacyjno – porządkowe.
· sprawdzenie listy obecności
· zapisanie tematu lekcji do dziennika
II. Rekapitulacja wtórna:
· ?
Odpowiadają wyznaczeni uczniowie
III. Realizacja nowych treści:
Temat: Prawa i wolności człowieka.
1. Prawa i wolności człowieka
· Co to są prawa człowieka?
· Kiedy prawa człowieka są łamane?
· Jakie organizacje międzynarodowe zajmują się przestrzeganiem i ochroną praw człowieka?
2. Grupy praw człowieka
· Jakie mam grupy praw człowieka?
· Co zaliczamy do praw i wolności osobistych oraz politycznych?
· Co zaliczamy do praw ekonomicznych i socjalnych?
· Co zaliczymy do praw ekologii oraz praw korzystania z dorobku współczesnej cywilizacji?
3. Instytucje zajmujące się przypadkami łamania prawami człowieka
· W jakich instytucjach można dochodzić praw człowieka?
Uczniowie zapisują temat do zeszytu.
I. Kuczałek, D. Ura, M. Urban, Wiedza o społeczeństwie, cz. 1, Warszawa 1999, s. 5.
Uczniowie odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytanie.
a) przypadki łamania praw i wolności człowieka
· podczas wojny, w państwach totalitarnych i autorytarnych
b) organizacje międzynarodowe, które zajmują się ochroną i przestrzeganiem praw człowieka
· Organizacja Narodów Zjednoczonych (ONZ)
· Rada Europy
c) dokumenty określające prawa i wolności człowieka:
· Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, uchwalona przez ONZ 10 grudnia 1948 r. w Paryżu
· Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, uchwalona przez Radę Europy w Rzymie w 1950 roku, a obowiązująca od 1953 roku; Polska ratyfikowała konwencję 1 marca 1993 roku;
· Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Międzynarodowy Pakt Praw Ekonomicznych, Socjalnych i Kulturalnych, uchwalone przez ONZ 16 grudnia 1966 roku, weszły w życie w 1976 roku po ratyfikowaniu przez 35 państw.
RATYFIKACJA – zatwierdzenie przez odpowiedni organ państwa umowy międzynarodowej i przyjęcie zobowiązań wynikających z niej dla państwa podpisującego umowę.
I. Kuczałek, D. Ura, M. Urban, Wiedza o społeczeństwie, cz. 1, Warszawa 1999, s. 6. Uczniowie odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytanie.
a) Grupa I – prawa i wolności osobiste oraz polityczne
· prawo do życia, do wolności i nietykalności osobistej;
· prawo do oporu przeciwko bezprawnej przemocy, nienaruszalności mieszkania i tajemnicy korespondencji;
· prawo do przenoszenia się i wyboru miejsca zamieszkania;
· prawo do sprawiedliwego sądu;
· wolność zrzeszania się, zgromadzeń i wieców;
· prawo wyborcze;
· wolność sumienia i wyznania.
b) Grupa II – prawa ekonomiczne i osobiste
· prawo do pracy;
· prawo do własności i swobodnego nią dysponowania;
· prawo do strajku;
· prawo do zasiłku dla bezrobotnych;
· prawo do wypoczynku;
· prawo do nauki;
· prawo do równej płacy za równą pracę;
· prawo do renty inwalidzkiej.
c) Grupa III – prawa z zakresu ekologii oraz praw korzystania z dorobku współczesnej cywilizacji
· prawo do czystego powietrza, czystej wody i gleby, do bezpiecznej dla zdrowia żywności;
· prawo do ochrony danych osobowych;
· prawo do korzystania z różnych źródeł informacji krajowej i zagranicznej;
· prawa kulturalne.
I. Kuczałek, D. Ura, M. Urban, Wiedza o społeczeństwie, cz. 1, Warszawa 1999, s. 6-7. Uczniowie odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytanie.
· Komitet Praw Człowieka Narodów Zjednoczonych
· Europejska Komisja Praw Człowieka – rozpatruje przypadki łamania praw człowieka przez państwa, które podpisały Europejską Konwencję Praw Człowieka
· Amnesty International (Amnestia Międzunarodowa – 1960 roku) – jej celem jest występowanie w obronie osób, wobec których naruszono prawa człowieka (są więzione lub mają ograniczone wolności z powodów politycznych, religijnych, rasowych itp.), pod warunkiem, że same nie stosowały przemocy.
AMNESTIA – darowanie winy, ułaskawienie.
IV. Rekapitulacja pierwotna
· &...
maro2030