Kinezjologia Edukacyjna jako metoda pracy z dziećmi - Janina Szaforz.doc

(35 KB) Pobierz
,,Kinezjologia Edukacyjna jako metoda pracy z dziećmi…”

,,Kinezjologia Edukacyjna jako metoda pracy z dziećmi…”

Na podstawie materiałów z kursu opracowała  mgr  Janina Szaforz     

 

Kinezjologia Edukacyjna jest efektywnym narzędziem uczenia się i funkcjonowania na optymalnym poziomie. Jest ciekawą i  atrakcyjną metodą pomocną w nauczaniu dzieci w szkole. Dzięki wykorzystaniu ćwiczeń Gimnastyki Mózgu, wszystkie części mózgu włączają się i współpracują, żeby poprawić każdą wybraną umiejętność.

Kinezjologia Edukacyjna to praktyczny i dynamiczny system, który posługuje się prostymi ruchami ciała, żeby zintegrować funkcje mózgu.

 

Co to jest Gimnastyka Mózgu?

Gimnastyka Mózgu jest systemem szybkich, atrakcyjnych i podnoszących energię ciała ćwiczeń. Ćwiczenia efektywnie przygotowują każdego uczącego do wykorzystania specyficznych procesów myślenia i koordynacji różnych umiejętności.

Paul E. Dennison udowodnił, że ruch aktywuje pełne funkcjonowanie mózgu. Im więcej używamy obu półkul tym inteligentniej jesteśmy w stanie funkcjonować. Używanie obu półkul mózgowych jest naprawdę konieczne, aby we wszystkim, co robimy być maksymalnie wydajnym i doskonałym.

Ogromnym sukcesem Gimnastyki Mózgu jest łatwość i użyteczność. Gimnastyka Mózgu poprawia  efektywność uczenia się, czytania , pisania  i wyniki we wszystkich poznawczych przedsięwzięciach: komunikowaniu się,  myśleniu, twórczości i występach artystycznych, muzyce i sporcie jak również  uwalnia od stresu i pomaga go opanować.

Gimnastyka Mózgu przyczynia się również do poprawy ogólnego stanu zdrowia,

jest bardzo prosta i bardzo efektywna.

 

Przykłady ćwiczeń z Gimnastyki Mózgu:

 

Ćwiczenia wspomagające koncentrację:

- ruchy naprzemienne,

- energetyczne ziewanie,

- kapturek myśliciela

- zginanie stopy,

- pompowanie piętą,

- luźne skłony,

- wypady

 

Ćwiczenia przed sprawdzianem

- woda,

- punkty na myślenie

- ruchy naprzemienne,

- pozycja Dennisona 

 

Ćwiczenia pomocne w nauce czytania i  pisania 

- leniwe ósemki,

- rysowanie oburącz,

- sowa ,

- słoń ,                                                                                                                                                           

- aktywna ręka                                                                                                                                             

- kapturek myśliciela

- alfabetyczne ósemki                                                                        

Scenariusz  zajęć w  klasie I   w kształceniu  zintegrowanym

z wykorzystaniem ćwiczeń  Kinezjologii Edukacyjnej  P. Dennisona

 

 

Temat dnia :  Przyjaciele w potrzebie. Słuchanie czytanego przez N. Tekstu pt. „Śniadanie zajączka ”. Układanie odpowiedzi na pytania jako sprawdzenie rozumienia tekstu. Ocena postępowania zajączka.

Cele ogólne

                   -  uważne słuchanie tekstu czytanego przez N.

                   -  ustne wypowiedzi na podstawie wysłuchanego tekstu i ilustracji

Cele szczegółowe :

                   Uczeń:

                   - wymienia cechy dobrego przyjaciela i ocenia siebie jako przyjaciela

                   - ocenia zachowanie bohatera utworu

                   - rysuje motyla, wróbelka i zajączka za pomocą leniwych ósemek

                   - potrafi dokładnie wykonać ćwiczenia Gimnastyki Mózgu ® (rytmizacja)

                   - potrafi śpiewać piosenkę „ Tańczące motyle”

                   - zna rymowane wierszyki Kinezjologii Edukacyjnej

 

Metody :  poglądowa, działalność praktyczna, aktywizująca

Formy  pracy : grupowa, indywidualna

Środki  dydaktyczne : magnetofon, kaseta „ Kinezjologiczne nutki”, płyta z muzyką do rytmizacji, karty pracy, czytanka, kartoniki z napisami, leniwa ósemka, karty kinezjologiczne

 

 

Przebieg zajęć:

 

1.  Przejście po leniwej ósemce wypowiadając krótki wierszyk :

 

     Gdy ósemki narysujesz lekcje szybciej wykonujesz

 

2.  Rytmizacja:

      PACE – Ćwiczenia Gimnastyki Mózgu®

 

    a)  WODA

    b)  PUNKTY NA MYŚLENIE

    c)  RUCHY NAPRZEMIENNE

    d)  POZYCJA DENNISONA

 

3.  Wypowiedzi dzieci nt. „Jaki powinien być przyjaciel ?” Kształtowanie pojęcia  przyjaźń  i wyjaśnienie znaczenia zgromadzonych wyrazów: przyjaciel, przyjaciółka, przyjaźnić się. (wyrazy zostają zawieszone na tablicy). Dobieranie kartoników z zaletami i wadami (życzliwy, wierny, złośliwy, niedobry, oddany, zaczepny, opiekuńczy, dyskretny)

 

4.  Układanie z sylab nazw zwierząt, bohaterów bajki „Śniadanie zajączka”; A w tym pomoże nam Sowa – mądra głowa.

 

Oddziaływanie na mózg : słuchanie brzmienia własnego głosu, integracja widzenia i słuchania, pamięć długo i krótkoterminowa.

Poprawa umiejętności szkolnych : uważne słuchanie, mowa lub wypowiedzi ustne, obliczenia matematyczne, pamięć, praca z komputerem.

  

(dzieci układają wyrazy z zawieszonych na tablicy kartoników z sylabami )

 

be  lek  wró             ją   za  czek            ty   mo  lek

 

5.  Kapturek myśliciela  (masowanie uszu przy recytacji wierszyka )

 

      „Kapturek myśliciela ćwiczę,

        Lepiej piszę, czytam, liczę ”

 

Oddziaływanie na mózg : uwaga słuchowa, różnicowanie, percepcja, pamięć słuchowa, mowa i myślenie, słyszenie obu uszne.

Poprawa umiejętności szkolnych: uważne słuchanie, wystąpienia publiczne, śpiew, pisownia, liczenie w pamięci, koncentracja.

 

6.  Uważne słuchanie czytanego utworu „Śniadanie zajączka”

 

7.  Karty kinezjologiczne (uczniowie losują ćwiczenie z Kinezjologii Edukacyjnej )

 

8.  Układanie odpowiedzi na pytania jako sprawdzenie rozumienia czytanego tekstu:

      -  jakim zwierzętom pomagał zajączek ?

      -  co dobrego dla nich zrobił ?

      -  jaki był zajączek ?

 

9.  Śpiewanie  piosenki  Tańczące motyle oraz wykonywanie ćwiczeń kinezjologicznych:  leniwe ósemki,  słoń.

 

10.  Rysowanie przyjaciół zajączka : motylka, zajączka, wróbelka  za pomocą  leniwych ósemek (ręką prawą i lewą na kartkach i na tablicy)

 

Oddziaływanie na mózg: przekroczenie wzrokowej linii środka dla zwiększenia integracji półkul, koordynacja mięśni oka, poprawa widzenia obuocznego i perfekcyjnego.

Poprawa umiejętności szkolnych: technika czytania ( ruchy oczu od lewej do prawej ), czytanie i rozumienie ( pamięć skojarzeniowa długoterminowa)

 

11.  Historyjka obrazkowa : czytanie i dopasowywanie do obrazka

 

12.  Podsumowanie zajęć. Najbardziej podobało mi się  ….

 

 

Przygotowała  (na podstawie podr. „Wesołej szkoły”) Janina Szaforz

Zgłoś jeśli naruszono regulamin