17. Jeśli umysł ludzki jest tworem ewolucji, to czy można wierzyć, że poprawnie ujmuje on rzeczywistość (2009).pdf

(98 KB) Pobierz
pp56 24.03.09 - 100%
PRZEGLĄD PRASY KREACJONISTYCZNEJ
JEŚLI UMYSŁ LUDZKI JEST TWOREM EWOLUCJI, TO CZY
MOśNA WIERZYĆ, śE POPRAWNIE UJMUJE ON RZECZYWISTOŚĆ?
to czy moŜna wierzyć, Ŝe poprawnie
ujmuje on rzeczywistość?
Kto moŜe być bardziej pewny prawdziwości
teorii niŜ jej twórca? A jednak Darwin, ojciec
współczesnego ewolucjonizmu, Ŝywił spore
wątpliwości co do prawdziwości swojego wyja
śnienia, skąd się wzięło olbrzymie bogactwo
Ŝycia na Ziemi. Jego teoria bowiem ma pewną
niewygodną filozoficzną implikację i Darwin ją
spostrzegł. Oto, jak wyraził swoje zastrzeŜenia
wobec czysto naturalistycznego procesu ewo
lucji:
"Jeśli chodzi o mnie, to zawsze pojawiają się
straszne wątpliwości, czy moŜna zaufać prze
konaniom ludzkiego umysłu, który przecieŜ
rozwinął się z umysłu niŜszych zwierząt. Czy
przekonania te mają jakąkolwiek wartość?
Jeśli w umyśle małpy występują jakieś przeko
nania, to czy ktokolwiek moŜe im zaufać?" [1]
Wielu myślicieli wzmacniało i rozszerzało
tego typu wątpliwości, wskazując, Ŝe światopo
gląd naturalistyczny (według którego przyroda
to jedyna rzeczywistość) jest epistemologicznie
niespójny, sam się obala. [2] W dodatku coraz
więcej teistów przestaje wierzyć w naturalizm,
zwłaszcza w ewolucyjny naturalizm, poniewaŜ
nie gwarantuje on, Ŝe ludzie dochodzą do wiary
godnych, prawdziwych przekonań na temat rzeczy
wistości. [3] Przeciwko temu, Ŝe ewolucyjny natura
lizm moŜe wyjaśnić umysłowe zdolności człowieka
do odkrywania prawdy, wytoczyć moŜna dwa pod
stawowe zarzuty.
1. Ewolucja promuje przetrwanie gatunku, a
nie prawdziwe przekonania.
Mówi się, Ŝe ewolucja poprzez dobór natural
ny w ciągu miliardów lat wyprodukowała intelektu
alne i zmysłowe zdolności poznawcze człowieka.
Ale procesy ewolucyjne uwzględniają jedynie prze
trwanie i reprodukcję. Innymi słowy, ewolucja jedy
nie zwiększa przystosowanie konkretnego organi
zmu do środowiska popierając tym samym dalsze
istnienie gatunku. Dla tego procesu nieistotne są
przekonania osobników gatunku na temat środowi
ska.
owały wszak pod presją konieczności dokonywania
odkryć naukowych, chodziło tylko o to, aby być
dostatecznie sprytnym, Ŝeby przeŜyć i pozostawić
po sobie potomstwo". [4]
MoŜemy nie zgadzać się z poglądem, Ŝe
wierzenia religijne nie odzwierciedlają prawdziwie
rzeczywistości i Ŝe jedynie słuŜą do pogłębienia
więzi międzyludzkich, ale trudno nie zgodzić się z
ogólną opinią, Ŝe dla przeŜycia i pozostawienia
potomstwa waŜnych jest wiele czynników, nieko
Głośny ateista Richard Dawkins poszedł
jeszcze dalej, argumentując, Ŝe wiara w Boga jest
urojeniem umysłowym, wywołanym przez wadliwie
funkcjonujący proces ewolucji ludzkiego mózgu.
Odrzuca on wszelkie przekonania religijne jako
rezultat szkodliwego "wirusa umysłu".
Ale przypisywanie fałszywych (z perspektywy
naturalistycznej) przekonań religijnych człowieka
procesowi ewolucyjnemu tylko powiększa podej
rzenia, jakie Ŝywił juŜ Darwin. Jeśli ewolucja jest
odpowiedzialna za powszechnie przez rodzaj ludz
ki Ŝywione przekonania religijne, które z naturali
stycznego punktu widzenia są jawnie fałszywe (a
nawet według Dawkinsa szkodliwe), to moŜna z
tego wyciągnąć wniosek, Ŝe fałszywe przekonania
na temat rzeczywistości mogą równie dobrze
wspierać przeŜycie człowieka, jak przekonania
prawdziwe. Tylko Ŝe jak wtedy ewolucjoniści mogą
ufać, Ŝe ich własne przekonania są wiarygodne i
prawdziwe? Skoro ewolucja nie gwarantuje praw
dziwości przekonań ludzkiego umysłu, to skąd
wiadomo, Ŝe sam ewolucyjny naturalizm jest praw
dziwy?
niecznie prawdziwość przekonań. Nawet fałszywe
przekonania, jeśli tylko zwiększają wartość przeŜy
cia lub szansę wydania potomstwa, mają walor w
ewolucji.
Naturalizm ewolucyjny nieuchronnie podwa
Ŝa zaufanie, jakim obdarzamy nasze własne, trak
towane jako prawdziwe, przekonania. Oto, jak tę
sprawę przedstawia chrześcijański filozof Alvin
Plantinga: "Ewolucjonizm i naturalizm są nie tylko
niedobraną parą, ale zawzięcie ze sobą walczą.
Nie moŜna racjonalnie akceptować jednocześnie
ewolucjonizmu i naturalizmu [...]. Naturalizm czy
ewolucyjny naturalizm wydaje się prowadzić do
głębokiego i powszechnego sceptycyzmu. Prowa
dzi do wniosku, Ŝe nasze zdolności poznawcze
tworzące przekonania pamięć, postrzeganie
zmysłowe, logiczne rozumowania itd. nie są wia
rygodne i nie moŜna ufać, Ŝe produkują więcej
prawdziwych niŜ fałszywych przekonań." [5]
2. Fałszywe przekonania ilustrują epistemo
logiczną niewiarygodność ewolucyjnego naturali
zmu.
Chrześcijańska teistyczna alternatywa
Chrześcijański teistyczny światopogląd głosi,
Ŝe doskonale racjonalna istota, Bóg, jest podstawą
i źródłem rozumu. A tym samym logika, matematy
ka, wiedza i prawda wypływają z nadrzędnego
inteligentnego boskiego umysłu i charakteryzują
stworzony przezeń Wszechświat. A poniewaŜ Bóg
uczynił ludzkie istoty na swój obraz, z racjonalnymi
zdolnościami i organami zmysłowymi, które gene
ralnie poprawnie funkcjonują, to ludzie są zdolni
odkrywać rozumny i empiryczny porządek świata.
Obiektywne istnienie Boga jest fundamentem au
tentycznej wiedzy człowieka na temat świata.
Marta Cuberbiller
[1] Charles Darwin do W. Grahama, 3 lipca 1881, w:
Francis Darwin (ed.), "The Life and Letters of Charles
Darwin" 1897 (przedruk: Elibron, Boston 2005), vol. 1, s.
285.
[2] Clive Staples Lewis, "Cudy. Wprowadzenie
ogólne", Instytut Wydawniczy "PAX", Warszawa 1958,
rozdział 3; Richard Taylor, "Metaphysics", 4th ed. Prentice
Hall, Englewood Cliffs, NJ 1992, s. 110112; Victor Reppert,
"C.S. Lewis's Dangerous Idea: A Philosophical Defense of
Lewis's Argument from Reason", InterVarsity, Downers
Grove, IL 2003.
[3] Patrz Alvin Plantinga, "Warrant and Proper Func
tion", Oxford University Press, New York 1993, rozdziały 11
12.
Niektórzy wprawdzie sądzą, Ŝe posiadanie
prawdziwych przekonań zwiększa szansę na prze
Ŝycie, ale wątpliwe jest, by była to bezwyjątkowa
reguła. W niektórych przypadkach wiarygodne
prawdziwe przekonania mogą przyczyniać się do
przetrwania, ale w innych prawdziwość przekonań
moŜe być bez znaczenia. ZauwaŜył to znakomity
uczony Francis Crick, gdy przyszło mu wyjaśniać
pochodzenie wierzeń religijnych, które uwaŜa za
fałszywe. Crick jest zdania, Ŝe nasze mózgi rozwi
jały się głównie w okresie, gdy ludzie trudnili się
polowaniem i zbieractwem. Aby przeŜyć, ludzie
musieli współpracować w małych grupach i odnosić
się z wrogością do sąsiednich, konkurencyjnych
plemion. I tak konkluduje: "W takich warunkach
wspólne wierzenia wzmacniają więź między człon
kami jednego plemienia. Jest więcej niŜ prawdopo
dobne, Ŝe w wyniku ewolucji nasze mózgi mają
wbudowaną potrzebę takich wierzeń. Nie ewolu
Cytowaliśmy wyŜej poglądy Cricka na temat
roli wierzeń religijnych. Wielu innych naturalistycz
nych uczonych oraz filozofów kontynuowało wątpli
wości Darwina w podobny do Cricka sposób. Ich
zdaniem bodziec religijny powstał w rezultacie
procesów ewolucyjnych. Innymi słowy, wiara w
Boga, w obiektywną moralność i Ŝycie pozagrobo
we to utworzone przez ewolucję przekonania, które
w odległej przeszłości pomagały ludziom przeŜyć.
Świetny uczony i popularyzator nauki Lawrence
Krauss tak o tym pisze: "Nie da się obalić religijne
go przekonania, Ŝe Wszechświat jest dziełem
wszechmocnej istoty. Ten rodzaj opierania się na
wierze sam musi mieć podstawę ewolucyjną. Mó
wiło się i mówi o "genie boga": idei, która niegdyś
dostarczała przewagi w walce o przeŜycie tym,
którzy wierzyli w ukrytą ojcowską kontrolę, nadają
cą porządek, cel i znaczenie Wszechświatowi, z
jakim mamy do czynienia". [6]
[4] Francis Crick, "Zdumiewająca hipoteza, czyli
nauka w poszukiwaniu duszy", Na ŚcieŜkach Nauki, Pró
szyński i Ska, Warszawa 1997, s. 346.
[5] Alvin Plantinga, "Evolution vs. Naturalism: Why
They are Like Oil and Water", Books & Culture July/August
2008, http://www.christianitytoday.com/
bc/2008/004/11.37.html.
[6] Lawrence M. Krauss, "Science and Religion
Share Fascination in Things Unseen", New York Times
2005, November 8, http://genesis1.asu.edu/
~krauss/08essay.html. (Kenneth Richard Samples,
"Darwin's Doubt: Can Naturalistically Evolved Human Minds
Be Trusted to Yield True Beliefs About Reality?", New
Reasons To Believe 2009, vol. 1, no. 1, s. 35.)
POD PR ĄD” nr 3/56/marzec 2009
10
J eśli umysł ludzki jest tworem ewolucji,
„„ „ i d ź POD PR ĄD”
POD PR ĄD”
104847887.001.png 104847887.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin