Cuberbiller, Ograniczenia metody (2008) naukowej.pdf

(113 KB) Pobierz
pp51 100%
NAUKA A BIBLIA
MARTA CUBERBILLER
PRZEGLĄD PRASY KREACJONISTYCZNEJ
OGRANICZENIA METODY NAUKOWEJ *
specyfikacji, Ŝe dopasowywanie się ich na chybił
trafił nie jest w stanie zrealizować tego celu. Dlatego
właśnie w profesjonalnych czasopismach z genetyki
nie ma artykułów, które by dokładnie pokazały, Ŝe
jest to moŜliwe.
Zaskakujące moŜe się okazać dla czytelników
to, Ŝe dobór naturalny wbrew temu, w co się po
wszechnie wierzy nie prowadzi do powolnego,
niedostrzegalnego ulepszania genetycznego organi
zmów. Dobór naturalny bowiem jest "ślepy" na więk
szość mutacji. śeby dobór "dostrzegł" mutację (czy
to korzystną, czy niekorzystną) i ją rozpowszechnił
lub usunął z populacji, musi ona wywoływać dosta
tecznie duŜy wpływ, pozytywny lub negatywny, na
dopasowanie organizmu w jego środowisku. Ponie
waŜ większość mutacji znajduje się poniŜej progu
wykrywania przez dobór naturalny, większość szko
dliwych mutacji gromadzi się bez przeszkód, przy
czyniając się do stopniowego z pokolenia na pokole
nie pogarszania się jakości materiału genetycznego.
Oczywiście, w ten sam sposób mogą się gromadzić
teŜ i niewielkie korzystne mutacje, ale niekorzystne
znacznie przewyŜszają je liczbowo.
Trudności te znane są od ponad 30 lat, ale
dyskutowano nad nimi tylko w gronie specjalistów,
laikom pozostawiając wiarę w to, Ŝe wszystko jest w
porządku. Zmylono takŜe większość zawodowych
biologów, którzy sądzą, Ŝe teoretyczne fundamenty
syntezy neodarwinowskiej są dobrze osadzone. W
rzeczywistości moŜna łatwo pokazać, Ŝe mechani
zmy neodarwinowskie prowadzą do przeciwnych
konsekwencji niŜ te, których wymaga ewolucjonizm.
Przyczyną takiego stanu rzeczy jest zgoda uczo
nych, aby ich osobiste przekonania wpływały na to,
co robią, i w rezultacie pominięcie tak waŜnego
etapu metody naukowej jak testowanie hipotez.
Nie tylko w biologii
Podobna sytuacja istnieje na przykład w geolo
gii, której przedstawiciele interpretują warstwy geolo
giczne zawierające skamieniałości jako wynik proce
sów gradualistycznych raczej niŜ katastroficznych,
chociaŜ istnieje wiele argumentów empirycznych,
przemawiających za tym drugim ujęciem.
TakŜe w kosmologii izotropia przesunięcia ku
czerwieni w widmach galaktyk oraz kosmicznego
mikrofalowego promieniowania tła wskazuje na to, Ŝe
Ziemia znajduje się blisko centrum Wszechświata.
Aby jednak tego wniosku uniknąć, kosmologowie
przyjęli wysoce spekulatywną i trudną do stestowa
nia hipotezę tzw. zasadę kopernikańską, według
której w kaŜdym miejscu kosmosu wygląda on tak,
jak go obserwujemy z Ziemi (oczywiście, przy odpo
wiednio duŜej skali). Wszystkie modele Big Bangu
zaleŜą od tej hipotezy. PoniewaŜ zasada kopernikań
ska nie została jak dotąd stestowana, kosmologii Big
Bangu nie moŜna uwaŜać za naukę z prawdziwego
zdarzenia.
WNIOSKI
Nauka jest przedsięwzięciem społecznym.
Uczeni są ludźmi i mają takie same słabości jak
zwykli ludzie. Metoda naukowa nie zawsze daje
dokładny obraz świata, ale nie wskutek wadliwości
tej metody, tylko dlatego, Ŝe stosują ją ludzie. Meto
da ta zawodzi, gdy uczeni pozwalają, by ich osobiste
przekonania i preferencje prowadziły do pominięcia
istotnego składnika metody naukowej, jakim jest
testowanie hipotez.
(* John Baumgardner, Exploring the Limita
tions of the Scientific Method, "Acts & Facts" March
2008, vol. 37, no. 3, s. 45.)
D r John Baumgardner jest emerytowa
nym geofizykiem ze znanej firmy Los
Alamos National Laboratory. Jednocze
śnie zawsze był i jest kreacjonistą młodej Ziemi.
NaleŜy do tych nielicznych kreacjonistów, którzy
zyskali uznanie w tzw. nauce głównego nurtu. Zapro
jektował program komputerowy o nazwie Terra,
modelujący konwekcję geofizyczną w płaszczu Zie
mi, czyli ruchy ciepła w płaszczu Ziemi oraz ruchy
materii związane z róŜnicami temperatur w płaszczu
Ziemi. Konwekcja ta odpowiada za działalność wul
kaniczną, ruch płyt kontynentalnych oraz trzęsienia
ziemi, jakie temu ruchowi towarzyszą. Baumgardner
wierzy nie tylko w niedawne stworzenie, ale i w potop
Noego. Program Terra zaprojektował właśnie po to,
by móc, rozwaŜając róŜne parametry, odtworzyć
wydarzenia w trakcie i po potopie. Ten sam program
jednak moŜe słuŜyć i słuŜy takŜe tradycyjnej geologii
historycznej. Wystarczy zmienić dane na wejściu,
aby otrzymać standardowy obraz ewolucji po
wierzchni Ziemi, w którym płyty kontynentalne prze
suwają się względem siebie przez miliony lat z pręd
kością porównywalną z tempem wzrostu paznokci.
Ale gdy do tego programu wprowadzimy dane zgod
ne z informacjami zachowanymi w Biblii, otrzymamy
obraz na początku względnie szybkiego pod wpły
wem wód potopu ruchu płyt kontynentalnych, które
wyhamowując po kilku tysiącach lat, mają prędkość
obecnie obserwowaną. Ten początkowy ruch konty
nentów nie musiał być bardzo szybki. Jego prędkość
moŜna porównać z prędkością poruszania się samo
chodu w ruchu miejskim.
O Baumgardnerze, jego poglądach i pracy
naukowej pisano w 1997 roku w amerykańskim
tygodniku "U.S. News & World Report", a jego publi
kacje bądź omówienia wyników badań ukazywały się
w czołowych czasopismach naukowych.
W marcowym numerze kreacjonistycznego
miesięcznika "Acts & Facts" Baumgardner stara się
wyjaśnić, dlaczego większość uczonych moŜe się
mylić w takich sprawach jak stworzenie. Jest to
zagadkowa sprawa, gdyŜ dla nikogo nie ulega wątpli
wości, Ŝe nauka doprowadziła do oszałamiających
sukcesów technicznych cieszy się więc w rezultacie
ogromnym autorytetem. Dlaczego tak solidne źródło
wiedzy myli się w sprawach stworzenia? Wyjaśnienie
tego faktu Autor upatruje w cechach metody nauko
wej.
dr John Baumgardner
obserwatorów. Jeśli eksperymenty i obserwacje
potwierdzają hipotezę, moŜna ją tymczasowo akcep
tować (jako prawo lub teorię). Jeśli jej zaprzeczają,
naleŜy ją odrzucić lub zmodyfikować. Teoria bowiem
musi być zgodna z wynikami obserwacji i ekspery
mentów.
Hipotezy naukowe muszą być testowalne, tzn.
o ich prawdziwości lub fałszywości muszą rozstrzy
gać obserwacje i eksperymenty. Jeśli hipoteza nie
jest testowalna, jest spekulacją, być moŜe prawdzi
wą, ale nienaukową.
Niepowodzenia metody naukowej
Wspomniane wyŜej procedury mają na celu
zobiektywizowanie reprezentacji świata, usunięcie
wpływu osobistych upodobań, przekonań pozana
ukowych i innych deformujących kształt nauki wpły
wów. Ale procedury te nie gwarantują stuprocento
wej skuteczności. MoŜe się tak zdarzyć, Ŝe fałszywe
hipotezy, powstałe pod wpływem osobistych lub
kulturowych nastawień, stronniczości i tendencyjno
ści, mogą przetrwać testowanie i być uznane za
poprawne ujęcie świata. Zdarzało się to nieraz w
przeszłości, zdarza się i obecnie. I tak właśnie jest z
teorią ewolucji.
Istnieją obiektywne przyczyny tego, Ŝe ta
fałszywa teoria zyskała tak szeroką akceptację. Po
pierwsze, dotyczy ona zdarzeń z przeszłości, często
z zamierzchłej przeszłości, a tę jest szczególnie
trudno obecnie testować, bo trzeba uciec się do
świadectw pośrednich. Po drugie, sprawy pochodze
nia Ŝycia i człowieka są niezwykle mocno obciąŜone
światopoglądowo. Ich rozstrzyganie angaŜuje kaŜde
go myślącego człowieka, ma teŜ dalekosięŜne kon
sekwencje, dotyczące Ŝycia ludzi.
Przyjrzyjmy się bliŜej znanej hipotezie, Ŝe
mutacje i dobór naturalny prowadzą do stałego gene
tycznego ulepszenia populacji roślin lub zwierząt. W
ciągu ostatnich 90 lat genetycy populacyjni stworzyli
wyrafinowane modele matematyczne, opisujące i
badające ten proces. Prace R.A. Fishera, J.B.S.
Haldane'a i Sewalla Wrighta przeprowadzone mię
dzy 1918 a 1932 rokiem połoŜyły podwaliny dla
genetyki populacyjnej. Ta z kolei w latach 19361947
doprowadziła do sformułowania tzw. syntezy neodar
winowskiej. W jej ramach dokonało się połączenie
koncepcji doboru naturalnego z genetyką mendlow
ską, tworząc zunifikowaną teorię ewolucji, akcepto
waną dzisiaj przez większość zawodowych biologów.
Ale czy twierdzenia tej sformułowanej ponad
60 lat temu teorii ewolucji dają się utrzymać w świe
tle tego, co obecnie wiemy na temat funkcjonowania
na molekularnym poziomie układów Ŝywych? Białka,
z których zbudowane są układy oŜywione, wymagają
do swego funkcjonowania tak precyzyjnego poziomu
O metodzie naukowej
Metoda naukowa to proces konstruowania
przez uczonych dokładnej reprezentacji świata,
dokładnego modelu świata. Trzeba jednak pamiętać,
Ŝe uczeni są ludźmi i na ich postrzeŜenia i interpreta
cje wpływ mają zarówno osobiste, jak i kulturowe
przekonania. Dlatego uczeni uŜywają standardowych
procedur i kryteriów, by zminimalizować te wpływy,
gdy budują teorię naukową. Podobnie przy testowa
niu hipotez i teorii uczeni starają się zmniejszyć, na
ile się da, wpływ upodobań i przesądów.
Oto te standardowe procedury:
1.Obserwacja i opis zjawisk.
2. Formułowanie hipotez wyjaśniających.
3. Wyprowadzanie z tych hipotez przewidywań
nowych zjawisk lub ich nieznanych dotąd własności
(np. ilościowych).
4. Testowanie empiryczne tych przewidywań
przez kilku niezaleŜnych eksperymentatorów lub
POD PR ĄD” nr 10/51/październik 2008
10
„„ „ i d ź POD PR ĄD”
POD PR ĄD”
36052072.001.png 36052072.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin