zulz_02_2010_2011.pdf
(
677 KB
)
Pobierz
Zajęcia 2
Zajcia2
•
Wprowadzenie do analizy zachowania i jej
pocególnychcci(ekperymentalna
stosowana i konceptualna analiza zachowania)
•
ZałożeniaradykalnegobehawiorymuSkinnera
•
Kontrowerjewokółradykalnegobehawiorymu
•
Elementymetodologiibadaoanaliy
zachowania
Filozoficzne podstawy – radykalny
behawioryzm
•
Filooicnepodtawykierunkuormułował
B.F. Skinner - tzw. radykalny behawioryzm
•
Wieryłżejelipychologiamabydnaukąmuiałożyd
żejejpredmiotmacharakterdeterminitycny
–
„Tohaveacienceopychologyatallwemutadoptthe
fundamental postulate that human behavior is a lawful datum,
that it is undisturbed by the capricious acts of any free agent –
inotherwordthatiticompletelydetermined”(1947
„Experimentalpychology”wWDenni(red)„Current
trendinpychology”23)
Filozoficzne podstawy – radykalny
behawioryzm
•
Zdaniem Skinnera, celem psychologii jako
nauki jest przewidywanie i kontrola
achowaniaktórymrądąprawa
–
„
We undertake to predict and control the behavior of the
individualorganim”(1953”Scienceandhuman
behavior”35)
–
“Iwehaveachievedatruecientiicundertandingo
man, we should be able to prove this in the actual
predictionandcontrolohibehavior”(1972„Cumulative
record(3rded)”259)
1
Filozoficzne podstawy – radykalny
behawioryzm
•
Wytkieenomenypychologicnewłącając
wtotw„dareniaprywatne”(
private events
),
takiejakmyliiucuciapodlegająanaliie
zachowania;
–
takaanaliawikamożliwodroumienia
prewidywaniaikiedyjettopołecniepożądane
kontrolowaniatychenomenów
•
zatem dla
radykalnegobehawiorytycłowiek
jetcymnacniewicejniżniepenetrowalną
carnąkrynką
Filozoficzne podstawy – radykalny
behawioryzm
•
Scególneaintereowanieachowaniami
swobodnie
wytwarzanymi
(emitowanymi)
preorganim(wpreciwieotwiedo
odruchów
wywoływanych
preokrelone
bodce)– zachowaniami sprawczymi (
operant
behaviors
)
•
Podstawowa jednostka analizy – relacja
midyachowaniemijegokonekwencjami–
•
radykalnybehawiorymniejetpychologią
bodca-reakcji (S-R)
Filozoficzne podstawy – radykalny
behawioryzm
•
Zachowaniapodlegająkontroliprewywoływane
przez nie konsekwencje
•
poiomwykonywaniareakcjiregulująprełe
dowiadceniadotycącebeporednich
konekwencjiachowaniaanieobecnod
bodcównaktóre„bewolny”organimmui
areagowadwutalonypoób
•
cłowiekniejet„ewnątrterowny”ale
„hitorioterowny”lub„dowiadcenioterowny”
2
Filozoficzne podstawy – radykalny
behawioryzm
•
Zachowaniejettakważnymintereującymi
praktycnienacącymjawikiemiżaługujena
uczynienie z niego podstawowego przedmiotu
poukiwaobadawcych
•
Zachowanie –podtawowyijedynyobarbadao
•
Zarównoachowanieprotejakiłożone
–
dlacegomiałybyrądidnimiróżnemechanimy?
–
Jakodróżnidachowanieproteodłożonego?
–
gdiejetgranica?Możejejniema
Skinner o zachowaniu, jako
predmiociebadaopychologii
•
„Ipychologyiacienceomentallie– of
the mind, of conscious experience – then it
must develop and defend a special
methodology, which it has not yet done
successfully. If it is, on the other hand, a
science of behavior of organisms, human or
otherwise, then it is part of biology, a natural
science for which tested and highly successful
methodareavailable”(1963“Behaviorim
atity”
Science
, 140, s. 951)
Filozoficzne podstawy – radykalny
behawioryzm
•
Badane eksperymentalnie zjawiska i
budowanateoriapootająnatymamym
poziomie obserwowanych i kontrolowanych
enomenów
•
Zachowanianieredukujeidopoiomu
fizjologii
•
Zachowanianietraktujeijakoprejawu
ukrytychwewntrnychprycyndiałania
3
Skinner o redukcjonizmie
•
“*Thephyiologitotheuture+willbeableto
show how an organism is changed when
exposed to contingencies of reinforcement
and why the changed organism then behaves
in a different way, possibly at much later date.
What he discovers cannot invalidate the laws
of a science of behavior, but it will make the
picture of human action more nearly
complete”(1974“boutbehaviorim”
215)
Radykalne jest:
•
twierdenieżewytkieachowania(także
wewntrne)podlegajątymamymprawom
•
twierdenieżemyliucuciaitpniekierują
naymachowaniemlecpodlegajątym
amymprawom(teżąachowaniemtylko
wewntrnym)
•
twierdenieżeprawdiwepowody
(prycyny)achowaniależąwrodowiku(np
efekt wzmacniania)
Dlaczego wielu oobom trudno zaakceptowad tezy
radykalnego behawioryzmu?
Radykalny behawioryzm
Tradycja i przyzwyczajenie
przekonanie o determinizmie
wiara w wolną wolę
przekonanie o decydującej roli genów i
środowiska w kształtowaniu zachowania
wiara w „homunkulusa” oraz sprawczą
moc „umysłu”
przekonanie o potrzebie badania
zachowania
przekonanie o konieczności „badania”
wewnętrznych (mentalnych,
hipotetycznych) mechanizmów
zachowania
zwracanie uwagi, iż człowiek aktywnie
zmienia świat, ale świat zmienia też
człowieka (wpływa na jego zachowanie)
przekonanie, iż radykalny behawioryzm
traktuje człowieka jak automat bezmyślnie
reagujący na bodźce ze środowiska
przekonanie, iż myślenie i uczucia to także
zachowania, wymagające wyjaśnienia oraz
badań tak, jak inne zachowania
przekonanie, iż radykalny behawioryzm
odziera człowieka z myślenia i uczuć
4
Uwaga!
Nietrebaakceptowadilooii
radykalnego behawioryzmu, by
pożytkiemtoowadw
praktyce prawa zachowania i
procedury wypracowane w
ramach analizy zachowania!
B.F. Skinner
Richard Herrnstein
(1904-1990)
(1930-1994)
Howard Rachlin (1935-) John Staddon (1937-)
Krytykadwóchgłównych
reormatorów
•
Rachlin
: w wielu przypadkach konkretnych reakcji nie
maenudociekadoichprycynachprawcych
(bodcachpopredającychbodcachwmacniających)
boniedaiichutaliditrebabdiecowymylad(np
bodcewewntrne)
•
Staddon
„kóracyniitotnąróżnic”tocodiejei
wewnątrtoniebodceireakcjeale
stany wewnętrzne;
Skinneratrymałrowójbehawiorymuikaałgona
porażkpreciwiająciwprowadaniuteorii
wychodącejpoaoberwacje
5
Plik z chomika:
psychUW
Inne pliki z tego folderu:
zulz_13_2010_2011.pdf
(834 KB)
zulz_12_2010_2011.pdf
(1257 KB)
zulz_11_2010_2011.pdf
(532 KB)
zulz_10_2010_2011.pdf
(1107 KB)
zulz_09_2010_2011.pdf
(738 KB)
Inne foldery tego chomika:
Adolescencja jako przejście od dzieciństwa do dorosłości
Autyzm u dzieci
Badania sondażowe
Choroby OUN i ich wpływ na funkcjonowanie człowieka z perspektywy neuropsychologii klinicznej
Doktryny i fenomeny
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin