zulz_05_2010_2011.pdf
(
516 KB
)
Pobierz
Zajęcia 2
ajcia 5
•
Warunkowanie instrumentalne
•
prawo eektu Thorndike’a
•
ktałtowanie reakcji (haping)
•
Skinnera trójcłonowa ależnod
•
wzmocnienia pozytywne
•
wzmocnienia negatywne
•
kary poytywne (bodce aweryjne reprymendy)
•
kary negatywne (koszt reakcji, time-out)
•
Porównanie warunkowania klaycnego i
instrumentalnego
•
Interakcje warunkowania klasycznego i instrumentalnego
Badania Thorndike’a (1898, 1911)
•
Warunkowanie intrumentalne w ujciu Thorndike’a,
Guthrie’go, Konorskiego, Millera, to psychologia S-R
Prawo efektu (Thorndike, 1898)
•
Sporód kilku reakcji wykonanych w danej
ytuacji te którym towaryy lub wkrótce po
nich wytpuje
zadowolenie
(
satisfaction
)
wiercia pry tałych innych cynnikach
bdą
ilniej połącone tą ytuacją
i gdy ona ponownie
wytąpi jet bardiej prawdopodobne że i one
wytąpią
•
achowania którym towaryy lub wkrótce po
nich wytpuje
dyskomfort
wiercia pry
tałych innych cynnikach
bdą łabiej połącone
tą ytuacją
i gdy ona ponownie wytąpi jet
mniej prawdopodobne że one wytąpią
1
Prawo efektu i zachowania
abobonne (preądne)
•
Skinner (1948): eksperyment nad
preądnocią (
superstition experiment
)
•
Przypadkowe wzmacnianie prowadzi do utrwalenia
achowao „preądnych” bo nie mających żadnego
wiąku wydareniami rodowikowymi opróc
tycnoci w caie
Zachowania zabobonne
•
Aparatura: kamera Skinnera z podajnikiem ziarna,
bez krążków do
dziobania
•
Obiekt badania 8 gołbi deprywowanych pokarmowo do 75% wagi
pocątkowej
•
Procedura rokład wmocnieo
FT 15 wzmocnienie 5 dotępu do
jedzenia
Zachowania zabobonne - wyniki
Skinnera
•
6 poród 8 gołbi wykaywało nacne
zmiany w zachowaniu:
•
1x Krcenie i odwrotnie do ruchu wkaówek
zegara
•
1x Gołąb wadał głow w kąty klatki
•
1x Ruch głową w gór i w dół
•
2x Wahadłowy ruch ciała (kiwanie i)
•
1x Gołąb „poorował” diobanie w podłog i
„amiatał” głową klatk
2
Zachowania (reakcje) dodatkowe
•
Staddon i Simmelhag (1971) żadne preądy
ale
reakcje dodatkowe
(adjunctive behaviors)
–tereotypowe wrodone achowania które
naila pojawianie i nagród
–
Zachowania tymczasowe
(Interim behaviors) – na
długo pred nagrodą
•
dwicenie? cycenie?
–
achowania koocowe
(Terminal behaviors) –tuż
pred nagrodą
•
warunkowanie klasyczne (autoshaping)
Ktałtowanie reakcji metodą
kolejnych prybliżeo
•
Stoowane gdy brak w repertuare pożądanej ormy
zachowania
•
Nagradanie achowao bliżonych w ormie do
pożądanego
•
Stopniowe wikanie wymagao co do podobieotwa
ormy achowao nagradanych i achowania
pożądanego
Ktałtowanie reakcji metodą
kolejnych prybliżeo
3
Podstawy warunkowania instrumentalnego
•
Funkcja ucenie i o możliwoci wywoływania
mian w rodowiku i dotoowywanie
achowania do tych mian cyli eektów
•
Procesy analogiczne do warunkowania
klasycznego:
–
Nabywanie
–
Wygaszanie
–
Odrodzenie (
resurgency
) –powrót tarego
zachowania, uprzednio wygaszonego, np. po
wygaeniu nowej póniej nauconej (wmacnianej)
reakcji
–
Generalizacja i różnicowanie bodca i reakcji
Warunkowanie
instrumentalne vs sprawcze
INSTRUMENTALNE
•
Thorndike, Guthrie,
Konorski
•
Głównie aintereowanie
uczeniem nowych reakcji
•
Wzmocnienie wzmacnia
wiąek bodca reakcją
•
Reakcja instrumentem do
zdobycia nagrody
SPRAWCZE
•
Skinner, Herrnstein,
Staddon, Rachlin i inni
•
Głównie aintereowanie
regulacją reakcji obecnych
•
Wzmocnienie wzmacnia
reakcj je popredającą
•
Reakcja sprawia zmiany w
rodowiku (konekwencje);
rodowiko ależy od reakcji
Podtawowe ależnoci prawce
Wzmacnianie
ctod ronie
Karanie
ctod maleje
pozytywne
negatywne
pozytywne
negatywne
ucieczka
unikanie
koszt reakcji
time out
4
Podstawowe
zależnoci
sprawcze
Rodzaj konsekwencji
Pozytywne
bodce
(apetytywne)
Negatywne
bodce
(awersyjne)
Dodanie bodca
Wzmacnianie
pozytywne
Karanie
pozytywne
Rodaj diałania
Zabranie
bodca
Karanie
negatywne
Wzmacnianie
negatywne
Warunkowanie klasyczne
vs sprawcze
Klasyczne
•
nabywanie
•
wygaszanie
•
samoistne odnowienie
•
generaliacja i różnicowanie
bodca
•
funkcja adaptacyjna:
prewidywanie rodowika
•
minie gładkie i grucoły
ale caem minie
prążkowane (autohaping)
Sprawcze
•
nabywani
•
wygaszanie
•
odrodzenie
•
generaliacja i różnicowanie
bodców i reakcji
•
funkcja adaptacyjna:
ktałtowanie rodowika
•
minie prążkowane ale
caem minie gładkie i
grucoły (bioeedback)
Warunkowanie klasyczne i
sprawcze
Klasyczne
•
reakcje wywoływane pre
bodce
•
bodziec bezwarunkowy
pojawia i be wgldu na
reakcj
•
biologicznie, genetycznie
zaprogramowana liczba
reakcji
•
biologiczne ograniczenie w
postaci biologicznej
gotowoci (
biological
preparedness
)
Sprawcze
•
reakcje utrzymywane przez
konsekwencje
•
wmocnienie pojawia i tylko
jeli wykonana otanie reakcja
•
nieograniczona liczba reakcji
rowijających i a życia chod
pewnymi ograniczeniami
•
biologia stanowi pewne
ograniczenia (np. dryfowanie w
kierunku instynktu,
instinctual
drift
)
5
Plik z chomika:
psychUW
Inne pliki z tego folderu:
zulz_13_2010_2011.pdf
(834 KB)
zulz_12_2010_2011.pdf
(1257 KB)
zulz_11_2010_2011.pdf
(532 KB)
zulz_10_2010_2011.pdf
(1107 KB)
zulz_09_2010_2011.pdf
(738 KB)
Inne foldery tego chomika:
Adolescencja jako przejście od dzieciństwa do dorosłości
Autyzm u dzieci
Badania sondażowe
Choroby OUN i ich wpływ na funkcjonowanie człowieka z perspektywy neuropsychologii klinicznej
Doktryny i fenomeny
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin