Etapy pracy z dzieckiem z zaburzoną lateralizacją i orientacja przestrzenną I etap – ogólne rozluźnienie mięśni, relaksacja, uspokojenieII etap – ćwiczenia uświadamiające oś i schemat ciała (świadomość stałości stron ciała) 1. w makroprzestrzeni2. w mikroprzestrzeni (płaszczyzna) najpierw ruchy dziecka są:a) jednostronne (prawo lub lewostronne)b) potem obustronne (równolegle prawa i lewa strona ciała)c) następnie naprzemienne (raz lewa, raz prawa strona ciała) Początkowo ćwiczenia wyżej wymienione wykonywane są w pozycji! A) pionowejpotem ! B) poziomej Można oznaczyć daną stronę ciała 9ruchu) poprzez użycie koloru, ruchu, gestu itp. Należy używać tu m.in. takich urządzeń jak: lustra, materace, drabinki, składanki, mozaiki, domina itp. III etap – ćwiczenia w określaniu kierunków w przestrzeni (tj. określaniu w stosunku do własnej osi ciała położenia innych obiektów). Także w tej grupie ćwiczeń wykorzystuje się makro i mikro przestrzeń oraz ruchy jednostronne, obustronne i naprzemienne. IV etap – ćwiczenia wspomagające określanie relacji przestrzennych, tj. określania (ustalania) położenia przedmiotów z użyciem pojęć typu: nad, pod, obok, między, za, przed.... V etap – ćwiczenia wspomagające położenie przedmiotów w przestrzeni oraz ćwiczenie w wyznaczaniu osi symetrii obiektów. VI etap – techniki regulujące napięcie ręki i jej ruchy pod kontrolą wzrokową. VII etap – techniki usprawniania motoryki rąk (dłoni, palce). VIII etap – techniki ćwiczące grafomotorykę. IX etap – ćwiczenia w zakresie zapisu: a) literowego (pismo elementowe)b) połączeń literowych (pismo łączne)c) pisania (pismo ciągłe) Techniki usprawniania motoryki rąk (dłoń + place) - malowanie palcami- wydzieranie- wycinanie- przeplatanie- składanie papieru (origami)- modelowanie z dłoni układów- lepienie- gniecenie papieru o różnej sztywności- „bębnienie” palcami (grad, deszcz...)- nakłuwanie kartki- zwijanie „motylka”- nawlekanie igły- szycie (przyszywanie guzików)- zapinanie, odpinanie- zakręcanie, odkręcanie- pstrykanie palcami- kozłowanie piłki- „sypanie” piachu, grochu, kaszy kryteria oceny:- tempo- precyzja- złożoność ruchu- płynność ruchu- układanie klocków według wskazań werbalnych, np. ułóż trójkąt po prawej od koła, a kwadrat na lewo od...- labirynty i kreślenie w nich linii wiodących do celu- zamalowywanie danej części – np. lewej strony, prawej strony- układanie dłoni z zaznaczeniem kierunku ułożenia ręki i poszczególnych palców- rozpoznawanie położenia np. figur w układach i odwzorowywanie - rozpoznawanie takiego samego ułożenia mozaiki- toczenie piłeczki po stole w danych kierunkach (po labiryncie) Techniki regulujące napięcie ręki - kozłowanie- malowanie palcami- wodzenie palcem po wodzie, piasku- zgniatanie papieru (od miękkiego do sztywnego)- stemplowanie paluszkami- wodzenie po wzorach ciągłych - klaskanie z różnym nasileniem- odpychanie się dłońmi od siebie (dzieci w parach)- łapanie piłek o różnej wielkości i miękkości- przelewanie, nalewanie- rozpoznawanie dotykiem przedmiotów o różnej fakturze- darcie papieru o różnej twardości Techniki do ćwiczeń grafomotorycznych - łączenie kropek do wzoru- szlaczki- kalkowanie, przerysowywanie wzorów graficznych, literopodobnych- kreślenie wzorów literopodobnych (ze wzoru lub z pamięci)- rysowanie wzorów Tymichowej- zamalowywanie konturów- obwodzenie szablonów (wewnętrznych i zewnętrznych)- ...
gonia.1985