lateralizacja.doc

(32 KB) Pobierz

Etapy pracy z dzieckiem z zaburzoną lateralizacją i orientacja przestrzenną 
I etap – ogólne rozluźnienie mięśni, relaksacja, uspokojenieII etap – ćwiczenia uświadamiające oś i schemat ciała (świadomość stałości stron ciała)
 
1.     w makroprzestrzeni
2.     w mikroprzestrzeni (płaszczyzna)
 
najpierw ruchy dziecka są:
a)     jednostronne (prawo lub lewostronne)
b)    potem obustronne (równolegle prawa i lewa strona ciała)
c)     następnie naprzemienne (raz lewa, raz prawa strona ciała)
 
Początkowo ćwiczenia wyżej wymienione wykonywane są w pozycji! A) pionowej
potem ! B) poziomej
 
Można oznaczyć daną stronę ciała 9ruchu) poprzez użycie koloru, ruchu, gestu itp.
 
Należy używać tu m.in. takich urządzeń jak: lustra, materace, drabinki, składanki, mozaiki, domina itp.
 
III etap – ćwiczenia w określaniu kierunków w przestrzeni (tj. określaniu w stosunku do własnej osi ciała położenia innych obiektów).
         Także w tej grupie ćwiczeń wykorzystuje się makro i mikro przestrzeń oraz ruchy jednostronne, obustronne i naprzemienne.
 
IV etap – ćwiczenia wspomagające określanie relacji przestrzennych, tj. określania (ustalania) położenia przedmiotów z użyciem pojęć typu: nad, pod, obok, między, za, przed....
 
 
V etap – ćwiczenia wspomagające położenie przedmiotów w przestrzeni oraz ćwiczenie w wyznaczaniu osi symetrii obiektów.
 
VI etap – techniki regulujące napięcie ręki i jej ruchy pod kontrolą wzrokową.
 
VII etap – techniki usprawniania motoryki rąk (dłoni, palce).
 
VIII etap – techniki ćwiczące grafomotorykę.
 
IX etap – ćwiczenia w zakresie zapisu:
 
a)     literowego (pismo elementowe)
b)    połączeń literowych (pismo łączne)
c)     pisania (pismo ciągłe)
 
 
Techniki usprawniania motoryki rąk (dłoń + place)
 
-         malowanie palcami
-         wydzieranie
-         wycinanie
-         przeplatanie
-         składanie papieru (origami)
-         modelowanie z dłoni układów
-         lepienie
-         gniecenie papieru o różnej sztywności
-         „bębnienie” palcami (grad, deszcz...)
-         nakłuwanie kartki
-         zwijanie „motylka”
-         nawlekanie igły
-         szycie (przyszywanie guzików)
-         zapinanie, odpinanie
-         zakręcanie, odkręcanie
-         pstrykanie palcami
-         kozłowanie piłki
-         „sypanie” piachu, grochu, kaszy
 
kryteria oceny:
-         tempo
-         precyzja
-         złożoność ruchu
-         płynność ruchu
-         układanie klocków według wskazań werbalnych, np. ułóż trójkąt po prawej od koła, a kwadrat na lewo od...
-         labirynty i kreślenie w nich linii wiodących do celu
-         zamalowywanie danej części – np. lewej strony, prawej strony
-         układanie dłoni z zaznaczeniem kierunku ułożenia ręki i poszczególnych palców
-         rozpoznawanie położenia np. figur w układach i odwzorowywanie
 
-         rozpoznawanie takiego samego ułożenia mozaiki
-         toczenie piłeczki po stole w danych kierunkach (po labiryncie)
 
 
Techniki regulujące napięcie ręki 
-         kozłowanie
-         malowanie palcami
-         wodzenie palcem po wodzie, piasku
-         zgniatanie papieru (od miękkiego do sztywnego)
-         stemplowanie paluszkami
-         wodzenie po wzorach ciągłych
 
-         klaskanie z różnym nasileniem
-         odpychanie się dłońmi od siebie (dzieci w parach)
-         łapanie piłek o różnej wielkości i miękkości
-         przelewanie, nalewanie
-         rozpoznawanie dotykiem przedmiotów o różnej fakturze
-         darcie papieru o różnej twardości
 
 
 
Techniki do ćwiczeń grafomotorycznych 
-         łączenie kropek do wzoru
-         szlaczki
-         kalkowanie, przerysowywanie wzorów graficznych, literopodobnych
-         kreślenie wzorów literopodobnych (ze wzoru lub z pamięci)
-         rysowanie wzorów Tymichowej
-         zamalowywanie konturów
-         obwodzenie szablonów (wewnętrznych i zewnętrznych)
-    ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin