Ziółkowski Mariusz S. - Antropologia religii tom 1 - Część 02.pdf

(127 KB) Pobierz
26014747 UNPDF
Arkadiusz So³tysiak
Sumeryjska ordynacja podatkowa
Sumerowie znani s¹ jako twórcy pierwszej cywilizacji na tere-
nach Mezopotamii. Ju¿ piêæ tysiêcy lat temu zamieszkiwali oni wiel-
kie miasta i uprawiali ziemiê na polach sztucznie nawadnianych przez
skomplikowane systemy kana³ów. Znali równie¿ pismo - z pocz¹tku
piktograficzne, póniej ideograficzne - które ju¿ od samego pocz¹t-
ku by³o przeznaczone przede wszystkim do zaspokajania potrzeb ad-
ministracyjnych: prowadzenia ksiêgowoci, obliczania dniówek, spo-
rz¹dzania list p³ac i wystawiania faktur. Sumerowie byli bowiem
równie¿ twórcami biurokracji i rozbudowanej administracji zarz¹-
dzaj¹cej scentralizowanym teokratycznym pañstwem, które powsta-
³o na skutek adaptacji do okrelonych warunków rodowiskowych.
Po³udniowa Mezopotamia, obszar zamieszkiwany przez Sume-
rów przynajmniej od drugiej po³owy IV tysi¹clecia p.n.e., le¿y w strefie
podzwrotnikowej i gdyby nie obecnoæ dwóch wielkich rzek, by³by
zupe³n¹ pustyni¹. Rolnictwo deszczowe jest tam zupe³nie niemo¿li-
we i jedynie odpowiednio rozleg³a sieæ kana³ów pozwala na osiedlenie
siê wiêkszych grup rolników. Przeznaczenie kana³ów jest dwojakie:
po pierwsze musz¹ one doprowadzaæ wodê do pól, po drugie za
odprowadzaæ jej nadmiar i zapobiegaæ w ten sposób tworzeniu siê
mokrade³ i zbyt szybkiemu zasoleniu gleby w obszarach bezodp³y-
wowych. Utrzymanie sieci kana³ów w nale¿ytym stanie wymaga jed-
nak ci¹g³ego ich oczyszczania i pog³êbiania, gdy¿ wody Eufratu i
Tygrysu nios¹ ze sob¹ wielkie iloci mu³u. Oznacza to, ¿e na tere-
nach po³udniowej Mezopotamii mog³y osiedlaæ siê tylko te grupy
rolników, które dysponowa³y ideologi¹ zapewniaj¹c¹ odpowiedni¹
wewnêtrzn¹ spójnoæ i sankcjonuj¹c¹ podzia³ zadañ oraz wydzie-
lenie jednostki lub w¹skiej elity koordynuj¹cej prace. Trzeba tu jed-
nak podkreliæ, ¿e w przeciwieñstwie do Egiptu, poszczególne spo-
³ecznoci mog³y funkcjonowaæ niezale¿nie od siebie, gdy¿ kana³o-
wy system nawadniania nie wymaga wspó³pracy miêdzygrupowej,
a wrêcz przeciwnie: mo¿e on byæ przyczyn¹ konfliktów, kiedy dwie
niezale¿ne sieci kana³ów w wyniku rozbudowy zaczynaj¹ na siebie
nachodziæ.
21
Tak wiêc Sumerowie mogli siê osiedliæ w dolnej czêci doliny
Eufratu i Tygrysu wy³¹cznie dziêki ideologii umo¿liwiaj¹cej powstanie
scentralizowanych i autonomicznych pañstw o terytoriach ograni-
czonych do lokalnych sieci kana³ów. Pañstwa takie znane s¹ ju¿ od
pocz¹tków III tysi¹clecia p.n.e., a wiele wskazuje na to, ¿e przynaj-
mniej niektóre z nich mog³y istnieæ ju¿ w IV tysi¹cleciu, w czasach
przedpotopowych. Znajdowa³ siê w nich zawsze jeden wielki oro-
dek miejski ze wi¹tyni¹ boga-w³adcy i zwi¹zanym z nim central-
nym orodkiem administracyjnym, kilka pomniejszych miast, naj-
czêciej ze wi¹tyniami lub kaplicami cz³onków rodziny lub wity
boga-w³adcy i lokalnymi orodkami administracyjnymi, a tak¿e liczne
wsie i folwarki. Struktura taka posiada³a sankcjê religijn¹ i by³a
przejmowana w³aciwie przez wszystkie nowe plemiona osiedlaj¹ce
siê w po³udniowej Mezopotamii w czasach, kiedy Sumerowie jako
grupa ludnociowa ju¿ nie istnieli.
Na podstawie zachowanych róde³ epigraficznych i ikonograficz-
nych mo¿na pokusiæ siê o zrekonstruowanie ideologii sumeryjskiego
pañstwa teokratycznego, ze szczególnym uwzglêdnieniem wzajem-
nych relacji bogów i ludzi, które maj¹ przecie¿ bezporedni wp³yw
na strukturê spo³eczn¹. Relacje te mo¿na zawrzeæ w dwóch pyta-
niach: do czego ludzie s¹ potrzebni bogom i czego w zwi¹zku z tym
bogowie od nich oczekuj¹ oraz czego ludzie mog¹ oczekiwaæ w za-
mian od bogów. Ogólnie mo¿na stwierdziæ, ¿e w pierwszym wypad-
ku chodzi o kwestiê ofiary, w drugim za o rozmaite formy protekcji.
Warto zwróciæ uwagê na fakt, ¿e we wspó³czesnej cywilizacji tech-
nicznej mo¿na zadaæ te same pytania, zastêpuj¹c jedynie bogów in-
stytucj¹ pañstwa. Wydaje siê nawet, ¿e Sumerowie byli nam pod
tym wzglêdem bli¿si, ni¿ jakikolwiek inny staro¿ytny lud: w ich kon-
cepcji bogowie tworzyli pañstwo, którego obywatele byli zobowi¹-
zani do p³acenia podatków i wype³niania innych obowi¹zków w za-
mian otrzymuj¹c zabezpieczenia socjalne. System taki wymaga utrzy-
mywania rozbudowanej wielopoziomowej administracji opartej na
wyspecjalizowanej grupie urzêdników. Jednak w przeciwieñstwie do
pañstw wspó³czesnych, biurokracja sumeryjska posiada³a silne opar-
cie w religii.
Przedstawiona poni¿ej rekonstrukacja ideologii sumeryjskiego
pañstwa teokratycznego bêdzie sk³ada³a siê z dwóch czêci. W pierw-
szej z nich zostanie przedstawiony stosunek bogów do ludzi i kon-
sekwencje okrelonej struktury panteonu dla struktury spo³eczeñstwa
ludzi. Druga bêdzie powiêcona stosunkowi ludzi do bogów, zos-
22
tanie w niej zawarta g³ównie klasyfikacja ofiar oraz omówienie za-
sad ich sk³adania, a tak¿e krótka charakterystyka systemu redystry-
bucji dóbr. Przede wszystkim zostan¹ wykorzystane nieliczne ród³a
z okresu wczesnodynastycznego, w którym asymilacja Sumerów i
plemion semickich dopiero zaczyna³a zachodziæ. Poniewa¿ jednak
jest ich niewiele, czêsto niezbêdne bêdzie równie¿ siêgniêcie do bo-
gatych zasobów archiwów z czasów panowania III dynastii z Ur,
ostatniej dynastii sumeryjskiej. Choæ w tym okresie w po³udniowej
Mezopotamii na pewno dominowali ju¿ Semici, to jednak sumeryj-
ska ideologia pañstwa teokratycznego, z uwagi na znaczenie adapta-
cyjne do okrelonych warunków rodowiska, zosta³a przez nich prze-
jêta i tylko nieznacznie zmodyfikowana.
G³own¹ kategorie róde³ stanowi¹ archiwa wi¹tynne, w których
mo¿na wydzieliæ trzy zespo³y tekstów. Pierwszy z nich tworz¹ bardzo
nieliczne teksty mitologiczne, najprawdopodobniej wykorzystywane
wy³¹cznie przez kap³anów, drugi wprawki uczniów szko³y pisarskiej,
trzeci - najbardziej liczny - dokumenty administracyjne, wród nich
spisy pracowników, zestawienia dniówek, rachunki, bilanse, raporty,
wykazy osób uprawnionych do pobierania okrelonych dóbr, spisy
magazynowe. Dokumenty te by³y starannie przechowywane i segre-
gowane; zachowa³y siê równie¿ wyci¹gi umo¿liwiaj¹ce lokalizacjê
konkretnego zapisu w zbiorze. W ogóle Sumerowie wykazywali
szczególne zami³owanie do katalogowania; wród tekstów mitolo-
gicznych du¿a czêæ to wykazy bogów lub wi¹tyñ, w ten sposób
ujête równie¿ zosta³y me, o których bêdzie póniej mowa.
Wielkie archiwa wi¹tynne z okresu wczesnodynastycznego od-
kryto w Nippur przy wi¹tyni Ekur, najwa¿niejszym sanktuarium
Sumerów, a tak¿e w uruppak; wiêksze zespo³y tekstów równie¿ w
Uruk i Ur. Teksty z Nippur by³y publikowane przez wielu autorów,
sporód których trzeba wymieniæ E. Chierê, A. Westenholza, C.
Wilcke, Ch.F. Jeana oraz I. Bernhardt. Dokumenty z uruppak opra-
cowali A. Deimel oraz R.R. Jestin, za z Uruk A. Falkenstein, M.W.
Green i H.J. Nissen. J.S. Cooper zebra³ wszystkie znane wczesnody-
nastyczne inskrypcje królewskie, w tym wiele z Girsu. Teksty z Gir-
su z czasów Gudei i póniejszych zosta³y opublikowane przez A.
Falkensteina, H. de Genouillaca i B. Lafonta. Archiwa z czasów III
dynastii z Ur z ró¿nych miast opracowali miêdzy innymi A. Alberti,
D.O. Edzard, G. Farber, T. Fish, N.W. Forde, T. Gomi, G.G. Hack-
man, M.I. Hussey, T.B. Jones, M. Lambert, H. Limet, C.E. Keiser,
G. Pettinato, F. Pomponio, J.W. Snyder i P. Steinkeller.
23
Sporód innych kategorii róde³ warto wymieniæ zbiór hymnów
Enheduanny opiewaj¹cych najwa¿niejsze wi¹tynie Sumeru. Zosta³
on opublikowany przez A. Sjöberga i E. Bergmanna. Istnieje rów-
nie¿ sporo opracowañ religii i mitologii Sumerów, najczêciej trak-
towanych ³¹cznie z póniejszymi ludami semickimi. Wiêkszoæ z nich
powsta³a wiele lat temu i obecnie maj¹ raczej niewielk¹ wartoæ;
sporód nowszych mo¿na wymieniæ syntezê Th. Jacobsena. W jêzy-
ku polskim ukaza³a siê ksi¹¿eczka K. £yczkowskiej i K. Szarzyñ-
skiej.
Administracja centralna i terenowa
Bogowie wed³ug koncepcji Sumerów nie byli absolutnymi w³ad-
cami wiata. Musieli oni przestrzegaæ, jak zauwa¿y³a K. Szarzyñ-
ska, praw nadrzêdnych - swoistej konstytucji wszechwiata - któ-
rych pochodzenie nie by³o przedmiotem rozwa¿añ. Konkretyzacj¹
tych praw by³y me, w religii semickiej zast¹pione tabliczkami prze-
znaczenia. Lista me to po prostu katalog ró¿nych abstrakcji, cech,
umiejêtnoci i przedmiotów, które Sumerowie uznawali za najwa¿-
niejsze cechy cywilizacji, dziêki którym ró¿nili siê od zwierz¹t. Wród
nich wymieniano miêdzy innymi w³adzê królewsk¹, rzemios³a, sztu-
kê pisania i urzêdy. Ca³y wiat zosta³ zorganizowany wed³ug me,
które s¹ wiêc uniwersalnym gwarantem porz¹dku.
Organizatorem wiata by³ bóg Enki, jeden z trzech bogów kos-
mologicznych. Nie jest wyjanione, sk¹d wziêli siê owi bogowie; po
prostu pojawili siê oni i zrodzili lub stworzyli nastêpne pokolenia
bóstw. Pierwszym i najwy¿szym sporód nich by³ niebiañski An,
który jednak nie pe³ni³ zbyt aktywnej roli w mitach sumeryjskich. W
przeciwieñstwie do niego Enki, w³adca g³êbin s³odkowodnych, poja-
wia³ siê w wielu opowieciach i rytua³ach jako znawca magii, mê-
drzec i ceniony doradca zarówno bogów, jak i ludzi. Trzecim bogiem
pierwotnej triady by³ atmosferyczny Enlil, porywczy i surowy, lecz
sprawiedliwy w³adca wiata. Strzeg³ on me, a w tradycji semickiej
tabliczek przeznaczenia. Jedynie wed³ug tradycji z Uruk lub Eridu
me pozostawa³y pod opiek¹ Enkiego, od którego podstêpem wy³u-
dzi³a je Inanna.
Najwa¿niejsz¹ wi¹tyni¹ Enlila by³a Ekur (Sumer. wi¹tynia kra-
ju) w Nippur stanowi¹ca ziemskie odzwierciedlenie niebiañskiego
pa³acu boga. Bogowie i ziemscy w³adcy udawali siê do niej, by u-
zyskaæ od Enlila potwierdzenie w³adzy i rozliczyæ siê z dotychczaso-
wych dzia³añ. Nawet Enki po wybudowaniu wi¹tyni Eengura w
24
Eridu, swego ziemskiego domu z dachem w kszta³cie b³yszcz¹cego
niebiañskiego byka i z zasuwami w kszta³cie lwa wzbudzaj¹cego
grozê, uda³ siê do Enlila, by uzyskaæ od niego b³ogos³awieñstwo. W
wi¹tyni Enlila w Nippur zbiera³a siê najwy¿sza rada bogów; jej
przewodnicz¹cym by³ An. Bogowie jedli, pili i radzili, decyzje by³y
podejmowane przez aklamacjê. Siedmiu bogów-sekretarzy spisywa-
³o protokó³, który nastêpnie przekazywano Enlilowi lub innemu
uprawnionemu bogu do wykonania. Sprawy najczêciej rozpatrywane
to wybór, ocena dzia³alnoci i s¹dzenie winnych bogów oraz ziem-
skich w³adców, a tak¿e spory graniczne. Nikt nie by³ wy³¹czony spod
jurysdykcji rady bogów - nawet sam Enlil zosta³ raz skazany na
uwiêzienie w podziemiach.
Ludzie zostali stworzeni przez bogów po to, by dostarczaæ im
¿ywnoæ. Z pocz¹tku sami bogowie zajmowali siê rolnictwem, upra-
wiali ziemiê i kopali kana³y pod nadzorem bóstw kosmologicznych.
Jednak nie bardzo im to sz³o i nie tylko wci¹¿ byli zmêczeni, ale
dodatkowo zaczynali g³odowaæ. Enki w tym czasie spa³ w oceanie
Abzu, a ¿aden sporód pozosta³ych bogów nie wiedzia³, co robiæ.
Wreszcie bogini-matka Nammu zbudzi³a Enkiego, który ulepi³ z gli-
ny ludzi i obdarzy³ ich tchnieniem ¿ycia oraz cz¹stk¹ swojej m¹-
droci. Jednoczenie zosta³y okrelone zadania dla ludzi: uprawianie
ziemi nale¿¹cej do bogów, dostarczanie im ¿ywnoci i budowanie
ziemskich domów. Wed³ug innej wersji, przekazanej w hymnie na
czeæ wi¹tyni Enkiego w Eridu, ludzie wyroli z ziemi jak roliny
podczas szczególnie urodzajnego roku. Z kolei mit o stworzeniu
motyki podaje, ¿e wysia³ ich Enlil lub Aruru. We wszystkich trzech
wersjach cel stworzenia ludzi pozostaje ten sam: utrzymywanie bo-
gów.
Ca³e terytorium Sumeru zosta³o podzielone miêdzy najwa¿niej-
szych bogów, którzy za³o¿yli miasta jako swoje ziemskie siedziby i
stworzyli szereg pomniejszych bóstw stanowi¹cych reprezentacje
poszczególnych me. Pierwsze orodki miejskie otrzyma³y lokaliza-
cjê od Enlila, który przekaza³ je wa¿niejszym bogom: Enki otrzyma³
Eridu, Inanna Badtibirê, Pabilsag Larak, Utu Zimbir, za Sud urup-
pak. Równie¿ Enlil wyznaczy³ bieg g³ównych kana³ów. Nastêpnie
Enki przej¹³ me i przekaza³ ludziom wiedzê dotycz¹c¹ rolnictwa,
rzemios³ oraz magii. Enki za³o¿y³ kolejne miasta i wyznaczy³ grani-
ce pól nale¿¹cych do poszczególnych orodków. Królestwo zst¹pi³o
z nieba i rozpoczê³y siê czasy historyczne. Ludzie wspólnym wysi³-
kiem uprawiali ziemiê, budowali bogom wi¹tynie i przekazywali
25
Zgłoś jeśli naruszono regulamin