hotelarstwo.doc

(128 KB) Pobierz
HOTELARSTWO

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             HOTELARSTWO

 

I ) DEFINICJA HOTELU, OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA HOTELARSTWA, ISTOTA HOTELARSTWA, SZCZEGÓLNE WYMAGANIA STAWIANE PRACOWNIKOM HOTELI.

 

HOTEL jest to budynek mieszkalny przeznaczony i przystosowany do czasowego pobytu gości, oczywiście tę definicję można poszerzyć o zakres usług oferowanych przez hotel: o gastronomię, rekreację, wypoczynek, sport, usługi osobiste (kosmetyczne, fryzjerskie), handel, obsługę ruchu turystycznego, organizację narad, szkoleń, obsługę zjazdów itd.

 

HOTELARSTWO to społecznie zorganizowana działalność usługowa, polegająca na udzielaniu gościnności przyjezdnym. Zaspokaja potrzebę wypoczynku, pożywienia, noclegu, higieny, opieki nad zdrowiem i mieniem, rozrywek kulturalnych, łączności z otoczeniem. Hotelarstwo jest podstawową branżą turystyki jako gałęzi gospodarki narodowej.

 

ISTOTA HOTELARSTWA

 

Z rozważań nad istotą hotelarstwa płyną następujące stwierdzenia :

-          hotelarstwo jest zorganizowaną działalnością ;

-          podstawową funkcją hotelarstwa jest udzielanie gościnności, jest to szczególny rodzaj gościnności – „zorganizowana gościnność za odpłatnością”

-          działalność hotelarska składa się z różnego rodzaju usług, przede wszystkim z usług bytowych: nocleg i wyżywienie.

-          Zakres usług oferowanych przez hotele stale się poszerza ;

-          Pobyt gości w hotelach jest z zasady krótkotrwały.

A więc najważniejszą istotą hotelarstwa jest gościnność i to gościnność specyficzna bo za odpłatnością. Z tak sformułowanej istoty hotelarstwa płyną określone konsekwencje i zobowiązania hotelu w stosunku do gości a w szczególności:

-          zapewnienie bezpieczeństwa pobytu,

-          zapewnienie wygody, co najmniej deklarowanego standardu obiektu i poziomu oferowanych usług,

-          zapewnienie dobrej atmosfery pobytu, wysokich kwalifikacji zawodowych i poziomu etyczno-moralnego zatrudnionych pracowników.

W świecie zachodzi wiele zmian społecznych tj. obyczajowych, gospodarczych, wymagają one od gospodarzy ogromnej elastyczności, oraz zmiany te wymuszają konieczność wprowadzania innowacji techniczno-organizacyjnych i ciągłego doskonalenia pracowników.

Dlatego istotą hotelarstwa będzie również :

- badanie jakich nowych usług i udogodnień oczekuje współczesny gości, a jakie z proponowanych przestają go już interesować.   

 

WYMAGANIA STAWIANE PRACOWNIKO HOTELU

 

Gość będzie czuł się dobrze w hotelu gdy uda się stworzyć w obiekcie dobrą atmosferę a taką może stworzyć tylko obsługa hotelu. Stosunek do gościa powinien być oparty na zasadzie szacunku, uprzejmości, kultury i dobrych obyczajów.

Pracownik hotelu powinien spełniać następujące wymagania:

-          powinien posiadać odpowiednie predyspozycje psychiczne i fizyczne

-          mieć odpowiednie kwalifikacje i kompetencje

-          pamiętać o własnej godności i szacunku dla samego siebie

-          mieć odpowiednią prezencję, wygląd, staranny ubiór, uczesanie, dyskretny makijaż;

-          być sumiennym i systematycznym

-          mieć odpowiedni poziom i kulturę obsługi; jest to pojęcie szerokie obejmujące m.in.:

        - uprzejmość, grzeczność, uśmiech

        - poszanowanie dobrych obyczajów

        - chęć niesienia pomocy, stała gotowość do świadczenia usług

        - umiejętność zrozumienia drugiego człowieka, szacunek dla gości i współpracowników

        - dyskrecja, nie ingerowanie w sprawy osobiste gościa, konsekwencja w postępowaniu, szybkość i logiczność decyzji, umiejętność likwidacji konfliktów. 

 

HOTEL JAKO KOMPLEKS :

BUDYNEK- WYPOSARZENIE – ZAŁOGA

 

 

 

 

 

 

 

 

WYMAGANIA

 

 

 

 

 

W odniesieniu do budynku

 

W odniesieniu do wyposażenia

 

 

 

 

W odniesieniu do załogi

- odpowiednia wielkość obiektu umożliwiająca realizację programu usługowo- handlowego,

- odpowiednia ilość oraz powierzchnia zespołów funkcjonalnych i części składowych hotelu,

- nasycenie (uzbrojenie) instalacjami urządzeniami technicznymi,

- dostępność komunikacyjna, zagospodarowanie otoczenia,

- właściwa struktura jednostek mieszkalnych,

- bezkolizyjne rozmieszczenie poszczególnych zespołów,

- dostępność dla osób niepełnosprawnych.

 

-wysoki standard

-funkcjonalność

-estetyka

-trwałość, niezawodność

-bezpieczeństwo obsługi i użytkownika(np. niepalność)

łatwość obsługi

-dobra aranżacja i dobór kolorystyki.

 

 

 

 

-          wysokie kwalifikacje, kultura osobista personelu,

-          dobra organizacja pracy

-          właściwe zabezpieczenie goście i jego mienia

-          dobra atmosfera panująca w hotelu, gościnność

-          wysoki poziom obsługi.

 

 

 

 

 

Szereg wymienionych czynników jest regulowany przepisami m.in.:

Prawa budowlanego, sanitarnymi, przeciwpożarowymi, bezpieczeństwa i higieny, kategoryzacyjnymi.

III)CECHY SZCZEGÓLNE BRANŻY HOTELARSKIEJ. WPŁYW CECH SZCZEGÓLNYCH NA BUDOWĘ I EKSPLOATACJĘ OBIEKTÓW

 

CECHY CHARAKTERYSTYCZNE BRANŻY

-          utrzymanie obiektu w stałej gotowości do świadczenia usług-przyjęcia i obsłużenia gościa przez 24 h.

-          Decyzja wyboru hotelu jak i wszelkich usług świadczących przez ten hotel należy do gościa

-          Brak możliwości „sprzedaży na zapas „(usługi noclegowe)

-          Kapitałochłonność, wysokie nakłady inwestycyjne na budowę, modernizację, wyposażenie, wynikająca stąd duża wartość majątku trwałego, długi okres spłaty nakładów inwestycyjnych, znaczny udział amortyzacji w kosztach,

-          Względnie stały potencjał. Ze stabilności potencjału wynika mała elastyczność i wrażliwość na konkurencję, szczególnie ze strony nowobudowanych obiektów, bardzo duża wrażliwość na niepełne wykorzystanie potencjału i sezonowe wahania obłożenia. Zjawiska te wynikają z faktu, że z natury rzeczy potencjału hotelu nie można szybko dostosować do zmniejszającego się popytu,

-          Sezonowość wykorzystania potencjału usługowego i wynikająca z niej niestabilność popytu –„wrażliwość na popyt”, szczególnie w miejscowościach turystyczno – wypoczynkowych,

-          Pracochłonność, wysokie koszty eksploatacji, w tym robocizny – płac i pochodnych,

-          Podstawowe znaczenie lokalizacji,

-          Specyficzna struktura kosztów,

-          Duży udział obrotów gotówkowych,

-          Duża rola bazy noclegowej.

 

IV)HISTORIA HOTELARSTWA NA ŚWIECIE I W POLSCE. PRZESŁANKI ROZWOJU HOTELARSTWA. WARUNKI I KIERUNKI ROZWOJU HOTELARSTWA W POLSCE I NA ŚWIECIE.

 

WARUNKI ROZWOJU HOTELARSTWA

Zaliczamy do nich:

-          sytuację polityczno-społeczną i gospodarcza kraju, rozwój gospodarczy, rozwój międzynarodowej wymiany handlowej,

-          położenie geograficzne, klimat, atrakcyjność turystyczną kraju,

-          stan bezpieczeństwa zewnętrznego i wewnętrznego,

-          rozwój komunikacji, połączenia międzynarodowe, przejścia graniczne, ich liczba i stan, stan dróg i mostów,

-          stan zamożności społeczeństwa, jego przyzwyczajenia i nawyki w zakresie wypoczynku i turystyki,

-          dynamikę ruch turystycznego krajowego i międzynarodowego,

-          dynamikę ruchu biznesowego, zaopatrzenie na usługi hotelarskie w szerokim zakresie obsługi ruchu podróżniczego,

-          politykę ekonomiczno-finansową państwa, przede wszystkim kredytową i podatkową,

-          przepisy celne, dewizowe, graniczne, wizowe, udogodnienia dla turystów

-          istnienie kapitałów gotowych inwestować w budowę obiektów hotelarskich.

 

KIERUNKI ROZWOJU HOTELARSTWA W POLSCE

Powinny być następujące:

 

PRZYROST POTENCJAŁU HOTELI, rozumiemy jako przyrost liczby obiektów i miejsc noclegowych w wyniku nowych inwestycji i adaptacji na cele hotelowe innych obiektów bazy noclegowej, budynków zabytkowych itp.

LEPSZE ROZMIESZCZENIE OBIEKTÓW NA TERENIE KRAJU oczekuje się, że nowe hotele będą powstawały w miejscowościach nie posiadających tych usług, bądź tam, gdzie występuje ich deficyt.

DOSTOSOWANIE STANDARDU HOTELI DO WYMAGAŃ GOŚCI

 

PODNIESIENIE STANDARDU OBIEKTÓW I USŁUG w zakresie rozwiązań konstrukcyjnych, funkcjonalnych, wyposażenia, obsługi-podkreśla się tu problem właściwego przygotowania kadr.

 

Są to oczekiwania daleko idące, wynikające z niskiego standardu wielu hoteli w Polsce i dekapitalizacji znacznego odsetka obiektów oraz konieczności uwzględnienia norm i standardów międzynarodowych przy projektowaniu, budowie wyposażeniu, organizacji pracy i obsługi.

 

W Polsce powtarzana jest opinia o braku hoteli średniego standardu, braku należycie utrzymanych hoteli niskich kategorii oraz rysującym się nadmiarze potencjału hoteli luksusowych. Opinię tę trzeba zweryfikować uwzględniając następujące zjawiska:

-    najlepiej wykorzystane są hotele najwyższej kategorii,

-          międzynarodowe systemy hotelowe budują w Polsce przede wszystkim hotele najwyższej kategorii.

Ale  międzynarodowe systemy zaczyna również inwestować w budowę obiektów trzy-, dwu-, jedno-gwiazdkowych.

 

Na rynku polskim notujemy równolegle następujące zjawiska:

-          w kraju mamy jeden z najniższych w Europie wskaźnik liczby łóżek w hotelach i obiektach podobnych na 1000 mieszkańców,

-          zahamowanie dynamicznego przyrostu liczby hoteli od 1998r.

-          niski wskaźnik wykorzystania potencjału hoteli, szczególnie 3-,2-,1- gwiazdkowych.

-          Rosnące zaangażowanie międzynarodowych organizacji gospodarczych w inwestycje w hotelarstwo w Polsce,

-          Notowany od 1998r. spadek przyjazdów do Polski cudzoziemców, w tym turystów, oraz wpływów dewizowych z tego tytułu.

 

KIERUNKI ROZWOJU HOTELARSTWA ŚWIATOWEGO

 

Hotelarstwo światowe rozwija się dynamicznie i wszechstronnie:

-          powstają nowe hotele – proste i tanie, nastawione na obsługę masowego ruchu turystycznego,

-          powstają hotele i motele, nastawione na obsługę turystów zmotoryzowanych,

-          rozwija się hotelarstwo, powiązane z bazą rekreacyjno –wypoczynkową i sportową,

-          powstają hotele, nastawione na obsługę kongresów, zjazdów, konferencji,

-          dużą dynamikę rozwojową wykazują usługi hotelarskie w środkach transportu morskiego

-          adaptuje się obiekty zabytkowe, przystosowując je do obsługi bogatych, snobistycznych turystów.

Wszechstronnemu rozwojowi hotelarstwa towarzyszy rozwój globalnych organizacji gospodarczych hoteli oraz globalnych systemów rezerwacji.

 

V)ŚWIATOWE I POLSKIE ORGANIZACJE HOTELARSKIE. MIĘDZYNARODOWE SYSTEMY HOTELOWE. HISTORIA, CELE I ZADANIA NAJWAŻNIEJSZYCH ZAWODOWYCH ORGANIZACJI HOTELARSKICH W POLSCE I NA ŚWIECIE. CZAS, MIEJSCE I PRZESŁANKI POWSTANIA MIĘDZYNARODOWYCH SYSTEMÓW HOTELOWYCH. MIĘDZYNARODOWE SYSTEMY HOTELOWE DZIAŁAJĄCE W POLSCE.

 

Międzynarodowe systemy hotelarskie są umowną nazwą organizacji gospodarczych działającej w zakresie w skali ponad narodowej (globalnej), funkcjonują w różnym zakresie usług hotelarskich na różnych obszarach świata, przyjmują różne formy prawne, własnościowe i organizacyjne oraz zróżnicowane nazewnictwo, mogą one funkcjonować jako jednorodna organizacja bądź jako grupa (konsorcjum) organizacji.  

 

Międzynarodowe systemy hotelowe powstały na początku XX w., w USA

 

SYSTEMY W POLSCE

 

W Polsce pierwszy hotel systemowy powstał w 1974 r. (Forum) W ramach importu dewizowego w latach 74-80 wybudowano  w Polsce 24 hotele w tym 10 włączono do systemu Orbis.

 

ETAP I     74-85 r. monopol Orbisu na budowę hoteli systemowych.

ETAP II   85-90 r. pojawiły się w Polsce spółki z kapitałem zagranicznym (Marriott,Mercury, Sobieski, Radisson)

ETAP III   po ’90 r. coraz więcej hoteli budowano przez grupy nie związane z hotelarstwem.

 

PRZESŁANKI POWSTANIA M.S.H. 

-          dynamika ruchu turystycznego i związany z tym wzrost zapotrzebowania na usługi hotelarskie (dynamika jako wynik szerokiego zespołu zjawisk tj. stabilizacja polityczna, rozwój i globalizacjia gospodarki, rozwój transpor...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin