MARZEC 2009 I TYDZIEŃ „ BAWIMY SIĘ W SKLEP”
PODSTAWA PROGRAMOWA :
( I. 13/ 2) Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości : społeczno – kulturowej poprzez poznawanie zasad organizacji życia społecznego (…).
( II. 2)Umożliwienie dziecku dokonywania wyborów i przezywania pozytywnych efektów własnych działań.
(II. 8)Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka . Umożliwianie udziału w grach, , zabawach ruchowych i gimnastyce.
( II. 10) Wspieranie działań w różnych dziedzinach aktywności.
( III. 5) Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie , wprowadzanie w kulturę bycia.
CELE POŚREDNIE:
- poznanie z wyposażeniem i asortymentem sklepu spożywczego oraz pracy sprzedawcy.
- wzbogacanie słownictwa czynnego wokół tematu „Bawimy się w sklep”;
- wprowadzanie zapisu graficznego wyrazu „ sklep” do globalnego odczytywania;
- zorganizowanie w sali kącika sklepowego do zabawy w sklep;
- nauka piosenki
- - - określanie ciężaru przedmiotów , ważonych za pomocą wagi szalkowej bez odważników i posługiwanie się słowami : lekki, lżejszy, ciężki, cięższy, taki sam.
- -- rozwijanie aktywności twórczej poprzez tworzenie prac plastycznych technikami: wycinanie, ozdabianie , „ posypywane obrazki”.
- rozwijanie sprawności manualnej rąk i koordynacji wzrokowo – ruchowej poprzez zabawy z papierem, ćw. graficzne, zabawy konstrukcyjne i dowolną działalność plastyczną;
- rozwijanie sprawności ruchowej dziecka poprzez zabawy i ćw. ruchowe.
- wprowadzenie zajęć z programem komputerowym KIDSMART
- realizacja treści planu wychowawczego na miesiąc marzec z obszaru:
DBAJ O BEZPIECZEŃSTWO
- pogadanki z dziećmi przed wyjściem poza teren przedszkola i do ogrodu przedszkolnego- wdrażanie dzieci do przestrzegania zawartych umów dotyczących bezpieczeństwa
- Słuchanie opowiadań z serii „ Bezpieczny świat”- utrwalanie właściwych zachowań w kontaktach z nieznajomymi sobie ludźmi.
TEMAT
TREŚCI PROGRAMOWE
CELE
UWAGI
KSZTAŁCĄCY
OPERACYJNY
1.Wycieczka do sklepu spożywczego
- Obserwowanie pracy ludzi różnych zawodów w bliskim otoczeniu, nazywanie wykonywanych czynności , narzędzi, , dostrzeganie charakterystycznego ubioru , efektów pracy. s. 24
-wzbogacanie słownictwa czynnego o słownictwo związanego z sklepem
- rozwijanie umiejętności dokonywania obserwacji;
- rozbudzanie szacunku dla pracy ludzi
-zna wyposażenie i asortyment sklepu spożywczego;
-wie na czym polega praca sprzedawcy;
- wie co można kupić w sklepie spożywczym
- potrafi kulturalnie zachować się w sklepie;
- potrafi wręczyć laurkę i złożyć życzenia kobietą z okazji ich święta;
2 . „Torba na zakupy”- wycinanie, ozdabianie
- Próby robienia wycinanek- prawidłowe operowanie nożyczkami. S. 35
- rozwijanie inwencji twórczej;
- kształtowanie zachowań proekologicznych;
- wie jak wygląda torba ekologiczna i dlaczego powinna być używana ;
- wycina torbę z kolorowego papieru;
- ozdabia torbę wg własnej pomysłowości samodzielnie wyciętymi elementami;
Prawo do niepowodzeń
Prawo do nabywania umiejętności poprzez działanie
3. Słuchanie piosenki „Co kto lubi ?”
- Słuchanie prostych piosenek śpiewanych przez nauczycielkę lub nagranych (...). s. 34
- Uczestniczenie w zabawach muzyczno – ruchowych: (...). s. 34
- rozwijanie poczucia rytmu;
-rozwijanie prawidłowej reakcji na sygnał słowny
- rozwijanie podstawowych zdolności percepcyjno muzycznych: słuchu, poczucia rytmu oraz pamięci melodycznej
- zna słowa i melodię piosenki;
- wie , ze każdy człowiek może lubić cos innego i ma do tego prawo,
- potrafi powiedzieć co lubi;
- potrafi rytmicznie wyklaskać, rytm piosenki,
ilustruje ruchami treść piosenki;
Prawo do bycia sobą
4. Zabawa matematyczna
„ Wielkie ważenie”
- określanie ciężaru przedmiotów „ na oko” i posługiwanie się słowami: ciężki, lekki. S. 32
- Określanie ciężaru przedmiotów , ważonych za pomocą wagi szalkowej bez odważników i posługiwanie się słowami : lekki, lżejszy, ciężki, cięższy, taki sam. s. 32(….). s.
- kształtowanie umiejętności praktycznych;
- wie jak konstruuje się prostą wagę szalkową ‘
- rozumie na czym polega ustalanie ciężaru przedmiotu;
-waży zabawki i ustala co jest cięższe, a co lżejsze,
- zgodna wykonuje zadania w parach podczas ważenia.
5. „ Posypywane obrazki”- wykonywanie obrazków z wykorzystaniem materiałów sypkich.
Stosowanie różnorodnych technik plastycznych. S. 28
-pobudzanie i pogłębianie uczuć i doznań
-usuwanie zahamowań i poczucia niepewności, uczenie wiary we własne siły, we własne możliwości twórcze.
- zna nowa technikę,
- samodzielnie decyduje o użytym materiale szybkim,
- odczuwa zadowolenie z wykonanej pracy;
Nowa technika
Prawo do samodzielnego wyboru.
6. „ Moje piosenki” zabawy muzyczno - ruchowe
- kształcenie wrażliwości muzycznej, poczucia rytmu i tempa
-potrafi śpiewać piosenki i ilustrować ich treść ruchem;-potrafi rozpoznać nazwę instrumentu po jego dźwięku;-umie reagować określonym ruchem na dźwięk konkretnego instrumentu muzycznego;-zna nazwy instrumentów przedstawione na ilustracjach;-umie naśladować grę na wybranych instrumentach perkusyjnych;-potrafi grac na określonych częściach swojego ciała;
I i III CZĘŚĆ DNIA
Realizacja planu wychowawczego na miesiąc marzec z obszaru::
- pogadanki z dziećmi przed wyjściem poza teren przedszkola i do ogrodu przedszkolnego- - przestrzega zawartych umów dotyczących bezpieczeństwa / prawo do ochrony zdrowia
- Słuchanie opowiadań z serii „ Bezpieczny świat”:
* „Nieznajomy”
* „ Tableteczki”
* „ Sam w domu”
Utrwalanie właściwych zachowań w kontaktach z nieznajomymi sobie ludźmi: / prawo do życia bez przemocy
- nie wolno nawiązywać kontaktów z nieznajomymi sobie ludźmi,
- nie wolno wpuszczać nikogo do domu pod nieobecność rodziców
Przestrzeganie przed :
samowolnym zjadaniem tabletek, syropów i innych leków; / prawo do informacji
1. Słuchanie piosenki „ Marzec – czarodziej” – zapoznanie z nazwa miesiąca.
...
Magadan