PLANY NA LISTOPAD DLA 5- LATKOW pszczolki.doc

(304 KB) Pobierz
I TYDZIEŃ: „WIOSNA NA WSI”

 

LISTOPAD 2009                 I TYDZIEŃ „ JESIENNA SZARUGA

PODSTAWA PROGRAMOWA:

1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych:

   1) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej ( stara się współdziałać w zabawach i sytuacjach zadaniowych ) oraz w świecie dorosłych;

 

   3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.

   1) zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym , fleksyjnym i składniowym.

 

4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych , które stosują w poznaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.

    3. star się łączyć przyczynę ze skutkiem, (…)

 

5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.

   4) uczestniczy w zajęciach ruchowych , w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym (…) , w sali gimnastycznej.

 

8. Wychowanie prze sztukę- muzyka i śpiew, , pląsy i taniec.

   1) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru (…); chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie ,(…);

 

9. Wychowanie przez sztukę: różne formy plastyczne.

   2) umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu ( takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych;

 

10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne , budzenie zainteresowań technicznych.

   1) wznosi konstrukcje z klocków i tworzy kompozycje z różnorodnych materiałów ( np. przyrodniczych ) , ma poczucie sprawstwa( „ potrafię to zrobić”) i odczuwa radość z wykonywania pracy;

11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.

   1. rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku; (…);

   2. wie o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i telewizji (…).

 

13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacja matematyczna.

   1. liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego;

   2.  (….) posługuje się liczebnikami porządkowymi;

   3. rozróżnia stronę lewa i prawa (… i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów;

 

14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.

   3) dysponuje sprawnością rak oraz koordynacja wzrokowo – ruchowa potrzebna do rysowania , wycinania (…);

   5) słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami;

   6) układa proste zdania , (…) , dzieli wyrazy na sylaby , wyodrębnia głoski w słowach prostej budowie fonetycznej;

 

 

 

 

 

CELE POŚREDNIE:

-poznawanie cech charakterystycznych dla późnej jesieni; ( jesienna szaruga) jak: krajobraz ( poznanie przez dzieci koloru  szarego), zjawiska atmosferyczne (deszcz , wiatr), krótki dzień, niskie temperatury;

- kształtowanie prawidłowej wymowy poprzez ćw. artykulacyjne , słuchowe i oddechowe;

- wzbogacanie słownictwa czynnego wokół  tematyki;

- rozwijanie aktywności twórczej , ruchowej i słownej;

- cw. w liczeniu w zakresie sześć , prawidłowe stosowanie liczebników głównych i porządkowych;

- nauka piosenki „Pan listopad”

- nauka wiersz Pt. „ Szara godzina”

- wzbogacanie słownictwa czynnego związanego z tematyką tygodniową poprzez literature dziecieca o tematyce jesiennej , zabawy słuchowe, spacery , zabawy dydaktyczne;

- rozwijanie aktywności plastyczno – konstrukcyjnej , koordynacji wzrokowo – ruchowej, wzrokowo – ruchowej, sprawności manualnej palców rak poprzez wykonywanie prac technikami: „ mokre na mokrym – malowanie, malowanie słomką; oraz inną działalność plastyczno – konstrukcyjną jak: - lepienie z lasteliny, plastopianki , budowanie z klocków na dowolny temat,   układanie kompozycji z mozaiki geometrycznej i patyczków, ćw. graficzne ,  wycinanie, wydzieranie, rysowanie na dowolny temat.

- usprawnianie małej i dużej motoryki poprzez  zabawy i ćw.  ruchowe i muzyczno – rytmiczne;

- rozwijanie analizy i syntezy słuchowej poprzez zabawy z głoskami,

-poznanie wybranych właściwości fizycznych wody; znaczenia wody dla życia organizmów żywych, krążenia wody w przyrodzie oraz sposobów oszczędzania wody ;

-. ćw. w rozróżnianiu strony lewej i prawej -  ustalanie położenia obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów;

Realizacja planu  wychowawczego z obszaru:

POZNAJ SIEBIE

- poznawanie sposobów rozładowywania złości sposób bezpieczny dla siebie i innych,  wdrażanie do  przestrzegania ustalonych zasad współżycia w grupie;

pomaganie sobie w różnych sytuacjach, np. podczas ubierania;

DBAJ O BEZPIECZEŃSTWO

Bezpieczeństwo w każdej sytuacji (…)

- pogadanki przed wyjściem poza teren przedszkola;

- utrwalanie przepisów ruchu drogowego dla pieszych- przejścia przez  ulicę po pasach, utrzymywanie szyku para za parą;

Bezpieczny świat:

- słuchanie opowiadania pt : „ Zapałka”

JESTEM POLAKIEM

Kształtowanie właściwego stosunku do jednego z najcenniejszych dóbr kultury, jakim jest język ojczysty, przekazany w dziele literackim

- organizowanie dzieciom możliwości obcowanie z literatura dziecięcą

 

TEMAT

TREŚCI PROGRAMOWE

CELE

UWAGI

KSZTAŁCĄCY

OPERACYJNY

1. Słuchanie wiersza „Szara godzina” H. Bechlerowej

( nauka wiersza na pamięć)

 

Ćwiczymy pamięć i koncentrację uwagi

- Wykonywanie ćw. wzmacniających pamięć (….) słuchową (…); s. 33

* powtarzanie z pamięci wierszy (….) w połączeniu z ruchem , obrazem (…); s. 33

Jesień

(…); zwrócenie uwagi na dominującą kolorystykę , zmiany jakie zachodzą w przyrodzie. s. 37

- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych (….) . s. 38

 

- wzbogacanie słownictwa czynnego o słowa i zwroty: niebo płacze, słota, mżawka, kapuśniaczek, szaruga jesienna;

- rozwijanie pamięci odtwórczej;

- kształtowanie prawidłowej wymowy;

 

- zna oznaki późnej jesieni: padające deszcze, , mgły, niska temperatura, krótki dzień;

- rozpoznaje i nazywa kolor szary;

- rozpoznaje i nazywa odgłosy: deszczu, wiatru i naśladuje je;

-  potrafi powiedzieć  wiersz w połączeniu z ruchem i obrazem;

- potrafi wykonać szary obrazek”.

 

Pięciolatek , cz. 2, s. 19

 

 

2. Świat podczas deszczu” malowanie zastosowaniem techniki „ mokre na mokre”

 

 

*Rozwijanie zainteresowań plastycznych poprzez:

-zabawy plastyczne:: malowanie (…) akwarelami z użyciem pędzli, na różnym podłożu (…);

- poznanie różnych technik plastycznych , np. (…) mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;

Zwrócenie uwagi na barwy wokół siebie, nazywanie ich:

* mieszanie barw , nazywanie powstałych, * wyrażanie swoich emocji poprzez barwy. S. 45

 

 

 

- wyrabianie sprawności manualnych palców i dłoni;

- rozwijanie aktywności  twórczej;

 

- potrafi powiedzieć jak wygląda świat , kiedy pada deszcz;

- zna sposób wykonania pracy;

- potrafi poprzez mieszanie bieli i czerni tworzyć szary kolor;

- odczuwa nastrój jesiennej pogody;

- potrafi wypowiedzieć się na temat swojej pracy;

 

 

Nasze przedszkole , cz. 1 , s.142

3. Zabawy przy piosence „ Pan Listopad

Słuchanie i śpiewanie piosenek:

* słuchanie piosenek (…)

* nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;

* śpiewanie piosenek z osoba dorosłą; s. 43

Wyrażanie muzyki ruchem:

* improwizacje ruchowe piosenek; s. 43

 

- kształtowanie poczucia rytmu;

- doskonalenie słuchu muzycznego;

- kształtowanie mięsni narządów mowy na zgłoskach: dylu,  bum bara, fiu

 

 

- zna słowa i melodie piosenki,

- potrafi rytmicznie poruszać się przy muzyce;

- śpiewa fragmenty piosenki;

- potrafi ilustrować treść piosenki ruchem;

 

 

 

4 „Kropelkowe rachunki- zabawy matematyczne

 

 

Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia.

- Liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika. S. 36

- Liczenie palców , przedmiotów  (…) s. 36

- Posługiwanie się pojęciem liczby w aspektach kardynalnym i porządkowym. 36

Orientacja przestrzenna:

* różnicowanie prawej i lewej strony ciała;

* (…) stosowanie określeń : lewa, prawa, s. 34

 

- rozwijanie procesów myślowych;

- kształtowanie umiejętności liczenia;

- wyzwolenie  wielostronnej aktywności dzieci przez przyswajanie, 
odkrywanie, przeżywanie, działanie.

- przelicza w zakresie sześć;

- prawidłowo posługuje się nazwami liczebników głównych i porządkowych.

- rozróżnia swoja prawą i lewa stronę;

- potrafi narysować o jedną mniej kropelkę, chmurkę;

 

Pięciolatek , cz. 2, s. 32

 

Nasze przedszkole, s. 131

5. Słuchanie jesiennych odgłosów

 

 

 

 

Rytmy w organizacji przestrzeni i czasu.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin