plany na pazdziernik dla 5- latkow pszczolki 2009 r.-2.doc

(300 KB) Pobierz
I TYDZIEŃ: „WIOSNA NA WSI”

PAŻDZIERNIK 2008              I TYDZIEŃ „Wiem z czego otrzymujemy, niektóre produkty”

PODSTAWA PROGRAMOWA

1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych:

   1) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej ( stras się współdziałać w zabawach i sytuacjach zadaniowych )

5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.

    1) dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia;

   4) uczestniczy w zajęciach ruchowych , w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym (…) , w sali gimnastycznej.

8. Wychowanie prze sztukę- muzyka i śpiew, , pląsy i taniec.

   1) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru (…); chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie , w tańcach i muzykowaniu;

   3) tworzy muzykę korzystając z instrumentów perkusyjnych ( oraz innych przedmiotów), 

9. Wychowanie przez sztukę: różne formy plastyczne.

   2) umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu ( takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i   form konstrukcyjnych;

13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacja matematyczna.

   1) liczy obiekty (…) i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego;

14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.

   3) dysponuje sprawnością rak oraz koordynacja wzrokowo – ruchowa potrzebna do rysowania , wycinania (…);

   5) słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami;

   6) układa proste zdania , (…) , dzieli wyrazy na sylaby , wyodrębnia głoski w słowach prostej budowie fonetycznej;

 

CELE POŚREDNIE:

- zapoznanie z etapami otrzymywania maki, poznanie właściwości mąki, jej wykorzystania; różnych gatunków pieczywa,

- zaznajamianie dzieci z czego robi się   jogurty  i   do czego można wykorzystać  jogurt ,np. do zrobienia deseru;

- zaznajamianie dzieci z czego mamy wełnę i co z niej możemy zrobić;

- zapoznanie z etapami otrzymywania cukru, poznanie właściwości cukru, jego wykorzystania;

- wprowadzenie liczebnika sześć i ćw. w liczeniu w tym zakresie;

- nauka piosenki „Wełniany baranek”

- kształtowanie zmysłów : dotyku i smaku , węchu

- wzbogacanie słownictwa czynnego związanego z tematyką tygodniową;

- rozwijanie aktywności plastyczno – konstrukcyjnej , koordynacji wzrokowo – ruchowej, wzrokowo – ruchowej, sprawności manualnej palców rak poprzez wykonywanie prac technikami: tworzenie kompozycji z kawałków kolorowej wełny, lepienie z masy solnej oraz inną działalność plastyczno – konstrukcyjną jak: - lepienie z plasteliny, plastopianki , budowanie z klocków na dowolny temat,   układanie kompozycji z mozaiki geometrycznej i patyczków, ćw. graficzne ,  wycinanie, wydzieranie, rysowanie na dowolny temat.

- usprawnianie małej i dużej motoryki poprzez  zabawy i ćw.  ruchowe i muzyczno – rytmiczne;

Realizacja planu  wychowawczego z obszaru:

BĄDŹ  KOLEŻEŃSKI I KULTURALNY

- umieszczenie w Sali „ Drzewa grzecznych słów”- utrwalenie zwrotów grzecznościowych

- rozmowa na temat: „Co robić by innym z nami było dobrze, bezpiecznie i miło” na podstawie opowiadań z ksiązki „ Czarodziejskie słowo”.

- zabawy swobodne- wdrażanie dzieci do  przestrzegania zasady nie przeszkadzania sobie podczas zabawy, zgodnego korzystania z zabawek , zachęcanie do organizowania  zabaw w grupach koleżeńskich.

 

 

 

(TEMAT

TREŚCI PROGRAMOWE

CELE

UWAGI

KSZTAŁCĄCY

OPERACYJNY

 

1. Słuchanie wiersza J. Korczakowskiej

„ Dokąd jada wozy ?”

Poznajemy świat

* Rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości ( z różnych dziedzin wiedzy człowieka)- odpowiedzi na pytania, np./ „ Do czego to służy ?”,  „Skąd To się wzięło ?” (…) s. 41

Nasz kontakt z technika.

* wspólne wykonywanie eksperymentów, wyciąganie wniosków. S. 47

* zapoznanie z etapami otrzymywania wybranych produktów , przedmiotów, np. cukru, (…), chleba (…), s. 48

- rozwijanie zainteresowania otaczającą rzeczywistością;

- prowokowanie do zadawania pytań;

- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem tekstu czytanego przez nauczyciela

- wzbogacenie słownictwa czynnego o słowa : młyn, młynarz;

- rozwijanie zmysłu dotyku , smaku , węchu

- wie z czego otrzymujemy mąkę;

- zna właściwości mąki;

- zna  ludową zabawę  dziecięca „ Mało nas do pieczenia chleba”;

- aktywnie bierze udział w układaniu historyjki

” Od ziarenka do bochenka”;

 

5-latek , cz. 1. s. 102- 103

2. Lepienie pieczywa z masy solnej

*Rozwijanie zainteresowań plastycznych poprzez:

* zabawy plastyczne: (…), lepienie z masy solnej (…) s. 45

- rozwijanie sprawności manualnej palców rąk podczas formowania pieczywa

 

 

 

- zna nazwy różnych  gatunków  pieczywa;

- potrafi określić ich kształty;

- potrafi lepić z masy solnej określone kształty;

 

 

3. Zabawy kubeczkami po jogurtach

 

Poznajemy świat

* Rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości ( z różnych dziedzin wiedzy człowieka)- odpowiedzi na pytania, np./ „ Do czego to służy ?”,  „Skąd To się wzięło ?” (…) s. 41

- rozwijanie aktywności twórczej,

- rozwijanie poczucia rytmu i tempa

- wie z czego robi się jogurty;

- wie do czego można wykorzystać  jogurt ,np. do zrobienia deseru;

- wie , ze produkty mleczne są zdrowe;

- potrafi akompaniować  na  kubeczkach  po jogurtach;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Słuchanie opowiadania „Bajka o  sześciu myszkach”- wprowadzenie liczebnika sześć

 

 

Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia.

- Liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika. S. 36

- Liczenie palców , przedmiotów  (…) s. 36

- Posługiwanie się pojęciem liczby w aspektach kardynalnym i porządkowym. 36

- kształtowanie pojęcia liczby sześć,;

- rozwijanie procesów myślowych;

- potrafi odpowiedzieć na pytania związane z treścią opowiadania;

- potrafi przeliczać w zakresie sześć;

- potrafi posługiwać  się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie sześć;

- potrafi układać  zbiory sześcioelementowe

- wykonuje kartę pracy „ Narysuj czegoś sześć”

 

5. Tworzenie kompozycji z kawałków kolorowej wełny.

Poznajemy świat

* Rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości ( z różnych dziedzin wiedzy człowieka)- odpowiedzi na pytania, np./ „ Do czego to służy ?”,  „Skąd To się wzięło ?” (…) s. 41

*Rozwijanie zainteresowań plastycznych poprzez:

* stwarzanie warunków do radości z tworzenia, działania plastycznego, s. 45

- rozwijanie sprawności manualnej palców rak oraz koordynacji wzrokowo - ruchowej

- wie skąd pochodzi wełna i do czego służy;

- wie kiedy ubieramy wełniane rzeczy;

- poznaje wełnę dotykiem;

- potrafi wykonać kompozycje plastyczną;

- potrafi nazwać swoja prace

5- latek, cz. 1, s. 109

6. Zabawy przy piosence

„ Wełniany baranek”

Słuchanie i śpiewanie piosenek:

* słuchanie piosenek (…)

* nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;

* śpiewanie piosenek z osoba dorosłą; s. 43

- Rozwijanie wrażliwości słuchowej poprzez:

* słuchanie dźwięków: (…) , odgłosów przyrody;

Mówimy wyraźnie.

- Ćwiczenia usprawniające narządy mowy:

* ćw. narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem (…) spółgłosek, (…). S. 26

- rozwijanie poczucia rytmu

- rozwijanie wrażliwości słuchowej

- zna słowa i melodię piosenki;

-  potrafi rozpoznać głos baranka wśród głosów innych zwierząt

- potrafi naśladować głos baranka

- potrafi szybko reagować   na sygnał dźwiękowy- dzwonek;

- podejmuje próby rysowania baranka wg wiersza E.M.Skorek;

cw. logopedyczne - pulpit

7 Historyjka obrazkowa „ Od buraka do lizaka”

 

 

 

 

Poznajemy świat

* Rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości ( z różnych dziedzin wiedzy człowieka)- odpowiedzi na pytania, np./ „ Do czego to służy ?”,  „Skąd To się wzięło ?” (…) s. 41

Nasz kontakt z technika.

- Stwarzanie warunków do obserwacji różnych zjawisk fizycznych, np. rozpuszczania ciał stałych w cieczy (…); s. 47

- rozwijanie myślenia przyczynowo - skutkowego

 

- wzbogacanie słownictwa czynnego o słowa: burak cukrowy, cukrownia nazwy produktów

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin