LUTY 2009 I TYDZIEŃ „ W DALEKIM KOSMOSI”
PODSTAWA PROGRAMOWA:
( II. 10.)Wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności.
(II. 8)Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka . Umożliwianie udziału w grach, , zabawach ruchowych i gimnastyce.
(III.9) Tworzenie okazji do wspólnego podejmowania i realizowania różnych zadań, rozwiązywania problemów.
CELE POŚREDNIE:
- poznanie układu słonecznego, planet, głównie planety Ziemi ;
- poznanie wygląd i zastosowania globusa;
- poznanie zjawiska powstawania dnia i nocy;
- wzbogacanie słownictwa czynnego wokół tematu „W dalekim kosmosie”;
- wprowadzanie zapisu graficznego wyrazu planeta i Ziemia do globalnego odczytywania;
- nauka piosenki „ Ziemia – zielona wyspa”
- - - rozwijanie wrażliwości słuchowej poprzez zabawy z dźwiękami;
-ćwiczenia w rozpoznawaniu i nazywaniu figur geometrycznych płaskich: koła, kwadratu, trójkąta, prostokąta;;
- -- rozwijanie aktywności twórczej poprzez tworzenie prac plastycznych technikami: tworzenie wspólnej kompozycji z el. wyciętych z kolorowych gazet ( elementy kompozycji w - wycinane przez dzieci)i układanie i naklejanie kompozycji z figur geometrycznych ,
- rozwijanie sprawności manualnej rąk i koordynacji wzrokowo – ruchowej poprzez Zabawy z papierem, ćw. graficzne, zabawy konstrukcyjne i dowolną działalność plastyczną;
- rozwijanie sprawności ruchowej dziecka poprzez zabawy i ćw. ruchowe.
- realizacja treści planu wychowawczego na miesiąc luty z obszaru::
POZNAJ SIEBIE- prawo dziecka do wyrażania emocji i akceptacja ich ze strony środowiska przedszkolnego.
BĄDŹ KOLEZEŃSKI I KULTURALNY- wspólne z dziećmi wyjaśnianie zaistniałych konfliktów , w których dzieci używają siły fizycznej;, wprowadzenie karnego krzesełka jako elementu dyscyplinującego za szczególnie złe zachowanie wobec drugiego dziecka : bicie , szczypanie, gryzienie, itp.
TEMAT
TREŚCI PROGRAMOWE
CELE
UWAGI
KSZTAŁCĄCY
OPERACYJNY
1 „ Słuchanie opowiadania S. Schimmel” Dzieci Ziemi - pamiętajcie”
- Próby globalnego odczytywania prostych wyrazów związanych z konkretnym przedmiotem, osoba, obrazkiem. s. 28
♣ Interesowanie się kosmosem, używanie pojęć : Ziemia- planeta (…). Oglądanie map nieba, rysunków naszego układu słonecznego. (…). S. 20
- wzbogacanie słownictwa czynnego: układ Słoneczny, planeta, Ziemia, nazwy innych planet ;
- rozwijanie spostrzegawczości, uwagi;
- rozwijanie sprawności manualnej palców rak;
- wie jak wygląda nasz Układ Słoneczny;
- potrafi nazwać planetę , na której żyje;
- globalnie odczytuje wyrazy: planeta, Ziemia;
- obrysowuje szablon koła i wypełnia plasteliną w kolorach planety Ziemi;
Czterolatek , cz.3, s. 6
2. „Ziemia – zielona planeta””- tworzenie wspólnej kompozycji z el. wyciętych z kolorowych gazet
Podejmowanie i realizowanie różnych zadań zespołowych (…) s. 17
Próby robienia wycinanek- prawidłowe operowanie nożyczkami. S. 35
-rozwijanie umiejętności posługiwania się nożyczkami,
- rozwijanie sprawności manualnej palców rak
- potrafi wybrać , wyciąć z gazety i nakleić na zielonym dużym kole - „ Ziemi” element psujący do planety;
- wspólnie ocenia i wypowiada się na temat powstawaj pracy;
3 Słuchanie piosenki Pt.
„ Ziemia – zielona wyspa”
Słuchanie prostych piosenek śpiewanych przez nauczycielkę lub nagranych (...). s. 34
- Uczestniczenie w zabawach muzyczno – ruchowych: (...) ilustracyjnych, (...). s. 34
- rozwijanie aktywności ruchowej,
-kształcenie wrażliwości muzycznej i dbanie o rozwój podstawowych zdolności muzycznych (poczucie tempa, rytmu, pamięć muzyczna).
- zna treść i melodie piosenki;
- potrafi ilustrować ruchem treść piosenki;
- śpiewa fragment piosenki;
Czterolatek , cz.3, s. 9
4.” Dzień i noc” _ zabawa z globusem.””
- Dostrzeganie przemienności dnia i nocy , układanie tej regularności z klocków, symboli (…) s. 29
-
- wzbogacanie słownictwa;
- rozwijanie myślenia abstrakcyjnego
- potrafi odtwarzać ruch Ziemi wokół Słońca i wokół własnej osi;
- zna wygląd i zastosowanie globusa;
- zna zjawisko powstawania dnia i nocy
Czterolatek , cz.3, s. 13
5. „ Rakieta kosmiczna- układanie i naklejanie kompozycji z figur geometrycznych
- tworzenie z gotowych elementów (…) geometrycznych (…). S. 35
- Rozpoznawanie figur geometrycznych (…) płaskich (…). S. 32
- rozwijanie cierpliwości i wytrwałości w doprowadzaniu pracy do końca.
- rozpoznaje i nazywa figury geometryczne płaskie;
- potrafi wymyślić co można zrobić z każdej figury geometrycznej;
- układa z figur geometrycznych rakietę i nakleja ją na kartkę;
- uzupełnia pracę w elementy wg własnego uznania;
- dba o estetykę pracy
6. „Wszystko jest muzyką”- zagadki słuchowe
- - Rozróżnianie i nazywanie różnych odgłosów i dźwięków – próby naśladowania. S. 34
- uczestniczenie w zabawach i ćwiczeniach różnicujących bodźce słuchowe (…). 34
- - wzbogaca swoją wyobraźnię,
- - - rozwija wrażliwość słuchową,
- -- przybliża sobie świat muzyki.
- -potrafi wydobywać dźwięki z różnych
- przedmiotów,
- --bawi się dźwiękami;
- -- rozpoznaje przedmioty po
- --wydawanym dźwięku;
Scenariusz - pulpit
I i III CZĘŚĆ DNIA
Realizacja planu wychowawczego na miesiąc luty z obszaru::
POZNAJ SIEBIE
Rozmowa połączona z działaniem „ Radosny i smutny przedszkolak” - prawo dziecka do wyrażania emocji i akceptacja ich ze strony środowiska przedszkolnego.
BĄDŹ KOLEZEŃSKI I KULTURALNY
- słuchanie opowiadania B. Formy „Ewa” - - kształtowanie odpowiedniego stosunku do dzieci sprawnych „inaczej”, zachęcanie do zawierania nowych znajomości, przyjaźni, do wspólnych zabaw;
- Wspólne z dziećmi wyjaśnianie zaistniałych konfliktów , w których dzieci używają siły fizycznej;
...
Magadan