LISTOPAD 2009 I TYDZIEŃ „ JESIENNA SZARUGA”
PODSTAWA PROGRAMOWA:
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych:
1) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej ( stara się współdziałać w zabawach i sytuacjach zadaniowych ) oraz w świecie dorosłych;
3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
1) zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym , fleksyjnym i składniowym.
4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych , które stosują w poznaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
3. star się łączyć przyczynę ze skutkiem, (…)
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
4) uczestniczy w zajęciach ruchowych , w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym (…) , w sali gimnastycznej.
8. Wychowanie prze sztukę- muzyka i śpiew, , pląsy i taniec.
1) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru (…); chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie ,(…);
9. Wychowanie przez sztukę: różne formy plastyczne.
2) umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu ( takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych;
10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne , budzenie zainteresowań technicznych.
1) wznosi konstrukcje z klocków i tworzy kompozycje z różnorodnych materiałów ( np. przyrodniczych ) , ma poczucie sprawstwa( „ potrafię to zrobić”) i odczuwa radość z wykonywania pracy;
11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
1. rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku; (…);
2. wie o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i telewizji (…).
13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacja matematyczna.
1. liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego;
2. (….) posługuje się liczebnikami porządkowymi;
3. rozróżnia stronę lewa i prawa (… i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów;
14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
3) dysponuje sprawnością rak oraz koordynacja wzrokowo – ruchowa potrzebna do rysowania , wycinania (…);
5) słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami;
6) układa proste zdania , (…) , dzieli wyrazy na sylaby , wyodrębnia głoski w słowach prostej budowie fonetycznej;
CELE POŚREDNIE:
-poznawanie cech charakterystycznych dla późnej jesieni; ( jesienna szaruga) jak: krajobraz ( poznanie przez dzieci koloru szarego), zjawiska atmosferyczne (deszcz , wiatr), krótki dzień, niskie temperatury;
- kształtowanie prawidłowej wymowy poprzez ćw. artykulacyjne , słuchowe i oddechowe;
- wzbogacanie słownictwa czynnego wokół tematyki;
- rozwijanie aktywności twórczej , ruchowej i słownej;
- cw. w liczeniu w zakresie sześć , prawidłowe stosowanie liczebników głównych i porządkowych;
- nauka piosenki „Pan listopad”
- nauka wiersz Pt. „ Szara godzina”
- wzbogacanie słownictwa czynnego związanego z tematyką tygodniową poprzez literature dziecieca o tematyce jesiennej , zabawy słuchowe, spacery , zabawy dydaktyczne;
- rozwijanie aktywności plastyczno – konstrukcyjnej , koordynacji wzrokowo – ruchowej, wzrokowo – ruchowej, sprawności manualnej palców rak poprzez wykonywanie prac technikami: „ mokre na mokrym – malowanie, malowanie słomką; oraz inną działalność plastyczno – konstrukcyjną jak: - lepienie z lasteliny, plastopianki , budowanie z klocków na dowolny temat, układanie kompozycji z mozaiki geometrycznej i patyczków, ćw. graficzne , wycinanie, wydzieranie, rysowanie na dowolny temat.
- usprawnianie małej i dużej motoryki poprzez zabawy i ćw. ruchowe i muzyczno – rytmiczne;
- rozwijanie analizy i syntezy słuchowej poprzez zabawy z głoskami,
-poznanie wybranych właściwości fizycznych wody; znaczenia wody dla życia organizmów żywych, krążenia wody w przyrodzie oraz sposobów oszczędzania wody ;
-. ćw. w rozróżnianiu strony lewej i prawej - ustalanie położenia obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów;
Realizacja planu wychowawczego z obszaru:
POZNAJ SIEBIE
- poznawanie sposobów rozładowywania złości sposób bezpieczny dla siebie i innych, wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad współżycia w grupie;
pomaganie sobie w różnych sytuacjach, np. podczas ubierania;
DBAJ O BEZPIECZEŃSTWO
Bezpieczeństwo w każdej sytuacji (…)
- pogadanki przed wyjściem poza teren przedszkola;
- utrwalanie przepisów ruchu drogowego dla pieszych- przejścia przez ulicę po pasach, utrzymywanie szyku para za parą;
Bezpieczny świat:
- słuchanie opowiadania pt : „ Zapałka”
JESTEM POLAKIEM
Kształtowanie właściwego stosunku do jednego z najcenniejszych dóbr kultury, jakim jest język ojczysty, przekazany w dziele literackim
- organizowanie dzieciom możliwości obcowanie z literatura dziecięcą
TEMAT
TREŚCI PROGRAMOWE
CELE
UWAGI
KSZTAŁCĄCY
OPERACYJNY
1. Słuchanie wiersza „Szara godzina” H. Bechlerowej
( nauka wiersza na pamięć)
Ćwiczymy pamięć i koncentrację uwagi
- Wykonywanie ćw. wzmacniających pamięć (….) słuchową (…); s. 33
* powtarzanie z pamięci wierszy (….) w połączeniu z ruchem , obrazem (…); s. 33
Jesień
(…); zwrócenie uwagi na dominującą kolorystykę , zmiany jakie zachodzą w przyrodzie. s. 37
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych (….) . s. 38
- wzbogacanie słownictwa czynnego o słowa i zwroty: niebo płacze, słota, mżawka, kapuśniaczek, szaruga jesienna;
- rozwijanie pamięci odtwórczej;
- kształtowanie prawidłowej wymowy;
- zna oznaki późnej jesieni: padające deszcze, , mgły, niska temperatura, krótki dzień;
- rozpoznaje i nazywa kolor szary;
- rozpoznaje i nazywa odgłosy: deszczu, wiatru i naśladuje je;
- potrafi powiedzieć wiersz w połączeniu z ruchem i obrazem;
- potrafi wykonać szary obrazek”.
Pięciolatek , cz. 2, s. 19
2.” Świat podczas deszczu” – malowanie zastosowaniem techniki „ mokre na mokre”
*Rozwijanie zainteresowań plastycznych poprzez:
-zabawy plastyczne:: malowanie (…) akwarelami z użyciem pędzli, na różnym podłożu (…);
- poznanie różnych technik plastycznych , np. (…) mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;
Zwrócenie uwagi na barwy wokół siebie, nazywanie ich:
* mieszanie barw , nazywanie powstałych, * wyrażanie swoich emocji poprzez barwy. S. 45
- wyrabianie sprawności manualnych palców i dłoni;
- rozwijanie aktywności twórczej;
- potrafi powiedzieć jak wygląda świat , kiedy pada deszcz;
- zna sposób wykonania pracy;
- potrafi poprzez mieszanie bieli i czerni tworzyć szary kolor;
- odczuwa nastrój jesiennej pogody;
- potrafi wypowiedzieć się na temat swojej pracy;
Nasze przedszkole , cz. 1 , s.142
3. Zabawy przy piosence „ Pan Listopad”
Słuchanie i śpiewanie piosenek:
* słuchanie piosenek (…)
* nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;
* śpiewanie piosenek z osoba dorosłą; s. 43
Wyrażanie muzyki ruchem:
* improwizacje ruchowe piosenek; s. 43
- kształtowanie poczucia rytmu;
- doskonalenie słuchu muzycznego;
- kształtowanie mięsni narządów mowy na zgłoskach: dylu, bum bara, fiu
- zna słowa i melodie piosenki,
- potrafi rytmicznie poruszać się przy muzyce;
- śpiewa fragmenty piosenki;
- potrafi ilustrować treść piosenki ruchem;
4 „Kropelkowe rachunki”- zabawy matematyczne
Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia.
- Liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika. S. 36
- Liczenie palców , przedmiotów (…) s. 36
- Posługiwanie się pojęciem liczby w aspektach kardynalnym i porządkowym. 36
Orientacja przestrzenna:
* różnicowanie prawej i lewej strony ciała;
* (…) stosowanie określeń : lewa, prawa, s. 34
- rozwijanie procesów myślowych;
- kształtowanie umiejętności liczenia;
- wyzwolenie wielostronnej aktywności dzieci przez przyswajanie, odkrywanie, przeżywanie, działanie.
- przelicza w zakresie sześć;
- prawidłowo posługuje się nazwami liczebników głównych i porządkowych.
- rozróżnia swoja prawą i lewa stronę;
- potrafi narysować o jedną mniej kropelkę, chmurkę;
Pięciolatek , cz. 2, s. 32
Nasze przedszkole, s. 131
5. Słuchanie jesiennych odgłosów
Rytmy w organizacji przestrzeni i czasu.
...
Magadan