PAŻDZIERNIK 2008 I TYDZIEŃ „Wiem z czego otrzymujemy, niektóre produkty”
PODSTAWA PROGRAMOWA:
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych:
1) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej ( stras się współdziałać w zabawach i sytuacjach zadaniowych )
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
1) dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia;
4) uczestniczy w zajęciach ruchowych , w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym (…) , w sali gimnastycznej.
8. Wychowanie prze sztukę- muzyka i śpiew, , pląsy i taniec.
1) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru (…); chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie , w tańcach i muzykowaniu;
3) tworzy muzykę korzystając z instrumentów perkusyjnych ( oraz innych przedmiotów),
9. Wychowanie przez sztukę: różne formy plastyczne.
2) umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu ( takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych;
13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacja matematyczna.
1) liczy obiekty (…) i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego;
14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
3) dysponuje sprawnością rak oraz koordynacja wzrokowo – ruchowa potrzebna do rysowania , wycinania (…);
5) słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami;
6) układa proste zdania , (…) , dzieli wyrazy na sylaby , wyodrębnia głoski w słowach prostej budowie fonetycznej;
CELE POŚREDNIE:
- zapoznanie z etapami otrzymywania maki, poznanie właściwości mąki, jej wykorzystania; różnych gatunków pieczywa,
- zaznajamianie dzieci z czego robi się jogurty i do czego można wykorzystać jogurt ,np. do zrobienia deseru;
- zaznajamianie dzieci z czego mamy wełnę i co z niej możemy zrobić;
- zapoznanie z etapami otrzymywania cukru, poznanie właściwości cukru, jego wykorzystania;
- wprowadzenie liczebnika sześć i ćw. w liczeniu w tym zakresie;
- nauka piosenki „Wełniany baranek”
- kształtowanie zmysłów : dotyku i smaku , węchu
- wzbogacanie słownictwa czynnego związanego z tematyką tygodniową;
- rozwijanie aktywności plastyczno – konstrukcyjnej , koordynacji wzrokowo – ruchowej, wzrokowo – ruchowej, sprawności manualnej palców rak poprzez wykonywanie prac technikami: tworzenie kompozycji z kawałków kolorowej wełny, lepienie z masy solnej oraz inną działalność plastyczno – konstrukcyjną jak: - lepienie z plasteliny, plastopianki , budowanie z klocków na dowolny temat, układanie kompozycji z mozaiki geometrycznej i patyczków, ćw. graficzne , wycinanie, wydzieranie, rysowanie na dowolny temat.
- usprawnianie małej i dużej motoryki poprzez zabawy i ćw. ruchowe i muzyczno – rytmiczne;
Realizacja planu wychowawczego z obszaru:
BĄDŹ KOLEŻEŃSKI I KULTURALNY
- umieszczenie w Sali „ Drzewa grzecznych słów”- utrwalenie zwrotów grzecznościowych
- rozmowa na temat: „Co robić by innym z nami było dobrze, bezpiecznie i miło” na podstawie opowiadań z ksiązki „ Czarodziejskie słowo”.
- zabawy swobodne- wdrażanie dzieci do przestrzegania zasady nie przeszkadzania sobie podczas zabawy, zgodnego korzystania z zabawek , zachęcanie do organizowania zabaw w grupach koleżeńskich.
(TEMAT
TREŚCI PROGRAMOWE
CELE
UWAGI
KSZTAŁCĄCY
OPERACYJNY
1.” Słuchanie wiersza J. Korczakowskiej
„ Dokąd jada wozy ?”
Poznajemy świat
* Rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości ( z różnych dziedzin wiedzy człowieka)- odpowiedzi na pytania, np./ „ Do czego to służy ?”, „Skąd To się wzięło ?” (…) s. 41
Nasz kontakt z technika.
* wspólne wykonywanie eksperymentów, wyciąganie wniosków. S. 47
* zapoznanie z etapami otrzymywania wybranych produktów , przedmiotów, np. cukru, (…), chleba (…), s. 48
- rozwijanie zainteresowania otaczającą rzeczywistością;
- prowokowanie do zadawania pytań;
- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem tekstu czytanego przez nauczyciela
- wzbogacenie słownictwa czynnego o słowa : młyn, młynarz;
- rozwijanie zmysłu dotyku , smaku , węchu
- wie z czego otrzymujemy mąkę;
- zna właściwości mąki;
- zna ludową zabawę dziecięca „ Mało nas do pieczenia chleba”;
- aktywnie bierze udział w układaniu historyjki
” Od ziarenka do bochenka”;
5-latek , cz. 1. s. 102- 103
2. Lepienie pieczywa z masy solnej
*Rozwijanie zainteresowań plastycznych poprzez:
* zabawy plastyczne: (…), lepienie z masy solnej (…) s. 45
- rozwijanie sprawności manualnej palców rąk podczas formowania pieczywa
- zna nazwy różnych gatunków pieczywa;
- potrafi określić ich kształty;
- potrafi lepić z masy solnej określone kształty;
3. Zabawy kubeczkami po jogurtach
- rozwijanie aktywności twórczej,
- rozwijanie poczucia rytmu i tempa
- wie z czego robi się jogurty;
- wie do czego można wykorzystać jogurt ,np. do zrobienia deseru;
- wie , ze produkty mleczne są zdrowe;
- potrafi akompaniować na kubeczkach po jogurtach;
4. Słuchanie opowiadania „Bajka o sześciu myszkach”- wprowadzenie liczebnika sześć
Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia.
- Liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika. S. 36
- Liczenie palców , przedmiotów (…) s. 36
- Posługiwanie się pojęciem liczby w aspektach kardynalnym i porządkowym. 36
- kształtowanie pojęcia liczby sześć,;
- rozwijanie procesów myślowych;
- potrafi odpowiedzieć na pytania związane z treścią opowiadania;
- potrafi przeliczać w zakresie sześć;
- potrafi posługiwać się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie sześć;
- potrafi układać zbiory sześcioelementowe
- wykonuje kartę pracy „ Narysuj czegoś sześć”
5. Tworzenie kompozycji z kawałków kolorowej wełny.
* stwarzanie warunków do radości z tworzenia, działania plastycznego, s. 45
- rozwijanie sprawności manualnej palców rak oraz koordynacji wzrokowo - ruchowej
- wie skąd pochodzi wełna i do czego służy;
- wie kiedy ubieramy wełniane rzeczy;
- poznaje wełnę dotykiem;
- potrafi wykonać kompozycje plastyczną;
- potrafi nazwać swoja prace
5- latek, cz. 1, s. 109
6. Zabawy przy piosence
„ Wełniany baranek”
Słuchanie i śpiewanie piosenek:
* słuchanie piosenek (…)
* nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;
* śpiewanie piosenek z osoba dorosłą; s. 43
- Rozwijanie wrażliwości słuchowej poprzez:
* słuchanie dźwięków: (…) , odgłosów przyrody;
Mówimy wyraźnie.
- Ćwiczenia usprawniające narządy mowy:
* ćw. narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem (…) spółgłosek, (…). S. 26
- rozwijanie poczucia rytmu
- rozwijanie wrażliwości słuchowej
- zna słowa i melodię piosenki;
- potrafi rozpoznać głos baranka wśród głosów innych zwierząt
- potrafi naśladować głos baranka
- potrafi szybko reagować na sygnał dźwiękowy- dzwonek;
- podejmuje próby rysowania baranka wg wiersza E.M.Skorek;
cw. logopedyczne - pulpit
7 Historyjka obrazkowa „ Od buraka do lizaka”
- Stwarzanie warunków do obserwacji różnych zjawisk fizycznych, np. rozpuszczania ciał stałych w cieczy (…); s. 47
- rozwijanie myślenia przyczynowo - skutkowego
- wzbogacanie słownictwa czynnego o słowa: burak cukrowy, cukrownia nazwy produktów
...
Magadan