Plan - NASZE EMOCJE.doc

(77 KB) Pobierz
PAŹDZIERNIK

PAŹDZIERNIK

 

Plan pracy dydaktyczno – wychowawczej w grupie 4 latków

 

 

Temat kompleksowy                              „Nasze emocje”

 

Tematy dni aktywności dzieci:

 

1.      Uśmiech na co dzień

2.      Podróż do Krainy Smutasów

3.      Podróż do Krainy Strachliwych

4.      Straszydła

5.      Podróż do Krainy Wesołków

6.      Podróż do Krainy Wstydliwych

7.      Podróż do Krainy Złośników

8.      Różne minki

9.      Podróż do Krainy Kolorów

10.  Duży pomaga małemu

 

Cele edukacyjne:

 

·       Rozwijanie umiejętności rozpoznawanie i nazywanie emocji, uczuć u siebie i innych, wyrażania ich
za pomocą werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.

·       Pomoc dzieciom w uczeniu się sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami, kontrolowania zachowań, rozładowywania napięć.

·       Rozwijanie empatii i właściwego reagowania na emocje i potrzeby innych.

·       Doskonalenie umiejętności rozmawiania z innymi, uważnego słuchania, otwartego i jasnego mówienia o swoich potrzebach, uczuciach.

·       Tworzenie więzi grupowych i wdrażanie do postępowania zgodnie z przyjętymi zasadami współżycia w przedszkolu.

·       Rozwijanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania kontaktów, kulturalnego odnoszenia się do dorosłych i rówieśników, zgodnej współpracy i współdziałania w grupie.

·       Stymulowanie umiejętności polubownego rozwiązywania konfliktów i dochodzenia
do kompromisu.

 

Przewidywane osiągnięcia dzieci:

·        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Uśmiech na co dzień”

 

Rodzaj aktywności dzieci: słowna, ruchowa, dramatyczna

 

Sposoby realizacji:

 

·       Słuchanie wiersza „Jak się zmieniam” D. Jasicy ilustrowanego symbolami minek twarzy

·       Wypowiedzi na temat „Co oznacza taka mina?”

·       Zabawa mimiczna „Minki’ – ilustrowanie mimiką twarzy treści wiersza, pokazywanie przez dzieci wymyślonych minek

·       Zabawa ruchowa „Spotkanie” -  Naśladowanie ruchem, głosem i mimiką uczuć przy spotkaniu z: mamą, koleżanką, kimś miłym, z kimś dawno nie widzianym itp.

·       Rozmowa przy ilustracjach „Które postacie się lubią?” – rozpoznawanie i nazywanie relacji uczuciowych między bohaterami ; zaznaczanie czerwonym serduszkiem obrazka przedstawiającego pozytywne emocje.

·       Praca plastyczna „ Moja ulubiona mina” – wyklejanie z plasteliny na kółkach z tektury.

·       Rozmowa z dziećmi na temat „ Pomagamy dzieciom z Domów Dziecka” - poznanie idei akcji charytatywnej „Góra Grosza” do której przystąpiło nasze przedszkole.

·       Zabawa integracyjna do piosenki „Serduszka dwa”

 

 

„Podróż do Krainy Smutasów”

 

Rodzaje aktywności dzieci: słowna, ruchowa, plastyczna, muzyczna

 

Sposoby realizacji:

 

·       Zaproszenie dzieci do podróży do zaczarowanych krain, które będziemy odwiedzać przez najbliższe dni.

·       Rozwiązanie zagadki „Jakim pojazdem wybierzemy się w pierwszą podróż do Krainy Smutasów?” – rozpoznanie na ilustracji karety, opisywanie wyglądu, przeznaczenia

·       Zabawa ruchowa w parach przy muzyce „Podróż karetą”

·       Słuchanie opowiadania N. „W krainie smutnego króla”

·       Rozmowa z dziećmi o treści opowiadania zainspirowana pytaniami:

              Dlaczego król był smutny?

              Jak można mu pomóc?

              Czy wy jesteście smutni, kiedy coś zgubicie?

              Kiedy jeszcze jesteście smutni?

              Kto was pociesza, kiedy jest wam smutno?

·       Rozpoznawanie smutnej miny wśród buziek mimicznych

·       Opisywanie cech charakterystycznych smutnej miny na bazie ilustracji

·       Rysowanie buziek mieszkańców Krainy Smutasów

·       Zabawa dydaktyczna „ Kto jest smutny?” – rozpoznawanie uczuć bohaterów na podstawie zdań -, przy zdaniach opisujących smutne zdarzenia naśladowanie smutku mową ciała i mimiką

              Kasia zgubiła ulubionego misia.

              Piotruś znalazł pieniążek.

              Maciek skaleczył się w palec.

              Ania jest chora.

              Natalka dostała nową sukienkę.

              Kuba pojedzie do babci na wakacje.

              Martę boli brzuszek.

·       Praca plastyczna – „Pudełko na smutne chwile” – wdmuchiwanie „miłych chwil” do pudełeczek po zapałkach, zamykanie, zrobienie z pomocą N. opakowań z bibułki, odszukanie wizytówek z imieniem i przyklejenie na pudełku.

·       Rozmowa z dziećmi na temat „Jak i kiedy używać pudełeczek na smutne chwile”

·       Zabawa naśladowcza do piosenki „Różne minki” z „Rymowana gimnastyka dla smyka”

 

 

„Podróż do Krainy Strachliwych”

             

Rodzaje aktywności dzieci: słowna, ruchowa, plastyczna, muzyczna

 

Sposoby realizacji:

 

·       Zabawa ruchowo – naśladowcza „Balonik” – recytacja rymowanki z różną intonacją głosu: wesoło, smutno, z gniewem, ze zdziwieniem, ze strachem

·       Rozwiązanie zagadki „Jakim pojazdem wybierzemy się w pierwszą podróż do Krainy Strachliwych?” – rozpoznanie na ilustracji balonu, opisywanie wyglądu, sposobu poruszania się

·       Zabawa ruchowa z chustą animacyjną „Podróży balonem do Krainy Strachliwych” - poruszanie się jak na karuzeli, improwizowanie wiatru, wznoszenia się i opadania balonu, wolnego szybowania i szybkiego lotu, podrzucanie chusty i chowanie się pod nią.

·       W czasie zabawy „obserwowanie” i mówienie, co się dzieje dookoła.

·       Rozmowa z dziećmi o ich uczuciach podczas zabawy.

·       „Jak rozpoznamy mieszkańców Krainy Strachliwych” – opisywanie smutnej miny na ilustracji

·       Zabawa mimiczna „Spotkanie z mieszkańcami Krainy Strachliwych”

              Podział dzieci na 2 grupy. Jedna grupa losuje buźki mimiczne i naśladuje              znajdujące się na niej               miny, pozostałe dz. rozpoznają, kto jest przestraszony. Zmiana ról.

·       Słuchanie wiersza „Koziołeczek” J. Brzechwy – rozmowa o uczuciach bohatera i sytuacjach w których dzieci czują strach, o zwierzętach strachliwych i odważnych

·       Zabawa dramowa „ Zwierzęta odważne i strachliwe”

      –  wcielanie się przez dz. w wybrane zwierzę, naśladowanie poruszania się, głosu, na sygnał 
         zatrzymanie się w bezruchu  i odpowiedź na pytanie N. „Kim jesteś?” „Jesteś odważny, czy
         strachliwy?”

·       Improwizacja ruchowa do muzyki „ Zwierzęta odważne i strachliwe” do utworów „Taniec kurcząt w skorupkach” M. Musorgskiego i „W grocie Króla Gór” E. Griega

     – poruszanie się zgodnie z rytmem i tempem muzyki tak, jak płochliwe myszki i tak, jak odważne   
        niedźwiedzie

     – rozpoznanie, który fragment przedstawiał myszki, a który niedźwiedzie

·       Rozmowa z dziećmi w kręgu na temat „Kto nas może obronić, pocieszyć, gdy się czegoś przestraszymy?”

·       Praca plastyczna – wykonanie z „tarczy obronnej” z tektury z narysowanymi przez dz. postaciami swoich obrońców

·       Zabawa relaksacyjna – masaż w parach do rymowanki „Koziołeczek”

 

 

 

 

 

 

 

 

„ Straszydła”

 

 

Rodzaje aktywności dzieci: słowna, ruchowa, plastyczna, muzyczna

 

Sposoby realizacji:

 

·       Zabawa naśladowcza do piosenki „Różne minki”

·       Oglądanie teatrzyku cieni pt. „Gra cieni” na podstawie tekstu z ksiązki „Usypiani Kubusia Puchatka”

·       Rozmowa z dz. na bazie tekstu przedstawienia zainspirowana pytaniami:

              Czego bało się kangurzątko?

              Kto pomógł kangurzątku pokonać strach?

              Jak myślicie, czy był powód, by kangurzątko się bało?

·       „Straszne dźwięki”

     – Rozpoznawanie i nazywanie strasznych dźwięków z płyty CD (burza, kroki na schodach, wiatr, wycie
        psa, krzyk, straszny śmiech)

     – Rozmowa z dz. o tym, jakich dźwięków one się boją?

     – Tworzenie przez dz. głosem i ciałem strasznych obrazów w teatrzyku cieni

·       Zabawa paluszkowa do wiersza „ Paluszkowe duszki” z pacynkami duszków na palce, wykonanych z serwetek śniadaniowych

·       Dorysowywanie na karcie pracy „Duszki – paluszki” minek wg tekstu rymowanki

·       Zabawa naśladowcza do piosenki „Lustra” z „Rymowana gimnastyka dla smyka”

             

 

Podróż do Krainy Wesołków”

 

Rodzaje aktywności dzieci: słowna, ruchowa, plastyczna, muzyczna

 

Sposoby realizacji:

 

·       Zabawa integracyjna „Gili, gili”

·       Rozwiązanie zagadki „Jakim pojazdem wybierzemy się w pierwszą podróż do Krainy Wesołków?” – rozpoznanie na ilustracji pociągu.

·       Zabawa ruchowa do piosenki „Wesoły pociąg”.

·       Eksploracja zawartości skrzyni odnalezionej w Krainie Wesołków – oglądanie kolorowych strojów karnawałowych.

·       Przebieranie się w mieszkańców krainy – przeglądanie się w lustrze, porównywanie własnej miny z wesołą miną na ilustracji.

·       Wesoły korowód po przedszkolu – odwiedzenie grupy maluszków, prezentacja strojów, wesoły taniec

·       Rozpoznawanie wesołej i smutnej muzyki.

     – słuchanie fragmentu „Menueta” L. Bacciarelliego i Preludium deszczowego” F. Chopina
     – określanie nastroju z pomocą buziek mimicznych.

·       Zabawa orientacyjno - ruchowa do muzyki jw. - ilustrowanie śmiechem, wesołymi minami, śmiesznymi krokami, figurami utworu wesołego, zatrzymanie się w bezruchu przy muzyce smutnej.

·       ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin