Koordynacja ruchowa --- info.pdf

(470 KB) Pobierz
Microsoft Word - Koordynacja ruchowa.doc
KOORDYNACJARUCHOWA
I.DEFINICJAKOORDYNACJIRUCHOWEJ
Koordynacja ruchowa określa zdolność do wykonywania złoŜonych
przestrzennieiczasoworuchów,przestawianiasięzjednychzadańruchowychna
inne, jak równieŜ rozwiązywania nowych, nieoczekiwanie pojawiających się
sytuacjiruchowych.
II.KLASYFIKACJAKOORDYNACJIRUCHOWEJ
ZewzględunaróŜnorodnośćformruchowychkoordynacjędzielimyna
ogólnąispecjalną.
1. Koordynacja ogólna – umoŜliwia racjonalne wykonanie róŜnych działań
motorycznych, niezaleŜnie od specjalizacji sportowej. KaŜdy zawodnik
dąŜącydowszechstronnegorozwojupowinienpracowaćnadkoordynacją.Ze
względunato,Ŝeówrozwójmusiwyprzedzaćspecjalizacjęsportową,ogólna
koordynacjamusiteŜbyćwypracowanawcześniej.
2. Koordynacjaspecjalna –jestzdolnością,któraumoŜliwiawykonanieróŜnych
złoŜonych ruchów w wybranej dyscyplinie szybko, płynnie i precyzyjnie.
Stąd koordynacja ta jest blisko powiązana ze specyficznymi uzdolnieniami
motorycznymi, dając zawodnikowi moŜliwość podniesienia efektywności
treningu. Koordynacja specjalna jest osiągana przez wykonanie wielu
powtórzeńokreślonychruchówielementówtechnicznych.
1
63633594.001.png
III.WIADOMOŚCIOGÓLNENATEMATKOORDYNACJIRUCHOWEJ
Koordynacjaruchowajestpojęciemniejednorodnym,wieloznacznym.
Zpraktycznegopunktuwidzeniaujmujesięjąjakofunkcjęzwinności
(ruchycałegociała)izręczności(ruchmanualne,wktórychgłowniechodzi
o koordynację narządu wzroku z kończynami). Zdolności ruchowe zaleŜą od
wieluczynników,takichjakuzdolnieniaruchowe,doświadczenie,dotychczasowe
umiejętności,wyobraŜenia,pamięćruchowaitp.
PoniewaŜ kaŜde nowe ćwiczenie formowane jest niejako z elementów juŜ
uprzedniopoznanych,imwiększyichzasobemzawodnikdysponuje,tymmniej
ma trudności przy opanowaniu nowych zadań. Tak, więc zasadniczą metodą
doskonaleniakoordynacjijestciągłepoznawanienowych,róŜnorodnychćwiczeń,
atakŜewykonywaniejuŜznanychwróŜnorodnychwarunkach.
ZałoŜenia te znalazły praktyczne zastosowanie w tzw. metodzie
zmienności ćwiczeń. Obejmuje ona dwa kryteria róŜnicowania stosowanych w
kształtowaniu koordynacji środków: zmienności wykonania ćwiczenia oraz
zmiennościwarunkówjegorealizacji:
zmienne sposoby wykonania ćwiczenia obejmują: tempo i kierunek ruchu,
wymagania wstosunku do wielkościuŜytej siły, udział mięśni, objętość ruchu,
łączenieróŜnychstrukturalnieformruchu,odtwarzaniezmiennychrytmów
i akcentowanie faz ruchu, ćwiczenia symetryczne i asymetryczne, warianty
rozpoczęciaizakończeniaruchu,samodzielnerozwiązywaniezadańruchowych.
zmiennewarunkiwykonaniaćwiczeńto :róŜnewarunkiprzestrzenneruchu
(otwarte i zamknięte), uŜycie róŜnych przyborów, ograniczenia kontroli
wzrokowej,róŜnanawierzchniazajęć(podłoga,materac,trawnik,nierówności,
podwyŜszeniaitp.),róŜneobciąŜeniazewnętrzne(worki,pasyitp.),ćwiczenia
zróŜnymipartnerami,przeciwnikami,ograniczonyczasiograniczonaprzestrzeń
pracy.
W rozwijaniu zdolności koordynacyjnych waŜne jest przestrzeganie
określonychreguł,którezostałyzawartewnastępującychhasłach:
wprowadzajnowe,nieznanećwiczenia
dobierajróŜnewarunkiwykonywaniaćwiczeń
wykorzystujćwiczenia,,lustrzane”
łączzadaniawróŜnorakiełańcuchyruchowe
zmieniajtechnikiwykonywaniazadań
wprowadzaj okresowo dodatkowe utrudnienia (np. bieg przez płotki z
pałeczkąsztafetową)lubzakłóceniaakustyczne,świetlneczymechaniczne
zmieniajprzestrzennewarunkiwykonaniaruchu(np.wyŜszepłotki)
wprowadzajczasamidodatkoweobciąŜeniazewnętrzne
2
63633594.002.png
zmieniajśrodowiskoćwiczeń(np.las,hala,boisko,plaŜa)
Generalnie w treningu koordynacji ruchowej naleŜy wykorzystywać
wielenowychśrodków,natomiaststare,znanećwiczeniastosowaćwzmiennych
warunkach.ZaleŜnieodrodzajuitrudnościćwiczeńwykonujemypojedynczolub
w seriach metodą powtórzeniową. Zmęczenie nigdy nie powinno osiągać
maksymalnego pułapu z uwagi na konieczność pełnej gotowości układu
nerwowegoimięśniowego.Treningkoordynacjipowinienbyćprowadzony
wsposóbsystematyczny,gdyŜwprzypadkudłuŜszychokresów,podczasktórych
nie wprowadza się nowych ćwiczeń, obniŜa się zdolność ich przyswajania.
NaleŜysystematyczniezmieniaćprogramćwiczeń,wprowadzająccoraztoinne
zadania. By spełniały one swój cel w ćwiczeniach juŜ opanowanych zawsze
dąŜymy do maksymalnej szybkości wykonywania oraz wiązania z zadaniami
technicznymi.
Program rozwoju koordynacji w cyklu rocznym powinien być
następujący:
wpodokresachprzygotowaniawszechstronnego–nauczanieróŜnychnowych
ćwiczeń,takŜeodległychodspecjalizacji
wpodokresachprzygotowaniaspecjalnego–stosowanieobszernegozestawu
ćwiczeńspecjalnych
wpierwszejpołowieokresustartowego–treningróŜnychwariantówtechniki
wdrugiejpołowieokresówstartowych–doskonaleniewybranychwariantów
technikiwzmiennychwarunkach.
3
IV.KOORDYNACJARUCHOWAWPIŁCENOśNEJ
Poziom koordynacji ruchowej bardzo silnie rzutuje na tempo i jakość
opanowywania przez piłkarzy techniki. Koordynacja ruchowa stanowi morfo
funkcjonalne(biologiczne)podłoŜekształtowaniatechnikisportowej,decydujeo
efektywności i tempie zdobywania nawyków ruchowych. Warunkuje równieŜ
zakres plastyczności tych nawyków, co w piłce noŜnej, grze przebiegającej w
bardzo zmiennych i trudnych do przewidzenia warunkach, ma ogromne
znaczenie.
Rozpatrując zdolności koordynacyjne zawodników w aspekcie
zajmowanych przez nich pozycji na boisku naleŜy stwierdzić, Ŝe w zasadzie
wymogidlatzw.graczyzpolasąprawiejednakowe,wodróŜnieniuodwyraznej
specyfikigrybramkarza.DoskonalićmoŜliwościkoordynacyjnepowinnosięna
wszystkichetapachszkolenia,wykorzystującwtymcelućwiczeniazpiłkąibez
piłki.
Formy praktycznegoprzejawiania koordynacjisą częstoutoŜsamiane z
pojęciami zwinności i zdolności. Jest to rozumowanie słuszne, lecz nie
wyczerpującewpełnizagadnienia.BoprzecieŜzręcznośćtojedynieprecyzyjnie
zestrojoneruchyrąkipalców,azwinnośćtopłynneiwywaŜoneruchy,wktórych
zaangaŜowane jest całe nasze ciało. Dlatego teŜ na cały obraz zdolności
koordynacyjnychpiłkarzyskładająsięjeszczenastępująceelementy(zdolności):
1. ZdolnośćróŜnicowania
Zdolność ta warunkuje wysoką precyzję i ekonomię wykonywania
ruchu.PodstawązdolnościróŜnicowaniajestprecyzyjnepostrzeganiesiły,czasui
przestrzenipodczaswykonywaniaczynnościruchowychpodkątemoptymalnego
rozwiązaniazadaniaruchowego.WzdolnościróŜnicowaniaduŜeznaczeniemają
całościowe procesy sterującoregulacyjne. Zdolność ta przejawia się w formie
dobrego ,,czucia piłki” i zmieniających się warunków gry. Pomaga to w
precyzyjnym i ekonomicznym zagospodarowaniu czasu i przestrzeni podczas
wykonywania ruchu. Tak będzie np. przy dryblingu, przy dokładnych długich
podaniachistrzałachnabramkę,utrzymanieodpowiedniegotempairytmubiegu,
,,ułoŜenie ciała” do wykonywania zwodu, precyzja i ekonomia w rozegraniu
pojedynku1x1,2x1itp.Zwiększającasięskutecznośćnp.przyjęćpiłkizwiązana
jest z pełniejszym odczytywaniem większej liczby sygnałów, wynikających z
wraŜeńkinestetycznych.
4
 
2.ZdolnośćsprzęŜenia
UmoŜliwia skuteczną organizację ruchów części ciała w stosunku do
całegociała,prowadzącdointegracjiprzestrzennych,czasowychidynamicznych
parametrów ruchu, co doprowadza do celowego wykonania danego zadania
ruchowego przez całe ciało. W koordynacyjnie złoŜonych elementach techniki
piłkarskiej zdolność ta odgrywa dominującą rolę, gdzie organizacja częściowa
ruchówmusidodatkowouwzględniaćwspółudziałprzyboru,jakimjestpiłka
a takŜe zachowanie przeciwnika i współpartnerów gry. Podstawową rolę
odgrywajątutajinformacjeoptyczneikinestetyczne.Jednązformkształtowania
tejzdolnościjestłączeniepojedynczychelementówwruchkompleksowy.
3. Zdolnośćorientacjiprzestrzennej
Pozwalanaszybkiewykonaniedziałaniaruchowegonadanysygnałza
pośrednictwem całego lub części ciała. Ma ona fundamentalne znaczenie w
kierowaniu ruchami i motorycznym uczeniu. Zdolność orientacji przestrzennej
wyraŜasięwpiłcenoŜnejwwidzeniuperyferyjnymiw mniejszymstopniuna
sygnałachakustycznych.Maonawpływnasamodzielneustawieniesiępiłkarza
napolugrywstosunkudopartnerów,zawodnikówdruŜyny przeciwnej,piłkii
bramek.Wytworzoneudobrychpiłkarzywidzenieperyferyjnepomagarozeznać
sytuację, w trafnym podjęciu decyzji kolejnego skutecznego zagrania (czy
wykonaniadryblingu,podania,przerzutupiłki).Zdolnośćorientacjiprzestrzennej
jest podstawą do sensownego taktycznego postępowania. Fakt, Ŝe liczba
kontaktówzpiłkąnamniejszychboiskachiprzymniejszejliczbiezawodników
pozwalanaczęstszykontaktzpiłkąijestpodstawowymwarunkiemwszkoleniu
dzieci.
4. Zdolnośćszybkiegoreagowania
Pozwala ona na szybkie rozpoczęciei wykonanie działania ruchowego
nadanysygnałzapośrednictwemcałegolubczęściciała(np.zwód,drybling,
gra1x1).Zdolnośćtauwidaczniasięwszybkichreakcjachnaciągłezmianyw
sytuacji gry. Moment wcześniejszej reakcji niŜ przeciwnik, często moŜe być
decydującym momentem dla zdobycia bramki, lub w przypadku obrońców
uniknięcia utraty bramki. Cecha ta bezwzględnie jest poŜądana u bramkarzy.
Elementy walki sportowej w piłce noŜnej wymagają szybkich i skutecznych
reakcji,wktórychdominującarolaprzypadaprzetwarzaniuinformacjipłynących
zróŜnychsygnałów(przedewszystkimoptycznych).
5
63633594.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin