sygnalizacjazajetoscitoru.pdf

(190 KB) Pobierz
ZAKàAD SIECI I ZASILANIA
Spóáka z ograniczoną odpowiedzialnoĞcią
CERTYFIKAT SYSTEMU JAKOĝCI
PN-EN ISO 9001:2001
Numer rejestracyjny certyfikatu PW-03404-03
DOKUMENTACJA
TECHNICZNO-RUCHOWA
T E M A T
Sygnalizacja Ğwietlna przejazdowa
ruchu tramwajowego dwukierunkowego po torze pojedynczym.
O B I E K T
3Ċtla tramwajowa „Klecina”, ul. PrzyjaĨni, Wrocáaw
Opracowaá : Krzysztof ForyĔski
Dariusz Góralczyk
III.2004
ZAKàAD SIECI I ZASILANIA SP. Z O.O. tel./fax (071) 342-76-44 tel. (071) 342-74-51; (071) 350-60-01
ul. Legnicka 65 NIP . 899-10-61-454
54-205 WROCàAW BANK : KB PBI SA I/O Wrocáaw nr 75 1500 1155 1211 5000 6620 0000
e-mail: zsiz@polnet.cc REGON 930764424
KRS 0000036840 Sąd Rejonowy dla Wrocáawia Fabrycznej VI Wydziaá Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
842793113.069.png 842793113.080.png 842793113.091.png 842793113.102.png 842793113.001.png 842793113.012.png 842793113.022.png 842793113.023.png
Spis treĞci :
1.
Przedmiot opracowania
str. 3
2.
Podstawa opracowania
str. 3
3.
ZaáRĪenia wykonawcze
str. 3
4.
Opis dziaáania programu
str. 4
5.
Sterownik PLC
str. 7
6.
Procedury wykonawcze systemu
str. 8
7.
BezpieczeĔstwo
str. 13
Zaáączniki :
1.
Schemat podáączenia elementów skáadowych sygnalizacji
2.
Karta katalogowa
CPM1A Series Micro PLCs
3.
Karta katalogowa
TLC 4
Bezdotykowy trakcyjny czujnik obecnoĞci tramwaju
4.
Karta katalogowa
HR8480
Odbiornik do bezdotykowego trakcyjnego czujnika TLC4
5.
DTR
Zespóá Zasilacza TPS-200
6.
Wytyczne dla opracowania programu sterującego sygnalizacją
2
1. Przedmiot opracowania.
Przedmiotem niniejszego opracowania jest sterowanie sygnalizacją Ğwietlną ruchu tramwajowego
dwukierunkowego na pojedynczym torze dojazdowym do pĊtli tramwajowej „KLECINA” przy ul.
PrzyjaĨni we Wrocáawiu.
Niniejsze opracowanie opisuje sposób dziaáania, montaĪ oraz opis zasad i procedur niezbĊdnych do
bezpiecznego uĪytkowania sygnalizacji Ğwietlnej. Dziaáanie sygnalizacji oparte jest na sterowniku PLC
firmy OMRON z zapisanym do pamiĊci programem sterującym. Program ma na celu zabezpieczenie
ruchu tramwajowego na odcinku okoáo 1500m na którym odbywa siĊ dwukierunkowy ruch
tramwajowy – wjazd i wyjazd z pĊtli tramwajowej.
2. Podstawa opracowania.
Program opracowano na podst. wytycznych uzyskanych od kierownika prowadzącego remont sieci
trakcyjnej na ul. PrzyjaĨni we Wrocáawiu – zaáącznik nr 6.
3. ZaáRĪenia wykonawcze.
Dziaáanie ww. sygnalizacji Ğwietlnej zostaáo zrealizowane poprzez zastosowanie uniwersalnego
sterownika PLC firmy OMRON typu CPM1A-10CDR-D-V1. Sterownik zawiera opracowany dla tego
przypadku program wykonawczy, który realizuje zaáRĪone mu cele poprzez informacje dostarczane z
czujników zlokalizowanych w ĞciĞle okreĞlonych miejscach na sieci trakcyjnej. Na podstawie
uzyskanych informacji program zarządza sygnalizacjąĞwietlną zapewniając bezpieczny przejazd taboru
tramwajowego przez jednotorowy odcinek linii tramwajowej.
W skáad sygnalizacji Ğwietlnej wchodzą :
-
czujnik TLC4 = 4 szt.
(karta katalogowa w zaáączeniu)
-
centralka HR8480 = 4 szt.
(karta katalogowa w zaáączeniu)
-
uniwersalny sterownik PLC firmy OMRON = 1 szt.
(karta katalogowa w zaáączeniu)
-
przetwornica zasilająca TPS-200 660V CD / 24V DC = 1 szt.
(DTR w zaáączeniu)
-
sygnalizator czerwony 660V DC = 3 szt.
Schemat poáączeĔ elementów skáadowych sygnalizacji przedstawiony zostaá w zaáączniku nr 1.
3
Rys. 1. Schemat strukturalny uproszczony poáączenia elementów sygnalizacji Ğwietlnej.
Czujnik
C1
Czujnik
C2
Czujnik
C3
Czujnik
C4
Centrala
HR-8480
Centrala
HR-8480
Centrala
HR-8480
Centrala
HR-8480
Sieü trakcyjna
+660V DC
Sterownik
PLC
Przetwornica
660V DC / 24V DC
Uszynienie
0V DC
A
C
B
Sygnalizator zajĊtoĞci toru pojedynczego Sygnalizator wstĊpny zajĊtoĞci toru
4. Opis dziaáania programu.
Dziaáanie programu wykonawczego oparte jest na zbieraniu informacji z 4 bezdotykowych czujników
typu TLC 4 rozmieszczonych na sieci trakcyjnej. Czujniki rozmieszczone w ĞciĞle okreĞlonych
miejscach rozpoznają przejeĪGĪający pod czujnikiem tramwaj i przekazują informacjĊ do centralek
czujników typu HR-8480 – plan sytuacyjny rozmieszczenia czujników przedstawiono na rys.2.
Sygnaáy z czujników przesyáane są do centralek, gdzie są przetwarzane i analizowane pod wzglĊdem
ich poprawnoĞci, a nastĊpnie w formie 1sek. impulsów przesyáane do sterownika PLC.
Program zapisany w sterowniku PLC analizuje zbierane sygnaáy i odpowiednio steruje sygnalizacją
Ğwietlną.
4
842793113.024.png 842793113.025.png 842793113.026.png 842793113.027.png 842793113.028.png 842793113.029.png 842793113.030.png 842793113.031.png 842793113.032.png 842793113.033.png 842793113.034.png 842793113.035.png 842793113.036.png 842793113.037.png 842793113.038.png 842793113.039.png 842793113.040.png 842793113.041.png 842793113.042.png 842793113.043.png 842793113.044.png
 
Rys. 2. Plan sytuacyjny rozmieszczenia czujników TLC4 na sieci trakcyjnej /ul. PrzyjaĨni, Wrocáaw/
Przystanek tramwajowy
C3
3Ċtla tramwajowa
"KLECINA"
C
A
ul. PrzyjaĨni
C1
C2
C4
Legenda
kierunek jazdy tramwajów
czujnik TLC4 nr C2
sygnalizator tramwajowy A
C2
A
Prawidáowa praca sygnalizacji Ğwietlnej uzaleĪniona jest od prawidáowego rozmieszczenia czujników
C1, C2, C3 i C4 zlokalizowanych na sieci trakcyjnej.
Czujniki naleĪy rozmieĞciüĞciĞle wg poniĪszego zestawienia :
-
czujnik C1 =>
naleĪy zamontowaü w linii sygnalizatorów B i C
-
czujnik C2 =>
naleĪy zamontowaü nad zwrotnicą przy pĊtli tramwajowej „Klecina”, tak aby
tramwaj zjeĪGĪający ze szlaku oraz tramwaj wyjeĪGĪający z pĊtli
kaĪdorazowo uaktywniaáy czujnik C2
-
czujnik C3 =>
naleĪy zamontowaü za przystankiem tramwajowym na pĊtli, tak aby tramwaj
stojący na przystanku nie uaktywniá czujnika C3
maksymalna odlegáRĞü czujnika C3 od sygnalizatora A nie moĪe przekraczaü
GáugoĞci taboru tramwajowego (max 25m)
-
czujnik C4 =>
naleĪy zamontowaü za zwrotnicą koĔcząFą odcinek jednotorowy ruchu
tramwajowego od strony miasta w odlegáRĞci ok. 30,0m od zwrotnicy
zapewniającej caákowity zjazd taboru tramwajowego z odcinka jednotorowego
5
842793113.045.png 842793113.046.png 842793113.047.png 842793113.048.png 842793113.049.png 842793113.050.png 842793113.051.png 842793113.052.png 842793113.053.png 842793113.054.png 842793113.055.png 842793113.056.png 842793113.057.png 842793113.058.png 842793113.059.png 842793113.060.png 842793113.061.png 842793113.062.png 842793113.063.png 842793113.064.png 842793113.065.png 842793113.066.png 842793113.067.png 842793113.068.png 842793113.070.png 842793113.071.png 842793113.072.png 842793113.073.png 842793113.074.png 842793113.075.png 842793113.076.png 842793113.077.png 842793113.078.png 842793113.079.png 842793113.081.png 842793113.082.png 842793113.083.png 842793113.084.png 842793113.085.png 842793113.086.png 842793113.087.png 842793113.088.png 842793113.089.png 842793113.090.png 842793113.092.png 842793113.093.png 842793113.094.png 842793113.095.png 842793113.096.png 842793113.097.png 842793113.098.png 842793113.099.png 842793113.100.png 842793113.101.png 842793113.103.png 842793113.104.png 842793113.105.png 842793113.106.png 842793113.107.png 842793113.108.png 842793113.109.png 842793113.110.png 842793113.111.png 842793113.112.png 842793113.002.png 842793113.003.png 842793113.004.png 842793113.005.png 842793113.006.png 842793113.007.png 842793113.008.png 842793113.009.png 842793113.010.png 842793113.011.png 842793113.013.png 842793113.014.png 842793113.015.png 842793113.016.png 842793113.017.png 842793113.018.png 842793113.019.png 842793113.020.png 842793113.021.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin