11111.pdf

(398 KB) Pobierz
Microsoft Word - ćw5_PLC_elementy_automatyki_przemysłowej.doc
Podstawy programowania PLC - elementy języka drabinkowego
Podstawy programowania PLC w języku drabinkowym - ćwiczenie 5
1. Cel ćwiczenia
Zapoznanie się z podstawowymi elementami języka drabinkowego i zasadami
programowania Programowalnych Sterowników Logicznych (Programmable Logic
Controller). W ramach ćwiczenia studenci wykonują przykładowe programy na sterownikach.
2. Wykaz aparatury
Sterownik programowalny typu FX3U firmy Mitsubishi
Panel operatora firmy Proface
Oprogramowanie narzędziowe GX Developer
3. Podstawy programowania w języku drabinkowym
Podczas programowania w języku drabinkowym używamy określonych operandów
(zmiennych określonego typu). Listę operandów dla sterownika FX3U podano poniżej.
Każdy operand ma przypisany numer z dostępnego zakresu np. X0, Y1, M0, M10 itp.
(dostępny zakres numeracji podano w tabeli w kolumnie „Liczba adresów”)
Nazwa
operandu
Symbol
operandu
Opis
Liczba
adresów
Wejście
X
Wejście dwustanowe sterownika PLC
W sumie
256
Wyjście
Y
Wyjście dwustanowe sterownika PLC
Znacznik
M
Wewnętrzna 1-bitowa pamięć pomocnicza
7680
Licznik czasu
T
Element odliczający zadany przedział czasu
512
Licznik zdarzeń
C
Element liczający impulsy logiczne
256, 6 HSC
Znacznik stanu
S
Do programowania krokowego (STL)
4096
Stała
K, H
Stała dziesiętna lub szesnastkowa
16-, 32-bitowe
Rejestr danych
D, R
Rejestr danych, rejestr zbioru (16, 32-bitowy)
8000, 32768
Rejestr
indeksowy
V, Z
Zawiera adres pośredni; do indeksowej modyfikacji
argumentów
16
Wskaźnik
P
Wskaźnik skoku w programie (etykieta)
4095
Przerwanie
I
Przerwanie programu głównego
6 wejść, 3 timery
Zagłębienie
N
Sterowanie sekcjami programu głównego
8
Wejścia „X” i wyjścia „Y” numerowane są w zapisie ósemkowym kolejno niezależnie dla
wejść i wyjść np. X0, X1, X2 …X8, X10, X11 …X17 itd. (jak widać nie występują X8 i X9,
X18 i X19 itd.) oraz Y0 do Y7, Y10 do Y17 itd. Numerację rozpoczyna się od wejść i wyjść
znajdujących się na sterowniku – numeracje wejść i wyjść znajdujących się na modułach
rozszerzających rozpoczynamy od nowej oktawy (np. jeżeli ostatnie wejście na sterowniku
miało numer X13 to kolejne wejście już na module ma numer X20 a nie X14).
Rolę przekaźników pomocniczych pełnią 1-bitowe zmienne M. Bity M0 do M7679 mogą być
używane przez programistę dowolnie (zwykle do zapisania pośrednich wyników –zmiennych
1-bitowych). Bity od M8000 do M8511 zwane są znacznikami (flagami) systemowymi gdyż
mają zdefiniowane znaczenie (np. M8000 przyjmuje stan „1” zawsze gdy sterownik pracuje
Wszystkie grafiki, zdjęcia, programy oraz treść instrukcji podlegają ochronie prawnej na mocy ustawy o prawie autorskim. Używanie ich w jakikolwiek sposób bez uprzedniego,
pisemnego zezwolenia wydanego przez AGH jest zabronione i może spowodować pociągnięcie do odpowiedzialności cywilnej i karnej w maksymalnym zakresie dopuszczalnym przez
prawo.
1
318815742.028.png 318815742.029.png 318815742.030.png 318815742.031.png 318815742.001.png 318815742.002.png 318815742.003.png 318815742.004.png 318815742.005.png 318815742.006.png 318815742.007.png 318815742.008.png 318815742.009.png 318815742.010.png 318815742.011.png 318815742.012.png 318815742.013.png 318815742.014.png 318815742.015.png
Podstawy programowania PLC - elementy języka drabinkowego
natomiast M8002 przyjmuje stan „1” tylko w pierwszym cyklu po uruchomieniu
sterownika.
W języku drabinkowym używamy następujących elementów
Instrukcja
Symbol drabinkowy
Opis instrukcji
LD
LoaD
Rozpoczyna połączenie -
załączana sygnałem logicznym ' 1 '
LDI
LoaD Inverse – negacja
Rozpoczyna połączenie -
załączana sygnałem logicznym ' 0 '
LDP
LoaD Pulse
Rozpoczyna połączenie -
załączana zboczem narastającym
LDF
LoaD Falling pulse
Rozpoczyna połączenie -
załączana zboczem opadającym
OUT
Output
Wysterowanie wyjścia (cewki),
Możliwości sterownika wzbogaca szereg (dla FX3U 209) instrukcji aplikacyjnych. Ogólną
postać instrukcji dla języka drabinkowego w programie GX developer przedstawiono poniżej
Warunek wejściowy
D MOV P DO D100 K2
Oznaczenie operacji podwójnej precyzji
operacja na zmiennych 32-bitoych
Postać mnemoniczna instrukcji lub numer
FNC
Wykonywanie na zboczu (z wyjątkiem
sterowników FX0)
Argument źródłowy
Argument docelowy
Liczba (parametr)
Wszystkie grafiki, zdjęcia, programy oraz treść instrukcji podlegają ochronie prawnej na mocy ustawy o prawie autorskim. Używanie ich w jakikolwiek sposób bez uprzedniego,
pisemnego zezwolenia wydanego przez AGH jest zabronione i może spowodować pociągnięcie do odpowiedzialności cywilnej i karnej w maksymalnym zakresie dopuszczalnym przez
prawo.
2
318815742.016.png 318815742.017.png
Podstawy programowania PLC - elementy języka drabinkowego
Podstawowe funktory logiczne realizujemy poprzez wzajemny układ styków
AND - iloczyn logiczny
OR – suma logiczna
Uwaga: Zastanów się jak zrealizować funkcję NOR ,NAND i XOR – na zaliczenie przygotuj
się z zapisu funkcji logicznych (przełączających) w języku drabinkowym
Przykłady programów:
Przycisk X0 służy do załączenia
urządzenia a X1 do jego wyłączenia
obydwa są niestabilne w związku z tym
wykorzystamy nowa zmienna M0, która
przyjmuje stan „1” po chwilowym
załączeniu styku X0 i stan „0” po
chwilowym załączeniu styku X1. Jest to
odpowiednik przerzutnika RS. Jeżeli jest to potrzebne to zamiast przekaźnika pomocniczego
M0 możemy bezpośrednio załączyć wyjście np. Y0.
Uwaga: Zastanów się jak wykorzystując metodę drabinkową zrealizować przerzutnik SR
X0
X1
M0
M0
END
Powyższy program możemy również zrealizować używając instrukcji
X1
SET M0
X2
RST M0
Żeby zabezpieczyć się przed niezamierzonym załączeniem spowodowanym np. zacięciem
END
X0
przycisku X0 korzystniej używać go, jako styk impulsowy
Uwaga: Cewka o tym samym numerze w jednym przebiegu programu nie powinna
występować więcej niż jeden raz. Załączenie cewki lub instrukcji bezpośrednio do linii
zasilania jest traktowane jako błąd. Jeżeli dana linia ma być zawsze w stanie „1” to
zastosuj styk specjalny M8000.
Wszystkie grafiki, zdjęcia, programy oraz treść instrukcji podlegają ochronie prawnej na mocy ustawy o prawie autorskim. Używanie ich w jakikolwiek sposób bez uprzedniego,
pisemnego zezwolenia wydanego przez AGH jest zabronione i może spowodować pociągnięcie do odpowiedzialności cywilnej i karnej w maksymalnym zakresie dopuszczalnym przez
prawo.
3
318815742.018.png 318815742.019.png 318815742.020.png 318815742.021.png
Podstawy programowania PLC - elementy języka drabinkowego
4. Cwiczenia
Zadanie 1. Używając tylko podstawowych elementów języka drabinkowego napisać program
realizujący następujące zadanie:
Wózek napędzany silnikami załączanymi z wyjść Y0 i Y1 porusza się pomiędzy
krańcówkami X0 i X1. Start ruchu w kierunku Y0 przyciskiem X2 a zatrzymanie przyciskiem
M0 (normalnie zwarty). Wszystkie przyciski niestabilne.
X2 – start (NO)
M3 – stop (NC)
X0
Y1
Y0
X1
Uruchomić Gx developer i otworzyć nowy projekt
Rozwiązanie:
Korzystając z symboli drabinki napisać następujący program. Program piszemy od lewej do
prawej.
Po zakończeniu edycji skonwertować program „F4” lub opcja „Convert – convert”
Aby sprawdzić działanie programu wgrywamy go do sterownika:
Opcje Online / Write to PLC - zaznaczamy MAIN i wciskamy przycisk Execute
Wszystkie grafiki, zdjęcia, programy oraz treść instrukcji podlegają ochronie prawnej na mocy ustawy o prawie autorskim. Używanie ich w jakikolwiek sposób bez uprzedniego,
pisemnego zezwolenia wydanego przez AGH jest zabronione i może spowodować pociągnięcie do odpowiedzialności cywilnej i karnej w maksymalnym zakresie dopuszczalnym przez
prawo.
4
318815742.022.png 318815742.023.png 318815742.024.png
Podstawy programowania PLC - elementy języka drabinkowego
Uwaga:
Krańcówki zgodnie z zasadami powinny występować, jako normalnie zamknięte do
zatrzymania ruchu i normalnie otwarte to uruchomienia ruchu w przeciwną stronę. Zastanów
się jak zmienić powyższy program zakładając, że krańcówki normalnie zamknięte nazywają
się M0 i M1.
Przykłady programowania – flip-flop
X2
X2
PLS M3
Y3
M3
Y3
Y3
M3
Y3
M3
t Z
END
X2
X2
ALT P Y3
PLS M3
M3
END
ALT Y3
END
X2
ALT Y3
END
Uwaga:
Zastanów się jak zmienić program z zadania 1, gdy do załączenia i wyłączenia wózka
używamy jednego przycisku (pierwsze naciśnięcie załącz a kolejne wyłącz).
Przekaźniki czasowe
Liczniki czasu (TIMER) odpowiadają przekaźnikom czasowym w układach przekaźnikowych
ich działanie polega na zliczaniu impulsów o określonym okresie. Okres impulsów
przypisany jest do Timer’ów w nastepujący sposób:
T0 do T199 – 100ms, T200 do T245 – 10ms, T246 do T249 – 1ms, T250-T255 – 100ms (z
pamięcią), T256-T511- 1ms.
Wszystkie grafiki, zdjęcia, programy oraz treść instrukcji podlegają ochronie prawnej na mocy ustawy o prawie autorskim. Używanie ich w jakikolwiek sposób bez uprzedniego,
pisemnego zezwolenia wydanego przez AGH jest zabronione i może spowodować pociągnięcie do odpowiedzialności cywilnej i karnej w maksymalnym zakresie dopuszczalnym przez
prawo.
5
318815742.025.png 318815742.026.png 318815742.027.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin