Relacja2008.pdf
(
58 KB
)
Pobierz
MAŁY KRAJ - WIELKA ELEKTRONICZNA PRZYGODA
Pięć tygodni nauki i pracy za granicą - to wyzwanie, któremu musieli sprostać uczniowie
Technikum
Elektronicznego w Poła
ń
cu
, realizujący projekt
“Nowe technologie + umiejetno
ś
ci praktyczne = nowa firma”
.
Projekt w całości jest finansowany z środków programu wspomagania edukacji zawodowej
Leonardo da Vinci
.
BudŜet projektu wynosi 39940 EUR (koszty noclegów, wyŜywienia, transportu, ubezpieczenia, kursu języka
angielskiego, koszt realizacji programu kulturowego, zakupu słowników, ksiąŜek, przewodników). Szkoła, dzięki
realizacji projektu wbogaciła swoje wyposaŜenie o laptop z oprogamowaniem i osprzętem oraz projektor).
Z budŜetu będzie finansowany pobyt kolejnych 8 uczniów (tym razem informatyków z połanieckiego
Zespołu
Szkół
z klasy IIA), którzy wraz z opiekunem wyjadą na ponad miesięczny staŜ w czerwcu 2009. Jest to juŜ szósty
projekt staŜu zagranicznego, realizowany w Zespole Szkół. Dotychczas od roku 2004 w staŜach brało udział
12 absolwentów, 24 ucznów i 4 nauczycieli. Pracowali i uczyli się w Holandii, Irlandii i Słowacji.
NajwaŜniejszymi celami tegorocznego projektu są:
- dla promotora (Zespół Szkół): stałe zwiększanie zakresu innowacji w procesie kształcenia zawodowego
techników-elektroników i informatyków
- dla partnera (Spojena Szkoła): poprawa jakości ustawicznego szkolenia zawodowego (poprzez analizę
porównawczą umiejętności zawodowych polskich beneficjentów z ich słowackimi rówieśnikami)
- dla beneficjentów: moŜliwość poznania zasad zakładania oraz funkcjonowania firm elektronicznych z branŜy
usługowo - projektowej na terenie Republiki Słowackiej i w krajach Unii Europejskiej, rozwój indywidualnych
umiejętności praktycznych w dziedzinie „monter elektroniki przemysłowej”, weryfikacja umiejętności własnych
w odniesieniu do uczniów słowackich oraz poprawa szeroko rozumianych kompetencji zawodowych i językowych
w zakresie słownictwa zawodowego.
Realizacja projektu jest szansą dla beneficjentów na weryfikację i podwyŜszenie praktycznych umiejętności
zawodowych (w tym porównanie umiejętności własnych z słowackimi uczniami szkół realizujących proces
kształcenia zawodowego na potrzeby przemysłu elektrotechnicznego oraz z oczekiwaniami i wymogami
pracodawców z krajów UE). Udział w projekcie stanowi nowe wyzwanie i będzie stanowił ogromną motywację do
dalszej nauki i ustawicznego podnoszenia poziomu umiejętności zawodowych, zapewnia zdobycie nowych
doświadczeń zawodowych oraz perspektyw zatrudnienia.
Program staŜu obejmował:
-"Programowanie sterowników komputerowych PLC"- kurs realizowany w Centrum Egzaminacyjnym Spojena
Skola
- "Monter elektoniki przemysłowej" - kurs realizowany w Centrum Egzaminacyjnym Spojena Skola
- praca w firmach: D-J Servis i PLOSKON AT
- spotkania w SOUE Bratysława (informacje na temat system szkoleń, rekrutacji, systemu edukacji w Republice
Słowacji, itp.)
- spotkania w Biurze Karier i Inkubatorze Technicznym Uniwersytetu Technicznego Bratysława
- Ambasada Polska w Bratysławie (sekcja przemysłowo - handlowa)
- Urząd Miejski Preszov (zasady prowadzenie działalności gospodarczej)
- egzamin potwierdzający nabycie nowych umiejętności w Międzynarodowym Centrum Egzaminacyjnym Preszov.
Uczestnicy staŜu (uczniowie IIIA Technikum Elektronicznego o specjalności “elektryczna i elektroniczna
automatyka przemysłowa): M.B. - Mirosław Bugaj, D.C. - Damian Cygan, Sz.K. - Szymon Kaniszewski,
P.K. -Paweł Kot, K.N. - Kamil Nowak, J.Sz. - Jakub Szczygieł, T.Z. - Tomasz Zwierz, A.ś. - Artur śugaj
Dlaczego zdecydowałe
ś
si
ę
na udział w sta
Ŝ
u programu Leonardo da Vinci?
T.Z
.
Głównym czynnikiem, który skłonił mnie do podj
ę
cia tej decyzji były zało
Ŝ
enia tego sta
Ŝ
u oraz wysokie
dofinansowanie na ten projekt. Była to doskonała okazja na rozwini
ę
cie swoich zainteresowa
ń
i podwy
Ŝ
szenie
kwalifikacji zawodowych oraz nabycie do
ś
wiadczenia zawodowego. Ponadto mo
Ŝ
liwo
ść
odbycia praktyki za
granic
ą
, to szansa jaka nie zdarza si
ę
cz
ę
sto.
K.N.
Zdecydowałem si
ę
na udział w sta
Ŝ
u „Leonardo da Vinci” poniewa
Ŝ
zainteresował mnie program sta
Ŝ
u oraz
mo
Ŝ
liwo
ść
nauki w innym kraju. Sta
Ŝ
daje mi tak
Ŝ
e mo
Ŝ
liwo
ść
nabycia nowych umiej
ę
tno
ś
ci w zawodzie elektronika.
Nowe umiej
ę
tno
ś
ci mog
ą
pomóc mi w przyszłej pracy.
M.B.
Do udziału w sta
Ŝ
u skłoniła mnie perspektywa nabycia nowych do
ś
wiadcze
ń
zawodowych, a tak
Ŝ
e mo
Ŝ
liwo
ść
odbycia kursów PLC i MIE, co mo
Ŝ
e ułatwi
ć
mi dalsz
ą
edukacj
ę
i pomóc w pracy. Na moja decyzj
ę
wpłyn
ę
ło te
Ŝ
to,
Ŝ
e sta
Ŝ
odb
ę
dzie si
ę
w innym kraju co pozwoli mi na poznanie nowej kultury i ludzi.
Jaka była inna mo
Ŝ
liwo
ść
realizacji miesi
ę
cznej praktyki w klasie III i czy nie
Ŝ
ałujesz swojego wyboru?
D.C.
Owszem, była inna mo
Ŝ
liwo
ść
odbycia miesi
ę
cznej praktyki. Reszta klasy odbywała miesi
ę
czn
ą
praktyk
ę
w Elektrowni w Poła
ń
cu, lecz ja od samego pocz
ą
tku chciałem wzi
ąć
udział w praktyce na Słowacji i rzecz jasna
nie
Ŝ
ałuje mojej decyzji. Praktyka na Słowacji przyniosła mi ju
Ŝ
wiele dobrego a kolejne korzy
ś
ci z pewno
ś
ci
ą
przyjd
ą
czasem na studiach i w pracy zawodowej
.
W jaki sposób zakwalifikowałe
ś
si
ę
na sta
Ŝ
?
D.C.
Na sta
Ŝ
było wybrane 8 osób z klasy. Zakwalifikowały si
ę
osoby ch
ę
tne, które spełniły nast
ę
puj
ą
ce kryteria:
najwy
Ŝ
sza
ś
rednia ocen z przedmiotów zawodowych, biegło
ść
w posługiwaniu si
ę
j
ę
zykiem angielskim i ogólne
zachowanie. Ostateczn
ą
decyzj
ę
, kto we
ź
mie udział w sta
Ŝ
u podejmował dyrektor szkoły
.
J.Sz.
Na sta
Ŝ
zgłosiłem si
ę
wraz z kilkoma kolegami. Byłem bardzo zaskoczony, kiedy dowiedziałem si
ę
,
Ŝ
e to
wła
ś
nie ja znalazłem si
ę
w szcz
ęś
liwej ósemce.
A.ś.
Najpierw zgłosiłem si
ę
jako ochotnik. Potem zostały przeprowadzone rozmowy kwalifikacyjne w j
ę
zyku
angielskim. Nast
ę
pnie zebrała si
ę
komisja która brała pod uwag
ę
oceny z przedmiotów zawodowych oraz j
ę
zyka
angielskiego. Liczyło si
ę
równie
Ŝ
zachowanie. Jak si
ę
potem okazało spełniłem wszystkie te kryteria i znalazłem si
ę
w ósemce, która miała wyjecha
ć
na sta
Ŝ
.
Czego nauczyłe
ś
si
ę
w trakcie kursu MIE?
M.B.
W trakcie tego kursu nauczyłem si
ę
poprawnego monta
Ŝ
u elementów na płytce i poprawnego układania
przewodów a tak
Ŝ
e udoskonaliłem umiej
ę
tno
ś
ci lutowania i rozpoznawania elementów.
P.K.
Na kursie MIE udoskonaliłem swoje umiej
ę
tno
ś
ci lutowania elementów na płytce oraz poznałem wymogi
słowacko - holenderskiego Centrum Egzaminuj
ą
cego „Omega”. Podczas pracy w D - J Serwis ta umiej
ę
tno
ść
była
bardzo przydatna.
Sz.K.
Dzi
ę
ki kursowi MIE zdałem sobie spraw
ę
,
Ŝ
e cierpliwo
ść
i staranno
ść
powinny by
ć
podstawowymi cechami
montera elektroniki. Dzi
ę
ki niemu udało mi si
ę
zamieni
ć
wiedze teoretyczn
ą
na praktyczn
ą
.
Czego nauczyłe
ś
si
ę
w trakcie kursu PLC?
T.Z.
Przyswoiłem umiej
ę
tno
ść
programowania sterowników PLC firmy Mitsubishi, które posiadaj
ą
szerokie
zastosowanie w przemy
ś
le. Jest to umiej
ę
tno
ść
, która otwiera przede mn
ą
nowe mo
Ŝ
liwo
ś
ci. Nauczyłem si
ę
pisania
oraz sprawdzania programów. Aby napisa
ć
taki program trzeba si
ę
wykaza
ć
umiej
ę
tno
ś
ci
ą
logicznego my
ś
lenia.
Poznałem dwa sposoby programowania sterowników.
J.Sz.
Podczas kursu PLC nauczyłem si
ę
jak prawidłowo programowa
ć
sterownik firmy Mitsubishi. Przekonałem si
ę
,
Ŝ
e napisanie i sprawdzenie programu nie nale
Ŝ
y do łatwych zada
ń
, wymaga ono „ruszenia” głow
ą
. Dowiedziałem
si
ę
równie
Ŝ
jak szerokie zastosowanie w przemy
ś
le posiadaj
ą
tego typu urz
ą
dzenia.
P.K.
W czasie kursu PLC nauczyłem si
ę
prawidłowego programowania sterowników komputerowych firmy
Mitsubishi. Poznałem szerokie zastosowanie tych sterowników.
Czego nauczyłe
ś
si
ę
w D-J Servis?
P.K.
W D-J Servis nauczyłem si
ę
wykrywania usterek i ich eliminowaniu w sprz
ę
tach RTV i AGD.
A.ś.
Podczas pracy w tej firmie nauczyłem si
ę
wiele o sprz
ę
cie AGD i RTV. Po niedługim czasie potrafiłem
odnale
źć
usterk
ę
w sprz
ę
cie oraz j
ą
usun
ąć
. Dzi
ę
ki temu do
ś
wiadczeniu b
ę
d
ę
mógł we własnym zakresie naprawia
ć
drobne usterki w urz
ą
dzeniach tego typu.
T.Z.
Dzi
ę
ki pracy w D-J Serwis dowiedziałem si
ę
na jakich zasadach prosperuje taka firma. Oprócz tego nabyłem
umiej
ę
tno
ść
naprawiania ró
Ŝ
nego rodzaju sprz
ę
tu elektronicznego. U
ś
wiadomiłem sobie,
Ŝ
e praca w serwisie wi
ąŜ
e
si
ę
równie
Ŝ
z cierpliwo
ś
ci
ą
i logicznym my
ś
leniem.
Czego nauczyłe
ś
si
ę
w Ploskon AT?
Sz.K.
Podczas pracy w Ploskon nabrałem nowych umiej
ę
tno
ś
ci monterskich jak i zarówno monta
Ŝ
u czujników
indukcyjnych.
M.B.
W firmie Ploskon nauczyłem si
ę
składa
ć
czujniki indukcyjne i przygotowywa
ć
ich okablowanie.
Udoskonaliłem te
Ŝ
technik
ę
szybkiego i precyzyjnego lutowania elementów na płytce.
K.N.
W Ploskon zdobyłem do
ś
wiadczenie w monta
Ŝ
u czujników indukcyjnych oraz poprawnemu lutowaniu
elementów na płytce. Dowiedziałem si
ę
tak
Ŝ
e jak funkcjonuje firma wysyłaj
ą
ca swoje produkty za granic
ę
.
Czy pobyt za granic
ą
stworzył dla ciebie nowe perspektywy?
T.Z.
Wydaje mi si
ę
,
Ŝ
e na Słowacji zyskałem wi
ę
cej do
ś
wiadczenia ni
Ŝ
było by to mo
Ŝ
liwe w Polsce. Przede
wszystkim miałem okazj
ę
pracowa
ć
z do
ś
wiadczonymi lud
ź
mi oraz mogłem korzysta
ć
ze specjalistycznego sprz
ę
tu
wysokiej klasy. S
ą
dz
ę
Ŝ
e to wła
ś
nie otworzyło dla mnie nowe mo
Ŝ
liwo
ś
ci.
MB.
Pobyt na Słowacji otworzył przede mn
ą
nowe mo
Ŝ
liwo
ś
ci i perspektywy. Podczas tego sta
Ŝ
u nauczyłem si
ę
wielu nowych rzeczy i podwy
Ŝ
szyłem swoje kwalifikacje zawodowe, które ułatwi
ą
mi dalsz
ą
edukacj
ę
i pomog
ą
w przyszłej pracy. Te wszystkie umiej
ę
tno
ś
ci, które uzyskałem planuje wykorzysta
ć
w niedalekiej przyszło
ś
ci.
Jak sp
ę
dzałe
ś
wolny czas?
A.ś.
W wolnym czasie wraz z kolegami uprawiali
ś
my ró
Ŝ
nego rodzaju sporty w szkolnej hali sportowej. Du
Ŝ
o
podró
Ŝ
owali
ś
my w po Słowacji poznaj
ą
c jej atrakcje. Byli
ś
my te
Ŝ
na meczach hokeja oraz piłki r
ę
cznej
.
Sz.K.
Moim ulubionym sposobem sp
ę
dzania czasu było zwiedzanie Presova, a zwłaszcza poznawanie ciekawych
ludzi. Oczywi
ś
cie oprócz tego robili
ś
my cał
ą
mas
ę
innych fajnych rzeczy mi
ę
dzy innymi zwiedzali
ś
my jaskinie,
kopalnie, zabytki kultury słowackiej, itp. Nie zabrakło równie
Ŝ
sportu, głownie widowiskowych meczów hokeja
i piłki r
ę
cznej.
K.N.
Czas
wolny
w
ci
ą
gu
tygodnia
sp
ę
dzałem
w
centrum
miasta
i
centrach
handlowych.
W weekend wyje
Ŝ
d
Ŝ
ali
ś
my na ró
Ŝ
ne wycieczki za miasto oraz na imprezy sportowe.
Co stracili uczniowie, którzy tu nie przyjechali?
J.Sz.
S
ą
dz
ę
,
Ŝ
e nasi koledzy mog
ą
tylko pozazdro
ś
ci
ć
nam tego wyjazdu. Stracili nie tylko mo
Ŝ
liwo
ść
wyjazdu za
granic
ę
, mo
Ŝ
liwo
ść
do poznania nowych ludzi, ale przede wszystkim przeszła im koło nosa szansa na nauczenie si
ę
bardzo przydatnych rzeczy, które mogłyby zaowocowa
ć
w niedalekiej przyszło
ś
ci.
D.C.
Koledzy, którzy nie odbywali sta
Ŝ
u na Słowacji, przede wszystkim stracili mo
Ŝ
liwo
ś
ci, które otwiera program
sta
Ŝ
u. By
ć
mo
Ŝ
e nasi koledzy nigdy nie b
ę
d
ą
mieli mo
Ŝ
liwo
ś
ci nauczenia si
ę
programowania sterowników PLC.
Poza tym wolny czas który sp
ę
dzili
ś
my na Słowacji był nieporównywalnie lepszy ni
Ŝ
ten w Poła
ń
cu.
K.N.
My
ś
l
ę
,
Ŝ
e stracili szans
ę
poznania pi
ę
knych Słowaczek i nie mieli okazji sp
ę
dzi
ć
tyle czasu za domem, nie
wspominaj
ą
c o całej masie zabawnych sytuacji które przydarzyły si
ę
nam.
Plik z chomika:
amok10
Inne pliki z tego folderu:
01.pdf
(295 KB)
Instrukcja-TwinCAT.pdf
(3557 KB)
000030.pdf
(1921 KB)
03-08_artykul1p.pdf
(310 KB)
03_3a TSX PREMIUM_INSTALOW_MONTAZ.pdf
(6340 KB)
Inne foldery tego chomika:
PLC I
PLC Nauka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin