Relacja2008.pdf

(58 KB) Pobierz
MAŁY KRAJ - WIELKA ELEKTRONICZNA PRZYGODA
Pięć tygodni nauki i pracy za granicą - to wyzwanie, któremu musieli sprostać uczniowie Technikum
Elektronicznego w Poła ń cu , realizujący projekt “Nowe technologie + umiejetno ś ci praktyczne = nowa firma” .
Projekt w całości jest finansowany z środków programu wspomagania edukacji zawodowej Leonardo da Vinci .
BudŜet projektu wynosi 39940 EUR (koszty noclegów, wyŜywienia, transportu, ubezpieczenia, kursu języka
angielskiego, koszt realizacji programu kulturowego, zakupu słowników, ksiąŜek, przewodników). Szkoła, dzięki
realizacji projektu wbogaciła swoje wyposaŜenie o laptop z oprogamowaniem i osprzętem oraz projektor).
Z budŜetu będzie finansowany pobyt kolejnych 8 uczniów (tym razem informatyków z połanieckiego Zespołu
Szkół z klasy IIA), którzy wraz z opiekunem wyjadą na ponad miesięczny staŜ w czerwcu 2009. Jest to juŜ szósty
projekt staŜu zagranicznego, realizowany w Zespole Szkół. Dotychczas od roku 2004 w staŜach brało udział
12 absolwentów, 24 ucznów i 4 nauczycieli. Pracowali i uczyli się w Holandii, Irlandii i Słowacji.
NajwaŜniejszymi celami tegorocznego projektu są:
- dla promotora (Zespół Szkół): stałe zwiększanie zakresu innowacji w procesie kształcenia zawodowego
techników-elektroników i informatyków
- dla partnera (Spojena Szkoła): poprawa jakości ustawicznego szkolenia zawodowego (poprzez analizę
porównawczą umiejętności zawodowych polskich beneficjentów z ich słowackimi rówieśnikami)
- dla beneficjentów: moŜliwość poznania zasad zakładania oraz funkcjonowania firm elektronicznych z branŜy
usługowo - projektowej na terenie Republiki Słowackiej i w krajach Unii Europejskiej, rozwój indywidualnych
umiejętności praktycznych w dziedzinie „monter elektroniki przemysłowej”, weryfikacja umiejętności własnych
w odniesieniu do uczniów słowackich oraz poprawa szeroko rozumianych kompetencji zawodowych i językowych
w zakresie słownictwa zawodowego.
Realizacja projektu jest szansą dla beneficjentów na weryfikację i podwyŜszenie praktycznych umiejętności
zawodowych (w tym porównanie umiejętności własnych z słowackimi uczniami szkół realizujących proces
kształcenia zawodowego na potrzeby przemysłu elektrotechnicznego oraz z oczekiwaniami i wymogami
pracodawców z krajów UE). Udział w projekcie stanowi nowe wyzwanie i będzie stanowił ogromną motywację do
dalszej nauki i ustawicznego podnoszenia poziomu umiejętności zawodowych, zapewnia zdobycie nowych
doświadczeń zawodowych oraz perspektyw zatrudnienia.
Program staŜu obejmował:
-"Programowanie sterowników komputerowych PLC"- kurs realizowany w Centrum Egzaminacyjnym Spojena
Skola
- "Monter elektoniki przemysłowej" - kurs realizowany w Centrum Egzaminacyjnym Spojena Skola
- praca w firmach: D-J Servis i PLOSKON AT
- spotkania w SOUE Bratysława (informacje na temat system szkoleń, rekrutacji, systemu edukacji w Republice
Słowacji, itp.)
- spotkania w Biurze Karier i Inkubatorze Technicznym Uniwersytetu Technicznego Bratysława
- Ambasada Polska w Bratysławie (sekcja przemysłowo - handlowa)
- Urząd Miejski Preszov (zasady prowadzenie działalności gospodarczej)
- egzamin potwierdzający nabycie nowych umiejętności w Międzynarodowym Centrum Egzaminacyjnym Preszov.
Uczestnicy staŜu (uczniowie IIIA Technikum Elektronicznego o specjalności “elektryczna i elektroniczna
automatyka przemysłowa): M.B. - Mirosław Bugaj, D.C. - Damian Cygan, Sz.K. - Szymon Kaniszewski,
P.K. -Paweł Kot, K.N. - Kamil Nowak, J.Sz. - Jakub Szczygieł, T.Z. - Tomasz Zwierz, A.ś. - Artur śugaj
Dlaczego zdecydowałe ś si ę na udział w sta Ŝ u programu Leonardo da Vinci?
T.Z . Głównym czynnikiem, który skłonił mnie do podj ę cia tej decyzji były zało Ŝ enia tego sta Ŝ u oraz wysokie
dofinansowanie na ten projekt. Była to doskonała okazja na rozwini ę cie swoich zainteresowa ń i podwy Ŝ szenie
kwalifikacji zawodowych oraz nabycie do ś wiadczenia zawodowego. Ponadto mo Ŝ liwo ść odbycia praktyki za
granic ą , to szansa jaka nie zdarza si ę cz ę sto.
K.N. Zdecydowałem si ę na udział w sta Ŝ u „Leonardo da Vinci” poniewa Ŝ zainteresował mnie program sta Ŝ u oraz
mo Ŝ liwo ść nauki w innym kraju. Sta Ŝ daje mi tak Ŝ e mo Ŝ liwo ść nabycia nowych umiej ę tno ś ci w zawodzie elektronika.
Nowe umiej ę tno ś ci mog ą pomóc mi w przyszłej pracy.
M.B. Do udziału w sta Ŝ u skłoniła mnie perspektywa nabycia nowych do ś wiadcze ń zawodowych, a tak Ŝ e mo Ŝ liwo ść
odbycia kursów PLC i MIE, co mo Ŝ e ułatwi ć mi dalsz ą edukacj ę i pomóc w pracy. Na moja decyzj ę wpłyn ę ło te Ŝ to,
Ŝ e sta Ŝ odb ę dzie si ę w innym kraju co pozwoli mi na poznanie nowej kultury i ludzi.
Jaka była inna mo Ŝ liwo ść realizacji miesi ę cznej praktyki w klasie III i czy nie Ŝ ałujesz swojego wyboru?
D.C. Owszem, była inna mo Ŝ liwo ść odbycia miesi ę cznej praktyki. Reszta klasy odbywała miesi ę czn ą praktyk ę
w Elektrowni w Poła ń cu, lecz ja od samego pocz ą tku chciałem wzi ąć udział w praktyce na Słowacji i rzecz jasna
nie Ŝ ałuje mojej decyzji. Praktyka na Słowacji przyniosła mi ju Ŝ wiele dobrego a kolejne korzy ś ci z pewno ś ci ą
przyjd ą czasem na studiach i w pracy zawodowej .
W jaki sposób zakwalifikowałe ś si ę na sta Ŝ ?
D.C. Na sta Ŝ było wybrane 8 osób z klasy. Zakwalifikowały si ę osoby ch ę tne, które spełniły nast ę puj ą ce kryteria:
najwy Ŝ sza ś rednia ocen z przedmiotów zawodowych, biegło ść w posługiwaniu si ę j ę zykiem angielskim i ogólne
zachowanie. Ostateczn ą decyzj ę , kto we ź mie udział w sta Ŝ u podejmował dyrektor szkoły .
J.Sz. Na sta Ŝ zgłosiłem si ę wraz z kilkoma kolegami. Byłem bardzo zaskoczony, kiedy dowiedziałem si ę , Ŝ e to
wła ś nie ja znalazłem si ę w szcz ęś liwej ósemce.
A.ś. Najpierw zgłosiłem si ę jako ochotnik. Potem zostały przeprowadzone rozmowy kwalifikacyjne w j ę zyku
angielskim. Nast ę pnie zebrała si ę komisja która brała pod uwag ę oceny z przedmiotów zawodowych oraz j ę zyka
angielskiego. Liczyło si ę równie Ŝ zachowanie. Jak si ę potem okazało spełniłem wszystkie te kryteria i znalazłem si ę
w ósemce, która miała wyjecha ć na sta Ŝ .
Czego nauczyłe ś si ę w trakcie kursu MIE?
M.B. W trakcie tego kursu nauczyłem si ę poprawnego monta Ŝ u elementów na płytce i poprawnego układania
przewodów a tak Ŝ e udoskonaliłem umiej ę tno ś ci lutowania i rozpoznawania elementów.
P.K. Na kursie MIE udoskonaliłem swoje umiej ę tno ś ci lutowania elementów na płytce oraz poznałem wymogi
słowacko - holenderskiego Centrum Egzaminuj ą cego „Omega”. Podczas pracy w D - J Serwis ta umiej ę tno ść była
bardzo przydatna.
Sz.K. Dzi ę ki kursowi MIE zdałem sobie spraw ę , Ŝ e cierpliwo ść i staranno ść powinny by ć podstawowymi cechami
montera elektroniki. Dzi ę ki niemu udało mi si ę zamieni ć wiedze teoretyczn ą na praktyczn ą .
Czego nauczyłe ś si ę w trakcie kursu PLC?
T.Z. Przyswoiłem umiej ę tno ść programowania sterowników PLC firmy Mitsubishi, które posiadaj ą szerokie
zastosowanie w przemy ś le. Jest to umiej ę tno ść , która otwiera przede mn ą nowe mo Ŝ liwo ś ci. Nauczyłem si ę pisania
oraz sprawdzania programów. Aby napisa ć taki program trzeba si ę wykaza ć umiej ę tno ś ci ą logicznego my ś lenia.
Poznałem dwa sposoby programowania sterowników.
J.Sz. Podczas kursu PLC nauczyłem si ę jak prawidłowo programowa ć sterownik firmy Mitsubishi. Przekonałem si ę ,
Ŝ e napisanie i sprawdzenie programu nie nale Ŝ y do łatwych zada ń , wymaga ono „ruszenia” głow ą . Dowiedziałem
si ę równie Ŝ jak szerokie zastosowanie w przemy ś le posiadaj ą tego typu urz ą dzenia.
P.K. W czasie kursu PLC nauczyłem si ę prawidłowego programowania sterowników komputerowych firmy
Mitsubishi. Poznałem szerokie zastosowanie tych sterowników.
Czego nauczyłe ś si ę w D-J Servis?
P.K. W D-J Servis nauczyłem si ę wykrywania usterek i ich eliminowaniu w sprz ę tach RTV i AGD.
A.ś. Podczas pracy w tej firmie nauczyłem si ę wiele o sprz ę cie AGD i RTV. Po niedługim czasie potrafiłem
odnale źć usterk ę w sprz ę cie oraz j ą usun ąć . Dzi ę ki temu do ś wiadczeniu b ę d ę mógł we własnym zakresie naprawia ć
drobne usterki w urz ą dzeniach tego typu.
T.Z. Dzi ę ki pracy w D-J Serwis dowiedziałem si ę na jakich zasadach prosperuje taka firma. Oprócz tego nabyłem
umiej ę tno ść naprawiania ró Ŝ nego rodzaju sprz ę tu elektronicznego. U ś wiadomiłem sobie, Ŝ e praca w serwisie wi ąŜ e
si ę równie Ŝ z cierpliwo ś ci ą i logicznym my ś leniem.
Czego nauczyłe ś si ę w Ploskon AT?
Sz.K. Podczas pracy w Ploskon nabrałem nowych umiej ę tno ś ci monterskich jak i zarówno monta Ŝ u czujników
indukcyjnych.
M.B. W firmie Ploskon nauczyłem si ę składa ć czujniki indukcyjne i przygotowywa ć ich okablowanie.
Udoskonaliłem te Ŝ technik ę szybkiego i precyzyjnego lutowania elementów na płytce.
K.N. W Ploskon zdobyłem do ś wiadczenie w monta Ŝ u czujników indukcyjnych oraz poprawnemu lutowaniu
elementów na płytce. Dowiedziałem si ę tak Ŝ e jak funkcjonuje firma wysyłaj ą ca swoje produkty za granic ę .
Czy pobyt za granic ą stworzył dla ciebie nowe perspektywy?
T.Z. Wydaje mi si ę , Ŝ e na Słowacji zyskałem wi ę cej do ś wiadczenia ni Ŝ było by to mo Ŝ liwe w Polsce. Przede
wszystkim miałem okazj ę pracowa ć z do ś wiadczonymi lud ź mi oraz mogłem korzysta ć ze specjalistycznego sprz ę tu
wysokiej klasy. S ą dz ę Ŝ e to wła ś nie otworzyło dla mnie nowe mo Ŝ liwo ś ci.
MB. Pobyt na Słowacji otworzył przede mn ą nowe mo Ŝ liwo ś ci i perspektywy. Podczas tego sta Ŝ u nauczyłem si ę
wielu nowych rzeczy i podwy Ŝ szyłem swoje kwalifikacje zawodowe, które ułatwi ą mi dalsz ą edukacj ę i pomog ą
w przyszłej pracy. Te wszystkie umiej ę tno ś ci, które uzyskałem planuje wykorzysta ć w niedalekiej przyszło ś ci.
Jak sp ę dzałe ś wolny czas?
A.ś. W wolnym czasie wraz z kolegami uprawiali ś my ró Ŝ nego rodzaju sporty w szkolnej hali sportowej. Du Ŝ o
podró Ŝ owali ś my w po Słowacji poznaj ą c jej atrakcje. Byli ś my te Ŝ na meczach hokeja oraz piłki r ę cznej .
Sz.K. Moim ulubionym sposobem sp ę dzania czasu było zwiedzanie Presova, a zwłaszcza poznawanie ciekawych
ludzi. Oczywi ś cie oprócz tego robili ś my cał ą mas ę innych fajnych rzeczy mi ę dzy innymi zwiedzali ś my jaskinie,
kopalnie, zabytki kultury słowackiej, itp. Nie zabrakło równie Ŝ sportu, głownie widowiskowych meczów hokeja
i piłki r ę cznej.
K.N.
Czas
wolny
w
ci ą gu
tygodnia
sp ę dzałem
w
centrum
miasta
i
centrach
handlowych.
W weekend wyje Ŝ d Ŝ ali ś my na ró Ŝ ne wycieczki za miasto oraz na imprezy sportowe.
Co stracili uczniowie, którzy tu nie przyjechali?
J.Sz. S ą dz ę , Ŝ e nasi koledzy mog ą tylko pozazdro ś ci ć nam tego wyjazdu. Stracili nie tylko mo Ŝ liwo ść wyjazdu za
granic ę , mo Ŝ liwo ść do poznania nowych ludzi, ale przede wszystkim przeszła im koło nosa szansa na nauczenie si ę
bardzo przydatnych rzeczy, które mogłyby zaowocowa ć w niedalekiej przyszło ś ci.
D.C. Koledzy, którzy nie odbywali sta Ŝ u na Słowacji, przede wszystkim stracili mo Ŝ liwo ś ci, które otwiera program
sta Ŝ u. By ć mo Ŝ e nasi koledzy nigdy nie b ę d ą mieli mo Ŝ liwo ś ci nauczenia si ę programowania sterowników PLC.
Poza tym wolny czas który sp ę dzili ś my na Słowacji był nieporównywalnie lepszy ni Ŝ ten w Poła ń cu.
K.N. My ś l ę , Ŝ e stracili szans ę poznania pi ę knych Słowaczek i nie mieli okazji sp ę dzi ć tyle czasu za domem, nie
wspominaj ą c o całej masie zabawnych sytuacji które przydarzyły si ę nam.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin