Rudolf Steiner - My�le� sercem Rudolf Steiner Kalendarium 1861 Rudolf Steiner przychodzi na �wiat 25 lub 27 lutego w Kraljevec (�wczesne Austro-W�gry, dzi� Chorwacja) jako syn urz�dnika austriackiej kolei Johanna Steinera i Franciski Steiner z domu Blie. Dzieci�stwo sp�dza niedaleko Wiener-Neustadt w Pottschach oraz Neud�rfl (tam ucz�szcza do szko�y wiejskiej). 1872 Rozpoczyna nauk� w tzw. Realschule (szkole realnej), kt�r� ko�czy matur� z wyr�nieniem w 1879 r. 1879 Rozpoczyna studia na Politechnice Wiede�skiej. Studiuje pocz�tkowo matematyk� i przyrodoznawstwo, ale p�niej po�wi�ca si� r�wnie� studiom literacko-historycznym i filozoficznym. W Wiedniu zaprzyja�nia si� z germanist� i badaczem tw�rczo�ci Goethego, Karlem Juliusem Schr�erem (1825-1900), pod wp�ywem kt�rego zajmuje si� intensywnymi studiami nad ca�� tw�rczo�ci� Goethego. Schr�er poleca dwudziestoletniego Steinera Josephowi Kurschnerowi, kt�ry pracuje dla wydawnictwa Deutsche National Literatur nad zbiorowym wydaniem dzie� Goethego. 1881 Steiner zajmuje si� opracowaniem podstaw �wiatopogl�du Goethego w oparciu o jego teorie filozoficzno-poznawcze. 1886 Ukazuje si� w druku jego praca Grundlinien einer Erkenntnistheorie der Goetheschen Weltanschaung (Podstawy teorii poznania �wiatopogl�du Goethego). Dzi�ki tej rozprawie Steiner otrzymuje propozycj� pracy w Weimarze przy opracowaniu popularnego wydania naukowych dzie� Goethego w ramach tzw. Sophien-Ausgabe. 1890 Steiner przenosi si� do Weimaru, gdzie podejmuje prac� w archiwum Goethego i Schillera. Kontynuuje swoje badania nad tw�rczo�ci� Goethego. W tym czasie pracuje r�wnie� nad przedstawieniem swojego �wiatopogl�du opartego na intuitywnym poznaniu �wiata nadzmys�owego. 1891 Uzyskuje doktorat z filozofii na Uniwersytecie w Rostocku. Jego rozprawa doktorska Die Grundfrage der Erkenntnistheorie mit besonderer R�cksicht auf Fichtes Wissenschftslehre ukazuje si� w 1892 roku w poszerzonej formie jako Wahrheil und Wissenschaft (Prawda a nauka). 1893 Wydaje swoje g��wne dzie�o filozoficzne Philosophie der Freiheit (Filozofia wolno�ci). 1895 Ukazuje si� ksi��ka Friedrich Nietzsche, ein K�mpfer gegen seine Zeit. 1897 Wieloletnie studia nad tw�rczo�ci� Goethego przedstawia w pracy Goethes Weltanschaung (�wiatopogl�d Goethego). Steiner przenosi si� do Berlina, gdzie przez trzy lata redaguje Magazin f�r Literatur. W okresie tym staje si� znacz�c� postaci� w intelektualnym �yciu stolicy. 1899 Po�lubia Ann� Eunicke (1853-1911). Rozpoczyna wyk�ady na Berli�skiej Wszechnicy Robotniczej. 1901 Publikacja jego kolejnej rozprawy Welt � und Lebensanschaungen im 19. Jahrhundert oraz Die Mystik im Aufgang des neuzeitlichen Geistesleben. W tej oraz w nast�pnych swoich pracach opisuje badania �wiata duchowego, kt�re oparte zosta�y na racjonalnym post�powaniu prowadz�cym do poznania nadzmys�owego metod� przyrodoznawcz�. W nast�pnych latach powstaj� jego kolejne prace: 1902 � Das Christentum als mystische Tatsache (Chrze�cija�stwo jako fakt mistyczny); 1904 � Theosophie (Teozofia); 1905 � Wie erlangt man Erkenntnisse der h�heren Welten (Jak osi�gn�� poznanie wy�szych �wiat�w); 1908 � Aus der Akasha-Chronik (Z kroniki akasza), Die Stufen der h�heren Erkenntnis (Stopnie wy�szego poznania); 1910 -Die Geheimwissenschaft im Umriss (Wiedza tajemna w zarysie). W latach 1910 � 1913 tworzy cztery dramaty sceniczne: 1910 - Die Pforte der Einweihung (Wrota wtajemniczenia); 1911 � Die Pr�fung der Seele (Egzamin duszy); 1912 � Der H�ter der Schwelle (Stra�nik progu); 1913 � Der Seelen Erwachen (Przebudzenie duszy). 1902 Wst�puje do Towarzystwa Teozoficznego, z kt�rym pozostaje zwi�zany do 1913 r. 1912 Przy wsp�pracy Marii von Sievers opracowuje podstawy eurytmii. 1913 Ko�czy si� okres jego dzia�alno�ci w Towarzystwie Teozoficznym. Steiner wyst�puje z niego wraz z wi�kszo�ci� niemieckich teozof�w i zak�ada Towarzystwo Antropozoficzne. Antropozofii po�wi�ca ca�e swoje p�niejsze �ycie. 1913 Pocz�tek pracy nad budow� pierwszego Goetheanum, o�rodka ruchu antropozoficznego. Od 1913 roku Steiner wi��e swoj� dzia�alno�� z ma�� miejscowo�ci� Dornach, ko�o Bazylei. Ta szwajcarska miejscowo�� zosta�a wybrana na siedzib� Towarzystwa Antropozoficznego po odmowie w�adz niemieckich na lokalizacj� w okolicy Monachium. Pierwsze Goetheanum, budowla, w kt�rej R. Steiner zawar� wszystkie swoje do�wiadczenia i ca�� wiedz� duchow� by�a wielkim dzie�em artystycznym. Przy jej powstaniu realizowane by�y nowe teorie barw i proporcji wywodz�ce si� z prac nad dzie�ami Goethego. T� prac� da� impuls do rozwoju nowych pr�d�w w architekturze, rze�bie i malarstwie. 1914 Po�lubia Mari� von Sievers. Dornach staje si� centrum jego dzia�alno�ci. W okresie 1914-1922 kontynuuje prac� nad budow� Goetheanum. Wszystkie projekty architektoniczne do tej wielkiej budowli wykonuje sam wed�ug swoich zasad. W wyniku podpalenia w noc sylwestrow� 1922/23 prawie uko�czone dzie�o doszcz�tnie p�onie. Drugie Goetheanum budowano ju� po �mierci Steinera, ale wed�ug jego projekt�w � z betonu. 1919 Swoimi wyk�adami o zasadach tr�jpodzia�u spo�ecznego daje impuls do rozwoju pedagogiki opartej na nowych zasadach. Prowadzi wyk�ady dla wychowawc�w i rodzic�w. Zak�ada w Stuttgarcie pierwsz� Woln� Szko�� Waldorfsk� (nazwa pochodzi od fabryki Waldorf-Astoria, gdzie prowadzi� wyk�ady dla robotnik�w). 1920 W Domach prowadzi pierwszy kurs medyczny dla lekarzy. Ten cykl dwudziestu wyk�ad�w rozpoczyna aktywn� prac� nad stworzeniem podstaw medycyny antropozoficznej. Pozostaje aktywny na polu pedagogiki. Zajmuje si� r�wnie� naukami przyrodniczymi w �wietle wiedzy duchowej. 1921 Tworzy podstawy eurytmii leczniczej, prowadzi wyk�ady dotycz�ce spojrzenia z punktu widzenia wiedzy duchowej na nauki przyrodnicze, histori�, nauki �cis�e i spo�eczne. 1922 Podobnie jak w poprzednich latach prowadzi setki wyk�ad�w. Wsp�dzia�a przy za�o�eniu Christengemeinschaft. P�onie pierwsze Goetheanum. 1923 Zniszczenie Goetheanum, jego wieloletniej pracy, prze�ywa Steiner bardzo ci�ko. Pozostaje nadal aktywny. Rozwija podstawy medycyny antropozoficznej, kontynuuje prac� pedagogiczn�. Tematy jego wyk�ad�w rozszerzaj� si� na wci�� nowe obszary zagadnie�. Od 24.XII.1923 do 1.I.1924 uczestniczy w za�o�eniu Powszechnego Towarzystwa Antropozoficznego i zostaje jego przewodnicz�cym. 1924 W Kobierzycach ko�o Wroc�awia 7-16 VI prowadzi kurs rolniczy, kt�ry staje si� impulsem i podstaw� rozwoju rolnictwa biodynamicznego, opartego na wiedzy duchowej i traktuj�cego Ziemi� jako �ywe jestestwo duchowe. 1924 We wrze�niu ci�ka choroba zmusza go do przerwania dzia�alno�ci publicznej. Pomimo to pozostaje aktywny. Razem z It� Wegman pracuje w dziedzinie medycyny, kontynuuje prace z zakresu pedagogiki. Opracowuje plany i szkice do budowy drugiego Goetheanum. 1925 Jest ju� bardzo ci�ko chory. Wraz z It� Wegman ko�czy ksi��k� Grundlegendes f�r eine Erweiterung der Heilkunst nach geisteswissenschaftlichen Erkenntnissen (Podstawy sztuki leczenia poszerzonej wiedz� duchow�). Pracuje do ostatnich dni �ycia nad swoj� biografi�, opisan� w niedoko�czonej ksi��ce Mein Lebensgang (Moja droga �ycia) oraz nad dzie�em Anthroposophische Leits�tze (Antropozoficzne my�li przewodnie). Umiera 30 III 1925 r. w swoim atelier przy Goetheanum. Wstecz / Spis tre�ci / Dalej Duchowy obraz walki Archanio�a Micha�a ze Smokiem Drodzy przyjaciele. Gdy dzisiaj w niekt�rych ko�ach mowa jest o antropozofii, to obok wielu b��dnych wypowiedzi pojawiaj� si� r�wnie� opinie, �e antropozofia jest zbyt intelektualna, �e za bardzo apeluje do wiedzy naukowej i w zbyt ma�ym stopniu zwraca si� do potrzeb uczuciowo-sercowej sfery w duszy cz�owieka. Dlatego te� jako temat tego cyklu wyk�ad�w, kt�ry ku mojemu wielkiemu zadowoleniu znowu mog� prowadzi� dla Was w Wiedniu, wybra�em: "Antropozofia i duchowo�� cz�owieka". Duchowo�� cz�owieka by�a ukryta przed poznaniem przez ostatnie trzy do czterech stuleci ze wzgl�du na intelektualny rozw�j cywilizacji. Nie nale�y si� jednak zniech�ca�, lecz wci�� trzeba podkre�la�, �e cz�owiek nie powinien tkwi� przy czczym, suchym my�leniu i swoich zapatrywaniach. A jednak, je�li chodzi o poznanie, to opiera si� ono wy��cznie na takim rozumowaniu. Z drugiej strony ci�gle podkre�la si�, �e duchowo�� ludzka musi zdoby� swoje prawa; jednak nie daje si� jej tych praw. Przy ka�dej okazji odmawia si� jej mo�liwo�ci zdobycia jakiegokolwiek zwi�zku z tajemnicami �wiata; ogranicza si� j� do tego, co stanowi wy��cznie osobiste sprawy ludzi, do decydowania jedynie o najbardziej osobistych sprawach ludzkich. Dzisiaj chcemy m�wi� - jako pewien rodzaj historycznego wspomnienia - jak duchowo�� cz�owieka mog�a przemawia� w dawnych czasach rozwoju ludzko�ci r�wnie� w sensie poznawczym, jak mog�a wyczarowywa� przed dusz� ludzk� wielkie, pot�ne obrazy, jak mog�a oddzia�ywa� w spos�b wyja�niaj�cy, gdy chodzi o odnalezienie przez cz�owieka zwi�zku z ca�ym �wiatem, z kosmosem, z chronologicznym porz�dki...
jangan