Myśleć sercem - Rudolf Steiner.txt

(160 KB) Pobierz
Rudolf Steiner - My�le� sercem
      Rudolf Steiner
      Kalendarium
      1861 Rudolf Steiner przychodzi na �wiat 25 lub 27 lutego w Kraljevec 
      (�wczesne Austro-W�gry, dzi� Chorwacja) jako syn urz�dnika austriackiej 
      kolei Johanna Steinera i Franciski Steiner z domu Blie. Dzieci�stwo sp�dza 
      niedaleko Wiener-Neustadt w Pottschach oraz Neud�rfl (tam ucz�szcza do 
      szko�y wiejskiej).
      1872 Rozpoczyna nauk� w tzw. Realschule (szkole realnej), kt�r� ko�czy 
      matur� z wyr�nieniem w 1879 r.
      1879 Rozpoczyna studia na Politechnice Wiede�skiej. Studiuje pocz�tkowo 
      matematyk� i przyrodoznawstwo, ale p�niej po�wi�ca si� r�wnie� studiom 
      literacko-historycznym i filozoficznym. W Wiedniu zaprzyja�nia si� z 
      germanist� i badaczem tw�rczo�ci Goethego, Karlem Juliusem Schr�erem 
      (1825-1900), pod wp�ywem kt�rego zajmuje si� intensywnymi studiami nad 
      ca�� tw�rczo�ci� Goethego. Schr�er poleca dwudziestoletniego Steinera 
      Josephowi Kurschnerowi, kt�ry pracuje dla wydawnictwa Deutsche National 
      Literatur nad zbiorowym wydaniem dzie� Goethego.
      1881 Steiner zajmuje si� opracowaniem podstaw �wiatopogl�du Goethego w 
      oparciu o jego teorie filozoficzno-poznawcze.
      1886 Ukazuje si� w druku jego praca Grundlinien einer Erkenntnistheorie 
      der Goetheschen Weltanschaung (Podstawy teorii poznania �wiatopogl�du 
      Goethego). Dzi�ki tej rozprawie Steiner otrzymuje propozycj� pracy w 
      Weimarze przy opracowaniu popularnego wydania naukowych dzie� Goethego w 
      ramach tzw. Sophien-Ausgabe.
      1890 Steiner przenosi si� do Weimaru, gdzie podejmuje prac� w archiwum 
      Goethego i Schillera. Kontynuuje swoje badania nad tw�rczo�ci� Goethego. W 
      tym czasie pracuje r�wnie� nad przedstawieniem swojego �wiatopogl�du 
      opartego na intuitywnym poznaniu �wiata nadzmys�owego.
      1891 Uzyskuje doktorat z filozofii na Uniwersytecie w Rostocku. Jego 
      rozprawa doktorska Die Grundfrage der Erkenntnistheorie mit besonderer 
      R�cksicht auf Fichtes Wissenschftslehre ukazuje si� w 1892 roku w 
      poszerzonej formie jako Wahrheil und Wissenschaft (Prawda a nauka).
      1893 Wydaje swoje g��wne dzie�o filozoficzne Philosophie der Freiheit 
      (Filozofia wolno�ci).
      1895 Ukazuje si� ksi��ka Friedrich Nietzsche, ein K�mpfer gegen seine 
Zeit.
      1897 Wieloletnie studia nad tw�rczo�ci� Goethego przedstawia w pracy 
      Goethes Weltanschaung (�wiatopogl�d Goethego). Steiner przenosi si� do 
      Berlina, gdzie przez trzy lata redaguje Magazin f�r Literatur. W okresie 
      tym staje si� znacz�c� postaci� w intelektualnym �yciu stolicy.
      1899 Po�lubia Ann� Eunicke (1853-1911). Rozpoczyna wyk�ady na Berli�skiej 
      Wszechnicy Robotniczej.
      1901 Publikacja jego kolejnej rozprawy Welt � und Lebensanschaungen im 19. 
      Jahrhundert oraz Die Mystik im Aufgang des neuzeitlichen Geistesleben. W 
      tej oraz w nast�pnych swoich pracach opisuje badania �wiata duchowego, 
      kt�re oparte zosta�y na racjonalnym post�powaniu prowadz�cym do poznania 
      nadzmys�owego metod� przyrodoznawcz�. W nast�pnych latach powstaj� jego 
      kolejne prace: 1902 � Das Christentum als mystische Tatsache 
      (Chrze�cija�stwo jako fakt mistyczny); 1904 � Theosophie (Teozofia); 1905 
      � Wie erlangt man Erkenntnisse der h�heren Welten (Jak osi�gn�� poznanie 
      wy�szych �wiat�w); 1908 � Aus der Akasha-Chronik (Z kroniki akasza), Die 
      Stufen der h�heren Erkenntnis (Stopnie wy�szego poznania); 1910 -Die 
      Geheimwissenschaft im Umriss (Wiedza tajemna w zarysie). W latach 1910 � 
      1913 tworzy cztery dramaty sceniczne: 1910 - Die Pforte der Einweihung 
      (Wrota wtajemniczenia); 1911 � Die Pr�fung der Seele (Egzamin duszy); 1912 
      � Der H�ter der Schwelle (Stra�nik progu); 1913 � Der Seelen Erwachen 
      (Przebudzenie duszy).
      1902 Wst�puje do Towarzystwa Teozoficznego, z kt�rym pozostaje zwi�zany do 
      1913 r.
      1912 Przy wsp�pracy Marii von Sievers opracowuje podstawy eurytmii.
      1913 Ko�czy si� okres jego dzia�alno�ci w Towarzystwie Teozoficznym. 
      Steiner wyst�puje z niego wraz z wi�kszo�ci� niemieckich teozof�w i 
      zak�ada Towarzystwo Antropozoficzne. Antropozofii po�wi�ca ca�e swoje 
      p�niejsze �ycie.
      1913 Pocz�tek pracy nad budow� pierwszego Goetheanum, o�rodka ruchu 
      antropozoficznego. Od 1913 roku Steiner wi��e swoj� dzia�alno�� z ma�� 
      miejscowo�ci� Dornach, ko�o Bazylei. Ta szwajcarska miejscowo�� zosta�a 
      wybrana na siedzib� Towarzystwa Antropozoficznego po odmowie w�adz 
      niemieckich na lokalizacj� w okolicy Monachium. Pierwsze Goetheanum, 
      budowla, w kt�rej R. Steiner zawar� wszystkie swoje do�wiadczenia i ca�� 
      wiedz� duchow� by�a wielkim dzie�em artystycznym. Przy jej powstaniu 
      realizowane by�y nowe teorie barw i proporcji wywodz�ce si� z prac nad 
      dzie�ami Goethego. T� prac� da� impuls do rozwoju nowych pr�d�w w 
      architekturze, rze�bie i malarstwie.
      1914 Po�lubia Mari� von Sievers. Dornach staje si� centrum jego 
      dzia�alno�ci. W okresie 1914-1922 kontynuuje prac� nad budow� Goetheanum. 
      Wszystkie projekty architektoniczne do tej wielkiej budowli wykonuje sam 
      wed�ug swoich zasad. W wyniku podpalenia w noc sylwestrow� 1922/23 prawie 
      uko�czone dzie�o doszcz�tnie p�onie. Drugie Goetheanum budowano ju� po 
      �mierci Steinera, ale wed�ug jego projekt�w � z betonu.
      1919 Swoimi wyk�adami o zasadach tr�jpodzia�u spo�ecznego daje impuls do 
      rozwoju pedagogiki opartej na nowych zasadach. Prowadzi wyk�ady dla 
      wychowawc�w i rodzic�w. Zak�ada w Stuttgarcie pierwsz� Woln� Szko�� 
      Waldorfsk� (nazwa pochodzi od fabryki Waldorf-Astoria, gdzie prowadzi� 
      wyk�ady dla robotnik�w).
      1920 W Domach prowadzi pierwszy kurs medyczny dla lekarzy. Ten cykl 
      dwudziestu wyk�ad�w rozpoczyna aktywn� prac� nad stworzeniem podstaw 
      medycyny antropozoficznej. Pozostaje aktywny na polu pedagogiki. Zajmuje 
      si� r�wnie� naukami przyrodniczymi w �wietle wiedzy duchowej.
      1921 Tworzy podstawy eurytmii leczniczej, prowadzi wyk�ady dotycz�ce 
      spojrzenia z punktu widzenia wiedzy duchowej na nauki przyrodnicze, 
      histori�, nauki �cis�e i spo�eczne.
      1922 Podobnie jak w poprzednich latach prowadzi setki wyk�ad�w. 
      Wsp�dzia�a przy za�o�eniu Christengemeinschaft. P�onie pierwsze 
      Goetheanum.
      1923 Zniszczenie Goetheanum, jego wieloletniej pracy, prze�ywa Steiner 
      bardzo ci�ko. Pozostaje nadal aktywny. Rozwija podstawy medycyny 
      antropozoficznej, kontynuuje prac� pedagogiczn�. Tematy jego wyk�ad�w 
      rozszerzaj� si� na wci�� nowe obszary zagadnie�. Od 24.XII.1923 do 
      1.I.1924 uczestniczy w za�o�eniu Powszechnego Towarzystwa 
      Antropozoficznego i zostaje jego przewodnicz�cym.
      1924 W Kobierzycach ko�o Wroc�awia 7-16 VI prowadzi kurs rolniczy, kt�ry 
      staje si� impulsem i podstaw� rozwoju rolnictwa biodynamicznego, opartego 
      na wiedzy duchowej i traktuj�cego Ziemi� jako �ywe jestestwo duchowe.
      1924 We wrze�niu ci�ka choroba zmusza go do przerwania dzia�alno�ci 
      publicznej. Pomimo to pozostaje aktywny. Razem z It� Wegman pracuje w 
      dziedzinie medycyny, kontynuuje prace z zakresu pedagogiki. Opracowuje 
      plany i szkice do budowy drugiego Goetheanum.
      1925 Jest ju� bardzo ci�ko chory. Wraz z It� Wegman ko�czy ksi��k� 
      Grundlegendes f�r eine Erweiterung der Heilkunst nach 
      geisteswissenschaftlichen Erkenntnissen (Podstawy sztuki leczenia 
      poszerzonej wiedz� duchow�). Pracuje do ostatnich dni �ycia nad swoj� 
      biografi�, opisan� w niedoko�czonej ksi��ce Mein Lebensgang (Moja droga 
      �ycia) oraz nad dzie�em Anthroposophische Leits�tze (Antropozoficzne my�li 
      przewodnie).
      Umiera 30 III 1925 r. w swoim atelier przy Goetheanum.
      Wstecz / Spis tre�ci / Dalej
      Duchowy obraz walki Archanio�a Micha�a ze Smokiem
      Drodzy przyjaciele. Gdy dzisiaj w niekt�rych ko�ach mowa jest o 
      antropozofii, to obok wielu b��dnych wypowiedzi pojawiaj� si� r�wnie� 
      opinie, �e antropozofia jest zbyt intelektualna, �e za bardzo apeluje do 
      wiedzy naukowej i w zbyt ma�ym stopniu zwraca si� do potrzeb 
      uczuciowo-sercowej sfery w duszy cz�owieka. Dlatego te� jako temat tego 
      cyklu wyk�ad�w, kt�ry ku mojemu wielkiemu zadowoleniu znowu mog� prowadzi� 
      dla Was w Wiedniu, wybra�em: "Antropozofia i duchowo�� cz�owieka".
      Duchowo�� cz�owieka by�a ukryta przed poznaniem przez ostatnie trzy do 
      czterech stuleci ze wzgl�du na intelektualny rozw�j cywilizacji. Nie 
      nale�y si� jednak zniech�ca�, lecz wci�� trzeba podkre�la�, �e cz�owiek 
      nie powinien tkwi� przy czczym, suchym my�leniu i swoich zapatrywaniach. A 
      jednak, je�li chodzi o poznanie, to opiera si� ono wy��cznie na takim 
      rozumowaniu. Z drugiej strony ci�gle podkre�la si�, �e duchowo�� ludzka 
      musi zdoby� swoje prawa; jednak nie daje si� jej tych praw. Przy ka�dej 
      okazji odmawia si� jej mo�liwo�ci zdobycia jakiegokolwiek zwi�zku z 
      tajemnicami �wiata; ogranicza si� j� do tego, co stanowi wy��cznie 
      osobiste sprawy ludzi, do decydowania jedynie o najbardziej osobistych 
      sprawach ludzkich. Dzisiaj chcemy m�wi� - jako pewien rodzaj historycznego 
      wspomnienia - jak duchowo�� cz�owieka mog�a przemawia� w dawnych czasach 
      rozwoju ludzko�ci r�wnie� w sensie poznawczym, jak mog�a wyczarowywa� 
      przed dusz� ludzk� wielkie, pot�ne obrazy, jak mog�a oddzia�ywa� w spos�b 
      wyja�niaj�cy, gdy chodzi o odnalezienie przez cz�owieka zwi�zku z ca�ym 
      �wiatem, z kosmosem, z chronologicznym porz�dki...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin