Socjologia.pdf

(3005 KB) Pobierz
426422247 UNPDF
SOCJOLOGIA OGÓLNA – ćwiczenia
Wprowadzenie:
SOCJOLOGIA → nauka o zbiorowości; wg J. Szczepańskiego: o tworzeniu się zbiorowości, ich strukturze,
procesach zachodzących w tych zbiorowościach
przedmiot badań: istota społeczna w swoim społecznym otoczeniu
socjologia – diagnoza życia społecznego
1837 r. – „Kurs filozofii pozytywnej” A. Comte – podzielił socjologię na kilka poddziedzin:
Socjologia ogólna:
socjologia społeczna
dynamika społeczna
Socjologia szczegółowa:
socjologia miasta
socjologia pracy
socjologia wsi i rolnictwa
socjologia wiedzy
socjologia religii
socjologia antropologii społecznej itd.
Inne dyscypliny:
socjologia stresu
socjologia wolnego czasu
Funkcje socjologii:
diagnostyczna, krytyczna
prognostyczna (krótkoterminowa)
teoretyczna
socjotechniczna (co zrobić, aby coś się stało; zachowanie się masy)
demaskatorska
ideologiczna
1. Jednostka jako istota społeczna
Jednostka w społecznym otoczeniu. Człowiek w perspektywie socjobiologii. Socjalizacja. Wpływ kręgów
społecznych na socjalizację jednostki. Pojęcie osoby w antropologii i socjologii. Osobowość społeczna.
Kulturowe uwarunkowania a typy osobowości.
B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii
SOCJALIZACJA → złożony wielostronny proces uczenia się, który sprawia, że człowiek z istoty biologicznej
staje się istotą społeczną (przynależną do określonego społeczeństwa i kultury)
rola socjalizacji w procesie kształtowania osobowości człowieka – upodabnianie ich do innych w
otoczeniu
Wpływ na jednostkę wywierają:
instytucje – rodzina, szkoła, kościół, inne
grupy rówieśnicze, przyjaciele
organizacje, miejsca, otoczenie
Na drodze socjalizacji uczymy się:
podstaw interakcji społecznych – systemy znaczeń, znaki (język, symbole) i posługiwanie się nimi
normy i wzory zachowań np. zaspokajanie potrzeb biologicznych, reakcje emocjonalne, zachowanie i
rozpoznawanie różnych sytuacji, wartości
wartości
umiejętność posługiwania się przedmiotami
kształtowanie własnej osobowości i określanie własnej tożsamości
Trzy mechanizmy socjalizacji:
wzmacnianie – wynagradzanie i karanie
naśladowanie – podejmowanie wzorców
przekaz symboliczny – pouczenia słowne otoczenia oraz teksty pisane
Rodzaje socjalizacji:
SOCJALIZACJA PIERWOTNA (socjalizacja początkowa):
w okresie dzieciństwa, jednostka staje się członkiem społeczeństwa
wzory zachowań i podstawowe role społeczne
kształtowanie osobowości podstawowej
uczucia, więź emocjonalna z rodzicami
przejmowanie sposobu widzenia, wartości, postaw i wzorów zachowania od rodziców
pod koniec pojawia się „uogólniony inny” ; odkrycie ogólnospołecznych reguł – internalizacja
SOCJALIZACJA WTÓRNA:
wprowadzenie człowieka w elementy życia społecznego
szkoła, nauka
człowiek dokonuje wyborów
nie wymaga więzi emocjonalnej
czasem naśladowanie mechanizmów socjalizacji pierwotnej
kształtuje się osobowość modalna
INTERNALIZACJA → najważniejszy aspekt socjalizacji, proces uwewnętrznienia przez jednostkę elementów
rzeczywistości społecznej (wartości, normy, role, sposoby zachowania się oraz interpretacji świata) właściwych
rodzinie, grupom społecznym, społeczeństwo, którego jest członkiem; zinternalizowane treści uznaje ona za
swoje własne, obiektywne i obowiązujące
RESOCJALIZACJA → naśladowanie mechanizmów socjalizacji pierwotnej; cel: przemiana człowieka,
wymazanie ze świadomości dotychczasowych treści i wprowadzanie nowych; przekształcenie obrazu świata i
siebie samego
ROLE SPOŁECZNE → wzory zachowań odnoszące się do różnych pozycji ludzi w zbiorowościach
OSOBOWOŚĆ → nie jest zbiorem przypadkowych cech, ale całością nadającą zachowaniom człowieka
jednolitość i wewnętrzną spójność
Na osobowość człowieka składa się:
sposób reagowania ruchowego i emocjonalnego
wyobraźnia i pamięć
postawy, motywacje, dążenia, zainteresowania
postrzeganie siebie i otoczenia
pragnienia
dręczące konflikty, życie osobiste i wewnętrzne
zachowania społeczne
OSOBOWOSC PODSTAWOWA → elementy osobowości występujące u przedstawiciela danej kultury
(zharmonizowanych z jej instytucjami); podłoże postaw uczuciowych i systemu wartości zbiorowości
różnice w osobowościach podstawowych – różnice w wychowywaniu dzieci
OSOBOWOŚĆ MODALNA → typ osobowości występujący najczęściej w danej zbiorowości (populacji)
Osobowość człowieka nowoczesnego:
otwartość na nowe doświadczenia
łatwość akceptacji zmian – innowacyjności, gotowość podejmowania ryzyka
rozbudzona potrzeba osiągnięć
negowanie fatalizmu, przekonanie o możliwości zapanowania nad siłami przyrody
orientacja na teraźniejszość i przyszłość
aspiracje oświatowe i zawodowe
dążenie do zdobywania szerokich informacji
umiejętność kalkulowania i przewidywania
nastawienie liberalne i demokratyczne
POZYCJA SPOŁECZNA → sposób usytuowania człowieka w zbiorowości
Rodzaje pozycji społecznych:
przypisane - na ich zajmowanie człowiek nie ma wpływu; wyznaczone bez udziału woli wraz z
urodzeniem
osiągane – człowiek sam je zdobywa lub zostają mu narzucone, lecz ma na to jakiś wpływ
ROLA SPOŁECZNA → zespół praw i obowiązków związanych z daną pozycją; schemat zachowania
związanego z pozycją; (scenariusz pozycji – wyznacznik sposobu zachowania się)
Trzy elementy konstrukcyjne roli:
zachowania nakazane
zachowania zakazane
margines swobody *(poszczególne role różnią się szerokością marginesu swobody)
KONFLIKT RÓL → różne role wymagają w tym samym czasie sprzecznych ze sobą zachowań
DOBÓR RÓL → sposób minimalizacji konfliktów ról – pozycje osiągane dobierane tak, aby pasowały do
pozostałych
Dwa kierunki zainteresowań rolą społeczną:
1) podejście funkcjonalno - strukturalne:
role jako czynniki porządkujące rzeczywistość społeczną i składniki struktury społecznej
normy obyczajowe (zachowanie się w różnych sytuacjach)
role jako czynnik stabilizacji społecznej
coś zewnętrznego w stosunku do człowieka – gotowe, narzucone bądź przyjęte ubrania –
gorsety
zbiorowość rozumiana jako układ ról – rozumienie struktury społecznej jako układu ról
2) podejście interakcyjne:
role społeczne jako coś gotowego, z zewnątrz narzuconego człowiekowi lub powstałego w
procesach międzyosobniczych reakcji
jak odgrywane są role, a nie jakie są
nie ważne miejsce roli w strukturze, lecz to, jak jest odgrywana przez poszczególne osoby
Rola społeczna a osobowość:
osobowość człowieka ma wpływ na sposób odgrywania roli
człowiek ucząc się ról czyni je elementami struktury własnej osobowości
wpływ odgrywanych ról na osobowość jest silniejszy niż wpływ osobowości na role
KONTRSOCJALIZACJA → kultywowanie przeciwnych reguł i wzorów niż te uznawane przez grupy, od
których chcemy się dystansować, będące naszymi negatywnymi grupami odniesienia (stajemy się takimi, jakimi
społeczeństwo nie chciałoby nas widzieć; socjalizacja dewiacyjna)
PRÓZNIA SOCJOLOGICZNA → pusta przestrzeń miedzy publiczną sferą polityki a prywatną sferą
rodzinna, która zazwyczaj jest wypełniana przez dobrowolne stowarzyszenia
SOCJALIZACJA ODWROTNA → sytuacja spotykana w warunkach szybkiej zmiany kulturowej, kiedy
młode pokolenie stara się wdrożyć tradycjonalnie nastawione pokolenie starsze do nowych wzorów
kulturowych: stylów bycia, mówienia, ubierania się, rozrywki, twórczości artystycznej itp. (młodsze pokolenie
socjalizuje pokolenie starsze („Pokolenie X”), „zeros” np. osoby z pewnego pokolenia nie umieją obsłużyć
video, komputera)
SOCJALIZACJA ANTYCYPUJĄCA, WYPRZEDZAJĄCA → istnieją grupy społeczne, do których
chcielibyśmy należeć; naśladowanie, aspirowanie do pewnej grupy – cechy zewnętrzne, sposoby zachowania
itd.; naśladowanie reguł i wzorów, a zwłaszcza sposobu i stylu życia środowisk, do których aspirujemy i w
których chcielibyśmy zostać zaakceptowani
AKULTURACJA → wdrażanie jednostki do nowego kręgu kultury:
kompetencja jednokulturowa – przyswojenie idei, przekonań, norm, wartości, symboli
charakterystycznych dla tylko jednej, konkretnej kultury
kompetencja wielokulturowa – (kosmopolityczna) znajomość i umiejętność stosowania wielu różnych
wzorów życia i różnorodnych idei pochodzących z kilku kultur
Czy jednostka może obyć się bez socjalizacji? Stanowiska mówiące o socjalizacji:
socjalizacja niezbędna do istnienia człowieka w pełni, jako istoty biologicznej i społecznej
behawioryzm – proces uczenia się, system nagród i kar
psychoanaliza (Freud) – w człowieku istnieją dwie siły, które się nawzajem zwalczają:
id (to) – coś, co wynika z biologii człowieka
superego – przekaz społeczny (sumienie)
<ego> - nasza osobowość
SUPEREGO → domena osobowości, w której zakodowane zostają reguły kulturowe – nakazy i zakazy
dotyczące właściwego postępowania – powodujące dyskomfort psychiczny, zwany poczuciem winy lub wstydu,
w przypadku ich naruszenia
UOGÓLNIONY INNY → to termin używany w socjologii i psychologii społecznej, określający ogólne reguły
społeczne, normy i wartości, które jednostka społeczna zaczyna dostrzegać w procesie socjalizacji wtórnej i
pojmować, że reguły, według których działa, nie są regułami tylko jej znaczących innych, czyli bliskich osób, z
którymi się utożsamia, ale są one ogólnie przyjęte w społeczeństwie.
ZNACZACY INNY → osoba znacząca – osoba, która w procesie socjalizacji odgrywa istotna rolę przy
kształtowaniu się osobowości jednostki społecznej, w socjalizacji pierwotnej są to rodzice lub rzadziej
opiekunowie, w socjalizacji wtórnej mogą to być inne osoby wywierające znaczny wpływ na system wartości
lub wzorce zachowań jednostki – nauczyciele, księża, zwierzchnicy w pracy zawodowej, małżonkowie –
zależnie od sytuacji, w jakiej znalazła się jednostka, oraz od wcześniej już ukształtowanych struktur osobowości,
od znaczących innych jednostka społeczna uczy się, często poprzez naśladownictwo, odgrywania podstawowych
dla danego społeczeństwa ról społecznych
STOSUNEK SPOŁECZNY (P. Sztompka) → normatywnie określony schemat oczekiwanych interakcji
między partnerami zajmującymi pewne pozycje społeczne i pełniącymi związane z nimi role
M. Mauss, Socjologia i antropologia
imię jednostki nie było przyporządkowane jej konkretnie, lecz określonej pozycji społecznej (imiona
zmieniają się)
indywidualność uzależniona od grupy społecznej
chrześcijaństwo – chęć bycia niezależnym
D. Morris, Ludzkie zoo, Naga małpa
Cechy uzyskane przez człowieka w drodze ewolucji:
owłosienie (mniejsze)
dwunożny chód
wyprostowana postawa
częściowo roślinożerny i mięsożerny (współpraca)
podział ról: kobieta, mężczyzna (związek monogamiczny)
człowiek rozwinął możliwości zabijania chęcią zdobywania pożywienia
nasze zachowania uwarunkowane przez biologię
rozwój mózgu człowieka do 23 roku życia
długi proces socjalizacji
Treści ogólne:
bezosobowe relacje międzyludzkie – kontrola społeczna
podwójny status – wpływ na nasze zachowanie społeczne (nie ma barier zachowania w stosunku do
obcych)
altruizm
„prawa izolujące”, wojna
walka o status, zastępstwo superstatusu (skutki społeczne, polityczne)
wytwarzanie się odrębnej kultury, symboliki, obyczajów
niemożliwe jest utworzenie społeczeństwa globalnego
dekalog dominacji; cechy: zjawisko patologicznej władzy, podejmowanie decyzji przy minimum
informacji
plemię – superplemię – zaniedbanie życia rodzinnego (dopiero w społeczeństwie przemysłowym)
zjawisko naśladowania statusu
konsekwencje: frustracja ludzi, przeadresowanie agresji, samobójstwo, samobójstwo rozszerzone
ewolucja kulturowa wyprzedziła ewolucję biologiczną
SOCJOBIOLOGIA → system badań wszelkich form zachowania społecznego zarówno u zwierząt jak u
człowieka (ugruntowana na naukach społecznych)
R. Trivers:
zaszokowanie – wzór stanie się nieprawdziwym, nie będą podejmowane postawy altruistyczne
gwałt jest zjawiskiem naturalnym – samiec pokazuje, że ma dobry materiał genetyczny)
E. O. Wilson :
jeden z ojców socjobiologii
„O naturze ludzkiej” 1978
Konrad Zachariasz Lorenz
czym się różni homo sapiens od drapieżnika
„O agresji”, „Tak zwane zło”
Współcześni: Van den Bergh, Raymond, B. Szacka
Podział socjobiologii ze względu na przedmiot zainteresowania:
*(wykształcił się po II wojnie światowej)
pop – człowiek; nie ma narzędzi, obserwacja porównawcza, międzykulturowa
narrow – inne zwierzęta społeczne niż człowiek (owady, ssaki); metody matematyczne, predykcje,
prognozy
Socjobiologia opiera się na czterech filarach:
I. Karol Darwin – przyjęta teza; człowiek podlega ewolucji – pochodzi od zmodyfikowanych gatunków
II. William Hamilton teza łącznej wartości dostosowawczej (inclusive fitness)
Trzy tezy Hamiltona:
1) jednostką doboru naturalnego u wszystkich gatunków społecznych nie jest jednostka, grupa,
populacja ani gatunek, lecz gen
R. Dawkins „Samolubny gen” – rozpatrywanie człowieka tak jak inne gatunki; wehikuły
genów; przekazanie w przyszłość genów; jesteśmy maszynami genetycznymi
2) przekazanie jak największej ilości swoich kopii w przyszłość (podstawowy mechanizm
wyjaśniający zachowania społeczne)
3) nosiciele tych samych kopii genów są osobnikami ze sobą spokrewnionymi – promowanie
osobników spokrewnionych (nie wyjaśnia zachowań altruistycznych)
III. R. Trivers – teoria optymizacji – altruizm twardy, altruizm odwzajemniony
IV. M. Smith – teoria gier – zjawisko kultury i konfliktów
F. Znaniecki, Ludzie teraźniejsi, a cywilizacja przyszłości
osobowość kulturalna człowieka składa się z różnych aktywnych układów
człowiek kształtuje samego siebie jako istotę społeczną
organizm umożliwia życie kulturalne i jego istnienie, ale nie determinuje go
sposób, w jaki człowiek zdobywa środki dla swojego utrzymania warunkuje całokształt jego
osobowości
w procesie socjalizacji istnieje pewna natura wrodzona człowieka, oraz spora doza indywidualności
niesprawdzalnej i niedefiniowalnej przez naturę
część osobowości kulturalnej – osobowość społeczna wymagana do uzyskania osobowości kulturalnej
biologia ludzka wpływa na osobowość kulturalną
osobowość poznawczą nabywamy w toku uczenia się (wtórna)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin