1. Cel ćwiczenia
Celem ćwiczenia jest praktycznie zapoznanie się z niektórymi operacji wykonywanymi w ramach naprawy zespołów układu hamulcowego pojazdów samochodowych.
2. Część teoretyczna
Eksploatacja pojazdów samochodowych wiąże się z kontrolą i naprawą poszczególnych układów oraz ich podzespołów. Jednym z takich układów jest jakże ważny układ zwany hamulcowym , w skład którego wchodzi : pompa hamulcowa, przewody ciśnieniowe, cylinderki hamulcowe, tarcze hamulcowe, bębny hamulcowe, klocki hamulcowe, szczęki hamulcowe .
W ramach ćwiczenia należało dokonać weryfikacji wybranych elementów układu napędowego czyli określić rodzaj uszkodzenia oraz w sprawozdaniu przedstawić sposoby ich naprawy.
Wykaz elementów należących do układu hamulcowego :
I . Pompa hamulcowa:
Rys. 1. Pompa hamulcowa.
a) Zużyte uszczelki tłoczka pompy hamulcowej (rys.1. w środku pompki),
Stwierdzono:
Po uruchomieniu pompy za pomocą dźwigni hamulca ciśnienie nie narasta w układzie i nie działają hamulce, dźwignia hamulca „wpada” gwałtownie do końca obszaru działania .
Naprawa:
Czynnością jaką należy wykonać jest wymiana zespołu uszczelniaczy na tłoczku pompy w celu uszczelnienia układu. Dokonać tego można za pomocą specjalnego zestawu naprawczego (rys.2.) którego można kupić w dowolnym sklepie z częściami samochodowymi. Demontaż i wymontowanie zarówno pompy z pojazdu jak i tłoczka z pompy zależy od typu i rodzaju pompy.
Rys.2..Zestaw naprawczy pompy hamulcowej.
b) Zużycie powierzchni wewnętrznej pompy która współpracuje z tłoczkiem (rys.1.),
Podczas uruchamiania hamulca dźwignia hamulca łatwo daje się wcisnąć do końca zakresu swojego działania, hamulce nie działają
Jednym wyjściem jest naprawa gładzi pompy poprzez jej regeneracje i ponowne wypolerowanie i dopasowanie do tłoczka, bądź też wymiana pompy hamulcowej w całości na nową .
II . Cylinderki hamulcowe (używane przy zastosowaniu hamulców bębnowych):
.
Rys.3..Cylinderek hamulcowy.
a) Zużyte uszczelki cylinderka hamulcowego (rys.3. w środku elementu),
Brak ciśnienia potrzebnego do działania elementu, wycieki płynu hamulcowego z tłoczka.
Poprzez naprawę tłoczka (rys.3.) rozumiemy wymianę uszczelniaczy wewnątrz za pomocą zestawu naprawczego przedstawionego na rys.4.
1
2
Rys.4..Zestaw naprawczy tłoczka hamulcowego:
1- Uszczelnienia, 2-sprężyna.
III . Zaciski hamulcowe :
a) Zużyte uszczelki i tłoczek zacisku hamulcowego ,
Rys.5..Zacisk hamulcowy.
Brak ciśnienia potrzebnego do działania zacisku, wycieki płynu hamulcowego pomiędzy uszczelnieniami tłoczka przez co układ nie działa prawidłowo.
Zacisk hamulcowy naprawia się poprzez wymianę uszczelnień oraz poprzez wymianę tłoczka(rys.6.) jeżeli jest to konieczne (tłoczek przed zamontowaniem trzeba dokładnie wyczyścić i wypolerować).
IV . Tarcze hamulcowe (przednie oraz tylne) :
a) Zużyte tarcze hamulcowe ,
a) b)
Rys.6..Tarcze hamulcowe:
a)tylne, b)przednie .
Nierówna powierzchnia współpracującej części tarczy (rys.6.) z klockami przez co podczas hamowania odczuwamy na pedale hamulca pulsacje i powoduje to szybsze zużywanie się klocków hamulcowych . Nierówności mogą być spowodowane tym iż klocki hamulcowe nie były zmienione w odpowiednim czasie i następowała współpraca metalowej części klocka z tarczą. Pęknięcia na powierzchni tarczy spowodowane przegrzaniem tarczy na skutek intensywnego hamowania.
W takim przypadku należy albo wymienić zużyte tarcze bądź jeżeli są w miarę grube można je wyrównać za pomocą obróbki skrawaniem aby uzyskać gładką i równą powierzchnię współpracy
V . Bębny hamulcowe :
a) Zużyte bębny hamulcowe ,
Rys.7..Bębny hamulcowe .
Nierówna powierzchnia współpracującej części bębna (rys.7.) ze szczękami przez co podczas hamowania odczuwamy na pedale hamulca pulsacje, stykająca się szczęka z bębnem podczas hamowania wydaje niepożądany dźwięk . Pęknięcia elementu spowodowane przegrzewaniem się materiału bębna podczas intensywnego hamowania.
Bęben może zostać naprawiony tak jak i tarcza czyli poprzez proces obróbki skrawaniem jeżeli jego grubość pozwala nam na to, w przeciwnym wypadku bęben należy wymienić na nowy.
VI . Klocki hamulcowe (przednie oraz tylne) :
a) Zużyte klocki hamulcowe ,
Rys.8..Przykładowe rysunki klocków hamulcowych .
Rys.9..Przykładowy rysunek zużytego klocka hamulcowego.
Wyrwy na powierzchni klocka spowodowane być może współpracą z nierównym bębnem lub tarczą hamulcową. Niski poziom materiału ciernego .
Klocki hamulcowe są elementami gdzie nie ma mowy o żadnej regeneracji bądź też o naprawie. Kiedy klocek zużyje się do pewnej granicznej grubości materiału ciernego jest po prostu wymieniany na nowy.
VII . Szczęki hamulcowe :
a) Zużyte szczęki hamulcowe ,
Rys.10..Szczęki hamulcowe przykładowych pojazdów.
Nadmierne zużycie okładzin ciernych gdzie nity trzymające okładzinę niekiedy wystają ponad nią i powodują uszkodzenie bębna.
W przypadku szczęk można albo wymienić okładziny mocując nowe za pomocą połączeń nitowanych albo też kupić nową szczękę i wymienić ją w całości w razie potrzeby.
VIII . Przewody hamulcowe :
Rys.11..Przewody metalowe.
Spiętrzenia na przewodach, otarcia, zagniecenia, wycieki.
W stosunku do przewodów należy je wymieniać ponieważ nie ma możliwości ich naprawy
...
mibmpsk