hamulce dabrowa.doc

(3060 KB) Pobierz
1

   1. Cel ćwiczenia

 

Celem ćwiczenia jest praktycznie zapoznanie się z niektórymi operacji wykonywanymi w ramach naprawy zespołów układu hamulcowego pojazdów samochodowych.

 

2.        Część teoretyczna

 

Eksploatacja pojazdów samochodowych wiąże się z kontrolą i naprawą poszczególnych układów oraz ich podzespołów. Jednym z takich układów jest jakże ważny układ zwany  hamulcowym , w skład którego wchodzi : pompa hamulcowa, przewody ciśnieniowe, cylinderki hamulcowe, tarcze hamulcowe, bębny hamulcowe, klocki hamulcowe, szczęki hamulcowe  .

W ramach ćwiczenia należało dokonać weryfikacji wybranych elementów układu napędowego czyli określić rodzaj uszkodzenia oraz w sprawozdaniu przedstawić sposoby ich naprawy.

              Wykaz elementów należących do układu hamulcowego :

 

I . Pompa hamulcowa:

Rys. 1. Pompa hamulcowa.

 

 

 

 

a)     Zużyte uszczelki tłoczka pompy hamulcowej (rys.1. w środku pompki),

 

              Stwierdzono:

Po uruchomieniu pompy za pomocą dźwigni hamulca ciśnienie nie narasta w układzie i nie działają hamulce, dźwignia hamulca „wpada” gwałtownie do końca obszaru działania .

             

              Naprawa:

Czynnością jaką należy wykonać jest wymiana zespołu uszczelniaczy na tłoczku pompy w celu uszczelnienia układu. Dokonać tego można za pomocą specjalnego zestawu naprawczego (rys.2.) którego można kupić w dowolnym sklepie z częściami samochodowymi. Demontaż i wymontowanie zarówno pompy z pojazdu jak i tłoczka z pompy zależy od typu i rodzaju pompy.

 

Rys.2..Zestaw naprawczy pompy hamulcowej.

 

b)     Zużycie powierzchni wewnętrznej pompy która współpracuje z tłoczkiem (rys.1.),

             

              Stwierdzono:

Podczas uruchamiania hamulca dźwignia hamulca łatwo daje się wcisnąć do końca zakresu swojego działania, hamulce nie działają

 

              Naprawa:

Jednym wyjściem jest naprawa gładzi pompy poprzez jej regeneracje i ponowne wypolerowanie i dopasowanie do tłoczka, bądź też wymiana pompy hamulcowej w całości na nową .

 

 

 

II . Cylinderki hamulcowe (używane przy zastosowaniu hamulców bębnowych):

 

.

Rys.3..Cylinderek hamulcowy.

   a) Zużyte uszczelki cylinderka hamulcowego (rys.3. w środku elementu),

 

              Stwierdzono:

Brak ciśnienia potrzebnego do działania elementu, wycieki płynu hamulcowego z oczka.

 

              Naprawa:

Poprzez naprawę tłoczka (rys.3.) rozumiemy wymianę uszczelniaczy wewnątrz za pomocą zestawu naprawczego przedstawionego na rys.4.

1





 



2

 

Rys.4..Zestaw naprawczy tłoczka hamulcowego:

1-     Uszczelnienia, 2-sprężyna.

 

III . Zaciski hamulcowe :

   a) Zużyte uszczelki i tłoczek zacisku hamulcowego ,

             

Rys.5..Zacisk hamulcowy.

              Stwierdzono:

Brak ciśnienia potrzebnego do działania zacisku, wycieki płynu hamulcowego pomiędzy uszczelnieniami tłoczka przez co układ nie działa prawidłowo.

              Naprawa:

Zacisk hamulcowy naprawia się poprzez wymianę uszczelnień oraz poprzez wymianę tłoczka(rys.6.) jeżeli jest to konieczne (tłoczek przed zamontowaniem trzeba dokładnie wyczyścić i wypolerować).

 

IV . Tarcze hamulcowe (przednie oraz tylne) :

   a) Zużyte tarcze hamulcowe ,

a)              b)

Rys.6..Tarcze hamulcowe:

a)tylne,    b)przednie .

             

              Stwierdzono:

Nierówna powierzchnia współpracującej części tarczy (rys.6.) z klockami przez co podczas hamowania odczuwamy na pedale hamulca pulsacje i powoduje to szybsze zużywanie się klocków hamulcowych . Nierówności mogą być spowodowane tym iż klocki hamulcowe nie były zmienione w odpowiednim czasie i następowała współpraca metalowej części klocka z tarczą. Pęknięcia na powierzchni tarczy spowodowane przegrzaniem tarczy na skutek intensywnego hamowania.

             

              Naprawa:

W takim przypadku należy albo wymienić zużyte tarcze bądź jeżeli są w miarę grube można je wyrównać za pomocą obróbki skrawaniem aby uzyskać gładką i równą  powierzchnię współpracy

 

V . Bębny hamulcowe  :

   a) Zużyte bębny hamulcowe ,

                    

 

 

Rys.7..Bębny hamulcowe .

 

 

 

              Stwierdzono:

Nierówna powierzchnia współpracującej części bębna (rys.7.) ze szczękami przez co podczas hamowania odczuwamy na pedale hamulca pulsacje, stykająca się szczęka z bębnem podczas hamowania wydaje niepożądany dźwięk . Pęknięcia elementu spowodowane przegrzewaniem się materiału bębna podczas intensywnego hamowania.

 

              Naprawa:

Bęben może zostać naprawiony tak jak i tarcza czyli poprzez proces obróbki skrawaniem jeżeli jego grubość pozwala nam na to, w przeciwnym wypadku bęben należy wymienić na nowy.

 

VI . Klocki hamulcowe (przednie oraz tylne)  :

   a) Zużyte klocki hamulcowe ,             

 

Rys.8..Przykładowe rysunki klocków hamulcowych .

Rys.9..Przykładowy rysunek zużytego klocka hamulcowego.

              Stwierdzono:

Wyrwy na powierzchni klocka spowodowane być może współpracą z nierównym bębnem lub tarczą hamulcową. Niski poziom materiału ciernego  .

              Naprawa:

Klocki hamulcowe są elementami gdzie nie ma mowy o żadnej regeneracji bądź też o naprawie. Kiedy klocek zużyje się do pewnej granicznej grubości materiału ciernego jest po prostu wymieniany na nowy.

 

VII . Szczęki hamulcowe  :

   a) Zużyte szczęki hamulcowe ,

Rys.10..Szczęki hamulcowe przykładowych pojazdów.

              Stwierdzono:

Nadmierne zużycie okładzin ciernych gdzie nity trzymające okładzinę niekiedy wystają ponad nią i powodują uszkodzenie bębna.

              Naprawa:

W przypadku szczęk można albo wymienić okładziny mocując nowe za pomocą połączeń nitowanych albo też kupić nową szczękę i wymienić ją w całości w razie potrzeby.

VIII . Przewody hamulcowe  :

 

Rys.11..Przewody metalowe.

 

Stwierdzono:

Spiętrzenia na przewodach, otarcia, zagniecenia, wycieki.

              Naprawa:

W stosunku do przewodów należy je wymieniać ponieważ nie ma możliwości ich naprawy

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin