Kolory dziecięcych emocji.pdf
(
65 KB
)
Pobierz
(Microsoft Word - Kolory dzieci\352cych emocji. O znaczeniu kolor\363w w rozwoju d\205)
Kolory dzieci
ħ
cych emocji.
O znaczeniu kolorów w rozwoju dziecka
Wra
Ň
liwo
Ļę
na barwy, nazywana cz
ħ
sto poczuciem koloru, nale
Ň
y do
tej samej kategorii wra
Ň
liwo
Ļ
ci, co słuch muzyczny. W du
Ň
ej mierze
jest cech
Ģ
wrodzon
Ģ
. Jednak, podobnie jak w przypadku słuchu
muzycznego, to od wpływu otoczenia (rodziny, nauczycieli) zale
Ň
y,
jak ta wra
Ň
liwo
Ļę
b
ħ
dzie kształtowana i doskonalona. Creative Park
firmy Canon stanowi unikalne miejsce poznawania barw. Poprzez zabaw
ħ
wspiera rozwój dzieci, odkrywaj
Ģ
c
ró
Ň
norodno
Ļę
kolorów, form i stylów.
Zahamowania i złe nawyki, jakich nabieramy w tym zakresie w trakcie wychowania i procesu edukacji (w
Polsce nastawionym niestety głównie na poznanie intelektualne) s
Ģ
niezwykle trudne do nadrobienia. Nie chodzi
tylko o prost
Ģ
umiej
ħ
tno
Ļę
rozró
Ň
niania kolorów, lecz o wra
Ň
liwo
Ļę
na sztuk
ħ
, estetyk
ħ
Ň
ycia codziennego -
przedmioty, którymi si
ħ
otaczamy, umiej
ħ
tno
Ļę
komponowania ubioru, itp. Pami
ħ
tajmy,
Ň
e „dzieci
ħ
ce zabawki
to pierwsze dzieła sztuki, z jakim styka si
ħ
dziecko”.
Kreatywny park
Creative Park Canona to miejsce, które wprowadza nas w niesko
ı
czony
Ļ
wiat kolorów. Oferuje jednocze
Ļ
nie
mas
ħ
inspiracji do zabawy. Dzieci maj
Ģ
szans
ħ
dotkn
Ģę
niezliczonych barw i bawi
ę
si
ħ
nimi. Zdobywaj
Ģ
niezb
ħ
dne do
Ļ
wiadczenie rozwijaj
Ģ
ce ich zmysły.
ĺ
wiat Creative Park oferuje ci
Ģ
gle nowe inspiracje dzi
ħ
ki
setkom wzorów i modeli. Towarzyszy nam w codziennych zabawach i podkre
Ļ
la wa
Ň
ne wydarzenia. To
Ļ
wietne
narz
ħ
dzie, które poprzez zabaw
ħ
wspiera rozwój naszych dzieci. W Creative Park kolory przybieraj
Ģ
konkretne
formy. Dzieci maj
Ģ
szans
ħ
obserwowa
ę
ich zestawienia i sposób wykorzystania. Znajdziemy tam kartki, wzory
zaprosze
ı
, kopert, papeterii, okładek do płyt CD, ramek do zdj
ħę
a nawet pudełek na prezenty. Nie brakuje
trójwymiarowych modeli przedstawiaj
Ģ
cych zwierz
ħ
ta, zabawki, dekoracje okoliczno
Ļ
ciowe, znane budowle
Ļ
wiata, pojazdy oraz formy z dziedziny nauki w ró
Ň
nym stopniu trudno
Ļ
ci dopasowanym do wieku u
Ň
ytkownika.
Co istotne, mamy do czynienia z bogactwem obrazów czerpi
Ģ
cych z wielu konwencji artystycznych. Dzi
ħ
ki nim
b
ħ
dziemy mogli stworzy
ę
trójwymiarowe obrazy, reliefy, orgiami, czy mozaiki. W Parku Kreatywnym kolory
faktycznie zostały o
Ň
ywione.
Pierwsze kroki w kolorach
Decyzje w kwestii wyboru zabawek, koloru tapety, ubra
ı
dziecka podejmuj
Ģ
najcz
ħĻ
ciej rodzice lub
opiekunowie. Warto, aby były to decyzje przemy
Ļ
lane.
ĺ
wiadome kształtowanie
Ļ
rodowiska dziecka przez
odpowiedni dobór kolorów w jego otoczeniu, kształtuje jego dalsz
Ģ
postaw
ħ
i wra
Ň
liwo
Ļę
.
Małe dzieci bardzo szybko zaczynaj
Ģ
postrzega
ę
pełen zakres kolorów. Ju
Ň
w pierwszym miesi
Ģ
cu
Ň
ycia
rejestruj
Ģ
barw
ħ
Ň
ółt
Ģ
, pomara
ı
czow
Ģ
, czerwon
Ģ
, turkusow
Ģ
, niebiesk
Ģ
, seledynow
Ģ
i purpurow
Ģ
. W drugim
miesi
Ģ
cu
Ň
ycia dziecko odró
Ň
nia kolor
Ň
ółty od zielonego, a miesi
Ģ
c pó
Ņ
niej
Ň
ółty od czerwonego. W 3 lub 4
miesi
Ģ
cu dziecko osi
Ģ
ga pełny poziom rozpoznawania barw, tak jak u dorosłego człowieka.
Niemowl
ħ
ta postrzegaj
Ģ
jako przyjemne i preferuj
Ģ
kolory ciepłe (czerwony,
Ň
ółty, pomara
ı
czowy). Według
bada
ı
, korzystny wpływ na nastrój niemowl
Ģ
t i małych dzieci wywieraj
Ģ
harmonijnie dobrane naturalne
odcienie ludzkiej skóry, a wi
ħ
c – be
Ň
, jasne odzienie ró
Ň
u, kolory potocznie nazywane kremowymi i cielistymi.
Kojarz
Ģ
si
ħ
one ze skór
Ģ
matki. Warto o tym pami
ħ
ta
ę
w czasach, kiedy jeste
Ļ
my poddani presji otaczania dzieci
zabawkami edukacyjnymi od pierwszych dni ich
Ň
ycia.
Du
Ň
e kontrasty kolorystyczne, barwy jaskrawe, szczególnie na przedmiotach poruszaj
Ģ
cych si
ħ
i błyszcz
Ģ
cych,
działaj
Ģ
, co prawda stymuluj
Ģ
co na mózg niemowlaka i małych dzieci, jednak ich nadmiar w otoczeniu mo
Ň
e
spowodowa
ę
zbyt du
Ň
e pobudzenie, a co za tym idzie problemy z zasypianiem, płaczliwo
Ļę
. Oczywi
Ļ
cie ju
Ň
w
tym wieku zaznaczaj
Ģ
si
ħ
indywidualne upodobania dotycz
Ģ
ce kolorów i ich ilo
Ļ
ci w otoczeniu. Dlatego wa
Ň
ne
jest obserwowanie reakcji niemowl
Ģ
t. Mo
Ň
e si
ħ
okaza
ę
Ň
e zamiast lekarstwa „na kolk
ħ
“, nieustanny płacz
dziecka pomo
Ň
e usuni
ħ
cie znad łó
Ň
eczka wiruj
Ģ
cej karuzeli w stu kolorach.
Smak kolorów
Ludzie reaguj
Ģ
na kolor na ró
Ň
nych poziomach. Organizm ludzki reaguje fizjologicznie - zmian
Ģ
ci
Ļ
nienia krwi,
przy
Ļ
pieszeniem oddechu, zaburzeniami równowagi, senno
Ļ
ci
Ģ
, pobudzeniem apetytu. Na kolory reagujemy
równie
Ň
w sposób uwarunkowany kulturowo - nauczyciele podkre
Ļ
laj
Ģ
bł
ħ
dy kolorem czerwonym, ta sama
barwa jest wykorzystywana w przypadku znaków ostrzegawczych. W ten sposób kultura wzmacnia nasz
Ģ
i tak
siln
Ģ
fizjologiczn
Ģ
reakcj
ħ
na kolor czerwony, który równie
Ň
w
Ļ
wiecie zwierz
Ģ
t jest kolorem ostrzegawczym.
Co za tym idzie, dobór kolorów mo
Ň
e wpływa
ę
na proces wychowawczy i na zachowanie dzieci.
• Czerwony - najsilniej wpływa na ludzk
Ģ
psychik
ħ
- pobudza, wzmaga apetyt (kolor stosowany w gastronomi,
jadalniach, kuchniach) przy
Ļ
piesza metabolizm. Stosowanie koloru czerwonego na du
Ň
ych powierzchniach w
pokojach dzieci
ħ
cych jest ryzykowne. Natomiast odpowiednio dobrane dodatki lub elementy pomagaj
Ģ
utrzyma
ę
dobry nastrój, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Czerwony jest symbolem
Ň
ycia (kolor krwi).
• Zielony - uspokaja, odpr
ħŇ
a wzrok (stosowany w salach operacyjnych), relaksuje. Odpowiednio wywa
Ň
ona
ilo
Ļę
sprzyja skupieniu. Kolor natury. Natomiast, co ciekawe, nadmiar zieleni mo
Ň
e wpływa
ę
depresyjnie.
• Niebieski - kolor orze
Ņ
wiaj
Ģ
cy, daj
Ģ
cy wra
Ň
enie chłodu, czysto
Ļ
ci (odstrasza owady) i oddalenia. Obni
Ň
a
ci
Ļ
nienie krwi i uspokaja.
• Jego odcie
ı
- granatowy - podnosi zdolno
Ļę
skupienia uwagi - nie bez przyczyny stosowany, jako kolor
mundurków szkolnych.
•
ņ
ółty - sprawia wra
Ň
enie ciepła, pobudza aktywno
Ļę
(chocia
Ň
nie tak silnie jak kolor czerwony).
• Pomara
ı
czowy - kolor pobudzaj
Ģ
cy. Kulturowo uznawany za symbol ognia i energii.
• Czarny - wzmacnia wra
Ň
enie ci
ħŇ
aru i przygn
ħ
bienia, mo
Ň
e bardzo negatywnie oddziaływa
ę
na osoby z
klaustrofobi
Ģ
.
• Ró
Ň
owy - symbolizuje miło
Ļę
. Kolor poprawiaj
Ģ
cy nastrój. Badania dowodz
Ģ
,
Ň
e kobiety (dziewczynki
równie
Ň
) reaguj
Ģ
silnie fizjologicznie na kolor ró
Ň
owy. Rozszerzone
Ņ
renice i mimika twarzy. Wykorzystywane
przez producentów zabawek, ubra
ı
i ksi
ĢŇ
ek dla dziewczynek.
Koloroterapia jest wykorzystywana w leczeniu zaburze
ı
rozwojowych m. in. stereotypii, ADHD, dysleksji.
Wiedza o wpływie kolorów na reakcje pomaga w kształtowaniu odpowiedniego otoczenia dzieci z takimi
problemami.
Wychowanie na pomara
ı
czowo
Kolory maj
Ģ
szczególne znaczenie w autoekspresji dziecka. Młodzi ludzie nadaj
Ģ
im silne znaczenie
emocjonalne. Przedszkolaki przypisuj
Ģ
barwno
Ļę
ró
Ň
nym poj
ħ
ciom i uczuciom. I tak, smutek bywa szary,
czarny, natomiast rado
Ļę
- czerwona i pomara
ı
czowa. Dzieci nadaj
Ģ
te
Ň
kolory abstrakcyjnym i niematerialnym
poj
ħ
ciom. Potrafi
Ģ
odpowiedzie
ę
na pytanie, jakiego koloru jest głos mamy, czy jaki kolor ma
Ļ
roda.
Cz
ħ
sto w rysunkach dzieci nieszcz
ħĻ
liwych, trapionych problemami powtarzaj
Ģ
si
ħ
kolory ciemne, brudne
fiolety, granaty. Nie nale
Ň
y jednak podnosi
ę
alarmu z powodu jednego czarno-szarego rysunku. By
ę
mo
Ň
e
dziecko namalowało po prostu wczorajsz
Ģ
burz
ħ
lub straszny sen, zagubienie zabawki. Pami
ħ
tajmy,
Ň
e
twórczo
Ļę
plastyczna jest dla dziecka sposobem odreagowanie stresu. Do
Ļ
wiadcza go w ró
Ň
nym stopniu ka
Ň
de
dziecko i czarno-szare rysunki nie musz
Ģ
Ļ
wiadczy
ę
o gł
ħ
bokiej traumie. W razie jakichkolwiek w
Ģ
tpliwo
Ļ
ci
dotycz
Ģ
cych gamy kolorystycznej i tre
Ļ
ci warto skonsultowa
ę
prace dziecka z psychologiem lub pedagogiem.
Wspomaganie rozwoju poprzez zabaw
ħ
z kolorami jest cz
ħ
sto uzale
Ň
nione od samej estetyki otoczenia i
zabawek dziecka. Najprostsze zabawy mo
Ň
na prowadzi
ę
wła
Ļ
ciwie wsz
ħ
dzie. Wystarczy samo rozpoznawanie i
nazywanie kolorów np. podczas jazdy samochodem - zabawa w „widz
ħ
co
Ļ
koloru....” lub nazywanie klocków,
piłek, zabawek. Rozbudzanie ró
Ň
norodno
Ļ
ci kolorystycznej dziecka polega równie
Ň
na rozpoznawaniu ró
Ň
nych
odcieni tego samego koloru. Nie nale
Ň
y wymaga
ę
od dzieci nazywania odcieni. Zadajemy proste pytania, który
kolor jest ja
Ļ
niejszy, co dziecku przypomina, jakie zna przedmioty tego koloru. Ciekaw
Ģ
form
Ģ
zabawy z
kolorem jest manipulowanie barwami. „Magiczne mieszanki“ robi
Ģ
szczególnie du
Ň
e wra
Ň
enie na
przedszkolakach. Najlepiej do tego celu nadaj
ħ
si
ħ
farby i plastelina. Dzi
ħ
ki nim mo
Ň
emy stworzy
ę
pełn
Ģ
gam
ħ
barw z kolorów podstawowych.
Kolory s
Ģ
nieodł
Ģ
cznym elementem naszego otoczenia. Wpływaj
Ģ
na emocje, doznania, rozumienie
Ļ
wiata i
relacje z innymi. S
Ģ
elementem wyrazu i nawet mimowolnie stanowi
Ģ
Ļ
rodek komunikacji mi
ħ
dzyludzkiej.
Umiej
ħ
tno
Ļę
zabawy kolorami i rozpoznawania ich znaczenia jest jednym z elementów wychowania. W
konsekwencji wpływa na wra
Ň
liwo
Ļę
, estetyk
ħ
i rozwój kreatywno
Ļ
ci.
Informacja o Canon Creative Park: Maj
Ģ
c na uwadze twórcz
Ģ
zabaw
ħ
z kolorami, Canon stworzył Creative Park
- stron
ħ
internetow
Ģ
, b
ħ
d
Ģ
c
Ģ
Ņ
ródłem dobrej zabawy i nieograniczonych mo
Ň
liwo
Ļ
ci tworzenia przestrzennych
form dekoracji
Ļ
wi
Ģ
tecznych, kart okoliczno
Ļ
ciowych, albumów oraz wszelkiego rodzaju szablonów. Canon
Creative Park daje mo
Ň
liwo
Ļę
ciekawego sp
ħ
dzania wolnego czasu z dzieckiem i cała rodzin
Ģ
, zapewniaj
Ģ
c
rado
Ļę
ogl
Ģ
dania, drukowania, wycinania, klejenia i składania ró
Ň
norodnych wzorów. Stanowi miejsce
kreatywnego wykorzystania produktów Canon PIXMA - serii drukarek fotograficznych oferuj
Ģ
cych doskonałe
efekty domowego wydruku fotografii i dokumentów.
Serwis znajduje si
ħ
pod adresem: www.canon.com/c-park/
Plik z chomika:
architekturakrajobrazu2013
Inne pliki z tego folderu:
Mieszkanie dostepne dla osób z dysfunkcją narządu ruchu.pdf
(3912 KB)
Mieszkanie dostepne dla osób z dysfunkcjami wzroku.pdf
(2731 KB)
Dostosowanie budynków użyteczności publicznej - teoria i narzędzia.pdf
(3007 KB)
Ożarowski A. Jaroniewski W. - Rośliny lecznicze i ich praktyczne zastosowanie.pdf
(3386 KB)
Katalog nawierzchni bezpiecznej euroflex.pdf
(1241 KB)
Inne foldery tego chomika:
Architektura krajobrazu
Architektura krajobrazu(1)
architektura krajobrazu(5)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin