myslenie polityczne cz.1.doc

(110 KB) Pobierz

Myślenie POLITYCZNE

Orientacja prawicowa i lewicowa

Geneza pojęcia

·         Rewolucja Francuska (1789-1799)

·         w Polsce – koniec XVIII wieku – Sejm Wielki

 

Wiąże się te pojęcia z rodzajem wartości uznawanych za najważniejsze.

 

 

Co o sobie samych i o sobie nawzajem sądzą poszczególne orientacje?

Aspekt życia społecznego:

Lewica o życiu społecznym:

o        grupy upośledzone nie rozwiążą swoich problemów bez pomocy z zewnątrz

o        czynniki zawarte w organizacji społeczeństwa ograniczają awans społeczny

o        interesem całego państwa jest polepszenie położenia warstw ubogich i zmniejszenie nierówności

Prawica o życiu społecznym:

·         pomaganie ludziom rozwija w nich postawy roszczeniowe i poczucie bezradności

·         najlepsza forma pomocy jest brak pomocy lub mała pomoc (nie zmniejszają odpowiedzialności za siebie samego)

·         niemożliwe jest usuniecie nierówności społecznych, można za to poprawić warunki życia większości

Prawica o lewicy (w kontekście poglądów na życie społeczne):

o        czyżbyście nie dostrzegali tego, ze rządowe programy pomocy biednym źródłem dużego marnotrawstwa, ciężarem dla naszej, i tak nienajlepiej rozwiniętej, gospodarki?

o        Zauważcie, ze wolny rynek ma ogromne możliwości rozwojowe

o        Zapominacie, ze programy pomocy społecznej przyczyniają się do powstawania postaw roszczeniowych i rozrostu biurokracji

Lewica o prawicy (w kontekście poglądów na życie społeczne):

·         Zauważcie, ze oceny marnotrawstwa są często mocno przesadzone

·         Wiele celów społecznych może być lepiej realizowanych poprzez współdziałanie niż poprzez rywalizacje

·         Zapominacie, ze sukces na rynku zależy w dużej mierze od czynników przypadkowych

·         Zwróćcie uwagę na to, ze swobodna gra sil prowadzi do wielkich nierówności „Wolność dla grubych Ryn jest tyrania dla małych rybek”

 

Aspekt moralny:

Lewica o sobie:

„Dla nas najważniejsze jest:

o        Współczucie dla losu pokrzywdzonych

o        Poczucie społecznej odpowiedzialności

o        Postawy prospołeczne

o        Przezwyciężenie nierówności”

Prawica o sobie:

A my uważamy, ze:

·         Sytuacja upośledzenia motywuje do wysiłku na rzecz zmian

·         Doraźne, natychmiastowe rozwiązania problemów społecznych mogą zagrażać dobru przyszłych pokoleń

·         Na szczególny szacunek zasługuje wysiłek poświęcony dla osiągnięcia sukcesu

·         Sprawiedliwie, tzn. każdemu wg zasług

 

Prawica o lewicy:

o        Zżera was po prostu zawiść wobec bogatych a nie żadne współczucie dla biednych

o        Kierujecie się jedynie troska o własny interes

o        Obciążacie innych odpowiedzialnością za własne niepowodzenia

o        Wasze myślenie jest podstawa uzależnienia od „sil opiekuńczych”

 

Lewica o prawicy:

·         Lekceważycie i podchodzicie niechętnie do tych, którym się w życiu nie powodzi

·         Charakteryzujecie się egoizmem i nastawieniem rywalizacyjnym

·         Boicie się równości, chcecie zachować posiadane przywileje

·         Brak wam współczucia dla tych, którzy nie należą do waszej grupy społecznej

 

Teoria skryptów afektywnych – Silvan Tomkins (1962; 1963; 1964)

Tomkins opisał w tej oto teorii związki pomiędzy ideologiami (lewicowa i prawicowa) a przezywaniem, wyrażaniem i spostrzeganiem emocji oraz z postawami i zachowaniami w relacjach z ludźmi.

Jest to jedna z pierwszych teorii, w których zwraca się uwagę na role afektu w myśleniu politycznym.

 

Podstawą ideologii l. i p. sa wytworzone w dzieciństwie skrypty afektywne, czyli stałe tendencje do wzbudzania, przezywania i dostrzegania u innych uczuć pozytywnych (skrypt pozytywny – lewica) lub negatywnych (skrypt negatywny – prawica).

 

Skrypt pozytywny (lewica) – osoby z dobrze rozwiniętym skryptem pozytywnym łatwo przeżywają i wyrażają emocje: radość, zadowolenie, wdzięczność, ekscytacja, sympatia do innych oraz charakteryzuje ich: potrzeba afiliacja, współdziałanie, prospołeczność

Skrypt negatywny (prawica)niepokój, złość, wrogość, pogarda, wstręt, gniew, kontrola nad swoimi emocjami, dystans, pozytywne wartościowanie zaradności, kompetencji i siły, preferencja zadań indywidualnych


Źródło skryptów afektywnych: rożne style wychowania czy socjalizacji.

2 rodzaje socjalizacji: humanistyczna i normatywna

Socjalizacja humanistyczna: wychowawcy koncentrują swoja uwagę na potrzebach dziecka, tworzą warunki do otwartego wyrażania potrzeb i uczuć dziecka. Szanują zarówno potrzeby, jak i decyzje, które dziecko podejmuje.

Socjalizacja normatywna: wychowawcy koncentrują się na tym, by dziecko nauczyło się zachowań zgodnych z normami społecznymi i by było posłuszne tym normom i społecznym standardom, bez względu na osobiste pragnienia i potrzeby.

 

Skrypt centrowy kształtuje się wtedy, gdy dziecko jest socjalizowane w warunkach, w których oba te wzory postępowania są ważne i żaden z nich nie uzyskuje przewagi.

 

Teoria ta ma silne podłoże empiryczne i została potwierdzona i uzupełniona w wielu późniejszych badaniach.

Późniejsze badania wykazały, ze różnice w sile skryptów zależą od różnic tempera mentalnych i poznawczych, płci i lateralizacji (skrypt lewicowy – dominacja prawej półkuli, odpowiadającej za emocje i intuicje, skrypt prawicowy – półkula lewa-racjonalne myślenie)

 

Dogmatyzm (teoria pana o nazwisku Rokeach; 1960)

Dogmatyzm to gotowość tolerowania innego niż własny systemu przekonań. Opiera się na wymiarze otwartość – zamkniętość poznawcza.

Podstawy teoretyczne

Koncepcja ta jest częścią bardziej ogólnej teorii, która opiera się na kilku założeniach:

1.       Przekonania jednostki można charakteryzować z punktu widzenia kilku cech strukturalnych:

a.       wewnętrznej zwartości i relacji do siebie nawzajem oraz do przekonań odrzucanych

b.      miejsca w systemie przekonań: centralność lub peryferyczność

c.       zasięgu perspektywy czasowej: czy jest ona wąska (np. interesuje nas tylko przyszłość/przeszłość), czy szeroka

2.       nasze oceny innych ludzi i grup zależą przede wszystkim od tego, w jakim stopniu przekonania innych zostaną uznane za podobne lub różne

Dogmatyczna struktura przekonań:

·         spełnia funkcję obronną – redukcja lęku (którego źródłem jest dzieciństwo) – a  mniej służy rozumieniu świata

·         nasila się w sytuacji zagrożenia, a maleje w sytuacjach bezpiecznych

·         przejawia się w myśleniu: utrudnia oderwanie się od schematu, zmniejsza umiejętność syntezy, powoduje silniejsza kategoryzacje na akceptowane i odrzucane

 

Dogmatyczny system przekonań:

1.       poglądy izolowane od siebie, akceptacja poglądów wzajemnie sprzecznych

2.       wyolbrzymianie różnic i pomniejszanie podobieństw poglądów akceptowanych i odrzucanych

3.       niska wiedza o odrzucanych poglądach

4.       odrzucane poglądy postrzegane jako podobne

5.       większa niechęć i krytyka poglądów nieakceptowanych

6.       świat widziany jest w kategoriach zagrożenia

7.       zawężenie perspektywy czasowej

8.       absolutne zaufanie autorytetom pozytywnym i absolutna nieufność do osób głoszących odmienne poglądy – przejaw silnej zależności od autorytetów; ważniejsze źródło informacji niż jej treść

9.       ocena innych uzależniona od tego, czy akceptują uznane przez podmiot autorytety

 

Polaryzacja afektywna (Reykowski, 1996)

Wszystko, co jes...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin