GUS Wskaźniki zrównoważonego rozwoju - fragmenty.doc

(57 KB) Pobierz
GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY URZĄD STATYSTYCZNY W KATOWICACH ISBN 978-83-89641-04-5

WSKAŹNIKI  ZRÓWNOWAŻONEGO  ROZWOJU POLSKI  (fragmenty)

Na  bazie  opracowania  Głównego  Urzędu  Statystycznego – oddział  Katowicach                             ISBN 978-83-89641-04-5

 

Strategia zrównoważonego rozwoju - Polska

 

Zrównoważony rozwój kraju, uznany za Zasadę Konstytucyjną Rzeczypospolitej Polskiej został zdefiniowany w Ustawie Prawo Ochrony Środowiska jako taki rozwój społeczno-gospodarczy, w którym następuje proces integrowania działań politycznych, gospodarczych i społecznych, z zachowaniem równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów przyrodniczych, w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb poszczególnych społeczności lub obywateli zarówno współczesnego pokolenia, jak i przyszłych pokoleń.

Ponadto nawiązanie do koncepcji zrównoważonego rozwoju występuje w art. 74 w kontekście bezpieczeń-stwa ekologicznego oraz zasady sprawiedliwości pokoleniowej i ochrony środowiska:

1. Władze publiczne prowadzą politykę zapewniającą bezpieczeństwo ekologiczne współczesnemu i przyszłym pokoleniom.

2. Ochrona środowiska jest obowiązkiem władz publicznych.

3. Każdy ma prawo do informacji o stanie i ochronie środowiska.

4. Władze publiczne wspierają działania obywateli na rzecz ochrony i poprawy stanu środowiska.

 

Zapis ten zobowiązuje władze publiczne do prowadzenia polityki zapewniającej bezpieczeństwo ekologiczne obecnym i przyszłym pokoleniom.

Pojęcie zrównoważonego rozwoju najszerzej zostało zdefiniowane w aktach prawnych z zakresu ochrony środowiska. Do najważniejszych z nich należy:

 

Ustawa Prawo Ochrony Środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r., w której w sposób kompleksowy uregulowane zostały zasady ochrony środowiska oraz warunki korzystania z jej zasobów. W art. 1 Ustawy zostały określone zasady ochrony środowiska oraz warunki korzystania z jego zasobów, z uwzględnieniem wymagań zrównoważonego rozwoju, a w szczególności:

- zasady ustalania warunków ochrony zasobów środowiska, warunków wprowadzania substancji lub energii do środowiska oraz kosztów korzystania ze środowiska;

- obowiązki organów administracji: odpowiedzialność i sankcje.

 

„Polityka energetyczna Polski do 2030 r.” – dokument określa podstawowe kierunki polityki energetycznej kraju. Cel główny to zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju przy zachowaniu zasady zrów-noważonego rozwoju.

„Strategia zmian wzorców produkcji i konsumpcji na sprzyjające realizacji zasad trwałego, zrów-noważonego rozwoju” – określająca kierunki koniecznych zmian, mających na celu restrukturyzację sektorów zasobochłonnych. Celem strategicznym jest rozdzielenie współzależności wzrostu gospodarczego od wzrostu zużycia zasobów przyrodniczych i wpływu na środowisko oraz poprawa jakości życia.

„Polityka transportowa Państwa na lata 2006-2025” – wyznaczająca główne kierunki rozwoju transportu, kładzie nacisk na poprawę jakości i konkurencyjności polskiego transportu oraz zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich użytkowników ruchu przy zachowaniu wymogów ochrony środowiska. Cel podstawowy zapisany w polityce to zdecydowana poprawa jakości systemu transportowego i jego rozbudowa zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Realizacji celów rozwojowych Średniookresowej Strategii Rozwoju Kraju służyć będzie przygotowanych obecnie 9 zintegrowanych strategii sektorowych:

1. Strategia Innowacyjności i Efektywności Gospodarki

2. Strategia Rozwoju Kapitału Ludzkiego

3. Strategia Rozwoju Transportu

4. Bezpieczeństwo Energetyczne i Środowisko - perspektywa 2020 r.

5. Sprawne Państwo 2011-2020

6. Strategia Rozwoju Kapitału Społecznego

7. Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2010-2020: Regiony, Miasta, Obszary wiejskie

8. Strategia Zrównoważonego Rozwoju Wsi, Rolnictwa i Rybactwa

9. Strategia Rozwoju Systemu Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczpospolitej Polskiej 2011-2022.

 

Strategia zrównoważonego rozwoju – Unia Europejska

 

Aktualny zestaw wskaźników zrównoważonego rozwoju UE składa się z dziesięciu obszarów tematycznych (odzwierciedlających m.in. siedem wyzwań Strategii Zrównoważonego Rozwoju). Tematy przechodzą stop-niowo od gospodarczych, poprzez społeczne i środowiskowe, aż do wymiaru instytucjonalnego i partnerstwa globalnego. Składają się na nie:

rozwój społeczno-ekonomiczny,

zrównoważona produkcja i konsumpcja,

włączenie społeczne,

zmiany demograficzne,

zdrowie publiczne,

zmiany klimatu oraz energia,

zrównoważony transport,

zasoby naturalne,

globalne partnerstwo,

dobre rządzenie.

 

Jako podstawowe wyzwania strategii przyjęto:

zmianę klimatu i czystą energię,

zrównoważony transport,

zrównoważoną konsumpcję i produkcję,

ochronę zasobów naturalnych i gospodarowanie nimi,

zdrowie publiczne,

integrację społeczną, demografię i migracje,

wyzwania w zakresie globalnego ubóstwa i trwałego rozwoju.

 

Wskaźniki  unijne  (obszary tematyczne, liczba wskaźników).

Ład Gospodarczy:

Rozwój gospodarczy 8,

Zatrudnienie 3,

Innowacyjność 4,

Transport 1,

Zrównoważone wzorce produkcji 3.

 

Wskaźnik PKB

często jest błędnie utożsamiany ze wskaźnikiem ogólnego rozwoju społecznego, mimo, że właśnie wymiaru społecznego w nim brak, a ujmuje jedynie aspekt ekonomiczny rozwoju. Brak w nim również odniesienia do równowagi ekologicznej. Ograniczenia te należy uwzględnić przy stosowaniu PKB w analizach i debatach politycznych).

 

Relacja długu publicznego do PKB

Wskaźnik jest obliczany jako iloraz wartości długu sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz wartości produktu krajowego brutto. Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych jest to nominalne zadłużenie podmiotów sektora instytucji rządowych i samorządowych po wyeliminowaniu przepływów finansowych pomiędzy podmiotami należącymi do tego sektora (konsolidacja). Dane dotyczące zadłużenia sektora instytucji rządowych i samorządowych opracowywane są w ramach procedury nadmiernego deficytu (EDP – Excessive Deficit Procedure notification). Zakres sektora określany jest zgodnie z zasadami Euro-pejskiego Systemu Rachunków Narodowych (ESA 1995). Znaczenie Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych stanowi jeden z elementów kryterium fiskalnego z Maastricht, które określa utrzymanie wartości długu publicznego na poziomie referencyjnym (60% PKB). Relacja długu publicznego do PKB obrazuje stan finansów publicznych. Wskaźnik ten sygnalizuje zagrożenia w zakresie stabilności finansów publicznych, jest podstawowym narzędziem kształtowania polityki państwa. W konsekwencji poziom długu publicznego istotnie wpływa na rozwój gospodarczy.

Relacja długu publicznego do PKB (%) w Polsce:

   2004      2005      2006      2007      2008      2009      2010

  45,7     47,1       47,7      45,0     47,1      50,9     55,0

Zły stan finansów publicznych jest zagrożeniem dla stabilnego i zrównoważonego rozwoju gospodarczego. Powiększający się dług publiczny powoduje istotne ograniczenie możliwości wydatkowych budżetu. Wysiłek podatkowy społeczeństwa nie jest przeznaczany na ważne społecznie i gospodarczo cele, lecz na obsługę długu. W latach 2004-2010 relacja długu publicznego do PKB kształtowała się na poziomie od 45% w 2007 r. do 55% w 2010 r., kiedy to wartość długu publicznego wyniosła 778 mld (około 20,5 tyś. zł/os.) przy PKB około1,41 bln zł. Począwszy od 2008 r. relacja długu publicznego do PKB zaczęła wzrastać i w 2010 r. omawiany wskaźnik wzrósł w stosunku do roku poprzedniego o 4,1 pkt proc. Wzrost wartości omawianego wskaźnika wynikał przede wszystkim ze wzrostu wartości długu publicznego, który w 2010 r. wzrósł o 84,2% w stosunku do roku 2004, natomiast wzrost PKB wyniósł 53,1% (w cenach bieżących).

 

Wydatki publiczne na edukację w relacji do PKB

Wydatki publiczne na edukację ogółem wyrażone jako odsetek PKB. Wydatki publiczne na edukację to środki pieniężne ponoszone przez państwo w celu zaspokojenia potrzeb publicznych w zakresie oświaty i wycho-wania, edukacyjnej opieki wychowawczej oraz szkolnictwa wyższego. Znaczenie wykształcenia jest wyzna-cznikiem poziomu życia i jest postrzegane jako warunek umożliwiający podniesienie jakości życia. Edukacja przyczynia się do większej spójności społecznej oraz dobrobytu społecznego. Edukacja jest warunkiem pro-mowania zmian w zachowaniu oraz zapewnienia kompetencji niezbędnych do osiągnięcia zrównoważonego rozwoju, a efektywne finansowanie jest istotnym elementem zarządzania, zwłaszcza wobec ograniczonych funduszy. Wydatki na edukację są inwestycją w zasoby ludzkie, która może przyczynić się do poprawy wydajności pracy, wzrostu gospodarczego oraz zmniejszenia nierówności społecznych.

Wydatki publiczne na edukację w relacji do PKB (%) w Polsce:

   2004       2005       2006       2007       2008

5,41        5,47        5,25      4,91       5,09                      5% z 1,4 bln zł = 70 mld zł

Edukacja jest istotna zarówno dla jednostki jak i społeczeństwa. Dla jednostki jej rola wynika z przyszłego materialnego dobrobytu oraz utrzymania się na rynku pracy. Wydatki na edukację w relacji do PKB w okresie 2004-2008 w Polsce ukształtowały się poniżej średniego poziomu krajów UE (17 miejsce). Wydatki publiczne na oświatę i wychowanie oraz szkolnictwo wyższe w okresie 2004-2008 wzrastały często wolniej niż wartość produktu krajowego brutto.

 

Energochłonność transportu w relacji do PKB

Wskaźnik określa procentową zmianę zużycia finalnego energii przez transport w przeliczeniu na jednostkę produktu krajowego brutto w porównaniu z 2000 r. Finalne zużycie energii obejmuje następujące rodzaje transportu: transport drogowy, transport kolejowy, żeglugę śródlądową i lotnictwo. Nie obejmuje zużycia energii w transporcie morskim oraz transporcie rurociągowym. Dane dla zużycia energii w transporcie są wyrażone w tonach ekwiwalentu ropy naftowej (toe) i dotyczą zużycia ropy naftowej, produktów naftowych, gazu ziemnego, energii elektrycznej, paliw stałych i energii ze źródeł odnawialnych. Za pomocą wskaźnika można dokonać oceny zależności pomiędzy zużyciem energii w transporcie a wzrostem gospodarczym. Wzrost produktu krajowego brutto nie powinien być konsekwencją wzrostu zużycia energii w transporcie.

Energochłonność transportu (w 2000 roku = 100)

  2004      2005      2006      2007

109,5    112,8    118,0     121,8

Wzrost gospodarczy powinien być osiągnięty przy niższym wzroście zużycia energii w transporcie, tymczasem w Polsce wzrost zużycia energii w transporcie przewyższa wzrost gospodarczy. Dodatkowo relacja zużycia finalnego energii i produktu krajowego brutto zmieniła się niekorzystnie, relacja uzyskana w 2007 r. była wyższa o 11,2% w porównaniu z relacją z 2004 r. W latach 2004-2008 w Polsce następował stopniowy wzrost finalnego zużycia energii w transporcie, mierzonego w tonach oleju ekwiwalentnego, głównie za sprawą stałego wzrostu zużycia paliw w transporcie drogowym, przy jednoczesnym spadku zużycia energii w transporcie kolejowym. Wynika to ze zmiany stosowanych środków transportu do przewozu osób i towarów. W przypadku transportu samochodowego odnotowano wzrost, natomiast w przypadku transportu kolejowego odnotowano spadki przewozów pasażerskich i towarowych.

 

Wydajność zasobów

Wskaźnik wydajności zasobów to stosunek produktu krajowego brutto (PKB) do krajowego zużycia materiałów (DMC). Krajowe zużycie materiałów obejmuje wszystkie materiały bezpośrednio zużyte w procesach ekonomicznych na potrzeby gospodarki. Stanowi sumę materiałów pozyskanych na terytorium kraju oraz z importu pomniejszoną o materiały wysłane na eksport. Wzrost wartości wskaźnika w czasie wskazuje na wzrost efektywności użytkowania zasobów w związku z działalnością gospodarczą.

Wydajność zasobów (euro/kg)

  2004    2005    2006    2007

  0,37  0,38    0,40     0,38

Wydajność zasobów jest miarą całkowitej ilości materiałów bezpośrednio wykorzystywanych w gospodarce, mierzony jako krajowe zużycia materiałów (DMC) w odniesieniu do działalności gospodarczej (mierzonej jako PKB). Dostarcza wiedzy na temat tego, czy ma miejsce rozdzielenie współzależności wzrostu gospodarczego od wzrostu zużycia zasobów naturalnych i ograniczanie negatywnego wpływu gospodarki na środowisko. Efektywność użytkowania zasobów w Polsce jest trzykrotnie niższa niż w krajach UE. W latach 2004-2006 w Polsce wskaźnik dotyczący wydajności zasobów wzrósł z 0,37 do 0,40 euro/kg, a w 2007 r. nastąpił spadek i wyniósł 0,38 euro/kg. Średnia wydajność zasobów w krajach UE w 2007 r. wyniosła 1,30 euro/kg. Biorąc pod uwagę kraje UE najniższą wartość wskaźnika w 2007 r. odnotowano w Bułgarii (0,14 euro/kg) i Rumunii (0,14 euro/kg), natomiast najwyższą w Luksemburgu (4,32 euro/kg) i w Niderlandach (2,60 euro/kg).

 

Energochłonność gospodarki

Energochłonność gospodarki jest relacją krajowego zużycia brutto energii do wartości produktu krajowego brutto (w cenach stałych z 2000 r., przeliczonej na euro według kursu wymiany z 2000 r.). Wskaźnik określa ilość energii zużytej do wytworzenia jednostki PKB (wyrażonej w kilogramach ekwiwalentu ropy naftowej na 1000 euro). Krajowe zużycie brutto energii obejmuje zużycie węgla, energii elektrycznej, ropy naftowej, gazu ziemnego i energii ze źródeł odnawialnych. Wskaźnik służy do oceny skuteczności zrównoważonej polityki energetycznej prowadzonej z uwzględnieniem poszanowania energii i zagadnień ochrony środowiska. Zmniejszenie energochłonności gospodarki oznacza, że mniej energii potrzeba do wyprodukowania tej samej wielkości PKB i wiąże się ze wzrostem efektywności energetycznej.

Energochłonność gospodarki (kgoe/euro)

   2004        2005        2006        2007        2008        2009

440,71     430,57    425,38     396,84      384,01   363,72                  UE   średnie  165,  min 105

W latach 2004-2009 następowała stopniowa poprawa wskaźnika energochłonności gospodarki, wartość wskaźnika spadała w tempie średnio o prawie 4% rocznie, co było efektem stabilnego zużycia energii oraz rosnącej wartości produktu krajowego brutto, którego średnie roczne tempo wzrostu w omawianym okresie wyniosło 4,6% (w cenach stałych).

 

4

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin