WSTĘP DO PR
1. Wolne i otwarte społeczeństwo demokratyczne. PR nie istnieje, jeśli nie ma dialogu. Dialog jest możliwy gdy w społeczeństwie można mówić o wszystkich problemach.
2. Rozwój dużych instytucji.
3. Rosnący poziom zmian, konfliktów i konfrontacji w społeczeństwie.
4. Zwiększona świadomość i zróżnicowanie ludzi na całym świecie jako rezultat postępu technicznego.
5. Większe znaczenie opinii publicznej.
6. Ogromny rozwój Internetu i sieci www.
KOMUNIKOWANIE –
KOMUNIKOWANIE SPOŁECZNE –
POZIOMY KOMUNIKOWANIA
1. ze sobą
2. z drugą osobą
3. w małych grupach
4. komunikowanie w organizacji i społeczności lokalnej
5. komunikowanie na szczeblu narodu, społeczeństwa
6. komunikowanie międzynarodowe – globalne
INTERPERSONALNY – między jednostkami, parami
INTRAPERSONALNY – przetwarzanie informacji przez człowieka
PIRAMIDA
- całe społeczeństwo – komunikowanie masowe
- komunikowanie instytucji i organizacji
- między grupami
- wewnątrz grup
- interpersonalny
- intrapersonalny
KONTEKST
- grupowy
- organizacyjny
- publiczny
- masowy
- międzykulturowy
KOMUNIKOWANIE SPOŁECZNE
Proces tworzenia i przekazywania informacji między jednostkami - KOMUNIKOWANIE INTERPERSONALNE – grupami ludzkimi i organizacjami społecznymi.
RODZAJE KOMUNIKOWANIA SPOŁECZNEGO
- interpersonalne
- publiczne
- w biznesie
- marketingowe
- w organizacjach
Wszystkie te rodzaje zazębiają się.
CEL – kształtowanie wiedzy, postaw i zachowań zgodnie z interesami i wartościami… nadawca/odbiorca
KOMUNIKOWANIE INTERPERSONALNE
1. słowa wyrażone w tekście
2. głos – słowa wyrażone mową
3. język ciała – sposób zachowania i wyrażania
WPŁYW
7 % - co mówimy – słowa, argumenty
33 % - jak mówimy – modulacja, akcent, ton
60 % - jak się zachowujemy – język ciała
35/65 – komunikowanie werbalne/niewerbalne
CECHY KOMUNIKOWANIA – spontaniczność, ulotność
PIĘĆ ŹRÓDEŁ WIARYGODNOŚCI NADAWCY
- kompetencja
- umiejętność wzbudzania zaufania
- upodobnianie się do odbiorcy
- atrakcyjność (wygląd, szacunek dla opinii publicznej)
- szczerość (otwartość i zaangażowanie osobiste)
TYPY ŚRODKÓW KOMUNIKOWANIA SPOŁECZNEGO
1. środki wyrażania
2. środki rejestracji (narzędzia i urządzenia utrwalania zachowań)
3. środki transmisji
FUNKCJE KOMUNIKOWANIA MASOWEGO
· dostarczanie informacji
· korelacja życia społecznego
· podtrzymanie ciągłości kulturowej i cywilizacyjnej
· dostarczanie rozrywki
· mobilizowanie do działania
KOMUNIKOWANIE SPOŁECZNE – OBJAWY
- pluralistyczna opinia publiczna
- podział ról, zadań, praw i obowiązków, poszanowanie praw
- wolność prasy i słowa, dialog publiczny
- mechanizmy zapewniające pokojowy współudział w rozwoju parametrów społecznych
PODSTAWY PR – wszystkie typy komunikowania społecznego nie tworzą odrębnych przestrzeni społecznych, lecz funkcjonują komplementarnie i jednocześnie na wszystkich poziomach w każdej organizacji społecznej.
PR to komunikacja oparta na dialogu.
PODSTAWOWE FUNKCJE PR:
- informowanie o działalności organizacji
- ułatwianie pracy dziennikarzom – dostarczanie tematów do pracy reporterskiej
- kształtowanie świadomości społecznej
- niesienie pomocy potrzebującym – organizacja kampanii społecznych na rzecz biednych, skrzywdzonych
- dostarczanie rozrywki – organizowanie wydarzeń publicznych
- krytyka szkodliwych rozwiązań legislacyjnych – lobbing
ZADANIA PR
- doradzanie
- informowanie
- komunikowanie
- motywowanie
- organizowanie
- analizowanie
- kontrola
- koordynacja
- łącznik i pośrednik
- ostrzeganie, prewencja
PENCILS – zakres działań PR – Ph. Kotler
P ublications
E vents
N ews
C ommunity Investment
I dentity Media
L obbying
S ocial Investment
PR – sztuka uwodzenia
INSTRUMENTY PR
- konferencja prasowa
- materiały prasowe i telewizyjno-wizualne
- broszury o firmie - rozwiązania graficzne
- pomysł, żeby zainteresować ludzi
- coroczne sprawozdania
- sponsorowanie wydarzeń sportowych
- organizowanie wydarzeń – by zainteresować media
- protesty, marsze, przejazdy
- plakaty
PROWOKACJA – zainteresowanie odbiorcy, wywołanie dialogu
- holenderski statek aborcyjny „Langennort”
- „Pieta” Podgórskiego
- „Krzyż” Doroty Nieznalskiej
1. PR istnieje odkąd tylko pojawili się ludzie i odkąd musieli zdobywać zaufanie innych.
Oznacza to, że PR istniał na długo zanim wymyślono mu odpowiednią nazwę.
2. Początek PR datuje się na okres kształtowania się pluralistyczno-demokratycznych systemów państwowych i społecznych oraz rewolucji przemysłowej XIX w.
Wtedy społeczeństwo zaczęło wykazywać potrzebę celowej, systematycznej i zorganizowanej komunikacji.
Zwolennicy: Carl Hundhausen, Franz Ronneberger.
3. PR istnieje od czasu, gdy Edward L. Bernayds i Ivy Lee wynaleźli i usystematyzowali różnorodne techniki komunikacji perswazyjnej, a następnie rozpoczęli działalność jako doradcy PR.
GENEZA PR WEDŁUG 1 KONCEPCJI
- od ok. 2000 r.p.n.e. tworzenie księgi państwa (Mezopotamia), korzystne informacje o władcach (Indie), pozytywny rozgłos i poparcie społeczne – retoryka i erystyka – sztuka przekonywania (Grecja), gazeta (Acta Diurna) – wiadomości dla obywateli (Rzym)
- łacina wprowadza pojęcia publiczność, relacje, melodia
- chrześcijaństwo rozwija się poprzez dialog, kazania, bezpośredni kontakt, ofiara życia bezinteresowność (podstawa etyki)
- ...
kwiatek607