Konsensus.doc

(71 KB) Pobierz
Asertywność



Konsensus

 

© Copyright by Andy Kirby 1992. Authorized translation from the English language edition published by Gower Publishing Company Limited

© Copyright for the Polish edition by Oficyna Ekonomiczna, Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych Sp. z o.o. 2002

 


Ćwiczenie polegające na grupowym podejmowaniu decyzji.

 

Budowanie zespołu.

Trening asertywności.

Podejmowanie decyzji.

 

Przygotowane listy cech osobowych (patrz poniżej).

Długopisy.

 

1 godzina.

 

1.                            Rozdaj przygotowane listy i poproś uczestników o wybranie dziesięciu cech osobowych ich zdaniem najważniejszych i uporządkowanie ich, poczynając od najistotniejszej, a na najmniej ważnej kończąc. Kiedy już to uczynią, poproś o wykreślenie pięciu ostatnich cech.

2.                            Zadaniem grupy jest w ciągu dwudziestu minut dojść do porozumienia co do pięciu najważniejszych cech. Obserwuj ich zachowanie w trakcie wykonywania ćwiczenia.

3.                            Przedyskutuj z grupą, w jaki sposób osiągnęli porozumienie.

 

Grupa może oczekiwać dalszych rad ze strony trenera lub twierdzić, że zadanie jest zbyt trudne. Trener powinien pozostać neutralny i nie udzielać żadnych wskazówek. Jeżeli uczestnicy zechcą wyzwolić się ze skrępowania, podobnie jak w Rozmowach osobistych można na to pozwolić, a następnie omówić w trakcie dyskusji.

Streszczenie

 

Cele

 

 

 

Materiały

 

 

Czas trwania

 

Procedura

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uwagi


1.                            Jeżeli realizowanym zadaniem jest budowanie zespołu, wtedy na 2 etapie gry poproś uczestników o ustalenie, który z członków grupy wydaje im się najbardziej dominujący. Każda osoba oblicza swoją pozycję w rankingu (liczba uzyskanych punktów podzielona przez liczbę osób w grupie). Niski wynik oznacza, że taka osoba jest postrzegana jako dominująca. Podziel grupę na podgrupy zgodnie z tym rankingiem, a następnie przeprowadź etap 2.

2.                            Na potrzeby gry można utworzyć wraz z grupą specjalne listy cech, na przykład „Cechy efektywnego menedżera”, szczególnie jeśli mogą być przydatne w dalszej części kursu.

3.                            Zachowania grupy można sfilmować i przeprowadzić analizę interakcji Balesa (Swenson 1983, s. 195–207) czy Rackhama (1977). Znacznie wydłuży to jednak czas całej gry.

 

 

Modyfikacje

 


Lista cech

osobowych

Cenię sobie, gdy inna osoba:

 

              ma poczucie humoru

              jest uprzejma

              umie dobrze się bawić

              jest wyrozumiała

              jest przyjacielska

              jest oryginalna

              jest godna zaufania

              jest otwarta

              ma dystans do siebie

              jest uczciwa

              jest krytyczna

              potrafi zrozumieć moje uczucia

              jest rozmowna

              potrafi uważnie słuchać

              jest twórcza

              jest elegancka

              jest spontaniczna

              jest dojrzała

              ma w sobie coś z dziecka

              jest inteligentna

              zna swoje możliwości

              jest rozważna

              akceptuje innych

              dużo wie

              umie słuchać

              jest cyniczna

              jest hojna

              jest pewna siebie

              jest konsekwentna

              jest atrakcyjna

              jest opanowana

              rozumie mnie

              zachowuje się poprawnie

              jest agresywna

              panuje nad sobą

              daje z siebie wszystko

              jest wesoła

              zachowuje się przewidywalnie

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin