R8.TXT

(20 KB) Pobierz
MERETRICIA, PROSTITUTIA - PROSTYTUCJA
A. redniowieczne definicje prostytucji

redniowieczna łacina nie znała w zasadzie terminów, cile
odpowiadajšcych dzisiejszym pojęciom prostytucji i prostytutki. Na
okrelenie tego zjawiska stosowano z reguły termin meretricia, na
język polski tłumaczone jako "nierzšd" (pamiętać jednak należy, że
niekiedy jako "nierzšd" tłumaczy się też inny termin - fornica-
tio), a osobę trudnišcš się tym procederem okrelano jako meretrix

- nierzšdnica. Nawet jednak, kiedy stosowano termin prostitutia,
rozumiano go nieco inaczej niż współczenie. Dzisiejsze definicje
kładš nacisk na komercyjny charakter działalnoci prostytutki39.
W myl definicji rzymskiego prawnika Ulpiana (przełom II i III
wieku), która wywarła decydujšcy wpływ na redniowiecznš teorię
prostytucji, proceder ów charakteryzowały dwa elementy: współży-
cie z każdym chętnym, bez wyboru (sine diiectu), oraz współżycie
w celach zarobkowych. Ważniejszy był przy tym ten pierwszy czyn-
nik40. Gratyfikacja materialna nie stanowiła jedynej ani nawet
głównej cechy prostytucji. redniowieczni prawnicy i moralici to-
czyli w zwišzku z tym długie i nie rozstrzygnięte ostatecznie dys-
kusje, ilu partnerów wystarczy, aby uznać kobietę za prostytutkę

- czterdziestu czy aż dwadziecia trzy tysišce41. To sprawiało, że
z jednej strony jako prostytutki z reguły nie były traktowane na
przykład stałe utrzymania bogatych mężczyzn, a z drugiej pod poję-

39 Na przykład "prostytucja - uprawianie stosunków płciowych w ce-
lach zarobkowych", Słownik Języka Polskiego, red. M. Szymczak, t. II, L-P,
Warszawa 1982, s. 941.

40 Palarń šuaestum facere dicemus non tantum eam, quae in lupanario
se prostituit, verum etiam si quo. (ut adsolet) in tabema cauponia vel quo
alia pudori suo non parcit. Palarń autem sic accipimus passim, hoc est sine
diiectu; non si qua adulteris vel stupratoribus se committit, sed quae uicem
prostitutiae sustinet. Item quod cum uno et altero pecunia accepta commiscuit,
non videtur palarń corpore qu.ae.stum facere. Octavenus tamen rectissime ait
etiam eam, quae sine šuaestu palam se prostituerit, debuisse his connumerari,
Corpus luris Cwilis, Digesta, 23, 2, 43.

41 Por. A. Lómke-Schlogell, Prostituierte, s. 53.

214

ciem meretrix rozumiano, szczególnie w rodowiskach kocielnycł
nie tylko zawodowš prostytutkę, ale każdš kobietę "lekkich ob^
czajów", często zmieniajšcš partnerów. W takim włanie znaczeni
występuje, jak się wydaje, słowo meretrix w najstarszym ródL
odnoszšcym je do Polski - znanym fragmencie kroniki Thietnu
ra z Merseburga, zaczynajšcym się od słów: "Jeli znaleziono jaka
nierzšdnicę..." (Si qua meretrix inueniebatur...)*2. W pónoredni(
wiecznej polszczynie meretrix tłumaczono w wersji bardzi(
eleganckiej "zła dziewka"43, a w języku potocznym najpopularnie,
sze było okrelenie "kurwa". Wyraz ten wówczas, jak się wydaj*
nie miał tak wulgarnego zabarwienia, jak obecnie. Księgi sšdów
przynoszš wprawdzie liczne przykłady procesów, w których zarzi
cano nazwanie poszkodowanej "kurwš", a poszkodowanego "ku]
wim synem", ale rozumiano wówczas chyba te obelgi dosłownii
jako zarzut przynależnoci do okrelonej grupy społecznej (ewei
tualnie niewłaciwego prowadzenia się) lub nieprawego pochodzi
niš. Fakt ten wiadczy zarazem o jednoznacznie negatywnym p(
dejciu ówczesnego społeczeństwa do kobiet, trudnišcych si
prostytucjš, które to zajęcie widocznie należało do szczególnie hai
bišcych. Rzadziej stosowane były takie okrelenia prostytutki (p<
twierdzono dla XVI wieku), jak gamratka, paniduszka, a także liczn
zdrobnienia wyrazu "kurwa": kurwiczka, kurewka, kurwię, kurw
szcze. Sporo istniało okreleń stręczyciela. Okrelano go: kurwi;

rzem, kurwigospodarzem, porobnikiem, zamtuznikiem lub rufij;

nem. W słowniku łacińsko-polskim z pierwszej połowy XV wiek
wyraz leno (stręczyciel) przełożono jako "porobnik"44. Kobieta, pn
wadzšca dom publiczny, to w XVI wieku po prostu "kurwigospod^
ni"45. Dla porównania po czesku prostytutkę nazywano ówczeni
kubena, heimbrechtnica, enka prdzdna, enka suobodnd, harapa?
na, hurva, mechyna, neuestka, rufianka itp.46 W jednej z ksiš

42 Kronika Thietmara, VIII, 3, s. 583.

43 Chrestomatia staropolska, a. 68.

44 Tamże, s. 203.

45 J. Birczyńska, Kurwiarz, [w:] SPXVIw, t. XI, s. 583; J. Birczyńsk
Kurwigospodyni, tamże, s. 584.

46 W. Iwańczak, Prostytucja w pónoredniowiecznej Pradze, s. 96.

21

sšdów ziemskich pojawiło się okrelenie "meretrix siue przypłotni-
ca", odnoszšce się prawdopodobnie do prostytutki wiejskiej47.
Okrelenie wywodziło się z pewnociš od "miejsca pracy" wspo-
mnianej osoby, choć być może była to zarazem swoista gra słów,
nawišzanie do nazwy przypołudnicy, żeńskiego demona, znanego
na terenach północnej Słowiańszczyzny48.

B. Prostytucja w redniowiecznym Krakowie

Pierwsze dotyczšce Polski informacje na temat prostytucji
w cisłym tego słowa znaczeniu pojawiajš się dopiero od XIV wie-
ku. Wišże się to z zachowaniem najstarszych ksišg sšdów miej-
skich. Poszczególne miasta prowadziły wobec prostytucji bardzo
rozbieżnš politykę, co uwidaczniało się przykładowo w liczbie
osób, proskrybowanych za zwišzane z niš czyny. Tak na przykład
w latach 1349-1360 za stręczycielstwo wypędzono z Augsburga
sto dziewięćdziesišt osób, po siedem do dwudziestu pięciu rocz-
nie49. Także w Norymberdze stręczyciele stanowili największš
grupę wród proskrybowanych za czyny o charakterze seksual-
nym (jedenacie przypadków)50. Z kolei w Krakowie nie odnoto-
wano ani jednego takiego przypadku. Na represję wobec zjawiska
prostytucji krakowska rada zdecydowała się tylko raz - w roku
1398 wypędzono prostytutki z trzech domów na Gródku. Okolicz-
noci tego zdarzenia sugerujš jednak, że w istocie miało ono pod-
łoże ekonomiczne, a profesja mieszkanek stanowiła jedynie pre-
tekst. Wszystkie domy bowiem zostały od razu wydzierżawione
za taki sam czynsz niejakiemu Piotrowi Kalderbergowi, z gwa-

47 Za przekazanie tej informacji dziękuję Panu prof. Henrykowi Samsono-
wiczowi.

48 Por. J. Strzelczyk, Mity, podania i wierzenia dawnych Słowian, s. 168,
169.

49 O. Buff, Yerbrechen und Yerbrecher zu Augsburg in der 2. Halfte des
14. Jahrhunderts, s. 182, przypis l.

50 M. SchuBler, Yerbrechen im spatmittelalterlichen Olmutz. Statistische

Untersuchung der Kriminalitdt im Osten des Heiligen Rómischen Reiches,
s. 186.

216

rancjš utrzymania warunków umowy przez co najmniej dzies
lat. Eksmisja również została dokonana natychmiastowo01. r
jednostkowy przypadek pozwolił jednak w starszej literaturze l
sować tezę o stanowczej walce, wydanej w redniowiecznym K
kowie prostytucji. Przy okazji przeciwstawiano z satysfakcjš
stan rzeczy zachodnioeuropejskiemu poważaniu dla prostytute]
W krakowskiej księdze proskrypcji pojawiły się cztery kobi
okrelone jako meretrices. Dwie z nich występujš jednak jako o\
ry napaci, jedna za została proskrybowana za zranienie inr
Co do niejakiej Elżbiety Selczerynne stwierdzono, że "powin
oddać życie" (debeat uita priuari), gdyż zadawała się z pewn;

mnichem53. Nasuwa się analogia z Augsburgiem, gdzie powodf
większoci wyroków proskrypcji prostytutek były. przestępstv
nie zwišzane z ich zawodem, zwłaszcza kradzieże, ewentuali
zakłócenia ustalonego porzšdku społecznego - nakłanianie ;

natych mężczyzn do cudzołóstwa, stosunki z duchownymi i 2
darni itp.54 Włodzimierz Szkudlarek przypuszczał, że prostytuc
mogła się trudnić także częć kobiet, występujšca pod innyn
neutralnymi okreleniami. Była wród nich na przykład Anr
córka Kyrchinbernera, wygnana za posiadanie drogich fut<
o których powiedziała, że były zapłatš za incestus50. W każdy
razie z zapisów w księdze proskrypcji wynika, że prostytucja by
w czternastowiecznym Krakowie czynem karalnym tylko wó^
czas, jeli przekraczała pewne normy, na przykład w razie kas

51 Domini Consules una cum senioribus de.creveru.nt meretrices de domib
cwitatis in Belza debere expelli et fuerunt eo die expulse, šui quidem domi
Consules et seniores dictas domus tres numero in beka honesto Petro Kal
herberge pro simili censu, in quo easdem dietę meretrice tenuerunt, arend
uerunt et locarunt uidelicet dictas tres domus annuatim pro 11/2 mara
quamliber pro 112 mar. annuatim. Et promiserunt dni dicti Consules et s
niores dictom locacionem predictarum domorum prefato Petro Kaldherber^

per X annos proxime et continue futuros inuiolabiliter obseruare, Najstarsi
księgi, cz. 2, s. 183.

52 Na przykład J. Ptanik, Kultura wieków rednich, s. 257.

53 Tamże, s. 33, 49, 186. W. Szkudlarek błędnie podał liczbę pięciu m.
retrices, Liber Proscriptionum, s. 49.

54 O. Buff, Yerbrechen und Yerbrecher, s. 192.

00 W. Szkudlarek, Liber Proscriptionum, s. 49; Najstarsze księgi, cz. 2, s. 7(

rodztwa (o ile tak, a nie ogólnie jako "czyn niemoralny", "nieprzy-
zwoitoć" należy rozumieć incestus w wypadku wspomnianej An-
ny), stosunków z duchownym, lub, być może, współżycia na cmen-
tarzu, za co została wygnana w roku 1382 niejaka pani Nora56.
Podobnie było zresztš w ówczesnym Augsburgu. Na poczštku XV
wieku rajcy musieli mieć jednak co do tego pewne wštpliwoci,
gdyż zwrócili się do teologa z Akademii Krakowskiej, dominika-
nina Jana Fałkenberga, z pytaniem, czy miasto może akceptować
istnienie nierzšdnic. Ten odpowiedział sofistycznym traktatem,
w którym z jednej strony przy pomocy cytatów z Biblii i Ojców
Kocioła wykazał, że prawo Boże zakazuje popierania prostytucji,
z drugiej za, odwołujšc się do w. Augustyna dyplomatycznie
stwierdził, że prawo ludzkie pozwala na to, gdyż dopuszczalne
jest zażegnywanie większego zła mniejszym. Dlatego w miecie
jest miejsce dla prostytucji, chociaż nie powinno ono czerp...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin