WYKŁAD 9 6_sigma.doc

(58 KB) Pobierz

WYKŁAD 9
6 sigma
 

Czym jest 6 sigma?

¡                  Koncepcja na prowadzenie biznesu?

¡                  Długoterminowa strategia?

¡                  Filozofia i określony sposób działania?

¡                  Metoda radzenia sobie z problemami?

¡                  Pewien cel, miara?

¡                  Metafora i synonim doskonałości?

Jaka definicja?

¡                   Trudność definicyjna:

 

¡                   Six Sigma bardzo silnie oddziałuje z kulturą organizacyjną a co za tym idzie – w każdej organizacji przyjmuje inną, zindywidualizowaną formę; 

 

¡                   Zaleca się stworzenie własnej „ścieżki six sigma”, gdyż podjęte projekty, szkolenia czy stworzona infrastruktura powinny być dostosowane do potrzeb i możliwości danej organizacji;

Próba definicji

              "Six Sigma jest to bazująca na danych i skrupulatnych pomiarach długoterminowa strategia zwalczania zmienności i marnotrawstwa, we wszystkich procesach przedsiębiorstwa, poprzez realizację „projektów doskonalenia".
  

              Istota strategii 6 sigma:

               nowa definicja jakości,
 metodologia,
 infrastruktura.

Geneza powstania

¡                     Lata 70-te XX wieku:

             

Geneza powstania

¡                    Motorola (Bob Galvin):

¡                    stworzenie ośrodków badawczych i grupy wybitnych matematyków statystyków, specjalistów z zakresu projektowania oraz specjalistów zapewnienia jakości:

 

¡                    Możliwość ciągłego obniżania kosztów własnych, poprzez redukcję kosztów złej jakości  (COPQ - Cost of Poor Quality).

Podejście do jakości

Podejście Motoroli

¡                  „Jakość nie może kosztować!”.

 

¡                  Można mieć jakość za darmo, a ta darmowa jakość może generować olbrzymie pieniądze.

 

¡                 Nowa definicja jakości:

              „Prawo do wartości”.

 

Jaka wartość?

Podejście Motoroli

¡                    Niedopuszczalne jest ponoszenie olbrzymich nakładów na zapewnienie jakości – zaspokajanie potrzeb klientów nie jest celem żadnej organizacji.

 

¡                    Jedynym celem jest przetrwanie i rozwój, a jedyną drogą do jego osiągnięcia (zazwyczaj) jest generowanie zysku.

 

¡                    Produkt (usługa, proces) wysokiej jakości to taki, który po pierwsze wprawia w euforię klientów, po drugie, jest źródłem dużych zysków z tytułu jego wytwarzania.

Obalenie dotychczasowych tradycyjnych poglądów

¡                    Zachwiana zasada optymalnych kosztów Jurana, wg którego:

 

¡                   Inwestowanie w poprawę jakości jest rekompensowane przez zmniejszenie wewnętrznych i zewnętrznych kosztów uszkodzeń - aż do pewnej granicy.

¡                   Optymalny koszt jakości jest punktem, w którym koszty działań prewencyjnych i oceny są równe całkowitym kosztom uszkodzeń;

 

¡                    (por. wykład na temat kosztów jakości)

Koszty jakości – podejście tradycyjne

Koszty jakości – podejście nowoczesne

Wyniki Motoroli

Doświadczenia Motoroli

 

¡                  Im wyższa jakość (lub mniej wad), tym mniejsze koszty zapobiegania i oceny, jak również koszty uszkodzeń,

 

¡                  Wytwórca najlepszy jest jednocześnie najtańszym.

Efekt wdrożenia

¡                  Po 6 latach od wdrożenia:

 

¡                  redukcja kosztów złej jakości z około 40% wartości sprzedanej - do około 1%,

 

¡                  jakość wyrobów tej firmy to tylko 3.4 błędu na milion możliwości jego popełnienia;

Kolejne wdrożenia

Czy jest zatem „sigmowa” miara jakości

¡                  W statystyce sigma to odchylenie standardowe zmiennej.

¡                  Sześć sigm oznacza sześciokrotną odległość standardową.

¡                  Poziom sigma oznacza, ile razy odchylenie standardowe danej cechy mieści się w połowie pola tolerancji

 

„Sigmowa” miara jakości

 

¡                  DPMO – Defects Per Million Opportunities

 

¡                  Liczba błędów/niezgodności na milion możliwości

Wybrane wskaźniki pomiaru niezgodności

Przykład - szwalnia

¡                  W jednym procesie produkcyjnym można zrealizować maks. tylko 4 błędne wszycia metek, skutkujące odrzuceniem dostawy. Kontrola odbiorcza wykazała, że na 250 uszytych garniturów błędnie wszyto 52 metki.

¡                   DPU = 52/250 = 0,208

¡                   DPO = 52/(250 x 4) = 0,052

¡                   DPMO = 52/(250 x 4) x 106 = 52 000

Cel 6 sigma

 

Celem programu jest zmniejszenie liczby defektów do 3,4 defektów na milion.

 

UWAGA

¡                  Zgodnie z wykresem odchylenia standardowego, tylko 2 bilionowe wykresu wychodzą poza 6 sigma;

¡                  Program Six Sigma mówi o 3,4 milionowych;

 

¡                  Taka wartość występuje dla 4,5 sigma oraz 1,5 sigma przesunięcia

 

Skąd taka miara?

 

Pojęcia związane – dla przypomnienia

 

Wskaźnik zdolności jakościowej procesu - cp

Cp

¡                  Wskaźnik zdolności jakościowej określa możliwości spełnienia postawionych wymagań jakościowych (określa potencjalne możliwości procesu);

 

Cp

¡                  W statystyce:

 

Cp

Różnica pomiędzy tolerancją naturalną a procesową

 

¡                  Wskaźnik zdolności jakościowej procesu cp nie uwzględnia ewentualnego przesunięcia wartości średniej właściwości x względem linii tolerancji;

 

¡                  Taką ewentualność uwzględnia wskaźnik zdolności jakościowej procesu cpk

Cpk

 

Dla six sigma

¡               Zakres normy:

≥ 12 sigm

¡                 Przesunięcie procesu:

≤ +/- 1,5 sigma

¡               Cp ≥ 2

¡               Cpk ≥ 1,5

¡               DPMO = 3,4

Novum 6 sigma

Połączenie w jedno 3 elementów:

 

¡                  Ciągłe doskonalenie procesów;

¡                  Projektowanie procesów;

¡                  Zarządzanie procesowe;

 

Ilustracja koncepcji

Ilustracja koncepcji

 

¡                   Poniżej 3 sigma firmy zazwyczaj nie są w stanie przetrwać na konkurencyjnym rynku;

 

¡                   Koszt zapewnienia jakości przy poziomie 3 sigma wynosi ok. 25040% przychodów ze sprzedaży;

 

¡                   Przy poziomie 6 sigma – koszt spada poniżej 1%;

 

¡                   (Harry M, Schroeder R. 2001)

Osiągnięcie poziomu 6 sigma

 

Jeżeli produkujemy wyrób co sekundę i teraz popełnimy błąd, to poziom 6 sigma gwarantuje, że następny błąd tego typu wystąpi najwcześniej za 15 lat

Kalkulator 6 sigma

¡                  Tabela pozwalająca wyliczyć poziom sigma na podstawie istotnych danych z procesu

 

¡                  Oprogramowanie – narzędzie IT

 

¡                  Formuła Schmidta i Launsby'ego

 

Produkty IT

 

¡                  Bardzo dobre przybliżenie stanowi formuła podana przez Schmidta i Launsby'ego:
 

Przykład

Ważne dane przy kalkulowaniu:

¡                   liczba produkowanych jednostek

¡                   liczba możliwości wystąpienia wad przypadających na daną jednostkę

¡                   liczba wad

 

Ważny wzór:

 

¡                   DPMO =

 

Przykład

Przypadek:

¡                   Producent twardych dysków komputerowych pragnie zmierzyć swój poziom Sigma

 

¡                   W danym okresie czasu producent wytwarza 83 934 twardych dysków

¡                   W tym czasie dokonał 8 sprawdzeń w ramach wewnętrznego systemu kontroli jakości

¡                   W wyniku testów – odrzucono 3 432 dyski

 

Źródła problemów

Jak je usunąć?

 

DMAIC

¡                  Istotą rozwoju w strategii Six Sigma są trwające 2-3 miesiące projekty doskonalenia uruchamiane kolejno w kluczowych obszarach (procesach) organizacji.

 

¡                  Każdy z projektów przebiega według ściśle określonego algorytmu - DMAIC (z ang. Define, Measure, Analize, Improve, Control)

 

Infrastruktura

 

¡                   Strategia Six Sigma dokładnie definiuje podział zadań, ról i odpowiedzialności osób bezpośrednio zaangażowanych w realizację strategii – stanowią oni niewielki (ok. 1% personelu) ale krytyczny zasób organizacji

 

¡                   Ważnym czynnikiem jest:...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin