Aktywnosc_i_tworczosc.doc

(53 KB) Pobierz
1

„Aktywność i twórczość                      w koncepcjach Johna Dewey’a                                           i Rudolfa Steiner’a”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prowadząca: dr Dorota Luber

 

Szanowni Państwo!

 

Mam przyjemność zaprosić Państwa na spotkanie mające na celu poszerzenie horyzontów myślowych związanych ze studiowaniem pedagogiki. Dzisiaj poznacie Państwo kilka interesujących koncepcji pedagogicznych, ukierunkowanych na spontaniczną i twórczą aktywność dziecka.

 

Tematyka wykładu:

·         Antropozoficzne podstawy pedagogiki waldorfskiej

·         Otwarta idea nauczania wychowującego

·         Pragmatyzm J. Dewey

·         Alternatywny projekt edukacyjny J. Dewey

·         Wychowanie jako urabianie i wspomaganie rozwoju

 

Słowa kluczowe:

 

·         Aktywność

·         Twórczość

·         Samodzielność

·         Emancypacja

·         Manipulacja

·         Pragmatyzm

·         Antropozofia

Pedagogika Rudolfa Steinera

 

·        pedagogia ukierunkowana na społeczeństwa przyszłości;

·        stworzenie jednostce takiej szansy, by rozwinęła swoje zdolności, swoją indywidualność i zainteresowania – dzięki temu włączy się czynnie jako współobywatel w kształtowanie społeczeństwa i państwa;

·        szkoły powinny być niezależne i samorządne, pozbawione hierarchicznej struktury – wolne stowarzyszenia nauczycieli, uczniów i rodziców;

·        partnerskie zasady współżycia – prawa muszą być takie same dla wszystkich ludzi;

·        wychowanie pojmowane jako sztuka: nauczyciel powinien być osobowością artystyczną;

·        szczególna rola nauczyciela, który przez opis, gawędę i opowiadanie rozbudza zainteresowania uczniów.

·        „sercem” szkoły są uroczystości, festyny, święta, przedstawienia – organizowane przez uczniów, rodziców i nauczycieli;

·        w miejsce teorii programu kształcenia – otwarta idea nauczania wychowującego: autonomiczny program kształcenia;

·        zniesienie instrumentalnego i selekcyjnego oceniania i klasyfikowania na rzecz oceny opisowej;

·        proces kształcenia podporządkowany naturalnemu rytmowi snu, czuwania, zapamiętywania i zapominania;

·        zasadnicze rozumienie człowieka i jego uniwersum jest możliwe dzięki nauce o reinkarnacji.

 

 

Nie tyle przekaz treści, co formowanie charakterów.

 

 

 

 

Antropozoficzne podstawy szkoły waldorfskiej:

 

 

CIAŁO FIZYCZNE – ziemskie, reinkarnujące się już uprzednio jako jednostka duchowa, a teraz aż do 7 roku życia jest najniższym elementem ludzkiego bytu. Podlega ono prawom fizyczno – materialnym świata i może być badane empirycznie. W tej fazie życia dziecko nieświadomie przyjmuje, że świat jest dobry – nic zatem nie powinno się wydarzyć w jego otoczeniu, czego nie wolno byłoby mu naśladować. Potrzebuje do „pełni życia”: radości, zabawy, zdrowego pożywienia, właściwego ubioru, piosenki i tańca.

CIAŁO ETERYCZNE – powstaje z chwilą zgubienia przez dziecko mlecznych zębów, jest ono wewnętrzną osłoną ciała fizycznego, stanowiąc gwarancję dla procesów odżywiania, wzrostu i rozmnażania. Ponadto jest nośnikiem takich czynności duchowych, jak: przyzwyczajenia, pamięć, temperament i podstawowe siły myślenia.  Dziecko 7 letnie chce iść do szkoły, uczyć się i wzorować na nauczycielu – potrzebuje autorytetu, by mieć na kim się wzorować. Powinno mieć 1 nauczyciela – wychowawcę od I do VIII klasy.

CIAŁO ASTRALNE – rodzi się w trzecim siedmioleciu wraz z okresem dojrzewania młodego człowieka w sferze seksualnej. Przez swoje promieniowanie wytwarza aurę, którą obejmuje ciało fizyczne i eteryczne. Jest ono nośnikiem delikatnych, labilnych doznań, odczuć rozkoszy, bólu, cierpienia, pożądania i popędów. Jest ot faza głębokiego zainteresowania światem                              i stosunkami interpersonalnymi.

CIAŁO JA – jest nośnikiem samoświadomości, indywidualności i moralności – w nim promieniuje prawdziwy duch jako nieśmiertelna część człowieka. Człowiek jest istotą, która sama kształtuje swój los i panuje nad otoczeniem, może wybrać sobie zawód i założyć rodzinę. Budzi się wolna wola                                i pozazmysłowe moce. Jest to faza samowychowania.

 

Pragmatyzm Johna Deweya

 

·        teoria pedagogiczna nie powstaje „sama w sobie” – zawsze jest wyrazem pewnego szerszego, zwykle filozoficznego poglądu na świat;

·        filozofia winna stać się „praktycznym przedsięwzięciem”, a filozofowie powinni zrezygnować z dążenia do odkrycia „absolutnej prawdy”                       i skoncentrować się na społecznych, moralnych i edukacyjnych problemach współczesnego świata;

·        istoty ludzkie są integralną częścią natury – to w procesie ewolucji człowiek uzyskał zdolność do myślenia, nie ma ono więc charakteru metafizycznego, lecz jest formą aktywnego związku między żyjącym organizmem i jego środowiskiem;

·        fakt istnienia świata fizycznego jest poprzedzający każde doświadczenie człowieka;

·        nie istnieje prawda absolutna, odwieczna i niezmienna – prawdą jest to, co większość osób, na podstawie własnego doświadczenia uzna za „hipotezę działającą” w praktyce;

·        punktem wyjścia i dojścia każdej wiedzy jest doświadczenie;

·        odrzucenie możliwości  „wyprowadzenia” norm etycznych z prawa natury;

·        zaprzeczenie istnienia „najwyższego” i „nadnaturalnego” prawodawstwa;

·        preferowanie empirycznej teorii wartości, opierającej się na rozpoznawaniu wartości w trakcie ludzkiego działania;

·        wartości oraz moralność są konstytuowane społecznie, i zależą od czasu,  miejsca i okoliczności – to ludzie decydują o tym co jest wartością, a co nią nie jest;

·        odrzucenie transcendentnych wartości i celów w życiu społecznym.

 

Poglądy J. Deweya na edukację:

 

1.     Krytyka edukacji tradycyjnej:

·        jej przedmiot tworzony był przez układ informacji i kwalifikacji wypracowanych w przeszłości – głównym zadaniem szkół było przekazywanie ich młodemu pokoleniu;

·        kształcenie moralne polegało na kształtowaniu sposobów postępowania, konformistycznych wobec rozwiniętych w przeszłości standardów;

·        „ogólny wzór” organizacji szkolnictwa tworzył ze szkół placówki „ostro odgraniczone od innych instytucji społecznych”(np. rodzina).

 

 

Wymienione cechy determinowały cele i metody kształcenia, zawierały gotową wiedzę i odpowiednie „formy” kwalifikacji. Uczniowie musieli być posłuszni i ulegli. Podręczniki były traktowane jako „mądrość przeszłości”              a nauczyciele jako swoiste „organy” za pomocą których „łączy się” efektywnie uczniów z materiałem nauczania. Istotą tradycyjnej edukacji było więc narzucanie z góry i z zewnątrz zarówno treści, jak i metod. Edukacja była oderwana od praktycznych i codziennych doświadczeń uczniów.                    U podstaw edukacji leżało przeświadczenie, że przyszłość będzie taka sam jak przeszłość – zmiana w świecie stanowić mogła co najwyżej wyjątek,                  a nie regułę.  

 

 

2.     Alternatywny projekt edukacyjny:

·        uczenie przez doświadczenie i działanie;

·        indywidualizm pedagogiczny;

·        edukacja dla demokracji.

 

   Uczenie przez doświadczenie i działanie:

·        główna wartość edukacji tkwi w jej bezpośrednim związku z życiem: „całe życie jest edukacyjne, a cała edukacja jest życiem”;

·        szkoły są miejscami, gdzie uczniowie powinni uczyć się „poprzez życie”, a nauka szkolna powinna zapewnić ciągłość, różnorodność z tym,                      co uczeń przyswaja sobie poza szkołą, powinna dotyczyć pytań, które dziecko stawia sobie odnośnie swojego własnego życia;

·        „Gram doświadczenia więcej waży niż tona wiedzy teoretycznej”, dlatego szkoła powinna być miejscem wymiany doświadczeń w procesie budowy doświadczenia wspólnego. Przy czym doświadczenie ma mieć   refleksyjny charakter, dziecko ma rozumieć konsekwencje tego. Co jest „zaznawane”;

·        zadaniem nauczyciela jest przyjęcie roli przewodnika w otwartym procesie edukacyjnym, powinien on być nośnikiem doświadczenia bez ingerowania w relacje: uczeń – proces doświadczenia;

·        proces doświadczenia nie ma „przystanku końcowego”, ponieważ świat jest zmienny, a rozwój ucznia nie może być przerwany;

·        program szkolny jest oparty na (ulegających ciągłej zmianie) doświadczeniach życiowych uczniów oraz na ich zainteresowaniach;

·        odrzucenie koncepcji o odmienności wykształcenia ogólnego                              i zawodowego oraz podziału na wiedzę teoretyczną i praktyczną;

·        rozwój człowieka dokonuje się poprzez jego własne działanie w trakcie którego poznaje świat i go zmienia;

·        działanie jest więc źródłem wiedzy i jest zorientowane na rozwiązywanie problemów.

 

„UCZYĆ SIĘ, TO ZMIENIAĆ. DZIAŁAĆ OZNACZA DOŚWIADCZAĆ                                               I EKSPERYMENTOWAĆ, ORIENTOWAĆ SIĘ NA OSIĄGANIE CELÓW,                    ROZWIĄZYWAĆ PROBLEMY, PODEJMOWAĆ DECYZJE”.

  Indywidualizm pedagogiczny:

 

·        reakcje dziecka są odmienne w zależności od jego indywidualnego charakteru;

·        warunki w których żyje każde dziecko są także odmienne;

·        nie jest zatem możliwe sporządzenie takiego zestawu typów psychiki jednostki, który wyczerpałby istniejącą mnogość i różnorodność form                i odcieni;

·        szacunek dla indywidualnych różnic jest punktem wyjścia procesu uczenia się – koncentracja na tym, co w jednostce niepowtarzalne;

·        przez edukację można podtrzymywać zmienność ludzką, gdyż ta jest związana z wysokim wartościowaniem godności ludzi i zapewnieniem przetrwania gatunkowi;

·        indywidualizm czyni człowieka współtwórcą przemian w świecie ludzkim, swobodnym i odpowiedzialnym oraz zdolnym do inicjatywy                 i samodzielnego rozwijania zagadnień, wyłaniających się z życia;

·        wychowanie ma wyposażyć jednostki w zdolność przystosowania się                                do nowych, zmiennych warunków’

·        środowisko uczenia się ma być czułe na różnorodne odpowiedzi                            i interakcje uczniów.  

 

„PRZECIWIEŃSTWEM JEDNOSTKOWEJ INDYWIDUALNOŚCI 

JEST ZUNIFORMOWANA PRZECIĘTNOŚĆ”.

 

 

 

 

 

 

 

Edukacja i demokracja:

 

·        nacisk na współdziałanie jako podstawy każdej, również edukacyjnej aktywności człowieka;

·        wspólnota podejmowania środków i celów działania stanowi „jądro społecznego kierowania młodymi”;

·        naturalny fakt współdziałania współistniejący z orientacją na rozwój jednostki, stanowi  podstawę syntezy wychowania indywidualnego                         i społecznego;

·        demokratyczna edukacja: życie jest uczeniem się, edukacja –                             jak demokracja jest żywa, jest sposobem życia;

·        demokracja i edukacja to dwa najważniejsze, pozostające w sprzężeniu zwrotnym, elementy życia społecznego;

·        Demokracja to osiągnięcie równości społecznej, dlatego edukacja ma zmierzać ku demokracji.

 

 

„MISJĄ SZKOŁY BYŁO ZACHOWAĆ MARZENIE, ŻE AMERYKA BYŁA KRAJEM NIEOGRANICZONYCH MOŻLIWOŚCI I SPRAWIEDLIWOŚCI SPOŁECZNEJ”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Literatura

Pedagogika, Z. Kwieciński, Bogusław Śliwerski (red.), t. I , Warszawa 2006.

Gutek G, Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Danielewska J, Granice wolności i przymusu w wychowaniu, Kraków 2001.

 

 

Pytania testowe:

1.      Które z poniższych stwierdzeń wyjaśnia indywidualizm pedagogiczny J. Dewey?

a.       naturalny fakt współdziałania współistniejący z orientacją na rozwój jednostki, stanowi  podstawę syntezy wychowania indywidualnego i społecznego;

b.      nie jest zatem możliwe sporządzenie takiego zestawu typów psychiki jednostki, który wyczerpałby istniejącą mnogość i różnorodność form i odcieni;

c.       rozwój człowieka dokonuje się poprzez jego własne działanie w trakcie którego poznaje świat i go zmienia.

1 pkt.

2.      Na podstawie podanej literatury proszę określić kim jest pedagog w koncepcji                      R. Steinera?

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Pedagogika, Z. Kwieciński, Bogusław Śliwerski (red.), t. I , Warszawa 2006.

3 pkt.

Razem: 4 punkty

9

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin