Czym jest biznes plan.pdf

(1885 KB) Pobierz
Microsoft Word - Czym jest biznes plan
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE .......................................................................................................................................... 2
ISTOTA BIZNES-PLANU .............................................................................................................................. 2
WSPÓLNE CECHY BIZNES-PLANÓW ...................................................................................................... 3
RODZAJE BIZNES-PLANÓW ...................................................................................................................... 3
CELE I ZAKRES BIZNES-PLANU ............................................................................................................... 4
ZASADY KONSTRUKCJI BIZNES-PLANU ............................................................................................... 6
STRUKTURA BIZNES-PLANU ..................................................................................................................... 6
ZASTOSOWANIE BADAŃ OPERACYJNYCH W POSZCZEGÓLNYCH FAZACH KONSTRUKCJI
BIZNES-PLANU ............................................................................................................................................ 11
BIBLIOGRAFIA: ........................................................................................................................................... 13
144608332.002.png
WPROWADZENIE
Wszyscy początkujący przedsiębiorcy kierują swoje wszystkie działania na zdobycie
rynku, a właściwie – miejsca na rynku. W warunkach silnej konkurencji wejście na rynek
jest bardzo trudne. Nawet oferta nowych, doskonalszych, jakościowo lepszych produktów
lub usług nie gwarantuje utrzymania się na rynku w dłuższym okresie czasu.
Aby odnaleźć swoje miejsce na rynku albo zwiększyć udział na nim, prowadzi się badania
rynku - analizuje się bieżąca sytuację i prognozuje przyszłość firmy. Przedsiębiorca
doskonali wówczas organizację pracy, technologię i metody marketingu. I właśnie tu
przejawia się zainteresowanie przedsiębiorcy planowaniem działań, a szczególnie
planowaniem biznesu.
Dobrze opracowany biznes-plan pomaga w zarządzaniu firmą. Staje się ona wtedy
bardziej wiarygodna jako kontrahent, kooperant, inwestor, kredytobiorca czy
leasingobiorca.
Ogólnie można powiedzieć, że biznes plan pomaga w pozyskaniu potrzebnego kredytu, w
nabyciu dóbr inwestycyjnych bez zaangażowania własnych środków finansowych, w
korzystaniu z wiedzy technicznej, technologicznej czy organizacyjnej. Pobudza również
do aktywnych działań na rynku, do stosowania metod marketingowych i metod
nowoczesnej sprzedaży.
ISTOTA BIZNES-PLANU
Istotą biznes-planu jest sformułowanie zamierzeń na bliższą lub dalszą przyszłość, z
ustaleniem zadania podstawowego (konkretnego przedsięwzięcia) lub zestawu zadań do
wykonania, celów, środków i sposobów działania.
Przedsięwzięciem planowanym może być na przykład: inwestycja finansowana własnymi
kapitałami albo kredytem bankowym, pozyskanie środków finansowych na kampanię
reklamową nowego produktu, nabycie dobra trwałego do użytku gospodarczego według
zasad leasingu, dzierżawy lub najmu, czy też przeprowadzenie reorganizacji
przedsiębiorstwa, modernizacji zarządzania lub po prostu zmian w metodach sprzedaży.
Biznes-plan jest w gruncie rzeczy decyzją właściciela firmy lub organu stanowiącego,
rozpisaną na elementy składowe, uwzględniające realia warunków i środków działania na
potrzeby decydentów.
144608332.003.png
WSPÓLNE CECHY BIZNES-PLANÓW
Mimo znacznych różnic między biznes-planami, można wyodrębnić wspólne cechy takie
jak:
celowość,
konkretność,
zwięzłość,
przejrzystość,
kompleksowość,
funkcjonalność,
realność,
użyteczność,
elastyczność
Te dziewięć cech stanowi fundament budowy biznes-planu. W praktyce spotyka się różne
rodzaje biznes-planu w zależności od potrzeb, wymogów zewnętrznych i okoliczności.
Nie można utożsamiać biznes-planu z planem rocznym przedsiębiorstwa czy z planem
wieloletnim rozwoju, które są opracowywane na podstawie norm prawnych. Biznes-plan
jest planem szczególnym, nakierowanym na konkretny efekt, sporządzonym jakby „na
zamówienie”, według nieformalnej procedury.
RODZAJE BIZNES-PLANÓW
Najczęściej występuje jako plan przedsięwzięcia dochodowego, to jest skierowanego na
przyszły dochód, zysk. W zależności od potrzeb i tematu poruszanego w biznes-planie,
można otrzymać dokładniejsze określenia:
- plan małego biznesu
- plan zadania inwestycyjnego
- plan modernizacji produktu
- plan sprzedaży nowego produktu / usługi
- plan tworzenia sieci handlowej
- plan rozwoju eksportu / importu
- plan utworzenia przedsiębiorstwa
- plan zarządzania przedsiębiorstwem
- plan pozyskania i wykorzystania kredytu
- plan opłacalności leasingu
- plan poprawy efektywności pracy, itd.
144608332.004.png
CELE I ZAKRES BIZNES-PLANU
W każdym biznes-planie najważniejszy jest cel. Cel określa użyteczność finalną
podejmowanych działań, które są treścią planu.
Cele można podzielić na:
- cele strategiczne
- cele taktyczne
- cele operacyjne
Cele strategiczne – to cele długoterminowe o charakterze rozwojowym (np.: poszerzenie
sieci handlowej, stworzenie bazy produkcyjnej i hurtowej, utworzenie grupy kapitałowej)
Cele taktyczne – to cele średnioterminowe, związane z metodami działań (np.:
rozwinięcie kampanii reklamowo – promocyjnej, wykorzystanie nowych form sprzedaży)
Cele operacyjne – to cele krótkoterminowe, dotyczące działań organizacyjnych i
gospodarczych
Możemy również podzielić cele na:
- cele pośrednie
- cele finalne
- cele organizacyjne
- cele gospodarcze
- cele finansowe
ale także na:
- cele rynkowe
- cele ekonomiczne
Celem finalnym jest najczęściej zysk – bo jest on miarą biznesu.
Celami pośrednimi często bywa przychód ze sprzedaży, marża handlowa, produkcja,
oszczędności w kosztach. Są to jednocześnie cele ekonomiczne.
Do celów rynkowych zaliczają się między innymi: wejście na rynek z nowymi produktami
/ usługami, zwiększenie udziału w rynku, zaspokojenie popytu na określone dobra lub
usługi.
Zakres biznes-planu odnosi się on do czasu, podmiotu i przedmiotu, tak więc możemy
mówić o zakresie czasowym, podmiotowym i przedmiotowym.
Czas określa horyzont planu, czyli okres trwania realizacji lub długość cyklu
wykonawczego.
W zakresie podmiotowym planu uwzględnia się decydentów, którzy zadecydowali o
opracowaniu biznes-planu, osoby odpowiedzialne za wykonanie poszczególnych czynności
144608332.005.png
lub zadań, osoby kontrolujące przebieg planu oraz osoby lub instytucje, dla których dany
plan opracowano (np. bank).
Zakres przedmiotowy biznes-planu wiąże się z treścią merytoryczną, układem
rzeczowym. Są to po prostu obszary działalności objęte planem (np. obszar
organizacyjny, zarządzanie, system informacyjny, inwestycje, produkcja).
144608332.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin