AKADEMIA OBRONY NARODOWEJ
WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA I DOWODZENIA
ROK AKADEMICKI – SEMESTR
20010/2011 – semestr zimowy
SPECJALNOŚĆ:
SEMESTR:
drugi
NAZWA PRZEDMIOTU:
KOMUNIKACJA SPOŁECZNA
PRZEDMIOTY WPROWADZAJĄCE
„Nie wymaga się znajomości określonych przedmiotów poprzedzających”
OSOBA PROWADZĄCA/
OSOBY PROWADZĄCE
dr Justyna Lipińska
JEDNOSTKA ORGANIZACYJNA ODPOWIEDZIAŁ ZA REALIZACJĘ PRZEDMIOTU
/KATEDRA ZARZADZANIA
Zakład Podstaw Zarządzania
LICZBA GODZIN ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH
Ogółem – 30 godz., w tym:
wykłady – 10 godz., ćwiczenia – 20godz.
PRZEDMIOT
kształcenia ogólnego: grupa treści ogólnych zgodnie z planem studiów
PUNKTY ECTS
4
TREŚCI I EFEKTY KSZTAŁCENIA WG. STANDARDU KSZTAŁCENIA DLA KIERUNKU STUDIÓW
Treści kształcenia: Zapoznanie się z podstawami teorii komunikowania się, modelami komunikacyjnymi oraz wybranymi teoriami psychologicznymi z zakresu komunikacji interpersonalnej.
Założenia:
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje. Praktyczne wykorzystanie komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Poznanie podstaw zawodowego savoir vivre’u.
ZAŁOŻENIA I CELE PRZEDMIOTU
Student powinien:
Wiedzieć: Jakie są teorie komunikowania i modele komunikacyjne.
Znać: Elementy procesu komunikacyjnego
Potrafić: Właściwie konstruować i interpretować komunikat werbalny i niewerbalny.
METODY DYDAKTYCZNE
Wykład, dyskusja, pokaz
TREŚCI PROGRAMOWE
Lp.
Temat
Zakres prezentowanych zagadnień
(treść zajęć)
Forma zajęć
Liczba godzin
Semestr pierwszy
1.
Wprowadzenie w problematykę komunikowania społecznego
- Elementy komunikowania
- Cechy komunikowania
- Poziomy komunikowania
- Definicje komunikowania
- Systemy komunikowania społecznego
W
2
2.
Modele podstawowe, modele przepływu informacji
Modele podstawowe:
- Model aktu perswazyjnego H. Lasswella (1948)
- Model przekazu sygnałów Shannona i Weavera (1948/1949);
- Model trójkątny Newcomba (1953);
- Model wspólnoty doświadczeń Schramma (1954)
- Model komunikowania interpersonalnego wg Schramma (1954)
- Model komunikowania masowego wg Schramma (1954).
- Model percepcji Gerbnera (1956)
- Model selekcji Westley’a i MacLeana (1957)
- Model socjologiczny Rileyów (1959)
Ćw.
Modele przepływu informacji:
- Model „ukłucia podskórnego” (1936)
- Model wszechmocy propagandy S. Tchakhotine (1939)
- Model dwóch etapów komunikowania (1944)
- Model topologiczny C. Lewina (1947)
- Model dwustopniowego przepływu informacji Lazarsfelda i Kazta (1955)
- Teoria wieloetapowego przepływu informacji Klappera (1960)
3.
Modele efektu długoterminowego, modele semiotyczne, pozostałe modele
Modele efektu długoterminowego:
- Model „porządku dziennego” McCombsa i Showa (1972)
- Model spirali milczenia E. Noelle-Neumann (1974)
- Model uzależnienia od mediów Ball-Rokeacha i Defleura (1976)
- Model lingwistyczny R. Jacobsona (1962)
- Model semiotycznego komunikowania U. Eco (1975)
- Model socjosemiotyczny (lata 70.-80....
KornetaG