psych osobowosci wykl 7 i 8 opracowany.doc

(52 KB) Pobierz

Wykład 7 & 8

 

PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA

Istota "przełomu humanistycznego": Zmiana obrazu człowieka.

Uwarunkowania biologiczne a uwarunkowania kulturowe: Gdzie tkwi źródło "zła"?

·         Zasada holizmu.

·         Świadomość i samoświadomość.

·         Wolność wyboru.

·         Celowość działań -orientacja ku przyszłości.

 

KONCEPCJA A. MASLOWA:

·         pojęcie natury ludzkiej

·         pojęcie samourzeczywistnienia

·         konsekwencje "zanegowania" wewnętrznej natury człowieka;

·         Motywacja deficytu (niedoboru) a motywacja wzrostu;

·         zaspokojenie potrzeb podstawowych jako warunek samoaktualizacji.

 

Podstawowe pojęcia teorii A. Maslowa

Samoaktualizacja – urzeczywistnienie natury człowieka, jego wrodzonych potencjalności = rozwój. W wymiarze jednostkowym proces niepowtarzalny

Ludzie samoaktualizujący się a ludzie „jedynie zdrowi”:

1.       Psychologia poziomu braku i obronności – zamkniętość, motywacja oparta na schemacie homeostatycznym lub schemacie redukcji napięcia psychicznego

2.       Psychologia stawania się, samoaktualizacji – dynamiczna otwartość, zmienność, samoprzekształcanie się, czyli dochodzenie do głosu wewnętrznej natury;

3.       Zaawansowany proces samoaktualizacji charakteryzuje się coraz częstszym występowaniem stanów bycia tzw. Doświadczeń szczytowych

4.       Psychologia bycia, zaktualizowania się -  stan statyczny, pozbawiony dążeń motywacyjnych, stan przekroczenia siebie, własnego ja

 

POTRZEBY A ROZWÓJ OSOBOWOŚCI

·         Potrzeby – braku i potrzeby wzrostu (metapotrzeby); dyspozycja; aktualny stan;

·         Niezaspokojenie potrzeb – patologia psychiczna

·         Potrzeby niższe:

o        Fizjologiczna

o        Bezpieczeństwa

o        Afiliacji

·         Zaspokojenie tych potrzeb wyznacza tendencje rozwojowe: obrona lub rozwój

·         Mechanizm hedonistyczny jako podstawa zachowania. Intensywność przyjemności związanych z obroną i przyjemności związanych z rozwojem wyznacza motywację jednostki do konkretnych zachowań.

·         Istota człowieka może w pełni ukazać się wtedy, gdy jej „głos” nie jest zagłuszony przez deprywację potrzeb. Potrzeby w stanie aktualizacji dysponują większą siłą niż siła wewnętrznego centrum

·         Wola zdrowia – siła dynamiczna wewnętrznego centrum

 

TEORIA C. ROGERSA

Założenia filozoficzne:

·         PODEJŚCIE FENOMENOLOGICZNE -Podkreśla znaczenie tego, co dzieje się w polu  fenomenologicznym, czyli tego, czego człowiek doświadcza.

·         Poznanie innej osoby -to próba spojrzenia na to, jak ta osoba odbiera świat i co robi z jej własnej perspektywy (rola empatii).

·         NATURA CZŁOWIEKA-fundamentalnie pozytywna, jeżeli tylko umożliwić jej naturalną ekspresję:

o        pozytywny obraz siebie, brak niepokoju, znajomość silnych i słabych stron swojej osoby; aktywność twórcza; pozytywny stosunek do innych (zaufanie, szacunek).

·         Podstawowe pojęcia:

o        SAMOAKTUALIZACJA (Self-Actualization) fundamentalna tendencja organizmu do samourzeczywistnienia jego potencjalnych możliwości.

 

 

 

 

 

Osobowość = Pojęcia JA wg  C. Rogers’a 

Pojęcie JA

·         Spostrzegane własne cechy

·         Przypisywane im wartości

·         Spostrzegane relacje z  innymi osobami

·         Podstawowa zasada – zasada zgodności z doświadczeniem - uświadamiane są tylko te doświadczenia które są zgodne z pojęciem Ja, niezgodne ulegają zniekształceniu

·         Warunki wartościakceptacja przez osoby znaczące

·         Potrzeba akceptacji - jako uniwersalna i stała potrzeba człowieka

o        akceptacja bezwarunkowa

o        akceptacja warunkowa

 

Potrzeba pozytywnej oceny (need for positive regard) - Manifestuje się w dążeniu do ciepła, bycia lubianym, współczucia, szacunku, i akceptacji ze strony innych. Stopień jej zaspokojenia decyduje o wystąpieniu w przyszłości stanu zgodności bądź niezgodności Ja z doświadczeniem.

 

Akceptacja bezwarunkowa (unconditional positive regard) – to akceptacja osoby niezależnie od tego, jaka jest i co robi.

 

Akceptacja warunkowa (conditional positive regard) - dziecko otrzymuje sygnały aprobaty ze strony rodziców tylko wtedy, kiedy zachowuje się zgodnie z ich oczekiwaniami.

 

Stan niezgodności - to stan rozbieżności między postrzeganym Ja a rzeczywistym doświadczeniem osoby. Własne doświadczenie zagraża pozytywnemu obrazowi Ja. Poprzez proces subcepcji jednostka jest zdolna do "odbioru" tego doświadczenia i reagowania na nie obroną. Przyjmuje ona dwie formy:

·         zniekształcenie sensu doświadczenia (distortion)

·         zaprzeczanie istnieniu tego doświadczenia (denial)

Konsekwencje obrony: istotne aspekty własnego doświadczenia nie są symbolizowane w "ja"; proces rozwoju osobistego -wymagający takiej symbolizacji nowych doświadczeń i ich integracji w samowiedzy -ulega zahamowaniu.

 

Spójność „Ja” i zgodność (self-consistency, congruence):

Organizm dąży do utrzymania spójności Ja(braku konfliktu między autopercepcjami), oraz do zgodności między Ja i doświadczeniem.

 

Badania empiryczne (Rogers & Coopersmith, 1967)

nad genezą samoakceptacji. Trzy czynniki sprzyjają formowaniu się pozytywnej samooceny:

·         stopień akceptacji (ciepło, miłość, zainteresowanie dzieckiem);

·         formułowanie wymagań wobec dziecka ukierunkowujących jego działania, a zarazem -dostarczanie nagród;

·         "demokratyczne" podejście do dziecka (brak przymusu, liczenie się z uprawnieniami i opiniami dziecka).

 

Perls – Terapia Gestalt

Zamiast kierować się własnymi zdolnościami czy pragnieniami kierujemy się tym czego oczekują od nas inni.

 

Funkcjonowanie neurotyczne –odrzucanie własnego Ja poprzez unikanie kontaktu z własnym doświadczeniem

1.       poziom działań fałszywych –wyznaczony przez idealny obraz samego/samej siebie

2.       lęk, opór, sprzeciw wobec autentycznego Ja –boimy się być tym kim jesteśmy z uwagi na społeczne konsekwencje –lęk przed odrzuceniem, ośmieszeniem itp.

3.       impas –stan zawieszenia w sytuacji konfliktu. Rozważanie za i przeciw z perspektywy zewnętrznej a nie z poziomu ja chcę (wewnętrznej)

4.       implozja –skierowanie energii do wewnątrz i „zamrożenie” (najczęściej emocji negatywnej) zamiast wyrażenie w konkretnym działaniu –sztywność, bezruch, poczucie bycia „martwym”

5.       wybuch –eksplozja –sytuacja „spustowa” doprowadza do niekontrolowanego wybuchu, sytuacja terapeutyczna jako kontrolowany proces odkrywania Ja

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin