42 Dodajemy tło nieba z gwiazdami..doc

(416 KB) Pobierz
Dodajemy tło nieba z gwiazdami

 

 

Dodajemy tło nieba z gwiazdami.

 

Vincent van Gogh malował na swoich obrazach nocne rozgwieżdżone niebo. Do swojej sceny dodasz drugoplanowe niebo z gwiazdami przy użyciu Noise map jako background.

 

Zastosowanie materiału Noise:

 

Otwórz plik zapisany w ostatnim ćwiczeniu: moon.max.

 

Z menu Rendering wybierz Environment.

 

W oknie Environment kliknij guzik Environment Map.

 

W oknie Material/Map Browser, wybierz Noise i kliknij OK. Na przycisku Environment Map pojawił się napis Map #2 (Noise).

 

Przeciągnij mapę Noise z okna Environment do nie używanej kuli próby materiału w edytorze. W oknie Instance (Copy) Map zaznacz Instance i kliknij OK.

 

Kula próby znika i jest zastąpiona mapą Noise. Mapa jest pokazana jako kwadrat, odtąd jest to mapa, nie materiał.

 

 

Rozwiń roletę Noise Parameters i wpisz wartość Size na 0,2.

 

Wpiszesz nowe wartości w Noise Threshold, i tak wartość Low na 0,6 a wartość High na 0,7. Zawęża to szum pomiędzy kolorem czarnym i białym w ten sposób pokaże się on nie większy niż ostrza szpilki.

 

Aktywuj okno ekranu kamery i wyrenderuj scenę. Setki gwiazd ukazały się na niebie jako tło księżyca.

 

Material Noise wykreował gwiaździste niebo.

 

Zmień teraz wartość Noise Threshold na 0,65. W ten sposób tonujemy jaskrawość przez zmianę białego zabarwienia na kolor szary.

 

Oddaj znów scenę.

 

Po dostosowaniu materiału Noise.

 

Tworzenie pól mgławicy:

 

Aby dodać do tła jakie tworzy rozgwieżdżone niebo ciekawszych elementów utworzymy w nim pola mgławicy za pomocą Gradient Ramp.

 

Kliknij Color #1 w rolecie Noise Parameters.

 

Zaznacz Gradient Ramp w oknie Material Map Browser i kliknij OK.

 

W Edytorze Materiałów przejdź do rolety Gradient Ramp Parameters. Gradient ramp ma trzy suwaki, dwa po bokach i jeden w środku.

 

 

Kliknij podwójnie lewym przyciskiem myszki na suwaku po prawej stronie. Z okna Color Selector zmień zabarwienie na czarne.

 

Bez zamykania okna zaznacz środkowy suwak i wybierz kolor niebieski. Teraz możesz zamknąć okno.

 

W rolecie Gradient Ramp Parameters w grupie Noise zmienisz wartości, i tak: Amount na 1.0, zaznacz parametr Fractal a wartość Size zmień na 9,0.

 

Po wyrenderowaniu sceny rozproszona niebieska mgławica ukazuje się w niebie.

 

 

Dodajemy smugę do pola mgławicy:

 

Jeżeli chcesz dodać do Gradient Ramp dodatkowy suwak klknij na którymkolwiek suwaku prawym przyciskiem myszki i z menu wybierz polecenie Copy, a następnie ponownie klikając prawym przyciskiem na suwaku wybierz z menu polecenie Paste i wstaw dodatkowy suwak w miejscu gdzie tego potrzebujesz. Jeśli chcesz usunąć suwak, to z tego samego menu wybierz polecenie Delete a następnie kliknij na suwaku który ma być skasowany.

 

W sposób opisany powyżej utwórz trzy suwaki które będą znajdować się w środku.

 

Kliknij podwójnie na suwaku znajdującym się w samym środku i zmień zabarwienie na jasno niebieski tak jak to pokazuje ilustracja poniżej.

 

 

 

W grupie Noise ustaw parametr szumów Levels na 6,0, by dodać więcej drobiazgów do smugi.

 

Wyrenderuj scenę.

 

Backround mgławicy ze smugą.

 

 

Eksperymentuj z zabarwieniem, typem i parametrami szumu, aż opanujesz to ćwiczenie.

 

Zapisz plik pod nazwą, mymoonandstars.max.

 

Tworzenie wygwieżdżonego nieba z dużym księżycem:

 

Inną drogą do utworzenia podobnej sceny jest wykonanie dużej kuli która otacza wokół księżyc i naniesienie na nią bitmapy która prezentować będzie pole gwiezdne.

 

Przy użyciu klawiatury utworzymy bardzo dużą kulę o promieniu Radius 1200. Jeśli nie jesteś zaznajomiony z tą metodą to wykonaj następujące polecenia:

Przejdź do panelu Create, kliknij ikonę Geometry i wciśnij przycisk Sphere.

Z klawiatury w rolecie Keyboard Entry wpisz wartość Radius na 1200.

Kliknij przycisk Create.

 

Nadaj kuli nazwę, skydome.

 

Przejdź do panelu Modifier. Z rozwijalnej listy modyfikatorów wybierz modyfikator Normal.

 

W rolecie Parameters tego modyfikatora, zaznacz okienko Flip Normals.

 

Otwórz Material Editor i zaznacz nowe gniazdo próby, nadaj nazwę materiałowi starry sky.

 

Kliknij szary guzik obok próbki koloru Diffuse z prawej strony. Z okna Material/Map Browser, wybierz Bitmap i kliknij OK.

 

W oknie Select Bitmap Image File znajdź folder Space w katalogu Tutorials i następnie zaznacz plik stars10.jpg i kliknij OK. Plik ten jest dużą szczegółową mapą, więc może to zająć trochę czasu.

 

  Kliknij ikonkę Show Map In Viewport.

 

  Kliknij ikonkę Go do Parent. W rolecie Blinn Basic Parameters w grupie Self - Illumination wpisz wartość na 100.

 

Przeciągnij materiał na obiekt  skydome, następnie kliknij klawisz F9 by oddać scenę. Rozgwieżdżone niebo wypełnia drugi plan tej sceny.

 

Rozjaśnij gwiazdy:

 

W Edytorze Materiałów otwórz roletę Maps i kliknij guzik Diffuse Color map.

 

Rozwiń roletę Output i wpisz wartość RGB Level na 2.0. Aby filtrować światło gwiazd wprowadź wartość Output Amount na 1.2.

 

Wyrenderuj scenę.

 

 

Zapisz swoją pracę pod nazwą mymoonandstars2.max.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin