Boże, jak śmiesz nas sądzić Clifford Goldstein.txt

(163 KB) Pobierz
Clifford Goldstein .
	Boe jak miesz nas sdzi?
	Chrzecijaski Instytut Wydawniczy "Znaki Czasu" Warszawa 2005 .

TYtut oryginau: How Dare You Judge Us, God
	Przekad: Jarosaw Kauc
	Korekta: Lidia Perchacz
	Projekt okadki: Daria Gil-Zidalska
	ISBN 83-7295-099-7
	Wydanie pierwsze
	Wydawca: Chrzecijaski Instytut Wydawniczy "Znaki Czasu", ul.
Foksal 8, 00-366 Warszawa, tel.
(0...22) 331-98-00, e-mail: zamawiajznaldczasu.pl; sklep internetowy: www.znakiczasu.pl/sklep
	..
	Miliony umarych, wyszedszy z grobw, tworz ogrom n mas cia sigajc po horyzont.
Sumeryjscy wo dzowie, kupcy celtyccy, mistycy tybetascy, kolum bijscy wieniacy, sceptycy z Wali Street niezliczona masa, niemal wszyscy, ktrzy kiedykolwiek yli na ziemi, powstali razem, wzbudzeni z martwych.
Nasta wielki dzie sdu i po tpiona ludzko stoi przed trybunaem niebios.
Przestp stwo: zdrada wobec prawa Boego.
Orzeczenie: winni.
Wy rok: wieczna zagada.
	Potpieni nie chc si pogodzi z wyrokiem.
Z ich ust
	wydobywaj si przeklestwa i oskarenia.
Kbice si ciaa
	wr gniewem jak wezbrane morze.
	Boe, jak miesz nas sdzi?
krzyczy mczyzna
	o jasnych wosach, unoszc w gr zacinit pi.Co Ty
	wiesz o cierpieniu?
Co Ty wiesz o blu?
	To prawda, kradem wyznaje inny ale robiem
	to z godu.
Co Ty wiesz o godzie.
Boe?
	W przypywie szau kobieta z rozmazanym makijaem,
	w objciach mczyzny, woa: .

Co Ty wiesz o podaniu, Boe?
Co Ty wiesz o pokusie i namitnoci?
A jednak siedzisz w swoim niebie i miesz mnie potpia.
Nie moemy Ci powstrzyma!
Nie moemy przed Tob uciec, ale odrzucamy Twoj decyzj, Twj wyrok i Ciebie!
	Tum tupie nogami, odgraa si piciami, a gniewna
	wrzawa wznosi si pod niebo:
	Hipokryta!
Tyran!
atwo Ci by dobrym w niebie!
	Jak miesz nas sdzi?
	Jaki Chiczyk zdejmuje swoj czarn koszul, odsa niajc plecy poorane grubymi bliznami.
Nie mwi nic, tylko unosi w gr zacinit pi, podczas gdy tum krzyczy: r
	Boe, jak miesz nas sdzi?
	Zostaem niesusznie aresztowany woa inny m czyzna, wychodzc przed szereg.
Wiziono mnie, bito i za mordowano w bestialski sposb.
A teraz Ty, pawic si w nie biaskim luksusie, znowu skazujesz mnie na mier?
	W niepohamowanym szalestwie wszyscy odmawiaj Bogu prawa do sdu nad nimi.
Jaki yd pokazuje twarz poparzon cyklonem B w nazistowskiej komorze gazowej.
Afrykanin pokazuje wyobienia na nadgarstkach powstae wskutek noszenia kajdan na statku niewolnikw.
Inni, od rzuceni przez spoeczestwo, wtpi, czy Bg, ktry nigdy nie zna blu odrzucenia, ma prawo sdzi tych, ktrzy go doznali.
Winiowie polityczni, ktrzy walczyli o wolno i prawd, przeciwstawiajc si tyranii za cen ycia, stanow czo twierdz, e Bg nie ma prawa ich sdzi.
Cho skarga kadego z nich jest nieco inna, wszyscy uczestnicy tego ma kabrycznego zgromadzenia podnosz jeden zarzut: "Boe, jak miesz nas sdzi?
"
	6
	ROZDZIA PIERWSZY
	/sft
	Christina i kobieta z torbami
	l
	podczas gdy AIDS zbiera niwo w Ugandzie, dziesi tkujc ju nie tylko homoseksualistw, ale take heteroseksualistw, inna choroba wyniszcza ca ludzko.
Bogaci biedni, modzi i starzy, religijni i zewiecczeninikt nie jest w stanie przed ni uciec.
Wikszo cierpi w milcze niu, maskujc umiechem wewntrzny krzyk.
W kocu jed nak przychodzi chwila zaamania, kiedy kady ali si, dajc wyraz swej rozpaczy.
Niektrzy po prostu krzycz goniej i duej ni inni.
	p
	Objawy mog by rne, ale choroba trwa i rozwija si uparcie, po kres ycia.
Czai si jak ukryta mija, nie dajc o sobie zna, czekajc na odpowiednie okolicznoci, a potem nagle atakuje, paraliujc czowieka.
Bl narasta stopniowo albo pojawia si gwatownie, w jednej chwili.
	Aby znale ukojenie, ludzie uywaj rnych substan cji staych (jak kokaina), pynnych (alkohol) i gazowych (ma rihuana), ktre jednak nie usuwaj problemu, podobnie jak
	7 .

rozwizo nie leczy syfilisu.
Inni szukaj rady lekarzy i bio energoterapeutw, kapanw i szamanw wszystko na prno.
Miliardy dolarw wydaje si na ksiki, kursy, za jcia, seanse i przerne rodki, ktre daj jedynie chwilow
	ulg.
	Sama choroba nie jest miertelna, ale wielu cierpi tak bardzo, i wol mier, nawet bolesn, ni niekoczce si zmagania.
Wikszo ludzi, doznajc kolejnych dotkliwych atakw, wtpi, czy warto si w ogle stara o uzdrowienie.
	Abraham Cowley napisa: "ycie jest nieuleczaln cho rob".
	Nie mia racji.
ycie nie jest nieuleczalne.
Dowodem na to jest mier.
Nie jest te chorob, jakkolwiek chore moe si wydawa.
Problemem nie jest ycie, ale zwizana z nim ndza.
Chorob jest ludzkie nieszczcie, a my nie jestemy w stanie go zlikwidowa, cho staramy si od tysicleci.
	Ponad dwa tysice lat temu Homer napisa: "Czowiek i ndza to dwa blinita zwizane ze sob od urodzenia".
Jose Martinez, takswkarz z Manhattanu, wyrazi to w bardziej prozaiczny sposb: "yjemy, eby umrze przey ycie i umrze.
Jed takswk.
Lubi wdkowa, chodz z dziew czyn, pac podatki, troch czytam, a w kocu umr.
ycie to wielki przekrt.
Jestemy jak podmuch wiatru.
Przeminie my, a na nasze miejsce przyjd inni.
Sami siebie niszczymy i nic nie moemy na to poradzi.
Jedynym lekarstwem na cho rob wiata jest nuklearna zagada zniszczenie wszystkie go!
nowy pocztek".
	Rodzc si i stajc na progu ycia, krzyczymy i pacze my.
Umierajc czsto zachowujemy si podobnie.
Paczemy
	przy narodzinach, intuicyjnie obawiajc si tego, co nas cze ka.
Paczemy przy mierci, bo nie wiemy, co si z nami sta nie.
Pomidzy tym pierwszym i ostatnim paczem nasza eg zystencja z wyjtkiem krtkich chwil szczcia i radoci, potwierdzajcym jedynie regu jest przewanie zaprawio na cierpieniem, gorycz i rozczarowaniami.
	Widzimy bezdomnych o pokaleczonych i brudnych do niach, nabrzmiaych i sinych, o wyblakych i rozbieganych oczach, przechowujcych w pamici obrazy, ktre nawet de mony przyprawiyby o dreszcze.
Okoo piciuset bezdomnych kadej zimy zamarza na mier w samych tylko Stanach Zjed noczonych.
Nastpnym razem, kiedy lodowaty podmuch wia tru uderzy w drzwi twojego domu, wyobra sobie, e ten sam przenikliwy mrz przenika twoje skpo odziane ciao.
Siedzisz skulony na awce i czujesz ten mrz a do szpiku koci...
	Pewnego letniego wieczora na Manhattanie, w porze, kiedy mczyni udaj si do ekskluzywnych barw na kieli szek czego mocniejszego, zanim wybior si do nocnego klu bu czy na jaki erotyczny pokaz, ujrzaem staruszk o twarzy pooranej zmarszczkami, grzebic w koszu na mieci.
Pochy lia si nad koszem, znalaza resztki z McDonalda, i zacza je, apczywie ogryzajc bezzbnymi dzisami resztki mi sa z koci kurczaka.
Pord wieowcw ze szka i stali, wi dok tej starszej kobiety, jedzcej z obrzydliwego mietnika, podziaa na mnie uderzajco.
	Czy pani ywi si na mietnikach?
zapytaem.
Skina gow, nie przerywajc odraajcego posiku.
Patrzyem, nie wiedzc, co zrobi.
Po chwili, peen obu rzenia na system, ktry dopuszcza, by starsza kobieta jada
	9 .

jak pies, a moe bardziej w gecie litoci dla tej zdegenerowanej staruszki, signem po portfel, wrczyem jej dziesi dolarowi cofnem si krok do tyu.
	Niech pani kupi sobie co do jedzenia powiedzia em bagalnie.
Prosz, niech pani nie je ze mietnikw.
Niech mi pani obieca, e kupi pani co do jedzenia.
	Usunie skina gow, umiechna si bezzbnie, chwycia swoje brudne plastykowe torby i znikna w zota wym blasku neonw, pewnie po to, by za chwil naby kilka butelek taniego, mocnego piwa.
	Oczywicie, owo ludzkie zepsucie panoszy si nie tylko w achmanach, mietnikach i brudnych uliczkach.
Szaleje te w futrach z norek, klubach dla bogaczy i luksusowych apar tamentach.
Bogaci, sawni i pikni cierpi nie mniej ni bied ni, nieznani i brzydcy.
Cho maj wszystko, co reszta z nas uwaa za niezbdne do szczcia, bogaci przekonuj si, e ich jedwabie, brylanty i limuzyny z przyciemnianymi szyba mi nie chroni ich przed niepowodzeniami, tak jak kartono we puda nie chroni bezdomnych przed mrozem.
	Jachty i prywatne wyspy na Morzu Egejskim nie po wstrzymay Christiny Onassis przed usiowaniem popenie nia samobjstwa.
Betty Ford popada w chorob alkoholo w, podobnie jak Kitty Dukakis, ktra publicznie przyznaa si do alkoholizmu.
Elizabeth Taylor zmagaa si z otyoci, alkoholem i siedmioma kolejnymi mami.
Frank Sinatra piewa, e yje tak, jak mu si podoba, ale w kocu nie wie dzia, jak y.
Sawny pisarz "Gruman Capote owiadczy: "Pij, bo tylko wtedy mog to wszystko wytrzyma".
Elvis Presley, beznadziejnie uzaleniony od narkotykw, umar z gow przy
	10
	sedesie, majc spodnie od piamy zawizane na ramieniu.
Tu przed mierci Pablo Picasso namaJoy  autoportret swojej obkanej, udrczonej duszy.
Ernest Hemingway, laureat Nagrody Nobla, woy luf strzelby do ust i odstrzeli sobie gow.
	Wikszo z nas egzystuje na poziomie midzy Christin Onassis a kobiet z torbami.
Jednak, bez wzgldu na to, czy bliej nam do blasku klejnotw Christiny czy smrodu ach manw kobiety z plastikowymi torbami, wszyscy wiemy, co to bl, cierpienie i rozczarowanie nie dlatego, e przeczy talimy o tym w brukowcach albo usyszelimy w telewizji, czy zobaczylimy wyryte noem na awce w parkuale dlatego, e sami tego dowiadczylimy.
Nasze serca zawieraj najdobitniejszy dowd naszego nieszczcia.
	Thoreau napisa: "Niezliczone masy ludzi wiod ycie w cichej rozpaczy".
	Jedni ciszej, inni goniej ale wszyscy rozpaczaj.
Lu dzie chwytaj okruchy szczcia, ale te s ulotne jak powiew wiatru.
Nowo narodzone dziecko jest witane przez matk za mi radoci, ale ile jeszcze ez alu i goryczy wyleje matka nad swoim dzieckiem?
Mio przynosi szczcie, ale czsto ustpuje miejsca nienawici, a szczcie zamieni...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin