Apokalipsa Antoni Godek.txt

(1083 KB) Pobierz
Apokalipsa Antoni Godek

	Redaktor wydania:INGEBORG NA'KARedaktor techniczny:JAN WISNIEWSKIProjekt okadki:KRZYSZTOF SOIAK Konsultacja teologiczna:WADYSAW POLOK.
	*ss**-*-*HRZElJANSKl INSTYTUT WYDAWNI'ZY.
ZNAKI'ZASU'ul.
Fcksal 8,00-366 Warszawa WYDANIE D-RUGIE(UZUPENIONE I POPRAWIONE)NAKAD 20000 cgz.
Br 350 egz.
	Objawienie w.
Jana to ksiga wyjtkowa pord wszystkich ksig Pisma witego,wyjtkowa zreszt w swej formie,symbolice i znaczeniu.
W miar:upywu czasu i pogbiajcych si problemw oraz zagroe w wiecie,staje si coraz bardziej popularna i to nie tylko w krgach teologw.
Zdaniem wielu,w niej jedynie moemy znale odpowied na pytanie jakie bdzie ostateczne rozwizanie nabrzmiaych problemw wiata i ludzkoci.
Wstpne sowa:.
Objawienia Jezusa Qhrytusa,ktre da mu Bg,aby ukaza sugom swoim to co ma si sta wkrtce"(Obj.
I.
1),jest najlepsz rekomendacj ksigi.
Objawienia te maj swoje rdo-w Jezusie i s jedno'czenie widzeniami o Nim.
Chrystus jest wielkim bohaterem tej Ksigi,jest jej postaci centraln.
Objawienie jeszcze pod innym wzgldem jest Ksig wyjtkow:jest szczeglnie polecana do czytania.
adna bowiem inna ksiga Pisma wite-.
go nie zostawia swoim czytelnikom takiej obietnicy szczeglnych bogosawiestw.
Niemale zaczyna si od sw:.
Bogosawiony ten,ktry czyta,i ci ktrzy suchaj sw proroctwa i zachowuj to,co w nim jest napisane(L 3).
Zamyka si natomiast obietnic:.
Bogosawiony,ktry strzee sw proroctwa rej Ksigi"(ZZJ).
Zaraz po owej obietnicy pada ostrzegnie przed jej sfaszowaniem,lub dodaniem do niej czegokolwiek(22,18.
19)Ag.
Jan okreli poselstwo,ktre,przekaza mianem,apoka-lipsy"czyli,objawienia".
To za znaczy tyle co odsonicie,,lub odkrycie.
A wic ju'sam tytu-wskazuje,e jest to co odkrytego,zrozumiaego.
Objawienie to Ksiga od Jezusa i o Nim samym,a Jezus nie moe by autorem **go,co'powoduje zamieszanie.
Ksiga Objawienia jest kamieniem wgielnym Boego Objawienia.
Kompletuje i koronuje kanon Pisma witego.
Tu dobiegaj swego tryumfalnego koca wszystkie acuchy prorocze.
Wielkie bogactwo podobiestw wystpujcych w Ksidze Objawienia zaczerpnitych jest ze Starego Testamentu.
Znajdujemy w niej,takie nazwy jak Jeruzalem,'Babilon,Eufrates,Armagedon,jak rwnie staroresramerualne postacie:Balaam,Baal,Jezabel,Dawid,protoplaici pokole Izraelskich,a take obiekty znane ze Starego 5.

	Testamentu-witynia i jej sprzty.
Ich znaczenie w Starym Testamencie jest oczywicie kluczem do zrozumienia ich znaczenia w tej ostatniej Ksidze Nowego Testamentu.
Dziki swemu powizaniu ze Starym Testamentem,staje si Objawienie,jego rozszerzeniem i wypenieniem.
Bez Ksigi Objawienia byaby Biblia niepena.
Objawienie jest jedyn Ksig Nowego Testamentu,ktra jest w caoci proroctwem.
Proroctwa te ukazuj sceneri wydarze od czasw Ap,Jana,a po kulminacyjny punkt dziejw wiata jakim jest powtrne przejcie Chrystusa i odnowienie ziemi.
Ksi*ga ta dostprczd prawdziw filozofi historii.
Objawia Boga jako zwierzchnika historii.
Czowiek moe przesakadza,narusza i opnia Boe plany,,ale nie moe ich zniszczy.
W ostatecznoci zatriumfuje sprawiedliwo i dobro,ao bdzie ostatecznie przezwycione i usunite.
Chrzecijanie stojc twarz w twarz wobec kocowego kryzysu,w obliczu ktrego,(udae omdlewa bd z trwogi w oczekiwaniu tych rzeczy,ktre przyjd na wiat"(uk.
Z.
Z),widzc trosk Boga w swych wiernych na przestrzeni wiekw,doznaj pociechy.
Ksiga Objawienia daje obraz tego,e Bg jest stranikiem swoich wiernych naladowcw i bdzie z nimi do koca.
Dobrze wic si stao,e autor postanowi przybliy t Ksig polskiemu czytelnikowi,majc w tym kierunku pewne kwalifikacje.
Jest pastorem o bogatym,dowiadczeniu w subie duszpasterskiej i ewangelizacyjnej.
Od wielu lat prowadzi w wielu miastach naszego kraju wykady biblijna-historyczne w oparciu o t szczegln Ksig.
Jako pastor i ewangelista,autor przyblia czytelnikowi proroctwa Ksigi Objawienia z prostot,kaznodziejskiego",wykadu.
Jest to zreszt w jayku polskim pierwsze,obszerniejsze opracowanie na temat rej szczeglnej Ksigi.
Pozwalam sobie ywi nadziej,e publikacja ta stanie si:przyczmkiemdo wielu przemyle i'refleksji.
Po przeczytaniu wielu powie:.
Ksiga Objawienia jest godna szczeglnej uwagi".
Dlatego pozwol sobie poleci ksik kademu,kto ceni ycie.
Jest ona dla tych wszystkich,ktrym bliskie jest zbawienie,i w ogle szczcie czowieka,a take zrozumienie czasu i epoki,w ktrej yjemy.
WADYSAW POLOR.
	Wstp.
	Ksiga Objawienia w.
	Jana,zwana jest take.
	Apokalips w.
	Jana".
Greckie sowo,apokalipsis"oznacza-,odsonicie",za w literaturze religijnej znaczy tyle,co odsonicie przyszoci Apokaliptyka bya charakterystyczn form literack wrd ydw okresu midzytestamentalnego i wrd pierwszych chrzecijan.
T wyjtkow ksig,jak jest Objawienie w.
Jana nazywano,poczynajc od Ireneusza(130-202 po Chr,),po prostu.
Apokalips Jana".
Pniejsze,redniowieczne manuskrypty rozszerzyy tytu,nazywajc j.
Apokalips Jana Teologa i Ewangelisty"lub.
Apokalips w.
Jana Teologa".
Autorstwo.
Autor ksigi przedstawia si jako Jan(1.
13.9:ZZJ).
Grecka forma tego imienia-,loannes"jest odpowiednikiem powszechnie uywanego imienia hebrajskiego,Yohana",ktre spotka mona zarwno w Starym Testamencie,jak i w ksigach apokryficznych,-a take u Jzefusa.
Imi to okrela Jana jako Hebrajczyka.
Wypadaoby jednak zapyta,ktry to Jan z kilku wymienionych'w Nowym Testamencie jest utorem ksigi?
W Nowym Testamencie spotykamy bowiem Jana Chrzciciela.
Jana syna Zebedeusza-jednego z dwunastu apostow,Jana Marka,oraz krewnego kapana Annasza,take noszcego imi Jana(Dz.
Ag.4.61.2-pewnoci autorem ksigi nie mg by Jan Chrzciciel,gdy zosta zabity przed ukrzyowaniem Chrystusa.
Nie mg nim by take Jan Marek,gdy styl i sownictwo ksigi nie s podobne do stylu i sownictwa drugiej Ewangelii.
noszcej imi Marka.
Nie by nim take krewny kapana Annasza,gdy w caym Nowym Testamencie nie ma adnej wzmianki o tym,aby-zosta kiedykolwiek chrzecijaninem.
Pozostaje zatem tylko jeden Jan,brat Jakuba,jeden z synw Zebedeusza.
Jego to wczesna tradycja chrzecijaska niemal jednogonie uznaje za autora ksigi Objawienia.
Wszyscy liczcy si pisarze Kocioa chrzecijaskiego do III wieku tacy,jak Justyn Mczennik,Ireneusz,Tertulian,Hipolit z Rzymu i Klemens z Aleksandrii,przypisywali autorstwo Janowi,apostoowi Jezusa Chrystusa.
Pojawio si jednak co najmniej dwu oponentw tego pogldu,a byli to Taplasz Ojciec i biskup Hierapolis(zm.ok,roku 163)oraz Dionizjusz-biskup aleksandryjski(zm.ok,roku 265).
Pierwszy z nich we fragmencie jednej,ze swych prac,.

	stwierdzi,e Jan,podobnie jak jego brat Jakub,zosta,zabity przez ydw na tyle wczenie,e nie mg napisa tej ksigi,ani za czasw Nerona,ani za czasw Domicjana.
Wiadomo-jednak,e.
Jan nie zosta zabity wtedy,gdy straci ycie Jakub.
Gdyby zosta zamordowany w tym samym czasie,co*akub tzn.kilkadziesit lat'przed kocem I wieku ne,nie napisaby czwartej Ewangelii,ktra uchodzi za najpniej napisan ksig Pisma witego.
Jeeli chodzi o Dionizjusza,to ten z kolei w odpowiedzi pewnym-chrzecijanom,lansujcym pogld,o literalnym millenium napisa dzieo zatytuowane.
Traktat na'temat obietnic",w ktrym w sposb naukowy usiowa dowie,e Objawienie nie-byo pisane przez apostoa Jana,lecz przez jakiego,czowieka take o imieniu Jan.
By on waciwie pierwszym Ojcem Kocioa,ktry zakwestionowa Janowe autorstwo ksigi Objawienia,a tego argumenty byy pniej podnoszone przez tych uczonych,ktrzy podzielali jego pogldy.
Dionizjusz skoncentrowa si gwnie w swojej krytyce na rym,e istniej widoczne rnice midzy jzykiem Ewangelii a jzykiem Ksigi Objawienia.
Najczciej uywane przez autora sowa,pojawiajce si wielokrotnie w jednej ksidze nie wystpuj lub te wystpuj stosunkowo rzadko w drugiej.
I rak np.sowo,kosmos"-,wiat"wystpuje w Ewangelii wedug Jana 79 razy.
a-w Ksidze Objawienia tylko 3 razy:sowo,aletheia 88 prawda"w Ewangelii wedug Jana 25 razy za w Ksidze Objawienia nie wystpuje w ogle:,phoswiat"w Ewangelii wedug Jana 22 razy,w Ksidze Objawienia 3 razy:,-agapein"-miowa"w Ewangelii Jana 37 razy,'w Ksidze Objawienia 4 razy:,pistein-wierzy"w Ewangelii wg Jana 100 razy,w Objawieniu nie wystpuje w ogle.
Odnonie do Chrystusa jako.
Baranka'ewangelista zawsze uywa sowa.
,amnos-w oryginale,podczas gdy autor Objawienia zawsze posuguje si sowem,arnion",ktre te znaczy,baranek".
W Ewangelii Jeruzalem-ma w oryginale brzmienie,Hierosoluma",podczas gdy w Objawieniu zawsze,Hierousalem".
Dionizjusz ponadto wskaza na fkt,e Ewangelia Jana jest prawidowa pod wzgldem gramatycznym,podczas gdy Objawienie zawiera wiele miejsc do nieawykych gramatycznie,trudnych do wyjanienia w wietle prawidowej gramatyki greckiej.
 tego powodu uwaa on,e tych dwu ksig nie moga pisa jedna i ta sama osoba.
Jzykowe rnice s na pewno dostrzegalne,gdy porwnamy Ewangeli z Ksig Objawienia,jednak niekoniecznie wiadczya o dwu rnych autorach.
Pomijanie niektrych wyrazw wynika z,potrzeby,z charakteru dziea,a czasem pisarz czynio zupenie bezwiednie.
Naley'take pamita,e czsto wpyw na istniejce,rnice midzy ksigami maj warunki,w jakich one powstaj.
Wiadomo,e ksiga Objawienia powstawaa w specyficznych warunkach.
Jan stwierdza,e otrzymywa swoje widzenia wtedy,gdy by na,wyspie Patmos,dla Sowa Boego i dla wiadectwa Jezusa"(I.
9).
Trudna sytuacja,w jakiej si znajdowa zrodzia wasny styl Ksigi Objawienia.
Widzenia,jakie otrzymywa spisywa sukcesywnie w miar ich przesuwania si przed oczyma,a pniej nic korygowa tego zgodnie z wymogami gramatyki,by zapis nie utraci caej swojej dramaturgii.
	Mona byoby do tego doda i to,e w nie...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin