ekspozycja_sekrety_doskonalego_naswietlania_eksnas.pdf

(2998 KB) Pobierz
Ekspozycja. Sekrety doskonałego naświetlania
444369758.004.png
Ekspozycja. Sekrety
doskona³ego naœwietlania
Autor: Alan Hess
T³umaczenie: Irmina Lubowiecka
ISBN: 978-83-246-2728-8
Tytu³ orygina³u: Exposure Digital Field Guide
Format: 158 235, stron: 280
Zapanuj nad œwiat³em i twórz doskona³e fotografie
• Jak korzystaæ z histogramów, bracketingu i lampy b³yskowej?
• Jak stworzyæ doskona³e portrety oraz zdjêcia imprez i krajobrazów?
• Jak kierunek, intensywnoœæ i kolor œwiat³a wp³ywaj¹ na fotografowane obiekty?
Ekspozycja to iloœæ œwiat³a, jaka dociera do matrycy w aparacie, tworz¹c fotografiê –
ca³a sztuka polega na tym, aby w³aœciwie kontrolowaæ œwiat³o, a wiêc dobraæ idealne
wartoœci. Ten podrêcznik stanowi praktyczny elementarz ekspozycji. Dziêki niemu
dowiesz siê, w jaki sposób Twój aparat mierzy œwiat³o i co oznacza ka¿de z jego ustawieñ.
Poznasz tak¿e zasady twórczego naœwietlania i kreatywnego zastosowania szumu
cyfrowego.
W ksi¹¿ce „Ekspozycja. Sekrety doskona³ego naœwietlania” zaprezentowano kilkadziesi¹t
sposobów kontrolowania œwiat³a, na przyk³ad poprzez dostosowanie czasu naœwietlania
i przes³ony, a tak¿e ustawieñ ekspozycji w aparacie oraz lampy b³yskowej. Z tego
przewodnika nauczysz siê, w jakich sytuacjach wykorzystywaæ konkretne tryby
œwiat³omierza, a tak¿e jak dobieraæ ekspozycjê do okreœlonego rodzaju fotografii
(œlubnych, krajobrazowych, zdjêæ w ruchu lub portretów). Poznasz praktyczne wskazówki
wykorzystywane przez autora w rzeczywistych sytuacjach, dziêki czemu bêdziesz móg³
zastosowaæ je natychmiast do tworzenia w³asnych, doskona³ych fotografii.
• Definiowanie ekspozycji
• Praca ze œwiat³em
• Kontrola ustawieñ aparatu
• Natê¿enie i barwa œwiat³a
• Korzystanie z lampy b³yskowej
• Czas naœwietlania
• Kontrolowanie przes³ony
• Wybór ekspozycji w zale¿noœci od rodzaju zdjêcia
• Naœwietlanie kreatywne
• Twórcze zastosowanie szumu cyfrowego
Ten podrêcznik to Twój niezast¹piony asystent podczas ka¿dej sesji fotograficznej!
444369758.005.png 444369758.006.png 444369758.007.png
Spis treści
Wprowadzenie
15
ROZDZIAŁ 1.
Zrozumieć ekspozycję 19
Deiniowanie ekspozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Skok . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Wartość ekspozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Równoważne ustawienia ekspozycji . . . . . . . . . . . 22
Tryby ekspozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Program automatyczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Tryb preselekcji czasu naświetlania . . . . . . . . . . 24
Tryb preselekcji przesłony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Tryb ręczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Pomiar światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Tryby światłomierza w aparacie . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Punktowy pomiar światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Pomiar centralnie ważony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Pomiar matrycowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Kompensacja ekspozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Kompensacja ekspozycji
a kompensacja lampy błyskowej . . . . . . . . . . . . 32
Bracketing ekspozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Korzystanie z histogramu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Korzystanie z informacji przycinania . . . . . . . . . . . 36
Formaty plików . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
RAW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
TIFF . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
JPEG . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
ROZDZIAŁ 2.
Praca ze światłem 39
Kierunek światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Światło przednie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Światło tylne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Światło górne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Światło boczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Natężenie światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Barwa światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Temperatura barwowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Balans bieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
444369758.001.png
Światło dzienne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
Oświetlenie sztuczne (żarowe) . . . . . . . . . . . . . . 50
Światło luorescencyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Korzystanie z lampy błyskowej . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Światło dopełniające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Kolorowe iltry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
ROZDZIAŁ 3.
Czas naświetlania 59
Kontrolowanie czasu naświetlania . . . . . . . . . . . . . 60
Kontrola ustawień aparatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Tryb programu automatycznego . . . . . . . . . . 62
Tryb preselekcji czasu naświetlania . . . . . . . 62
Tryb ręczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Gdy czas naświetlania jest ważniejszy
niż przesłona . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Zatrzymanie akcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Superkrótki czas naświetlania . . . . . . . . . . . . . . . 65
Bardzo krótki czas naświetlania . . . . . . . . . . . . . 67
Krótki czas naświetlania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Normalny czas naświetlania . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Długi czas naświetlania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
Bardzo długi czas naświetlania . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Panning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
ROZDZIAŁ 4.
Przesłona 75
Kontrolowanie przesłony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
Znaczenie liczby przesłony . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
Kontrolki aparatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
Tryb programu automatycznego . . . . . . . . . . . . 77
Tryb preselekcji przesłony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Tryb ręczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Głębia ostrości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Deinicja głębi ostrości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Kontrolowanie głębi ostrości . . . . . . . . . . . . . . . . 80
Mała głębia ostrości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Średnia głębia ostrości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Duża głębia ostrości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
Przesłona kontra czas naświetlania . . . . . . . . . . . . 84
Ograniczenia obiektywu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
Szybkości obiektywów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
Dyfrakcja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
444369758.002.png
Obiektywy o zmiennej i stałej przesłonie . . . . 87
Obiektywy o zmiennej przesłonie . . . . . . . . . 88
Obiektywy o stałej przesłonie . . . . . . . . . . . . . 90
Makroobiektyw, przesłona i głębia ostrości . . 92
ROZDZIAŁ 5.
Czułość 95
Czułość a światłoczułość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Cyfrowy szum . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Redukcja szumu przy wysokiej czułości . . . . . . . 100
Redukcja szumu przez ekspozycję . . . . . . . . . . 100
Redukcja szumu za pomocą
oprogramowania lub ustawień aparatu . . 101
Stosowanie wysokiej czułości . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
ROZDZIAŁ 6.
Fotografowanie imprez 105
Wybór ekspozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Fotografowanie w plenerze . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Wykorzystywanie dostępnego światła . . . 106
Stosowanie lampy błyskowej . . . . . . . . . . . . 109
Fotografowanie w słabym świetle . . . . . . . . 110
Fotografowanie w pomieszczeniach . . . . . . . . 111
Korzystanie z dostępnego światła . . . . . . . . 111
Zastosowanie lampy błyskowej . . . . . . . . . . 112
Sprawdzanie ekspozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
Fotograia koncertowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Właściwy sprzęt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
Aparat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
Obiektywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
Jasne obiektywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
Teleobiektywy i obiektywy
zmiennoogniskowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Obiektywy stałoogniskowe . . . . . . . . . . . . . . 120
Akcesoria . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
Torby fotograiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
Kamizelki fotograiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
Fotografowanie imprez . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
Wskazówki fotograiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
ROZDZIAŁ 7.
Zdjęcia portretowe 125
Wybór ekspozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
Przesłona . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
Czas naświetlania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
444369758.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin