fotografia_cyfrowa_cwiczenia_zaawansowane_czfotc.pdf

(645 KB) Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
Fotografia cyfrowa.
SPIS TRECI
Æwiczenia zaawansowane
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Aleksandra Tomaszewska-Adamarek
ISBN: 83-7361-156-8
Format: B5, stron: 136
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Fotografia cyfrowa to sztuka, która w ostatnich latach dynamicznie siê rozwija.
Dziêki systematycznemu spadkowi cen cyfrowych aparatów fotograficznych
z dobrodziejstw fotografii cyfrowej mog¹ korzystaæ nie tylko zawodowi fotoreporterzy
czy agencje fotograficzne. Ale fakt, ¿e ka¿dy mo¿e „pstrykaæ”, nie jest równoznaczny
z tym, ¿e ka¿dy jest dobrym fotografem. Zrobienie zdjêcia, które na d³ugo zapadnie
ogl¹daj¹cym w pamiêæ, wymaga pewnej wiedzy o dzia³aniu aparatu, zasadach
kompozycji i korzystaniu z mo¿liwoci oferowanych przez aparat.
„Fotografia cyfrowa. Æwiczenia zaawansowane” to ksi¹¿ka dla tych, którzy kupili
ju¿ aparat b¹d zamierzaj¹ go zmieniæ na sprzêt lepszej klasy i chc¹, aby ich zdjêcia
wyró¿nia³y siê sporód setek tysiêcy fotografii wykonywanych codziennie przez
posiadaczy aparatów cyfrowych. Na praktycznych przyk³adach przedstawia wszystko,
co jest niezbêdne do zrobienia dobrego zdjêcia.
• Wybór aparatu i wyposa¿enia dodatkowego dla wymagaj¹cych u¿ytkowników
• Korzystanie ze wszystkich funkcji cyfrowego aparatu fotograficznego
• Zasady kompozycji ujêcia
• Kolor i owietlenia
• Fotografowanie ró¿nych tematów
• Komputerowa obróbka zdjêæ
• Eksport zdjêæ do ró¿nych aplikacji
Naucz siê wiadomie wykorzystywaæ wszystkie mo¿liwoci, jakie oferuje Ci
fotografia cyfrowa.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
444371399.002.png 444371399.003.png 444371399.004.png 444371399.005.png
Spis treci
Zamiast wstpu............................................................................................................................................5
Rozdział 1. Wybór aparatu cyfrowego......................................................................................................................7
Obiektyw..................................................................................................................................10
Rozdzielczo...........................................................................................................................11
Opcje przechowywania w pamici...........................................................................................11
Wizjer i wywietlacz LCD.......................................................................................................12
Odwieczny dylemat — kompakt czy lustrzanka?.....................................................................12
Rozdział 2. Układy regulacji aparatu......................................................................................................................15
Rozdział 3. Wyposa$enie dodatkowe....................................................................................................................25
Statywy i elementy podporowe................................................................................................25
Obiektywy i nakładki na obiektywy.........................................................................................27
Filtry...................................................................................................................................29
Rozdział 4. Techniki podstawowe...........................................................................................................................33
Zdjcie musi mie temat...........................................................................................................33
Rozdział 5. Kompozycja.................................................................................................................................................43
Kadr i punkt widzenia..............................................................................................................43
Umieszczenie obiektu w kadrze...............................................................................................46
Obramowanie...........................................................................................................................49
Kontrast....................................................................................................................................50
Równowaga..............................................................................................................................51
Rozdział 6. U$ycie koloru..............................................................................................................................................53
Rozdział 7. +wiatło i o,wietlenie..............................................................................................................................57
Owietlenie studyjne................................................................................................................62
Rozdział 8. Fotografowanie ró$nych obiektów.................................................................................................65
Natura.......................................................................................................................................65
Architektura..............................................................................................................................71
Ludzie.......................................................................................................................................73
Sport.........................................................................................................................................80
 
4
Fotografia cyfrowa. wiczenia zaawansowane
Fotografowanie noc8................................................................................................................81
Martwa natura..........................................................................................................................82
Makrofotografia, fotografia zbli;e<..........................................................................................86
Rozdział 9. Dostpne narzdzia i podstawowe operacje...........................................................................93
Zapisywanie i przegl8danie zdj.............................................................................................94
Kadrowanie, skalowanie, zmiana rozdzielczoci...............................................................97
Korekta błdów................................................................................................................102
Zabawa z kolorem............................................................................................................109
Zastosowanie maski.........................................................................................................113
Ostro.............................................................................................................................116
Rozdział 10. Drukowanie................................................................................................................................................121
Podstawy reprodukcji kolorów...............................................................................................126
Przygotowanie i eksportowanie pliku do innej aplikacji........................................................129
Adobe After Effects.........................................................................................................129
Adobe Illustrator..............................................................................................................130
CorelDRAW.....................................................................................................................130
Format EPS......................................................................................................................130
Format DCS 2.0...............................................................................................................131
Format TIFF.....................................................................................................................132
Podsumowanie .......................................................................................................................................133
5.
Kompozycja
Rozdział
Sposób, w jaki komponuje si zdjcie, układ elementów w kadrze i ich relacje pomidzy
sob mog stworzy doskonały obraz, jak i zdecydowa o jego nieudanym charakte-
rze. Kadr, umiejscowienie w nim głównego obiektu lub obiektów oraz punkt widze-
nia, który si wybierze — wszystkie te elementy maj bezsprzeczny wpływ na uzyskiwa-
ny efekt.
Kadr i punkt widzenia
Kompozycja zdjcia to przede wszystkim proporcje klatki. Jest to równie% jeden ze sposo-
bów eliminowania ze sceny obiektów, które nie s zwizane z tematem zdjcia. Ka%dy z ro-
dzajów fotografii ma wstpnie zarezerwowany pewien typ kadrowania. Drzewa, portrety
oraz wysokie budynki a% si prosz o kadr pionowy, tymczasem krajobrazy, zespoły
sportowe i zwierzta najlepiej wygldaj w kadrze poziomym. Niektóre tematy, które nie
maj wyra(nych linii pionowych lub poziomych, najlepiej prezentuj si w kadrze kwa-
dratowym. Podstawowe rodzaje kadrów to:
kadr poziomy
kadr panoramiczny
kadr kwadratowy
kadr pionowy
Z ka%dym z nich wi% si mocne fizyczne skojarzenia.
 
44
Fotografia cyfrowa. wiczenia zaawansowane
wiczenie 5.1.
Wykonaj zdjcie wybranej sceny w najbardziej charakterystyczny dla człowieka sposób,
czyli trzymajc aparat poziomo. Nastpnie sfotografuj scen w kadrze pionowym. Po-
wtórz #wiczenie kilkana$cie razy dla ró%nych obiektów. Staraj si fotografowa# zwierzta,
pojazdy w ruchu, osoby i krajobrazy. Przyjrzyj si wykonanym zdjciom i zastanów si,
do których typów fotografii który rodzaj kadru pasuje najlepiej.
Kadr poziomy — jest dla człowieka najbardziej naturalnym sposobem postrzegania
,wiata. Dzieje si tak dlatego, %e budowa ludzkich oczu powoduje naturalne ogldanie
,wiata bardziej w poziomie ni% w pionie, czy w kwadracie Z tego samego powodu
filmy w telewizji i w kinie s wy,wietlane w formacie poziomym. Dlatego wikszo,
aparatów została tak zaprojektowana, %e najwygodniej jest je trzyma w pozycji
poziomej.
Zazwyczaj, gdy co, ogldamy, wzrok jest prowadzony od lewej do prawej, ale
oczy przyciga najbardziej interesujce miejsce. Wszystkie linie poziome i układ
przestrzeni w poziomie s wzmocnione.
Kadr poziomy jest naturalny przy portretowaniu grupy osób, wskich obiektów,
krajobrazu (rysunek 5.1) oraz w sytuacji, gdy chcemy przedstawi ruch
(obiekt zdjcia powinien „wje%d%a” w kadr).
Rysunek 5.1.
Zdjcia krajobrazu
najlepiej wygldaj
w kadrze poziomym
lub panoramicznym
Kadr pionowy — wykonanie zdjcia w kadrze pionowym powoduje, %e wra%enie
obrazu jest u odbiorcy zdominowane. Oczy przebiegaj obraz od góry do dołu
(najcz,ciej, lub ewentualnie od dołu do góry), szukajc relacji w strefach góra-dół.
Wielu pocztkujcych fotografów nie docenia mo%liwo,ci, jakie daje kadr pionowy
(rysunek 5.2).
Kadr kwadratowy — symetria tego kadru powoduje, %e ma on najbardziej
neutralny wpływ na charakter obrazu, gdy% nie ma dominacji poziomów ani
pionów. Kadr sam w sobie jest szalenie wywa%ony i mo%e si to przyczyni
do tego, %e kompozycja stanie si mało atrakcyjna. Dlatego wła,nie
komponowanie zdj w kwadracie nie jest zadaniem prostym (rysunek 5.3).
444371399.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin